0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kollade vad min min Thermia Villa 75 hade för sig en stund på eftermiddagen och blev lite fundersam.Utetemp -1 graderkl 14:00 VP i drift, producerar värme, integral -35kl 14:13 VP stängs av, integral 0, kl 14:20 VP startar för tappvattenuppvärmning, integral -14kl 14:29 VP stängs av, integral -14kl 14:40 VP startar för tappvattenuppvärmning, integral -33kl 14:49 VP stängs av, integral -33kl 15:00 VP startar för tappvattenuppvärmning, integral -53kl 15:08 VP stängs av, integral -53kl 15:20 VP startar för tappvattenuppvärmning, integral -72kl 15:30 VP går fortfarande men slår övet till värmeproduktion.Kl 16:00 VP stängs av, integral 0Ingen vattenförbrukning har skett under denna tiden.Fyra starter på 1 timma för att hålla värmen på tappvattnet. Är det normalt?När tappvattenuppvärmning pågår ändras inte integralen. Varför inte det?När tappvattenuppvärmning pågår, så går framledningstempen upp mot 55 och börvärde står på (70). Vad betyder det?Är det tempen på vattnet som värmer tappvattnet? Går allt vatten till att värma tappvattnet, eller går en del ut på radiatorerna? CP är ju igång.Många frågor. Är det nån som vet hur detta hänger ihop?
Principen vi VV-värmning är att radiatorvattnet leds in i manteln på VVB:n och värmer varmvattnet.Det sitter en växelventil som ändrar läge mellan husvärmning och VV-laddning, cirkpumpen pumpar runt vattnet i manteln på VVB:n så den är alltid igång.Allt vatten ska antingen gå till radiatorerna eller till VVB:n, men jag misstänker att just denna växelventil inte riktigt når ändläget vid husvärmning utan en delström går via VVB:n och kyler då varmvattnet. Det är inte normalt med så många VV-laddningar om inte varmvatten tappas.Jag tror det är normalt att börvärdet är 70 vid VV-laddning, den stoppar VV-laddningen på driftpressostaten och styr inte stopp av VV-laddning på nån tempgivare. Integralen ändras inte på grund av att inget vatten cirkulerar i värmesystemet vid VV-laddning.Det du själv kan göra är att ta loss motordelen på växelventilen (jag tror det är bajonettfattning) och motionera växelventilen på pinnen som sitter där, kolla att den inte kärvar.