Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gräva för jordvärme  (läst 14463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Gräva för jordvärme
« skrivet: 21 april 2010, 10:23:24 »
Jag hade planerat att gräva för jordvärme själv, men har blivit avrådd.
Ska gräva 2x300 meter och har tillgång till en minigrävare ca 1,5 ton. Har fått höra nu att jag kommer bli tokig av att gräva 600 meter och 1 meter djupt med en sådan maskin och bör istället ta in någon som har en stor maskin.

Vad är era erfarenheter?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #1 skrivet: 21 april 2010, 10:27:54 »
Jag hade planerat att gräva för jordvärme själv, men har blivit avrådd.
Ska gräva 2x300 meter och har tillgång till en minigrävare ca 1,5 ton. Har fått höra nu att jag kommer bli tokig av att gräva 600 meter och 1 meter djupt med en sådan maskin och bör istället ta in någon som har en stor maskin.

Vad är era erfarenheter?

Jag håller med. Med en 1.5 tons grävare kommer du att få sitta och skaka hela sommaren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #2 skrivet: 21 april 2010, 10:50:08 »
Anlita en grävare med 180 skopa så kan du lägga bägge slangarna i ett hål ;)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #3 skrivet: 21 april 2010, 11:03:43 »
Om jag nu inte anlitar en grävare, även om jag ser det som ett alternativ, fungerar det med en 3-tons maskin eller är det också för litet?

Hur lång tid tar det att rulla ut slangen, räcker det att räkna med en dag?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #4 skrivet: 21 april 2010, 11:08:33 »
En kompis till mig som byggde nytt hus köpte en begagnad grävare för ca 100 000:-. När all grävning och markplanering var klar sålde han den för i stort sett samma pengar. Enda kostnaden var lite reservdelar, bränsle och en del hydraulolja...
Det var iofs ett betydligt större jobb, så det fanns lite mer marginaler än i ditt fall.
Vad kostar det att anlita någon för att göra jobbet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #5 skrivet: 21 april 2010, 11:35:07 »
Jag har inte fått in några prisupgifter på att gräva, vilket är det som är så frustrerande, att det ska vara så svårt att få någon som kan göra en uppskattning eller ens berätta vad de ska ha i timmen för att gräva. Det är en av anledningarna till att jag funderar på att gräva själv och om det räcker med en 3-tons maskin så planerar jag att göra som din kompis, köpa en maskin för mellan 100 000 och 150 000, gräva allt jag ska gräva, har lite andra grävjobb som ska göras och sedan sälja maskinen.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #6 skrivet: 21 april 2010, 13:39:58 »
Jag allt det där där är ju kanske bra och praktiskt,under förutsättningen att grejorna håller.

Det kan nog bli dyrt! Jag grävde visserligen i en myr,med en duktig chafför ,en slinga+ lite extraplanering.

16tim kostade 12000:-
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #7 skrivet: 21 april 2010, 14:04:56 »
Jag kanske skall tillägga att jag tror att det var en L14 (14 ton?) plus att han hade 180cm bred skopa.
Behövde ju bara gräva ett hål s.a.s.

Du skall nog räkna på mellan 600-1200kr/tim beroende på maskin.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #8 skrivet: 21 april 2010, 16:43:06 »
Har du gott om tid, och fri tillgång till minigrävaren, och stenfritt grävland, varför inte - det är ju kul att köra grävmaskin.
Själv lejde jag en maskin med 150 cm skopa, det tog 13 timmar att gräva 250 meter, och då inkluderade det flytt och återplatering av tre rätt stora pilträd.
Med bra grävförhållanden gräver en sån maskin garanterat allt klart på 8 timmar.
Kostar väl runt 1000 kr timmen skulle jag gissa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #9 skrivet: 21 april 2010, 17:08:46 »
grävning ink slang o brine bör hamna på runt 50-60 kr / meter

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Gräva för jordvärme
« Svar #10 skrivet: 25 april 2010, 19:26:00 »
Blir nog så att jag köper en 5-tons, ska även gräva för pool, vilken grävarna jag varit i kontakt med inte lämnat pris för heller. Måste samtidigt som jordvärmen och poolen ska grävas, dra om vattnet och elen till ladan då det ligger ivägen, så det är en del grävjobb som ska göras.

Känns som en 5-tonsmaskin ska räcka rätt långt. Kan fortfarande inte gräva ett dike för båda slingorna men varje dike ska väl gå ganska fort att gräva.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!