Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp, nÃ¥gon!  (läst 1065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad otava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
hjälp, någon!
« skrivet: 25 november 2010, 10:08:41 »
 _/- Jag startar en ny trÃ¥d igen, för ingen verkar läsa, eller vilja svara pÃ¥ de gamla. Problemet är detsamma tyvärr. Jag nollställde alltsÃ¥ alltihop pÃ¥ Greenline 4, shuntmotorspaken och inställningarna, väntade i flera timmar och ställde in kurvlutningen och paralleljusteringen. Jag luftade alla element och varmvattentanken ocksÃ¥, och ökade pÃ¥ trycket/vattenmängden. Detta verkade fungera för värmen ett tag, fast inte för varmvattnet. DÃ¥ satte jag pÃ¥ elpatronen och termostaten pÃ¥ den pÃ¥ 50-60, och vips hade vi varmvatten. Paradiset varade i nÃ¥gon dag, sedan blev det kallt i huset, igen. Jag försökte öka pÃ¥ kurvlutningen till 5, men det händer ingenting. Till slut ställde jag in shuntspaken eller vad det nu heter, vridmojängen, frÃ¥n 5 till 7, eftersom jag tänkte att maskinen dÃ¥ tar värme frÃ¥n elpatronen. 1-5 skulle ju vara värmepumpen och 5-9 en blandning. Termostaten pÃ¥ elpatronen var pÃ¥ 60. IgÃ¥r kväll och i morse var det bÃ¥de varma element och varmvatten, men nu - när jag skulle duscha - var varmvattnet borta. Inte helt, men temperaturen har gÃ¥tt ner till 40. Nu har jag kommit till vägs ände, igen, verkar det som. Jag ringde till företaget som varit här tidigare och servat pumpen och tänkte att killen som varit här kanske kunde ge nÃ¥gra rÃ¥d. Men det kan ta flera veckor, kanske en mÃ¥nad, innan dom har tid att ringa, eller komma hit, och det är nog likadant pÃ¥ andra firmor. Finns det nÃ¥got jag kan försöka med nu? Jag skulle bifoga bilder pÃ¥ anläggningen om jag visste hur man gör. Jag kan inte hitta nÃ¥gra instruktioner pÃ¥ forumet och igen annanstans heller. Jag har bifogat bilder till mejl, men här mÃ¥ste det tydligen vara nÃ¥got annat format, jag kan inte bara hämta bilden frÃ¥n min dator och klistra in, men hur gör man? Och hur i herrans namn kan man fÃ¥ varmvatten, helst i Ã¥r?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hjälp, någon!
« Svar #1 skrivet: 25 november 2010, 21:21:17 »
Klicka på "Fler alternativ" nere till vänster under textfältet innan du postar inlägget, så hittar du funktionen för att bifoga bilder.
Observera att bilden får vara max 400 kB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!