Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad jordvärme?  (läst 933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Underdimensionerad jordvärme?
« skrivet: 14 mars 2012, 15:14:15 »
Har nyss köpt ett 1.5-plans hus på 120kvm boyta och källare ca 80kvm + dubbelgarage 40kvm. Håller ca 20 grader i boytan, 16 grader i källarn och varierande i garaget mellan 0 grader när det var som kallast och 10-12 nu när det är kring 0:an (inte speciellt välisolerat men väldigt lågt flöde dit ut också).

Värmepumpen är en 8kW Thermia Diplomat installerad 2003 och med jordvärmeslinga på okänt antal meter. Brine har legat på 0 grader in och -4 ut i princip hela vintern.

Har fixat lite loggning av elförbrukning och temperatur senaste veckorna och ser att pumpen går omkring 60-70% med ca 25 startstopp/dygn nu när det håller sig runt 0 grader i medeltemp. Vad tror ni om mitt system, duger det eller behöver jag göra nån inställning osv?

Loggningen: http://micra.us.to/rrdtool

Kan tillägga att det är ett gammalt lättbetonghus som borde vara rätt så värmetrögt även om isoleringen iofs ligger rätt långt in i väggen (utifrån och in är det 20cm block, 5cm ull, 10cm block).
« Senast ändrad: 14 mars 2012, 15:17:32 av e85 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!