Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: intresse för Luft vatten värmepump med prestanda som en bergvärmepump?  (läst 12963 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej alla på forumet!
Skulle vilja ställa  två frågor där svaren är av stort intresse:

Hur intressant skulle det vara med en luft/vatten värmepump som har samma prestanda som en bergvärmepump om vi räknar på årsbasis? knUp

Vad skulle den få kosta för att vara aktraktiv? Sc:,h

Kriterier som pumpen skall klara är framledning upp till 65 grader, kunna arbeta ner till DUT säg -15 grader och samtidigt minst klara en energiteckning av 85-90% på årsbas eller högre.  a:gl


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa

Jag ställer motfrågor.

Till vilket pris?  Se mina svar

Det är långt till berg VP pris. Jag anser att attraktivt är vad de stora firmorna NIBE, IVT, CTC .
Vilken storlek vill du ha och det finns ju Stiebel VP idag.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3338.msg33073/topicseen.html#msg33073


Skall det vara liknande den för den går långt ner i minus vintertid?
Vanligen slår annars de flesta av vid -10 gr.


Som Stiebel så kan man montera den både ute och inne och komb då inne luft (återluft) och uteluft.
Inga grannar behöver då bli störda. Det med buller är viktig faktor. Vad vill man ha för uteffekt vid -15.
Mitt förslag är 6kW. Att den kan generera 65 grader VV är positivt (utan Elpatron).

Är det hetgas uppvärmning av VB?
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej alla på forumet!
Skulle vilja ställa  två frågor där svaren är av stort intresse:

Hur intressant skulle det vara med en luft/vatten värmepump som har samma prestanda som en bergvärmepump om vi räknar på årsbasis? knUp

Vad skulle den få kosta för att vara aktraktiv? Sc:,h

Kriterier som pumpen skall klara är framledning upp till 65 grader, kunna arbeta ner till DUT säg -15 grader och samtidigt minst klara en energiteckning av 85-90% på årsbas eller högre.  a:gl



Gör inte samma misstag som marknadsförarna för "Sanyo, bergvärme-ersättaren" att räkna verkningsgraden baserat på årsmedeltempen, den allra största delen av energin skall trots allt tillverkas när det är 0 till - 20 grader...

COP vid -10 grader bör vara 3.0 eller mer för att man skall kunna jämföra den med en berg/mark-värmepump, går det?
COP vid utetemperaturer över + 5 grader är i princip ointressant, då det inte krävs mycket värme när det är varmare än så ute.

Priset för en komplett värmepump av luft/vattenmodell med de kriterier du satt upp bör ligga runt ca 40-50000 ut till konsument för att vara intressant. (helst lägre)

En annan viktig detalj är det JanneEl påpekar, den bör ha relativt hög uteffekt vid kall vädärlek, men uteffekten behöver/bör inte vara högre vid varmt väder. Detta kan nämligen ställa till med problem i klena radiatorsystem, t.ex. hög returtemp och larm för högt tryck med utlöst HP-pressostat som följd.

Varmvattenladdning typ Thermia TWS vore eftersträvansvärt, dessutom borde någon typ av vvc vara förbreddd, i dagsläget finns det många som behöver mer tappvarmvatten än vad som ryms i en värmepump/beredare av normal storlek.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag instämmer med Rickard om att den måste ha en hyfsat hög uteffekt vid låga utetemperaturer, sen tror jag att Sanyo hade lyckats bättre om man valt flytande kondensering och låtit frekvensstyrningen på kompressorn styras av effektbehovet och inte till konstant uteffekt.

Sen har nog de flesta hus lågtemperatursystem så jag förstår inte denna 65 gradershysteri hos tillverkarna?
60 grader på varmvattnet håller legionellakusarna borta så mer än så behövs väl inte? En lite större VV-tank gör att varmvattnet räcker bra ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej igen

vad det gäller stibel luftvärmepumnp vet jag inte vad det sitter för komponenter i dessa så jag kan inte göra en beräkning för att bedömma deras teknik.

Det känns som vi behöver diskutera ett konkret Exempel, ett större hus, -15DUT(göteborg), max 12kw, energi 36634kWh, max framledning 55 grader
Luftvärmepumpen med maskineri förbrukar ca 11000kWh, besparing 25634 kWh, max el patron 3,2kw i medel vid -15.
Som kommentar till beräkningen räknas året som 10 meldeltemperaturer, -15, -10, -5, 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30,  varav de tre senare har inget uppvärmningsbehov utan endast tappvarvatten. största energi förbrukning är vid denna beräkning vid 0 grader dvs 13570kwh, 5 grader 9838kWh, -5 2289kwh, detta gäller för normalt värmebehov för göteborg. Beräkningen har sina brister men duger mer än väl för en lite intresse diskution om potential.


Tekniken finns och det går att bygga med ännu högre prestanda det är en kostnads sak men det är jag inte intresserad av att diskutera. Det intressanta är vad luftvärmepumpen för kosta, en berg värme anläggning skulle rimligen mellan tummen och pekfingret kosta mellan 100-130kkr
Luftvärmepumpen förväntade liftlängd torde vara något mindre än en av dagens bergvärmepumpar men det behöver inte vara så.
Vad det gäller varmvatten är tillgången mycket god! Punkt

Jag ber er ha överseende av att vi inte diskuterar systemkontruktionen i detalj och koncentrera oss på sakfrågan vad den bör kosta för att vara intressant!? Den skulle kosta mer än dagen luftvattenvärmepumpar och detta är minsta effektmodellen och därmed blir målområdet mycket mindre men den torde vara intresant ändå eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej igen

vad det gäller stibel luftvärmepumnp vet jag inte vad det sitter för komponenter i dessa så jag kan inte göra en beräkning för att bedömma deras teknik.

Det känns som vi behöver diskutera ett konkret Exempel, ett större hus, -15DUT(göteborg), max 12kw, energi 36634kWh, max framledning 55 grader
Luftvärmepumpen med maskineri förbrukar ca 11000kWh, besparing 25634 kWh, max el patron 3,2kw i medel vid -15.
Som kommentar till beräkningen räknas året som 10 meldeltemperaturer, -15, -10, -5, 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30,  varav de tre senare har inget uppvärmningsbehov utan endast tappvarvatten. största energi förbrukning är vid denna beräkning vid 0 grader dvs 13570kwh, 5 grader 9838kWh, -5 2289kwh, detta gäller för normalt värmebehov för göteborg. Beräkningen har sina brister men duger mer än väl för en lite intresse diskution om potential.


Tekniken finns och det går att bygga med ännu högre prestanda det är en kostnads sak men det är jag inte intresserad av att diskutera. Det intressanta är vad luftvärmepumpen för kosta, en berg värme anläggning skulle rimligen mellan tummen och pekfingret kosta mellan 100-130kkr
Luftvärmepumpen förväntade liftlängd torde vara något mindre än en av dagens bergvärmepumpar men det behöver inte vara så.
Vad det gäller varmvatten är tillgången mycket god! Punkt

Jag ber er ha överseende av att vi inte diskuterar systemkontruktionen i detalj och koncentrera oss på sakfrågan vad den bör kosta för att vara intressant!? Den skulle kosta mer än dagen luftvattenvärmepumpar och detta är minsta effektmodellen och därmed blir målområdet mycket mindre men den torde vara intresant ändå eller?

OK, priset alltså... Sc:,h

En BV-installatin för exemplet ovan tror jag ligger något högre än vad du tror, 120' SEK och uppåt. Sen tror jag att en väldimensionerad BV-installation i Göteborg kan komma upp i en medelverkningsgrad på lite mer än 3,33 så en LVVP +installation enligt exemplet är väl intressant från 90' SEK och neråt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
 Det priset måste då inkludera VV-beredare växelventil för rad/vv och avancerad datorstyrning
(inkl fjärrstyrning och monitoring)
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det priset måste då inkludera VV-beredare växelventil för rad/vv och avancerad datorstyrning
(inkl fjärrstyrning och monitoring)


Jo, javisst det stämmer.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Tjup
Skulle jag själv gissa priset för en sådan pump så 90kkr om den någon gång kommer att tillverkas av de större företagen.

Men i väntan så tjuv så startar någon med exprimentet byggandet för program har alltid sina begränsningar, får prova "volvon" innan bygget av "porschen"....
Så synd att det inte går att göra som professor Baltazar, det skulle verkligen vara något....

Rikard undrade tidigare om värmeavgivningen, för nämda maskin storlek, den ger 9 kw vid -15 grader C och ca 19 kw vid 15 grader C, ingen frekvensomriktar drift, tror mer på PWM modulering om det kommer för kompressor typen i fråga. Frekvensomriktar drift för scroll kompressor med  ”compliance”  mekanism med stort regler område säg 25-120Hz torde inte vara aktuell, då förutfaller ”fixed throw” principen komma mer till hand, dock ger den större leckageförluster i scrollen. Att köra elmotorn undermagnetiserad över 50Hz tode bidra med ytterliggaare ökade förluster än vad i grunden frekvensomriktare bidrar med oavsett switch teknik. Om sedan värmeväxlarna dimmensioneras för mycket små exergiförsluster så försvinner myckjet av fördelarna med frekvensomritar drift. Smörjningen är en annan bit som blir tämligen mer kritisk vid varvtals reglering, visst rent tillverkningsmässigt blir det fördelar som typ "en pump för alla" möjligtvis då vi börjar prata om PM maskiner kommer verkligen frekvensomritar drift till sin fulla rätta men tämligen dyrt än så länge, men smörj problematiken kvarstår... Så PM med PWM moduleard scroll mums 

ups nu drev vi iväg igen...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
Rikard undrade tidigare om värmeavgivningen, för nämda maskin storlek, den ger 9 kw vid -15 grader C och ca 19 kw vid 15 grader C

Ett stort problem med så pass hög uteffekt, hur skall ett vanligt egnahem ha nånstans att stoppa den effekten vid låga energibehov?

Acktank på 2 m3?

PM, vad är det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Rickard
Det lär inte vara något problem att göra av med effekten, delta T ökar, detta minskar besparingen, men angivna värden värden är beräknade med denna ökning. Vidare har programmet antagit att förångningstemperaturen i förhållanden till utetemperaturen hålles konstant i differnas, så denna effekt kommer inte att upptråda i verkligheten, gör en beräkning på  en kylkompressor hur den förhåller sig till denna i värmeavginingskaraktestik så ser du något mycket intressant...

å andra sidan vid denna temperatur lär gångtiden bli tämligen låg. Det går att minska på denna effekt hur varmvatten beredningen sker vid lågprioritering.  Detta är dock beroende av hetgastemperaturen men jag är inte säkert på hur driften skall anpassas för att optimera effektstyrningen mot element delen och varmvattendelen. Vet mer när jag provat mer...


PM permanet magnetiserad

Hoppas det gav något

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hela ditt utvecklingsprojekt verkar intressant. Kommer du att sälja den VP till för installation via speciella agenter eller i egen regi. Vem vill du skall installera den eller klarar av att få den så optimal som möjlig. Har du tänkt på utbildning för detta.

Om man vill installera den i skåne klarar den av den mindre effekt man behöver för endast VV sommartid.
Vill jag sen köra poolvärme sommartid för ev höja temp på 50m3 vatten med ca 5 grader.
Kan jag då köra den kont med full effekt sommartid.

Sen vintertid vill jag har full värme låg termp system+VV (ca 50-55 grader). Med ca 6 kW vid -10 ute.
Går detta bra.

Jag för min del räknar med om 5 år har den Vp jag har gjort sitt då kan din vara intressant som alternativ.
Jag kan ställa upp som testpilot om du ger mig bra bud.

Väl bekommen.

Janne
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Janne!
Kul att du tycker detta är intressant ::), det krävs säkert ett års testning innan alla frågor kan svaras på, om sedan en sådan här produkt kommer att finnas på marknaden eller inte får framtiden utröna, utvecklings arbetet kommer säkert att ta mycket tid och som alltid kommer det också att dra ut på tiden :-[ men tekniken för att förverkliga detta finns oavsett vad andra säger knUp skulle beskriva mig själv som teknik freak och tämligen långt ifrån någon försäljare, tycker dock att det kan vara omåttligt kul att ge de större förtagen något att tänka på ibland knUp

Både Nibe och IVT har erhållit denna typ av kompressorer men med det zeotropa köldmedium som är tänkt går det inte att förverkliga den fulla potential som denna tekniken medför. Troligtvis tycker de att tekniken är för dyr och kommer i viss utrsräckning också att säga imot det konsept man utvecklat dvs markvärmepumen, så upplever ja det iallafall. Visst kan denna typ av kompressor också användas i markvärmepumpar men det finns billigare kompressorer för nästan samma prestanda.

Det förutfaller dock som att din energiförbrukning är litet, gissningsvis skulle en sådan här produkt kosta runt 90000, är du beredd att betala det? Du kanske skulle ha poolen uppvärm på vintern också :o för att inte snacka om hur kul det vore att reta grannen med det >:D vad vet jag

Jag måste säga att jag är förvånda att inte fler skrivit i ämnet vilket är tråkigt, men det kan säkert bero på att jag inte skrivit så konkret om själva tekniken, vi män iallafall kan vara tämligen teknik fixserade...

En tidnings reportern var och skrev om mig för några års sedan "En modern proffesor kalkyl", jag lade den gången mycket tid på att få henne att förstå vad som var det intressanta med tekniken, handlade om en värmepump,  för att sedan upptäcka då jag läste artikeln att hon inte fattat något över huvudtaget av det jag sakt  :-[ namnet på artikel hade hon fått till rätt bra tycker jag  *roflmao*, när jag sade att pannan skulle driva värmepumpen såg hon ut som en fågelholk i ansiket, hon trodde väl att jag drev med henne då, vissa upplevelser är ovärderliga ;D.  Sedan ett halvår tillbaka så forskar jag inom området värmepumpar så förhoppningsvis vet jag väl något inom ämnet, tyvärr så utbreder sig känslan av panik allt mer, då ju mer man vet, detstu mer vet man att man inte vet :-X , de flesta beräkningsprogram ger snarare en fingervisning i vilket väderstäck som bör eftersträvas, de kan ganska bra lösa ett isolerat problem men drunknar i helheten.

syftet med detta inlägg var ett försök att starta en intressant diskution, inte reklam för något då jag sjäv tycker denna teknik medför är synerligen intressant, tyvärr så förstorar vissa upp problemen snarare än möjligheten vilket är tråkigt.

Skall återkomma i ämnet då jag fått lite mätvärden för en verklig installation




Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Om jag skulle värma allt mitt året runt pool i 60m2pooolhus med golvvärme
beräkn att ta året runt lika mycket som resten av bostaden.
Min bostad tar normalt med elvärme tidigare 28000kWh inkl HH som är 12000.
alltså 16000kWh+pool 8000kWh+pool hus 8000kWh.

Alltså Värme+VV kan bli upp till 32000kWh om allt skall värmas. Men nu kör jag poolV 8 mån per år.
Samma pool hus uppvärms till 15 grader under de kallaste månaderna.
Så med detta kan jag bringa ner förbr till 25000kWh totalt. Detta med min L/V VP.
Prel hade jag med elverkets bedömning 39000kWh första året når poolhuset var byggt.

Jag tycker emellertid dit projekt är intressant och vill gärna följa det. Det kunde vara fint om en liten
kan visas de stora på marknaden hur man kan utveckla ett system.

En fråga kör du med hetgasöverhettning av VV så du får den höga temp på vattenet?
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Janne!
Systemlösningen klarar väldigt mycket tappvarmvatten och tillverkar tappvarmvatten utan att det skall kosta mer av erfodrad tryckhöjning av komressorn för att klara 60 grader C varmvattentemperatur, detta liknar av vad det man kallar tappvatten beredning via hetgasväxlare men funkar inte på samma sätt här, jag försöker få fram en effekt styrning och samtidigt använda den buffrade värmemängden som erhålles vid tappvarmvattenberedning för spetsning av värmeslingan vid behov för att minska kompressor starter samt öka gångtiden och göra systemet med högre säkerhet mot legonella än dagens utan att behöva spetsa det, detta skall utföras utan att skapa för höga temperaturdifferanser på värmebärararen, detta är dock beroende på temperaturer i systemet som jag är allt annat än säker på idag... 

systemet är tämligen komplicerat på funktionsbas men igentligen är det tämligen enkelt på komponetnivå. 

Du får komma förbi och kika på en maskin när jag verkligen har något att visa om du finner det intressant...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!