Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prestandamätning pÃ¥ Fujitsu ASY 9 LB  (läst 6098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Prestandamätning på Fujitsu ASY 9 LB
« skrivet: 03 december 2005, 21:23:11 »
Hej!

Jag har gjort några mätningar på min ASY 9 LB med metoden som beskrivs här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5393.msg50191.html#msg50191

och i en del andra trådar. Det blir givetvis en osäkerhet i mätningarna, men det verkar stämma ganska bra med testet i Råd och Rön och med effekten på elradiatorerna som värmepumpen ersätter. Verkliga luftflödet är en stor osäkerhet, men det borde hålla sig någorlunda konstant så prestandaförändringen med temperaturen kan vara någorlunda relevant åtminsone vid höga effektuttag så fläkten går på högsta hastighet. Vid låga effektuttag blir osäkerheten större eftersom det kan det vara svårt att veta exakt hur fort fläkten går. Filtren måste givetvis hållas rena så att damm inte begränsar flödet.

Inomhustemperaturen är 20 grader i mätningarna.

Genom att mäta ibland borde det gå att kolla att pumpen fungerar som det ska. Om det är fler som gör mätningar på sina pumpar vore det kul att jämföra!
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Prestandamätning på Fujitsu ASY 9 LB
« Svar #1 skrivet: 04 december 2005, 12:20:57 »
Nu har jag plottat upp uteffekten också. Än så länge har jag inte hunnit göra så många mätningar och det blir en ganska stor osäkerhet vid mätningarna, vilket innebär att man måste ta de redovisade siffrorna med en nypa salt.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Prestandamätning på Fujitsu ASY 9 LB
« Svar #2 skrivet: 04 december 2005, 16:57:19 »
Förklara diagrammet , som lekman blir jag inte klok på det..
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Prestandamätning på Fujitsu ASY 9 LB
« Svar #3 skrivet: 04 december 2005, 17:10:33 »
Förklara diagrammet , som lekman blir jag inte klok på det..


Det tredimensionella diagrammet visar värmeeffekten som innedelen avger vid olika utetemperaturer och inmatade effekter. T.ex. visar diagrammet att när man matar in drygt 1,8 kW och utetemperaturen är varmare än -5 grader avger innedelen över 4 kW i värme. Sjunker utetemperaturen under -10 får man ut mindre än 3,5 kW. Minskar man den inmatade eleffekten minskar också den avgivna värmeeffekten för att hamna på ca 1,7 kW när man matar in 600 W och det är +2 grader ute.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Prestandamätning på Fujitsu ASY 9 LB
« Svar #4 skrivet: 04 december 2005, 17:21:15 »
OK.. när jag sparade diagrammet samt öppnade det i datorn såg man bättre,
Mvh/Bengt
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Prestandamätning på Fujitsu ASY 9 LB
« Svar #5 skrivet: 10 december 2005, 19:28:48 »
Nu har jag fixat ett 3D-diagram med COP också. Det syns tydligt att man vinner på att köra låg effekt hela tiden jämfört med att köra intermittent.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Prestandamätning på Fujitsu ASY 9 LB
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2006, 21:37:44 »
Hej!

Jag har sammanställt min elförbrukning under två månader denna vinter och jämfört med samma period tre tidigare år med direktel och vattenburen el. Resultaten har blivit så bra att jag fått räkna om flera gånger. Det blir dock samma, så vintern kanske har varit ovanligt mild i år.

Denna vinter har den sparat 1,3 MWh per månad i snitt. Eftersom den kostade totalt 15000,- inkl. montering och besparingen blir mindre på sommarhalvåret tar det förstås ändå ett bra tag innan den betalat sig. Jämför man förbrukningen med tidigare år ger den COP 2,9 vilket låter lite väl bra för att vara på vintern. I genomsnitt har den förbrukat drygt 900 W, vilket är knappt halv fart eftersom den maxar 1,9 kW.
« Senast ändrad: 26 januari 2006, 10:37:55 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!