Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvakt aktiv (182) - Nibe 1245  (läst 15555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Effektvakt aktiv (182) - Nibe 1245
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2014, 18:41:29 »
Mäter du på samma ställe som där trafona sitter?

På min hade elektrikern kastat om den gemensamma ledaren och L3 (?), och då blev siffrorna i displayen *väldigt* konstiga.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt aktiv (182) - Nibe 1245
« Svar #16 skrivet: 06 mars 2014, 20:29:17 »
Mäter du på samma ställe som där trafona sitter?

På min hade elektrikern kastat om den gemensamma ledaren och L3 (?), och då blev siffrorna i displayen *väldigt* konstiga.

Ja jag mäter exakt där strömkännarna sitter i centralen, på inkommande faser. Den mäter ju hela anläggningen, dvs inkommande direkt efter fastighetens elmätare. Vissa elektriker placerar strömkännarna direkt på VP's matning av ren lathet verkar det som, men det blir ju väldigt missvisande. Det är ju hela anläggningen man vill veta hur mycket den förbrukar så VP kan anpassa sig. I vilket fall så sitter strömkännarna här direkt på matningen efter huvudmätaren.
Här sitter de ju korrekt också, L1 på anläggningens L1, L2 på anläggningens L2 osv. Annars kan man ju även här göra fel om man inte är noggrann då man ju kan rotera faserna och ändå få rätt fasföljd in i VP, samtidigt som VP's L1 matning inte är densamma matning som strömkännarens 1:a sitter på. Men även den biten är ju korrekt utförd här som sagt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Effektvakt aktiv (182) - Nibe 1245
« Svar #17 skrivet: 06 mars 2014, 22:25:25 »
Effektvakten, den är ganska enkelt konstruerad va? Strömförbrukningen visas ju för L1, L2, L3 om man har effektvakt inkopplad, men strömmen pendlar ju upp och ner som en jojo. Är det för det inte är TRMS mätning? Mäter jag med en tångamp.meter med TRMS så visar den ju fina stabila flöden, och lite andra siffror än vad pumpens effektvakt visar.
Och om den inbyggda amperemetern mäter så taskigt, hur kan den då sköta sitt "jobb" som effektvakt på ett bra sätt egentligen? Eller är det något fel på min måtro?
Tycker min visar ganska stabila värden visst det kanske pendlar en tiondels ampere upp ner men det borde vara normalt. Har just börjat logga ampere förbrukningen via usb så får se om nån dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt aktiv (182) - Nibe 1245
« Svar #18 skrivet: 06 mars 2014, 23:04:49 »
Tycker min visar ganska stabila värden visst det kanske pendlar en tiondels ampere upp ner men det borde vara normalt. Har just börjat logga ampere förbrukningen via usb så får se om nån dag.

OJ! En tiondels ampere? Här pendlar det ca. 1 A från sekund till sekund.
Kan se ut så här på samma fas sekund för sekund:
3,9
4,7
3,8
4,9
4,1
5,0
4,2
5,1

Så håller den på så på varenda fas! Ca. 1 A pendlar den fram och tillbaka konstant. Kanske kan vara värt o nämna att det är en 1255:a och ingen 1245:a som tråden handlar om, men mig veterligen så är det samma komponenter som sitter i en 1255:a och om inte annat så har de väl inte försämrat saker och ting? Eller skall det sparas in pengar på sådant också nu?

Sedan om man skulle på något sätt logga detta och göra en kurva av det och ta fram medeltal så ser det säkert jämnt och fint ut, men att titta på displayen för att avgöra strömförbrukning på de olika faserna orsakar ju bara ett epilepsianfall, så som de siffrorna hoppar upp och ner :D
Å andra sidan så är det väl inte bara det som inte stämmer helt utan även medeltalet skiljer sig från min externa amperemätare som jag mäter med vid samma ställe som strömkännarna sitter på.
Huruvida detta "problem" är avgörande för pumpens drift låter jag vara osagt, men att använda funktionen för att exempelvis balansera lastfördelningen över faserna i elcentralen finns ju ingen chans till i världen.
« Senast ändrad: 07 mars 2014, 23:01:27 av Flinta »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Effektvakt aktiv (182) - Nibe 1245
« Svar #19 skrivet: 07 mars 2014, 12:40:31 »
1245:an detekterar själv fasordningen pÃ¥ strömtrafona vid uppstart, sÃ¥ det aŕ inget problem. Tydligen fixar den dock inte att detektera om elektrikern kastat om den gemensamma Ã¥terledaren och en fas.

Jag antar att din VP är igång när du kollar, och jag kan tänka mig att invertern pulsar rätt mycket, vilket ju inte finns på en 1245.

Min varierar också bara några tiondels ampere under drift, förutom att strömmen ju stiger i stort sett monotont fram tills den stannar, på grund av högre tryck/lägre COP.

Kolla med Nibe om det är normalt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt aktiv (182) - Nibe 1245
« Svar #20 skrivet: 07 mars 2014, 23:06:07 »
Jag antar att din VP är igång när du kollar, och jag kan tänka mig att invertern pulsar rätt mycket, vilket ju inte finns på en 1245.

Kolla med Nibe om det är normalt.

Fast man tycker ju att strömtången också borde pulsera i så fall, men det gör den ju inte, den visar perfekta stabila värden. Får väl höra med Nibe om det är normalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!