Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtryck löser allt för ofta, tips?  (läst 20360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2011, 17:42:05 »
Har du nå´n aut-luftare nå´nstans eller sker all luftning manuellt i radiatorerna ?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2011, 17:55:47 »
47 grader fram  är nog 50 grader i kondensering.  DÃ¥ är 21 grader tryckgas överhettning( 71 grader) bra eftersom du har R404A i din VP.  Kolla dina pressostater, de sitter över kompressorn, de ska inte peka nerÃ¥t, utan uppÃ¥t.
Du kan böja försiktigt på dem, MEN DET ÄR VARMT NU SÅ PASSA DIG.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2011, 18:32:28 »
Har du nå´n aut-luftare nå´nstans eller sker all luftning manuellt i radiatorerna ?



Har ingen autoluftare, kostar inte en sådan runt 30 000 kr? Eller finns det billiga småhusprylar så låter ju det intressant...
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2011, 18:41:49 »
67 SEK på Rinkabyrör.

Art nr 2981
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #19 skrivet: 27 januari 2011, 18:55:04 »
47 grader fram  är nog 50 grader i kondensering.  DÃ¥ är 21 grader tryckgas överhettning( 71 grader) bra eftersom du har R404A i din VP.  Kolla dina pressostater, de sitter över kompressorn, de ska inte peka nerÃ¥t, utan uppÃ¥t.
Du kan böja försiktigt på dem, MEN DET ÄR VARMT NU SÅ PASSA DIG.

De lutar lite uppÃ¥t, jag hittade 2 st sÃ¥ jag rörde inte nÃ¥gon av dem kanske 15-20 graders vinkel, men jag hittar inget filter att rengöra pÃ¥ inkommande (frÃ¥n huset)...  huvuddunk
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2011, 18:56:43 »
67 SEK på Rinkabyrör.

Art nr 2981

Ok sätter man en på varje element då eller? Måste man tömma systemet för att få dit den?

Finns ju någon annan pryl som "äter" syre och tar bort all luft som ligger på 30K, vart monterar du autoavluftaren bäst?
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 19:07:31 av Manna »
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2011, 18:58:24 »
Det är inget bra.  DÃ¥ kan det vara stopp i kondensorn.  Inte omöjligt att rensa den men lite pyssel med syror och pumpar.     Kolla igen, läs pÃ¥ lappen pÃ¥ pumpen vad som är vad och det borde sitta ett filter där.  En klump pÃ¥ röret,  ta ett kort sÃ¥ fÃ¥r vi se *vinkar*

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2011, 19:00:41 »
Det är inget bra.  DÃ¥ kan det vara stopp i kondensorn.  Inte omöjligt att rensa den men lite pyssel med syror och pumpar.     Kolla igen, läs pÃ¥ lappen pÃ¥ pumpen vad som är vad och det borde sitta ett filter där.  En klump pÃ¥ röret,  ta ett kort sÃ¥ fÃ¥r vi se *vinkar*

Jo, men inkommande rör går in bakom tanken för varmvatten och sedan till kompressorn ser inget filter där, har du någon bild på hur det ser ut? Den kan väl knappast sitta bakom vattentanken?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2011, 19:11:01 »
Det är inget bra.  DÃ¥ kan det vara stopp i kondensorn.  Inte omöjligt att rensa den men lite pyssel med syror och pumpar.     Kolla igen, läs pÃ¥ lappen pÃ¥ pumpen vad som är vad och det borde sitta ett filter där.  En klump pÃ¥ röret,  ta ett kort sÃ¥ fÃ¥r vi se *vinkar*

Tror jag hittat den  studs... skall man strypa flödet och lossa skruven sÃ¥ sitter filtret där eller?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #24 skrivet: 27 januari 2011, 19:25:55 »
Den sitter ovanpÃ¥ VP:n  Du mÃ¥ste stoppa vattnet frÃ¥n bÃ¥da hÃ¥ll om det inte är ett filter som det stÃ¥r filterball pÃ¥.  DÃ¥ stänger du bara ventilen och lossar locket

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #25 skrivet: 17 februari 2011, 12:12:16 »
Den sitter ovanpÃ¥ VP:n  Du mÃ¥ste stoppa vattnet frÃ¥n bÃ¥da hÃ¥ll om det inte är ett filter som det stÃ¥r filterball pÃ¥.  DÃ¥ stänger du bara ventilen och lossar locket

Det var en filterball jag rensade filtret 2 gÃ¥nger och har luftat elementen ett flertal gÃ¥nger högtrycket löser nu mer sällan, men i gÃ¥r stannade pumpen med högtyck igen!  huvuddunk Jag har ringt en firma som skall komma och titta pÃ¥ den, men när vet jag inte de hade för mycket att göra inga andra tips för att bli av med högtrycksproblemet? Jag tycker inte det fanns sÃ¥ mycket smuts i filtret sÃ¥ jag tömde ut lite vätska genom filterballen för att fÃ¥ med mig eventuell smuts som lagt sig framför filtret ocksÃ¥ för att fÃ¥ bort all skit, men ändÃ¥ löser den ut.

Jag har 2 radiatorer i förråd/garage utrymma som måste stjäla enormt med effekt från slingan eftersom det är kallt där, lindade in den radiatorn med bubbelplast och skall rörisolera ytterliggare i detta utrymme, kan detta påverka att högtrycket löser?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #26 skrivet: 17 februari 2011, 19:43:43 »
Ett högtryckslarm kommer om VP inte blir AV med värme. Alltså bör ett kallt utrymme som tar mycket effekt minska risken för HP-larm.
Här känns det som ett typiskt växelventilsproblem.
Efter en vv-körning så släpper inte ventilen utan cirkulationen ligger kvar på vv. Då löser den på HP.
Kolla längst upp till vänster bakom fronten. Där sitter en grå låda på en ventil med tre rör på. På den grå lådan sitter en vit liten arm. Denna armen ska EJ gå att pilla upp och ner med lätthet. Den kan tryckas ner med kraft, och när man släpper ska den flyga upp häftigt.
Troligtvis stannar den nere när du tryckt ner den, alt så sitter den fast nere redan.
Här är det bara att byta insats. Kostar några hundralappar hos en ÅF.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2011, 07:45:05 »
Felande tryckvakter är en av de vanligare felen på Thermias värmepumpar, så det behöver inte vara växelventilen, även om det naturligvis inte är omöjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2011, 08:11:15 »
Hur mÃ¥nga felande pressostater hur du bytt?   Jag har aldrig bytt nÃ¥gon pga att den bröt vid fel tryck.  Men jag har bytt ett par av totalt kanske 1500 pressostater pga att dem pekat nerÃ¥t och oljan runnit in.  Brukar funka med att böja upp dem och hamra lite lätt pÃ¥ dem. :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2011, 08:15:23 »
Sluta fåna dig.
Du vet att jag inte bytt en enda pressostat.
Jag skriver det jag vet, varken mer eller mindre, ett av de vanligare felen på Thermias värmepumpar är felande pressostater, jag skriver INTE att det är ett vanligt fel.
Men du misstolkar som vanligt allt man skriver.  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!