Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100  (läst 17863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Hej, satte in en UKV pÃ¥ 100 liter i höstas, märker ingen större skillnad förutom att jag plötsligt börjat tulla lite pÃ¥ tillsatsvärmen.  Jag hade tidigare -200 i GM. Jag har ocksÃ¥ kopplat till en "riktigt" NIBE shuntsats sÃ¥ att pumpen nu ser mitt golvvärmesystem i källaren, tidigare var allting kopplat pÃ¥ samma slinga med ett tredjeparts shuntsystem - nu är allt i pumpen.  Ser ut som om den oftare landar pÃ¥ stora negativa GM.siffror nu när pumpen har tvÃ¥ slingor att jobba med.  Klarade mig nästan helt utan tillsats i fyra Ã¥r, vad kan jag göra för att Ã¥terfÃ¥ det driftläget ? Ingen volym i slingor eller pÃ¥ radiatorerna har ändrats.  Tacksam för tips :-)
« Senast ändrad: 10 januari 2016, 21:46:55 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2016, 15:33:36 »
Kör usb loggning och bifoga filen så ser vi vad som går att göra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2016, 16:30:28 »
Hej, kommer här - tre dagar (nästan). 

 Liten korrigering: jag hade kvar GM pÃ¥ -150, inte 250 (fel av mig).    Kör fn slinga 2 (till golvvärmen) pÃ¥ kurva 2, haft kurvjusteringen pÃ¥ +10 för detta sedan i höstas dÃ¥ jag trodde den skulle gÃ¥ att fÃ¥ varmare än huset, tji fick jag.  Nu drog jag ned den igÃ¥r till 0 och dÃ¥ blev det svinkallt i källaren. Tillbaks till +10 direkt.  Kanske justera upp kurvan frÃ¥n 2 till 3 el 4 ?   Tacksam för alla tips !
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 17:52:58 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2016, 08:34:21 »
Elpatron används i onödan i alla fall du kan börja med att minska Gm för när elpatron går in till kanske GM-800. Hur är tanken inkopplad med separat cp mot radiatorerna eller sitter den i serie med framledningen och den interna cp används för cirk i radiatorer ? vart sitter den externa framlednings givaren (BT25).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2016, 09:53:48 »
Hej, tack för snabba svar!  Har ritat upp värmeflödet efter bästa förmÃ¥ga, jag antar att du menar var givaren till ECS40 sitter som monterades i samband med UKV:n, dvs den som gÃ¥r till golvvärmen i källaren.  Den sitter direkt efter den gamla/gröna CP:n.  PÃ¥ väggen är ocksÃ¥ den gamla kontrollboxen kvar (UVAB) och strömsatt, fattar inte varför eftersom den inte fyller nÃ¥gon funktion vad jag vet.  Har satt med diff tillsats i GM-menyn till 800 nu och sÃ¥ loggar jag för fullt.  Bifogar ett par bilder pÃ¥ härket ocksÃ¥.  Tacksam för alla tips och rÃ¥d.  En observation är att beräknad framledningstemp till Slinga 1 sedan bytet är ca 10 grader lägre än den faktiskt tempen.  Den gÃ¥r ju inte direkt till radiatorn utan via UKV och shunten, men kan det vara detta som spökar ? Jag har i vart fall högre förbrukning nu än nÃ¥gonsin.  EN sista reflektion är varför killen satte dit Danfoss-CP pÃ¥ slinga 1 - den har ingen styrning alls frÃ¥n ECS40-boxen, bara en matning frÃ¥n väggurtaget.  Tidigare matades radiatorerna frÃ¥n den interna CP:n och det stÃ¥r fortfarande pÃ¥ samma inställning, varierar mellan 9-40% hastighet (kalla sidan stÃ¥r alltid pÃ¥ 100) - nÃ¥gon ide om varför ? 
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2016, 10:02:46 »
OBS! Uppdaterad post - rätt loggfil med minusgrader i denna  (feb-2012, gamla mjukvaran).  Lägger till en loggfil frÃ¥n hur systemet opererade innan montering av UKV och ECS40.   Det intressanta är att jag efter kompletterigen har en exploderande utveckling i GM, tidigare lÃ¥g den aldrig över 3-400, men nu är den ofta uppe pÃ¥ 5-600 - skumt!

« Senast ändrad: 06 januari 2016, 11:09:37 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2016, 13:25:39 »
Skissen stämmer inte riktigt med bilderna går framledning från vp direkt till tanken och returen från tanken direkt till vp så att vp har flöde oavsett vad som händer i rad eller golvvärmen i så fall ska cp stå på intermittent drift. Givaren jag menade heter Bt25 och mäter framledningen ur eller i tanken och det är den givaren som används för att beräkna Gm. Tidigare användes en givare inbyggd i vp därför kan Gm vissa lite annorlunda beroende på vart givaren sitter men vp levererar lika mycket effekt. Anledningen att man monterar Bt25 är att eftersom interna cp inte ska gå när kompressorn inte går så känner inte vp framlednings tempen i tanken eftersom original givaren sitter i vp och där sker ingen cirkulation och vet inte när den ska starta men det fixar Bt25 om den sitter i tanken eller på framledningen till radiator efter tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2016, 14:30:50 »
Smurfen du har rätt!  Jag bifogar en korrigerad skiss. Hittade ocksÃ¥ en givare frÃ¥n UKV-tanken som gÃ¥r till VP, det är väl BT25 ?

Vp matar direkt till UKV, som sedan splittas direkt till huset respektive shunten för slinga 2. 

Den interna CP stod pÃ¥ Auto, nu har jag ändrat till intermittent.  FrÃ¥ga: min hastighet i vänteläge stod pÃ¥ 40% vad skall jag stäla den pÃ¥ nu ?  Fattar fortfarande inte varför det behövs en extra CP pÃ¥ slinga 1, den interna kan ju snurra pÃ¥ även om inte kompressorn laddar ?

Fråga: såg att varmvattencirk-pumpen stod på manuell, nu har jag ändrat den till Auto - vad bör jag ställa min värdet på där ?

Tack för bra tips. 
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2016, 15:05:47 »
Vart går returen från rad resp golvvärmen till tanken eller direkt till vp eller sitter det ett T koppel på returen så flödet kan gå till tanken eller till vp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2016, 15:24:34 »
Hej! Ser ut som följer;

retur från Slinga 1 / radiatorsystemet -> direkt till UKV
retur från Slinga 2 / golvvärmen -> T-koppling som går till i) Slinga 2 shuntsystem samt ii) ny t-koppling som går till
bÃ¥de UKV och tillbaks till VP. 

Tack
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2016, 15:49:33 »
Då har du en arbetstank den interna cp sköter cirk mellan vp och tanken och de andra sköter cirk på golv och rad. Du måste kolla upp vart Bt25 sitter den ska sitta i tanken eller på framledningen till radiator och den ska ha bra kontakt med underlaget och det har den troligtvis inte i dag klamra den på röret till rad är nog enklast. Cp hastigheten i vänteläge finns inte eftersom cp kommer stå still i vänte läge vid intermittent drift. Min värde på vv tror jag inte du behöver bry dig om det sköter vp själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2016, 15:56:29 »
OK, tack för det.  Det finns bara en extern givare kopplad till pumpen, och dem sitter direkt i tanken (nedstucken frÃ¥n ovansidan), sÃ¥ det mÃ¥ste vara BT25.  DÃ… förstÃ¥r jag varför de bägge pumparna sitter kvar.  Det är för lÃ¥gt delta pÃ¥ Silnga 2, bara 4 graders diff, sÃ¥ jag tänkte sätta den pÃ¥ lÃ¥gvarv istället - jag har ju 9 grader pÃ¥ husets radiatorer i diff.  Kan jag pilla med givaren i UKV själv utan att tömma systemet ? ? Den är väl trycksatt ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2016, 16:24:12 »
Givaren ska gå bra att pilla med den sitter på torra sidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2016, 16:37:55 »
Intressant, det sitter nedstucken i ett hål i tanken, skall se om det går att skruva av något lock utan att det blir översvämning.

UPPDATERING:  BT25 sensorn satt och hängde löst i luften pÃ¥ insidan av tanken.  Vilken kvalitetsleverantör! Nu skall jag tejpa den med eltejp direkt pÃ¥ tilloppsledningen radiatorslingan in mot huset sÃ¥ fÃ¥r vi se vad som händer.  Tack för tipsen Smurfen!

Nu ser BT25 "rätt" ut ifht BT1 - får se hur det går i natt, det är -15 ute.

Passade även på att ändra i Installationsmeny från Radiator till Radiator + Golvvärme, det inte vad det gör för skillnad.

Fråga: Jag har haft kurva 5 inställt på radiatorerna, är inte det lite lågt för Stockholmstrakten ?

« Senast ändrad: 06 januari 2016, 17:40:45 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters UKV
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2016, 18:44:05 »

.....UPPDATERING:  BT25 sensorn satt och hängde löst i luften pÃ¥ insidan av tanken.  Vilken kvalitetsleverantör!.....


Fast bt25 puttar man väl bara ner i dykröret i tanken, går inte att "fästa" på något sätt som jag vet.

Min bt25 sitter just nu på röret ut från arbetstanken i min anläggning efter den externa cp. Buntat fast den försiktigt med buntband och sen isolerat röret över givaren för att minimera värmeförlusten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!