Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MITSUBISHI ELECTRIC FH25 avfrostning  (läst 3907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E Wirfelt

  • Gäst
E Wirfelt
MITSUBISHI ELECTRIC FH25 avfrostning
« skrivet: 15 januari 2016, 16:44:05 »
När jag köpte min FH25 hade jag läst att den hade en mera anpassad avfrostning än min tidigare Panasonicpump som avfrostade efter "äggklocka".
Nu har jag konstaterat att FH25:an avfrostar en gång i timmen precis som Panasonic gjorde, i varje fall när temperaturen är under -10. Kan någon säga om detta är normalt? Det verkar som om den avfrostar regelbundet även om det inte är speciellt mycket frost på lamellerna. I övrigt har den fungerat utmärkt i 3 år men det sänker ju kapaciteten med täta avfrostningar speciellt när det som nu är sådär 20 minus.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: MITSUBISHI ELECTRIC FH25 avfrostning
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2016, 21:22:16 »
Den "smarta" avfrostningen består av att den förutom gångtid på kompressorn(äggklocka) även mäter temp på förångaren. Blir inte förångaren isbelagd (under X minusgrader) så går den XXX minuter tills den avfrostar.

Kan inte Mitsu, men på min Fujitsu så kan den gå 240 minuter innan den avfrostar, så länge inte förångaren blir kallare än -3c. Dessa två saker sammanfaller dock troligtvis inte i verkligheten om man inte bor på nordpolen.
Se bif. defrost chart.

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MITSUBISHI ELECTRIC FH25 avfrostning
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2016, 11:06:13 »
När jag köpte min FH25 hade jag läst att den hade en mera anpassad avfrostning än min tidigare Panasonicpump som avfrostade efter "äggklocka".
Nu har jag konstaterat att FH25:an avfrostar en gång i timmen precis som Panasonic gjorde, i varje fall när temperaturen är under -10. Kan någon säga om detta är normalt? Det verkar som om den avfrostar regelbundet även om det inte är speciellt mycket frost på lamellerna. I övrigt har den fungerat utmärkt i 3 år men det sänker ju kapaciteten med täta avfrostningar speciellt när det som nu är sådär 20 minus.

hej
lika med minFH35 ingen större skillnad mot panasonicen
Med vänlig hälsning kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

E Wirfelt

  • Gäst
E Wirfelt
SV: MITSUBISHI ELECTRIC FH25 avfrostning
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2016, 17:04:43 »
Tackar för synpunkterna på FH 25:ans avfrostning. Den avfrostar lite onödigt ofta tycker jag men å andra sidan håller den sig ren från is och fungerar oklanderligt. Har kört den i 3 år nu och är mycket nöjd med effekt och ljudnivå samt att den ger värme även när det är -20. Att den knäpper en del vid avfrostning får man stå ut med. Har en villa på 140 kvm och hade nog tagit FH 35 om jag köpt idag även om det inte är många dagar på året man behöver mer effekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!