Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhÃ¥l?  (läst 12742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej,

I huset vi flyttade in i (Uppland) brakade kompressorn i den gamla IVT Puls Greenline (ca 4 kW?) efter fyra dagar (!) varpå vi valde att sätta i en ny värmepump. Borrhålet är bara på 90 meter enl borrbeviset. Aktivt troligen inte så mycket mindre eftersom granit ska ha kommit omgående efter ett tunnt jordskikt. Huset är på ca 190 kvm, 1,5 plan med golvvärme överallt. Det är välisolerat och vi klarar att köra med en VB-fram på bara ca 30 grader trots kylan ute. Ute har det väl snittat runt minus tio. Vi var medvetna om att det var en liten chansning att köra med det gamla hålet. Enligt NIBE ska ju det aktiva hålet vara 90-120 meter. Men vi tänkte att den för köra lite tillskott om bergvärmen tryter.

Men vi kan inte köra VP särskilt många dagar innan Frys-larm dyker upp. Om man bara kör cirk-pumpen, utan kompressorn, ligger KBin på ca +1. Men när kompressorn sätts på landar KBin/ut på -1/-4 efter ett par timmar och ligger så en halv dag kanske. Sen sjunker det under ett par dagar till -2/-10 och vid -11 är det inställt att fryslarmet ska gå, vilket det också gör... Det verkar vara luft i KB-slingan och jag har fått god hjälp av installatören med avluftning flera gånger men nu börjar han misströsta på vad som kan vara fel... Övriga värden: VB-fram 30, VB-retur 25, Kurva 4.

Någon med liknande erfarenhet? Vi vill ju helst inte borra ett nytt hål om det verkligen inte behövs.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2010, 09:52:47 »
KBin -1 och KBut -4 är helt normala värden och borde bli -2 och -5 efter några dagar. Men i stället händer något som gör att flödet i slingan minskar så att det blir betydligt större skillnad mellan KBin och KBut.

Frysning i borrhÃ¥let som klämmer ihop slangen kan vara en möjlighet men det tror jag inte gÃ¥r tillbaka. Hopklämd slang förblir troligen hopklämd. 

Luft verkar troligare. Jag tycker mig ha märkt att luften kan samlas i köldbärarpumpen som då inte fungerar som den ska göra. Man kan höra ett porlande eller gurglande ljud från den, man verkligen hör att pumphjulet arbetar i en vatten/luftmiljö. I mitt fall försvann ljudet när jag trycksatte köldbärarsystemet till ca 0,5 bar. Vet inte om det kan hjälpa i det här fallet.

Har man kontrollerat att köldbärarsystemet är tätt så att det inte sugs in luft någonstans när pumpen går? Finns det en tryckmätare på expansionskärlet för köldbäraren så att det går att kontrollera att systemet är tätt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2010, 10:03:53 »
Pröva att spola slingan. Gjordes det ordentligt vid inst?? Som Roland säger sÃ¥ är det troligen ett flödesproblem. Hur är det med filtret,rent eller??   Om du grejar själv sÃ¥ börja med filtret, häng sen pÃ¥ pumpen som du spolar slingan med och kör. Om VP funkar medans du spolar slingan sÃ¥ borde det vara ett flödesproblem.   

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2010, 10:38:50 »
Skumt att flödet minskar enormt efter några dars drift...
Tvångskör cirkulationspumpen då hör man om det finns luft... Utan luft är ljudet helt jämt... med luft så brusar det vid start...

Man kan lufta i centrum på cirkpumpen med den igång på högsta läget. men har du haft hjälp så är det väl gjort?

Kolla här sid 37
http://www.nibeonline.com/pdf/031086-3.pdf

Men djupet på borran bevisar inget det är djupet UNDER grundvattennivån som är det effektiva djupet.

Har ni oöm tomt finns en lösning... gräv ned en ytjordslinga koppla in den "före" borrhålet!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2010, 10:45:25 »
Är fryspunkten för brinen kollad? Det kanske finns någon ficka med för hög fryspunkt så att förångaren fryser ihop?

Min solfångare frös ju ihop för några veckor sedan på grund av att brinen inte var tillräckligt blandad, trots att vi kört den några månader i somras/höstas. Det var inte för lite glykol, bara för dåligt blandad.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2010, 11:37:06 »
Är fryspunkten för brinen kollad? Det kanske finns någon ficka med för hög fryspunkt så att förångaren fryser ihop?

Där har vi en ytterligare en möjlig orsak. Det kan ju vara felblandad köldbärare. Den vanligaste köldbärarlösningen är 30 % sprit börjar frysa vid ca -18 och det är vad det brukar vara i en frys så det är rätt enkelt att kontrollera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Oj, vilket gensvar. Tack! Jag måste först hem för att kunna svara på vissa frågor.

*Fryspunkten ska vara kontrollerad och OK.
*Det verkar vara luft i KB-slingan. Det är ett porlande ljud. Trevligt ljud om man bodde vid en bäck.
*Osäker om slingan spolades ordentligt vid installationen. Måste fråga installatören.
*Filtret är rengjort och systemet har luftats av installatören flera gånger.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2010, 15:30:38 »
Sla luftas först av allt, det kan va segt att få ur luften
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2010, 15:51:51 »
Det är lätt att få ur om man har grejer ;D

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jag har fått systemet ordentligt luftat 3 gånger nu, professionellt - med tunna och grejer, men likt förbaskat börjar det porla efter ett tag...

Jag träffar installatören imorgon bitti igen, och tänkte att jag kunde ha lite mer kött på benen innan det börjar borras för ett nytt hål bredvid. Det känns ju som att det inte är borrhålets grunda djup som gör att KBut drar iväg till -11 på så kort tid.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2010, 16:40:50 »
Det känns ju som att det inte är borrhålets grunda djup som gör att KBut drar iväg till -11 på så kort tid.

Det kan omöjligen vara problemet. Det hade yttrat sig i låga temperaturer på både KBin och KBut, t.ex. -4 in och -7 ut. Hög differens betyder lågt flöde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Tack för alla tänkbara förslag till orsaker på problemen!

Efter ett riktigt detektivjobb har nu installatören konstaterat att det har varit ett köldmedieläckage i NIBEn. En får hålla tummarna!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2010, 10:25:12 »
Tack för alla tänkbara förslag till orsaker på problemen!

Efter ett riktigt detektivjobb har nu installatören konstaterat att det har varit ett köldmedieläckage i NIBEn. En får hålla tummarna!

Det skall möjligen inte vara köldbärarläckage?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Nej som jag fattat det så är det köldmediet som har läckt ut i KB-slingan. En tredjedel av köldmediet var borta. Dessutom har nivån på expansionskärlet till KB-slingan ökat vid körning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2010, 15:09:14 »
Aha, en läcka i förångaren. Kan förstå att det blev detektivarbete.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!