Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt Ã¥rtal" mm.  (läst 5608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har börjat titta lite på pumpen som är från 2004-01-19 Thermia Diplomat D8.
har lyckats kommit in i menyerna lite men törs inte ändra på något så länge som den verkar fungera bra, men har skrivit upp lite siffror som är från i går.

Drift.info
Värmepump    20052 H
tillsats              174 H
tillsats 2             99 H
varmvatten      5158 H
-------------------------------------
Temperatur
Ute            2 °C
Rum         21 °C
Framledning 33 (37) °C
Returledning 33 (44) °C
Varmvatten        46 °C
Intergral      -     15
Brine ut             6 °C
-----------------------------
Värmekurva
Kurva           33 °C
Min              22 °C
Max             50 °C
Kurva 5        0 °C
Kurva 0        3 °C
Kurva 5        0 °C
Värmestopp  20 °C

Mig säger det inte så mycket men den verkar fungera bra, vad kan annars vara av intresse...
Hur länge håller en pump?
« Senast ändrad: 06 november 2012, 09:06:32 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #1 skrivet: 05 november 2012, 19:22:41 »
om pumpen är från 1997 och har 174 timmar tillsats så är ju det strålande! Den infon som kanske saknas i din tabell är antal kompressorstarter som säger en del om din anläggning om man vet exakt hur länge den varit i drift...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #2 skrivet: 05 november 2012, 20:25:11 »
Det stämmer nog tyvärr inte. 20000 timmar på 15 år blir bara ca 1333 timmar per år. Låter väldigt väldigt lite.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #3 skrivet: 05 november 2012, 20:38:34 »
Beror lite på hur Thermia räknar vv delen kan vara 1600 tim också men med så lite timmar borde tillsatsen vara 0 så det är nog nått som inte stämmer har för mig att Nibes räknare slår om nån gång Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #4 skrivet: 05 november 2012, 20:39:53 »
Kan det inte ha att göra med detta?  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47671.msg476820#msg476820  att räkneverket bara räknar till 65535 starter, sedan börjar den om pÃ¥ noll igen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #5 skrivet: 05 november 2012, 20:45:24 »
Då skulle det bli 5700 tim per år stämmer inte heller så bra Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #6 skrivet: 05 november 2012, 20:47:42 »
Thermia räknar inte starter.
Men är1300 timmar på ett år helt orimligt? Själv har jag drygt 1600h på 13 månader och vi är 5 i familjen.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #7 skrivet: 05 november 2012, 20:52:48 »
Nej det är inte orimligt men tycker det verkar lite konstigt i kombination med 18 tim spets varje år men kan ju vara extra vv eller legionella. Klarar du dig helt utan spets på 1600 tim på 13 mån ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #8 skrivet: 05 november 2012, 20:58:45 »
Nej, har 26h steg 1 på elpatron seda oktober -11 och det är legionellakörning. Av 1670h vp-drift består 723h av vv-körning.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme
« Svar #9 skrivet: 05 november 2012, 21:42:24 »
Ja då kanske det stämmer ändå Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #10 skrivet: 06 november 2012, 14:17:10 »
Nu ser det normalare ut 20000 timmar på 8 år. Ca 2500 timmar per år. Är väl egentligen helt rätt dimensionerad.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #11 skrivet: 06 november 2012, 16:02:53 »
Nu ser det normalare ut 20000 timmar på 8 år. Ca 2500 timmar per år. Är väl egentligen helt rätt dimensionerad.

hur länge kan man räkna med att den kommer att fungera? vet att förra ägaren fick byta ett program eller styrkort förra vintern
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #12 skrivet: 06 november 2012, 18:36:48 »
15 år +/- 5år skulle jag säga
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Lite skumt med 0 delta på vb Pumpen går ju fortfarande med -15 på integralen
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #14 skrivet: 06 november 2012, 21:57:21 »
Antar att vp står då blir delta =0
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Fel av mej. Pumpen är väl på väg att räkna ner och är inte igång
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #16 skrivet: 06 november 2012, 22:21:21 »
Hej! Med dom siffrorna får du vara nöjd med och har du inge problem med värme eller varmvatten tycker jag inte du ska ändra något.Misstänker att du bor söderut och den gamla ägaren eldade än del och några år till tror jag nog den tuffar på.Du verkar ha en varmt i sjön ::)

PS:Enda jag reagerar på är värmestoppet kan du ställa ner till 17grader.
« Senast ändrad: 06 november 2012, 22:40:55 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #17 skrivet: 07 november 2012, 08:44:25 »
Hej! Med dom siffrorna får du vara nöjd med och har du inge problem med värme eller varmvatten tycker jag inte du ska ändra något.Misstänker att du bor söderut och den gamla ägaren eldade än del och några år till tror jag nog den tuffar på.Du verkar ha en varmt i sjön ::)

PS:Enda jag reagerar på är värmestoppet kan du ställa ner till 17grader.
Söderut..Dalarna, Borlänge, Torsång. Han eldade ibland i kakelugnen men det tänker inte jag göra om det inte är svin kall. Jag kan inte sova om det blir för varmt, kakelugnen står i sovrummet 18 kvm. Sjöns temperatur vet jag inte men den sitter ihop med Runn och Dalälven och har inte någon genomströmning utan är beroende av vilken vattennivån de behagar hålla i älven. Däremot så förr i tiden (När man flottade timmer) användes sjön till att samla upp timmer i. Så det ligger nod en hel del Bark och annat "bös" på botten. Djupet ligger mellan 2-6 meter. Det kanske både jäser och bubblar på botten ::)
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #18 skrivet: 07 november 2012, 08:57:40 »
Söderut..Dalarna, Borlänge, Torsång. Han eldade ibland i kakelugnen men det tänker inte jag göra om det inte är svin kall. Jag kan inte sova om det blir för varmt, kakelugnen står i sovrummet 18 kvm. Sjöns temperatur vet jag inte men den sitter ihop med Runn och Dalälven och har inte någon genomströmning utan är beroende av vilken vattennivån de behagar hålla i älven. Däremot så förr i tiden (När man flottade timmer) användes sjön till att samla upp timmer i. Så det ligger nod en hel del Bark och annat "bös" på botten. Djupet ligger mellan 2-6 meter. Det kanske både jäser och bubblar på botten ::)
Då jäser det riktigt bra ;)Nä då ska du vara riktigt nöjd om du bor i dalarna eller om gubben eldade som aldrig för.Du kan forsätta att stega ner till brine ut (stega ett steg till) så kommer brine in fram och där ser du vad inkommande temperatur är och där blir det intressant vad inkommande har för temperatur när kompressorn har gått ca 10min.Så länge du inte går in i servicemenyn så händer inget.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #19 skrivet: 07 november 2012, 09:13:58 »
Då jäser det riktigt bra ;)Nä då ska du vara riktigt nöjd om du bor i dalarna eller om gubben eldade som aldrig för.Du kan forsätta att stega ner till brine ut (stega ett steg till) så kommer brine in fram och där ser du vad inkommande temperatur är och där blir det intressant vad inkommande har för temperatur när kompressorn har gått ca 10min.Så länge du inte går in i servicemenyn så händer inget.

Ska försöka att komma "så långt in" och kolla när jag kommit hem i kväll. Gubben som bodde där förut (48 år med dito fru och två tonårs döttrar) tror jag inte har haft tid att tokelda. Båda tok jobbade. Återstår att se hur den nuvarande gubben med fru (samma ålder) med med två söner i övre tonåren klarar sig.
------------------------------
Brine ut 1 °C
Brine in 4 °C
Inte för att det säger mig så mycket, men gissar att det är temp på det som går ut i sjön och det som kommer tillbaka........
« Senast ändrad: 08 november 2012, 08:37:09 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #20 skrivet: 08 november 2012, 09:03:25 »
Ska försöka att komma "så långt in" och kolla när jag kommit hem i kväll. Gubben som bodde där förut (48 år med dito fru och två tonårs döttrar) tror jag inte har haft tid att tokelda. Båda tok jobbade. Återstår att se hur den nuvarande gubben med fru (samma ålder) med med två söner i övre tonåren klarar sig.
------------------------------
Brine ut 1 °C
Brine in 4 °C
Inte för att det säger mig så mycket, men gissar att det är temp på det som går ut i sjön och det som kommer tillbaka........
Japp Brine in på 4 °C lovar gått för framtiden och ju högre + den inkomna brinen ligger på ju mer pengar tjänar du även om den kommer sjunka något när temperaturen sjunker ner mot -15 till -25 och sedan har du söner som förhoppningsvis inte duschar lika mycket/länge som döttrar.Själv tömde min dotter (igår >:() hela beredaren på varmvatten 180L och det är inge roligt eftersom vv tiden för varmvatten är 20 minuter sedan växlar den över till att göra värme för att sedan forsätta värma varmvatten >:( eftersom den hinner inte värma klart när tempen är nere på 14 °C
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #21 skrivet: 08 november 2012, 09:14:40 »
Japp Brine in på 4 °C lovar gått för framtiden och ju högre + den inkomna brinen ligger på ju mer pengar tjänar du även om den kommer sjunka något när temperaturen sjunker ner mot -15 till -25 och sedan har du söner som förhoppningsvis inte duschar lika mycket/länge som döttrar.Själv tömde min dotter (igår >:() hela beredaren på varmvatten 180L och det är inge roligt eftersom vv tiden för varmvatten är 20 minuter sedan växlar den över till att göra värme för att sedan forsätta värma varmvatten >:( eftersom den hinner inte värma klart när tempen är nere på 14 °C

Grabbarna kan duscha dom med, sen blir det oftare de släpar med sig saker hem av det täcka könet. Vet inte vad de gör men nog ska det duschas tillsammans???
En annan sak, tycker att golvvärmen (vattenburen) i badrum/bastun + hall blir onödigt varmt. Den borde väl ha en egen styrning. Fast det kanske är svårt att svara på. Ska försöka att ta några bilder på anläggningen.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bytt hus/blivit med sjövärme "med rätt årtal" mm.
« Svar #22 skrivet: 08 november 2012, 09:24:45 »
Grabbarna kan duscha dom med, sen blir det oftare de släpar med sig saker hem av det täcka könet. Vet inte vad de gör men nog ska det duschas tillsammans???
En annan sak, tycker att golvvärmen (vattenburen) i badrum/bastun + hall blir onödigt varmt. Den borde väl ha en egen styrning. Fast det kanske är svårt att svara på. Ska försöka att ta några bilder på anläggningen.
Själv är min dotter ensam i duschen(tror jag) men vete tusan vad hon pysslar med därinne men hon flyttar om 1 månad :)Du borde kunna strypa ner den slingan som blir för varm.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!