Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 oktober 2013, 16:21:46 »

Att det har varit en lång och varm sommar spelar ingen roll. Det är effektuttaget de senaste dagarna som till största delen bestämmer köldbärartemperaturen. Det är innan uppvärmningssäsongen börjar, när pumpen enbart gör varmvatten, som borrhålstemperaturen är som högst. Så fort man börjar värma huset sjunker den.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 oktober 2013, 15:24:39 »

Att ha en vattenåder som tillför vatten till hålet hela tiden borde inte vara nån nackdel. Det borde ju göra att hålet inte blir speciellt kallt på vintern när man tar ut mer energi. Så även om det blir kallare nu när energibehovet är lägre så borde det kompenseras med råge senare...
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 09 oktober 2013, 13:07:19 »

Hej igen alla pumpexperter. Har nu fått lite uträttat hemma. Min leverantör har varit och gjort en effektmätning på min pump. Den ger full effekt så det var inte problemet. Vad vi såg under mätningen var att BRINE in låg på +3 grader trots att det varit en lång och varm sommar. Detta ansågs som ett litet problem men inte mycket att göra något åt. Förmodligen har jag en kall-åder med vatten som tillför kallt vatten i hålet hela tiden. Tuff Luck, va? Tempen borde i normalfallet legat på 6-8 grader från hålet. Slutsatsen från leverantören är att min pump på 7,5kw är för liten för mitt hus och att hålet inte är optimalt. Bara att bita i det sura äpplet och gå vidare med höga elräkningar i framtiden eller anser någon att det finns ytterliggare spår att testa?
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 13 september 2013, 14:57:49 »

Till Alla ni som har bidragit med tips och ideér. Tusen tack för hjälpen. Ingen nämnd och ingen glömd. Ni har gett mig många uppslag om vad som ska kollas så nu har jag lite att jobba med. Får väl invänta lite kyligare väder för att utföra de flesta tipsen vilket bär mig emot att säga. Jag är ingen älskare av kallt väder, tvärtom. Jag hör av mig på forumet när jag har ev nya frågor eller rapport om hur det har löpt på. Tack ännu en gång. Ni var guld värda. tummenupp Ha en trevlig helg alla!
Skrivet av: måle10
« skrivet: 13 september 2013, 08:56:57 »

Gick in i displayen som du beskrev och max retur var på 48 °C. Höjde den till 55 °C.
Är det något annat under service man ska kolla som ev kan vara felinställt?
Bifogar också en bild på ett av mina element. Just detta är 140cm x60 och ett enkel-element.
Okej!Det är typiskt plattelement alla glada 60-70-talet gjorda för olja=hög framledningstemperatur.Eventuellt ta ett snack med installatören om kanske byta ut 2-3st till lågtempradiatorer så du kan sänka kurvan.

Det du kan kolla är det står vp-60 och ts -600 och kolla gärna det värde på framledningstemperaturen ÄR-värdet och vad BÖR-värdet (inom parantes)För att din integral ska kunna räkna hem ditt värmeunderskott så ska ÄR-värdet överstiga BÖR-värdet.Om vp står -60 så startar din kompressor och ska räkna ner till 0.Om ÄR-värdet ligger exempel på 44 °C och BÖR-värdet ligger på 40 °C(och nu har du ett värmeöverskott) så kommer den att räkna ner 4-steg/minut till 0.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 september 2013, 08:52:41 »

Det är strypventil vid radiatorutloppet av samma typ jag har. Förmodligen saknar strypskruven en tätande O-ring så tryckavlasta radiatorsystemet innan sexkantmuttern lossas och lägg några trasor runt röret. Det finns ett mejselspår i strypskruven.

Av radiatorns utseende att döma kan det kanske behövas mer är 55 grader fram vintertid, det beror på hur huset är isolerat och hur många radiatorer det finns.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 13 september 2013, 08:15:27 »

Hej! Att din pump är lite klen råder det nog inga tveksamheter om.Men jag skulle sätta kurvan på 40 och rum värdet på 20(vad har du för rum värde nu) och se.Det jag menar med "hög kurva" är helt enkelt att det är allt för vanligt att man kör på för hög kurva.Det är inte säkert du märker komfortmässigt någon större skillnad på kurva 41 eller kurva 43 och om man tittar på hur du har ställt kurvan 38-43 så är det väldigt stor spridning.Finns det möjlighet att sänka temperaturen 1 °C i källaren?
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 13 september 2013, 08:07:47 »

Hej! det heter tryckrörstemperatur på din maskin (om du håller vänster/högerknapp intryckt kommer du in i själva servicemenyn) och du kan gå in och ändra på max retur på din maskin för standard max retur är 48 °C och du kan ställa upp den till max 55 °C om det inte är ändrat redan.

Kan du inte ta ett kort på din enkelpanelsradiator för att se om du har platta enkelpanelsradiatorer som är mer gjorda för högtempsystem för hus byggt -69 med oljepanna.
Gick in i displayen som du beskrev och max retur var på 48 °C. Höjde den till 55 °C.
Är det något annat under service man ska kolla som ev kan vara felinställt?
Bifogar också en bild på ett av mina element. Just detta är 140cm x60 och ett enkel-element.
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 20:22:02 »

Tack Roland, då vet jag var på radiatorerna jag ska leta. Som tur är har jag en IR-kamera att mäta med  på jobbet. Nästan så man längtar till sämre/kallare väder så man kan börja sätta tänderna i det projektet  tummenupp. Får jag sedan leverantören till att komma hit och göra en effekt-mätning på pumpen så kanske man kommer närmare en lösning på det här problemet.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 september 2013, 20:03:22 »

Tänkte IVT där variationerna kring börvärdet är 2,5 grader i normalfallet och då är det inte samma problem. Jag lutar också mot att pumpen inte ger vad den ska ge men tycker att det är konstigt att den i så fall verkar ha gjort det från start.

 
Är som sagt novis på området men hur kan man trimma in radiatorerna? Sc:,h
Kan du Roland förklara detta lite närmare? Vad jag vet finns det inget mer än termostaterna på elementen och dom har jag plockat bort för att vara säker på att dom är fullt öppna på alla element. Du menar väl att man på något vis ska kunna reglera varje element individuellt så att diff mellan in och ut på elementet är ca 5 °C?

Det ska finnas möjlighet att strypa in flödet individuellt. På äldre radiatorer sitter ventilen ofta vid radiatorns utlopp under en sexkantmutter. Moderna radiatorventiler har strypfunktionen inbyggd i ventilen.

Ett första steg är att känna med handen på in- och utgående rör när när pumpen så där en kvart. Man ska känna en märkbar temperaturskillnad. Är temperaturskillnaden knappt märkbar har man en radiator som kortsluter värmebärarflödet och bidrar till hög returtemperatur. Det här testet bör man helst göra vintertid när det är någorlunda jämvikt mellan den effekt radiatorerna avger och pumpens effekt.

Det bästa är att använda en IR-termometer. Inköp av en sådan brukar betala sig snabbt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2013, 19:31:55 »

Det stämmer att kurva 43 innebär 43 °C framledning vid 0 °C ute, men eftersom framledningstemp pendlar så kan temperaturen röra sig mellan t ex 37 °C och 49 °C vid 0 °C, tror det är detta som måle10 menar?

Men om inte hög retur larmet dyker upp numera med CP på 2:an finns ingen anledning att pillra med detta.
Jag tror inte felen är elpanne-syndromet, jag tror snarare på att värmepumpen inte ger den uteffekt som den ska ge.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 september 2013, 19:02:11 »

Och du kör på "hög kurva" 43 så det du måste tänka på är att för varje steg du ökar kurvan så ökar framledningstemperaturen med 3 °C och kör du på kurva 43 så skickar du ut ca 49 °C redan vid nollan ...

Är inte så hemma på Thermias värmekurva men jag fattade det så att kurva 43 betyder 43 grader fram när utetemperaturen är noll. Det är rimligt att det finns en parallellförskjutning också. Är det en sådan "hög kurva" syftar på?
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 16:56:45 »

Ett annat konstigt fenomen med min anläggning är att trycket i expanionskärlet ökar successivt. Har blivit tillsagd att ligga på ett tryck på ca 1Bar. Efter några månader så har trycket ökat och då får man släppa ut detta genom säkerhetsventilen. Är detta normalt? Jag får även med jämna mellanrum lufta ett specifikt element i huset. Det som sitter i badrummet på entréplanet.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 12 september 2013, 16:33:46 »

Efter att jag sänkt hastigheten på CP för radiatorsidan har jag inte fått något larm på för hög retur. Menar du att man kan köra CP på högre hastighet och få bättre verkningsgrad om man ökar max retur till 55 °C? Om inte så kan väl CP stå på den hastighet som jag nu har?
om du ökar till 55 °C så finns det ingen risk för hög retur.Om du ökar på kurvan så ökar ju framledningstemperaturen men samtidigt ökar ju returen med.Dom nyare thermia pumparna så är 55 °C standard och tror inte det är många som kör på 48 °C längre.
Kör på läge 2 men du kan ju sänka till 1 för att se vart du hamnar skulle tippa på att du hamnar på 8-9 i diff.Tror inte ett dugg på att du skulle ha ett 55/45 system
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 16:31:19 »

Jag antar att radiatorflödena inte är intrimmade. Har man värmepump ska det vara mer än 5 graders differens mellan in och utgående radiator till varje radiator när pumpen har gått ett tag. Är det mindre brukar vi kalla det att radiatorn kortsluter flödet vilket i sin tur betyder att pumpen får arbetat vid onödigt hög temperatur med sämre verkningsgrad och mer tillsatsel som resultat. Har man olje- eller elpanna behöver man inte bry sig om sådant. Kortslutande radiatorer kan dock inte vara hela förklaringen till den höga elförbrukningen men kan vara en förklaring till att returtemperaturen blir hög. Kontrollera i vinter att det är en märkbar temperaturskillnad mellan tillopp och retur på alla radiatorer. Det är framför allt små radiatorer som sitter nära pumpen som kan ställa till problem. Det går att spara en hel del pengar på att ställa in rätt flöden.

Tror inte höjd returtemperatur kommer att göra så mycket. Kurva 43 betyder att framledningstemperaturen vid noll grader ute är 43 grader. Det är ungefär samma som jag har och mina radiatorer behöver inte mer än 53 grader fram
vid DUT. Jag skulle vilja avråda från att ställa upp returtemperaturen. Jag har svårt att föreställa mig att den är problemet. Är det hög returtemperatur är det radiatorerna man ska ge sig på. Huset har troligen ett 55/45 system och då skall 48 grader returtemperatur inte vara något problem. Mitt resonemang förutsätter att jag har uppfattat Thermias värmkurva korrekt.

3,5 m3 olja kostar idag ca 45000 kr så pumpen gör nytta i alla fall.
Är som sagt novis på området men hur kan man trimma in radiatorerna? Sc:,h
Kan du Roland förklara detta lite närmare? Vad jag vet finns det inget mer än termostaterna på elementen och dom har jag plockat bort för att vara säker på att dom är fullt öppna på alla element. Du menar väl att man på något vis ska kunna reglera varje element individuellt så att diff mellan in och ut på elementet är ca 5 °C?
Ja pumpen spar kostnad jämfört med olja men jag lutar mig mot den offert som visade en betydligt större besparing/år. Man kan ju tycka att även pumpinstallatörer borde få stå för sina offerter dom gör. ;)
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 16:24:23 »

Eftersom du har fått larm "hög retur" så stannar kompressorn och el-patron går in  istället om du fortfarande har ett värmebehov tills returen sjunker ner till 48 °C och du råkar ut för el-syndromet.Och du kör på "hög kurva" 43 så det du måste tänka på är att för varje steg du ökar kurvan så ökar framledningstemperaturen med 3 °C och kör du på kurva 43 så skickar du ut ca 49 °C redan vid nollan så då kan du tänka dig när det börjar bli några minusgrader ute vad nära din retur kommer att hamna på 48 °C och risk för att du får hög retur.Det du ska undersöka är VARFÖR du måste ha så hög kurva?En läckande växelventil kan vara orsaken varför du måste köra på så hög kurva.tittar man på dina timmar på varmvatten förbrukningen så verkar ni inte vara några storförbrukare av varmvatten men kan ju vara så enkelt att källaren slukar väldigt mycket energi.
Efter att jag sänkt hastigheten på CP för radiatorsidan har jag inte fått något larm på för hög retur. Menar du att man kan köra CP på högre hastighet och få bättre verkningsgrad om man ökar max retur till 55 °C? Om inte så kan väl CP stå på den hastighet som jag nu har?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 12 september 2013, 16:08:28 »

Jag antar att radiatorflödena inte är intrimmade. Har man värmepump ska det vara mer än 5 graders differens mellan in och utgående radiator till varje radiator när pumpen har gått ett tag. Är det mindre brukar vi kalla det att radiatorn kortsluter flödet vilket i sin tur betyder att pumpen får arbetat vid onödigt hög temperatur med sämre verkningsgrad och mer tillsatsel som resultat. Har man olje- eller elpanna behöver man inte bry sig om sådant. Kortslutande radiatorer kan dock inte vara hela förklaringen till den höga elförbrukningen men kan vara en förklaring till att returtemperaturen blir hög. Kontrollera i vinter att det är en märkbar temperaturskillnad mellan tillopp och retur på alla radiatorer. Det är framför allt små radiatorer som sitter nära pumpen som kan ställa till problem. Det går att spara en hel del pengar på att ställa in rätt flöden.

Tror inte höjd returtemperatur kommer att göra så mycket. Kurva 43 betyder att framledningstemperaturen vid noll grader ute är 43 grader. Det är ungefär samma som jag har och mina radiatorer behöver inte mer än 53 grader fram
vid DUT. Jag skulle vilja avråda från att ställa upp returtemperaturen. Jag har svårt att föreställa mig att den är problemet. Är det hög returtemperatur är det radiatorerna man ska ge sig på. Huset har troligen ett 55/45 system och då skall 48 grader returtemperatur inte vara något problem. Mitt resonemang förutsätter att jag har uppfattat Thermias värmkurva korrekt.

3,5 m3 olja kostar idag ca 45000 kr så pumpen gör nytta i alla fall.
Det är inte returtempen du höjer utan du undviker att få hög retur
Skrivet av: måle10
« skrivet: 12 september 2013, 16:06:09 »

Ska gå in i menyn som du beskriver och kolla senare ikväll.Vad är påverkan av att höja max retur till 55°C mot fabriksinställda 48 °C? Antar att detta är för radiatorkretsen? Ska även ta ett kort på radiatorn och försöka få in här på forumet. Servicen kostar 850SEK/år. Pratade nyss med leverantören och jag frågade om dom någon gång hade kollat pumpens verkliga effekt. Det hade dom inte gjort. Han lovade att han skulle komma ut och göra det snart. Dom ska även mäta upp diff på kalla sidan mer exakt mot vad man kan se i displayen. Om man ska bifoga kort här, använder man knappen bilagor och andra tillval?
Eftersom du har fått larm "hög retur" så stannar kompressorn och el-patron går in  istället om du fortfarande har ett värmebehov tills returen sjunker ner till 48 °C och du råkar ut för el-syndromet.Och du kör på "hög kurva" 43 så det du måste tänka på är att för varje steg du ökar kurvan så ökar framledningstemperaturen med 3 °C och kör du på kurva 43 så skickar du ut ca 49 °C redan vid nollan så då kan du tänka dig när det börjar bli några minusgrader ute vad nära din retur kommer att hamna på 48 °C och risk för att du får hög retur.Det du ska undersöka är VARFÖR du måste ha så hög kurva?En läckande växelventil kan vara orsaken varför du måste köra på så hög kurva.tittar man på dina timmar på varmvatten förbrukningen så verkar ni inte vara några storförbrukare av varmvatten men kan ju vara så enkelt att källaren slukar väldigt mycket energi.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 september 2013, 16:00:35 »

Jag antar att radiatorflödena inte är intrimmade. Har man värmepump ska det vara mer än 5 graders differens mellan in och utgående radiator till varje radiator när pumpen har gått ett tag. Är det mindre brukar vi kalla det att radiatorn kortsluter flödet vilket i sin tur betyder att pumpen får arbetat vid onödigt hög temperatur med sämre verkningsgrad och mer tillsatsel som resultat. Har man olje- eller elpanna behöver man inte bry sig om sådant. Kortslutande radiatorer kan dock inte vara hela förklaringen till den höga elförbrukningen men kan vara en förklaring till att returtemperaturen blir hög. Kontrollera i vinter att det är en märkbar temperaturskillnad mellan tillopp och retur på alla radiatorer. Det är framför allt små radiatorer som sitter nära pumpen som kan ställa till problem. Det går att spara en hel del pengar på att ställa in rätt flöden.

Tror inte höjd returtemperatur kommer att göra så mycket. Kurva 43 betyder att framledningstemperaturen vid noll grader ute är 43 grader. Det är ungefär samma som jag har och mina radiatorer behöver inte mer än 53 grader fram
vid DUT. Jag skulle vilja avråda från att ställa upp returtemperaturen. Jag har svårt att föreställa mig att den är problemet. Är det hög returtemperatur är det radiatorerna man ska ge sig på. Huset har troligen ett 55/45 system och då skall 48 grader returtemperatur inte vara något problem. Mitt resonemang förutsätter att jag har uppfattat Thermias värmkurva korrekt.

3,5 m3 olja kostar idag ca 45000 kr så pumpen gör nytta i alla fall. 
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 14:36:32 »

Ska gå in i menyn som du beskriver och kolla senare ikväll.Vad är påverkan av att höja max retur till 55°C mot fabriksinställda 48 °C? Antar att detta är för radiatorkretsen? Ska även ta ett kort på radiatorn och försöka få in här på forumet. Servicen kostar 850SEK/år. Pratade nyss med leverantören och jag frågade om dom någon gång hade kollat pumpens verkliga effekt. Det hade dom inte gjort. Han lovade att han skulle komma ut och göra det snart. Dom ska även mäta upp diff på kalla sidan mer exakt mot vad man kan se i displayen. Om man ska bifoga kort här, använder man knappen bilagor och andra tillval?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 12 september 2013, 13:53:59 »

Nej, det finns mig veterligen ingenstans där man kan läsa av hetgastemp eller kompressortemp.
Eller finns det någon annan teknisk term som kan användas för dessa värden?
Vid den årliga servicen kollar dom med en massa olika instrument. Borde dom inte reagera om några värden är fel och isf göra nödvändiga åtgärder? Får ta upp detta med leverantören så får vi se om något händer.
Hej! det heter tryckrörstemperatur på din maskin (om du håller vänster/högerknapp intryckt kommer du in i själva servicemenyn) och du kan gå in och ändra på max retur på din maskin för standard max retur är 48 °C och du kan ställa upp den till max 55 °C om det inte är ändrat redan.

Kan du inte ta ett kort på din enkelpanelsradiator för att se om du har platta enkelpanelsradiatorer som är mer gjorda för högtempsystem för hus byggt -69 med oljepanna.


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 september 2013, 13:41:12 »

Inget protokoll lämnas. Dom har väl någon checklista som dom ska gå igenom. Mäta, kolla driftimmar, rengöra div filter etc.

Vad betalar du för det..?
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 13:14:24 »

Inget protokoll lämnas. Dom har väl någon checklista som dom ska gå igenom. Mäta, kolla driftimmar, rengöra div filter etc.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2013, 12:50:12 »

Årlig service?
Får du nått serviceprotokoll?
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 12:38:19 »

Nej, det finns mig veterligen ingenstans där man kan läsa av hetgastemp eller kompressortemp.
Eller finns det någon annan teknisk term som kan användas för dessa värden?
Vid den årliga servicen kollar dom med en massa olika instrument. Borde dom inte reagera om några värden är fel och isf göra nödvändiga åtgärder? Får ta upp detta med leverantören så får vi se om något händer.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 september 2013, 10:27:52 »

Tuff svärmor där. Eftersom hon sänkte temperaturen borde man kunna utgå från att det var 19-20 grader på oljeeldningstiden. Huset bör dra ca 11 kW vid dimensionerande utetemperatur (runt -18 grader i Småland). Pumpen ska ge lite över 7 kW. Det blir ungefär 65 % effekttäckning vilket är lite snålt men ingen katastrof. Min pump ligger på ca 60 %, förmodligen en bit över. Jämför jag med mina siffror ska pump inkl. tillsatsel dra mindre än 10000 kWh/år.

Jag får inte matematiken att gå ihop. Gick det åt 3,5 m3 olja per år var det inte fel att välja Thermia 75 som då ska dra betydligt mindre el än vad den gör. Det är över så där 5000 kWh/år som saknas. Genomsnittliga drifttiden sedan 2005 stämmer inte heller med den mängd el pumpen verkar göra av med i dagsläget. Det kan vara så att pumpen numer inte ger den effekt den ska ge. Mot det talar att det verkar som om den från första början befanns vara för klen eftersom redan svärmor klagade.

Men ändå tycker jag att det vore idé att kontrollera om pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför temperaturdifferensen värmebärare in-ut när kompressorn går och när 6 kW elpatron är inkopplad. Ställ gärna ner cirkulationspumpen ett snäpp till så att det blir större differens. Jag har för mig att på Thermias display kan man bara läsa av hela grader. Ska man vara noga ska man mäta nätspänningen eftersom elpatronens effekt varierar med kvadraten på nätspänningen alternativt ta hjälp av elmätaren men det då blir det lite besvärligare.

Finns det möjlighet att läsa av hetgastemperaturen eller kompressortemperaturen? Jag hittar ingen uppgift om det i manualen.
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 12 september 2013, 08:21:33 »

Hastigheten på CP ställdes ner våren 2011. Frågade teknikern som var och gjorde årlig service om det inte kunde lösa problemet med för hög retur. "Hur tänker du då var svaret jag fick". Efter en lång diskussion om att när vattnet går långsammare genom systemet så bör det i min fantasi tappa lite mer av temperaturen. "Jaha, du menar så" kom det då. Förstå att jag inte har något förtroende för denna firma. Hastigheten sänktes och vi var av med problemet och har haft denna tempdiff sedan dess. Jag har samma diff oavsett om den bara går på kompressorn eller med tillsatsen inne. Efter min senaste diskussion med leverantören så menar han nu att dom kanske har satt in en för liten pump i huset. Han ska räkna en gång till för att se vad han kommer fram till.
Kurvan är knäckt med +2grader vid 5, 0 och vid -5. Tycker att innetempen efter det har blivit något bättre men inte fullt ut bra. Tog upp diskussion med leverantören om att man kanske skulle satsa på en inomhusgivare som  komplement men fick svaret att det är helt förkastligt och värdelös investering. Ang förbukningen så kan jag säga att när svärmor hade huset innan oss och pumpen hade installerats så klagade hon initialt men fick svaret att allt var OK. Vad hon gjorde för att få ner förbrukningen var att sänka innetempen till ca 17-19 grader och sen inte klaga mer.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2013, 07:37:17 »

Hur länge körde man med högsta farten på cirkpumpen?
Tempdiff på 2 °C mellan fram och retur är inte så bra, varken för COP eller för värmepumpen.
5-7 °C tempdiff är OK, om detta är med bara kompressorn? Eller är elpatron aktiv när du har denna tempdiff?

Du kan knäcka kurvan vid 0 °C ute för att få till den lite bättre, så du slipper ställa om vår och höst.

Sen beror det lite på pannans skick och typ vilken verkningsgrad man har på oljan, min syrra hade t ex en pulsonex och när den funkade så gav den över 90% verkningsgrad (nackdelen var att rökgaserna kondenserade i skorsten).

Räknar man sen baklänges på Rolands siffror så får man ut ca 6 kW från värmepumpen om totala värmebeovet är 30000 kWh, detta kan stämma med felinställd cirkpump (för låg tempdiff på värmebäraren).
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 september 2013, 21:17:29 »

Det blir fram till idag ungefär 7,7 uppvärmningsår, alltså per år

Kompressor 4600 timmar
Tillsats1 776 timmar
Tillsats2 71 timmar

Kompressor och cirkulationspumpar ska inte dra mer än 2,2 kW, kanske mindre. Jag har inte hittat några bra uppgifter om elförbrukningen. Den beror dessutom på vilken framledningstemperatur som krävs och annat så det blir lite gissning i vilket fall som helst.

En genomsnittlig årlig elförbrukning blir alltså 4600x2,2 + 776x3 + 71x6 = 12874 kWh. Med hushållsel ska det inte bli mer än högst 19000 kWh/år. Jag undrar dock om inte hushållelen ligger över en bit 6000 kWh/år. 500 kWh för en sommarmånad tyder på det även om den siffran inkluderar varmvattnet. Det går åt mer hushållsel under en vintermånad. Men det är i alla fall för många tusen kWh som skiljer verklig och beräknad förbrukning.

Med tiderna ovan ska pumpen producera ca 35000 kWh/år inkl. tillsatsel om den ger 7 kW. Det går inte ihop med tidigare oljeförbrukning så frågan är om pumpen verkligen numer ger den effekt den ska ge. Har installatören kontrollerat att pumpen levererar vad den ska? Mätt kapacitet eller genom jämförelse med elpatronen eller att det är rätt förångningstryck i förhållande till köldbärartemperaturen. Det kan i och för sig vara så att man snålade på värmen under oljeeldningstiden men skillnaden är för stor tycker jag.   

Att det behövs tillsatsel runt noll grader går ihop med 4600 drifttimmar per år men det är snittet sedan installation. Vad det är för kompressortid per år numer kan vi inte vara säkra på. En normalt dimensionerad pump brukar gå runt 3500 timmar per år.
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 11 september 2013, 19:12:34 »

När jag loggat så har drifttid på pumpen varierat mellan 22-24 tim/dygn men för det mesta är det fulla 24tim under normala vintermånader. Elementen är av typ flänselement. Enkelradiga där höjden tillåter och upp till 3-radiga där fönstren går ner i typ vardagsrummet.
Nedan kommer lite driftdata sedan installationen 2005-12-12 fram till dagens datum.
Drifttid pump:35.701tim
Tillsats steg1 (3kw) 5982tim
Tillsats steg 2 (6kw) 547 tim
Varmvattenproduktion: 2562 tim
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 september 2013, 18:50:31 »

Ofta är visar temperaturgivarna fel så det är inte säkert att det är två graders differens på köldbäraren. Är det två korrekta graders skillnad är det lite lågt men det skillnaden mot optimal differens är bara någon eller några procent.

3,5 m3 olja blir högst 30 000 kWh värme netto för varmvatten och uppvärmning. Jag har då räknat med att pannans värmeförluster kommer huset tillgodo (i och med att källaren var uppvärmd) och 85 % förbränningsverkningsgrad.  Huset behöver säkert mindre värme, pannförlusterna sommartid har man ingen glädje av. Räknar man med 5000 kWh för varmvatten (normalvärde för en familj) skulle det behövas 25000 kWh/år för att hålla huset varmt. Det betyder i sin tur att husets drar i storleksordningen 11 kW när det är som kallast ute. Fungerar pumpen som de ska göra bör det behövas tillsatsel först under -5 grader och då är offertens uppskattning av elförbrukningen rimlig. Pumpen ska inte behöva mer än 10 MWh el inkl. tillsatsel ett normalt år.

Hur fungerar pumpen vintertid? När det är så kallt att tillsatsel behövs ska pumpen gå kontinuerligt utan att någonsin stanna. Det förekommer att inställningarn och husets uppvärmningssystem inte är anpassade till varandra utan att pumpen stannar ibland även fast tillsatsel behövs. Går den dygnet runt när det är kallare än några minusgrader?

Vad är det för typ av radiatorer? Radiatorsystemet bör innehålla minst 20 L/vatten per kW pumpeffekt för att pumpen ska få rimliga gångtider med standardinställningarna.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 september 2013, 17:27:37 »

Enda nackdelen med 2 graders diff på brine är att KB-pumpen drar lite mera ström. Man vill ha så hög genomsnittstemp på förångaren som möjligt, vilket innebär liten diff. Om du sänker hastigheten på KB-pumpen för större delta kommer VP:n att ge lägre uteffekt.
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 11 september 2013, 16:59:18 »

Hela källaren var tidigare uppvärm då olja användes. 3 stora rum användes bla som bostadsyta. Resterande ytor som förråd och tvättstuga var också uppvärmda. Alltså samma behov som idag. Det gjordes av med ca 3,5kbm olja och dom hade det riktigt varmt, min 21 grader. Vet detta ganska säkert då min sambo är uppväxt i huset. Är det OK med endast 2 graders diff mellan BRINE IN och UT?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 september 2013, 16:41:26 »

Jag tror inte heller att det är något fel på borrhålet. Noll grader på ingående köldbärare verkar rimligt. Förmodligen är det mer än 112 meter aktivt håldjup. Grundvattnet ligger ofta inte djupare än 4-5 meter. Är det så blir det med 150 meter borrhål och 19 meter till berg ungefär ungefär 135 meter aktivt hål. Det kan vara så att 112 meter var det aktiva djup dimensioneringsprogrammet gav, sen lade man på för djup till berg/grundvatten och säkerhetsmarginal.

Eftersom det är en rimlig differens mellan in- och utgående köldbärare är det inget fel på cirkulationen även om det skulle vara luft i toppen på slangen.

Är källaren uppvärmd? Det har förekommit flera fall där man har dimensionerat pumpen utifrån uppvärmning enbart av bostadsytan. När sen värmen blir billig i och med installation av värmepump börjar man värma källaren också. Dåligt isolerade källare drar mycket värme. Var det tidigare oljeeldning kanske pannförlusterna värmde källaren tillräckligt.
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 11 september 2013, 15:44:35 »

Installationen gjorde slutet -05. Vi köpte huset -07 och reagerade snart på den höga förbrukningen. Huset är på 120kvm +120kvm källare. På vintern brukar jag köra med kurva 42-43 beroende på hur kallt det är. På sommaren och tidig höst o vår kurva 38.Man kan inte köra samma kurva året runt för då blir det antingen för varm eller för kallt. BRINE IN när det var -2 ute låg på 0 grader och BRINE UT var då -2. Tidigare hade jag generellt 2 graders diff på framledning och retur på radiatorkretsen men efter att ha fått ett antal larm på för hög retur så sänkte jag cirkulationspumpen till steg 2 och sedan dess ligger jag med en diff på 5-7 grader. Borrhålet är 150m med ett aktivt djup på 112m enligt borrprotokollet. Har 19m till fast berg. Grävde upp borrhålet nu i somras. Fick tips om att kolla så det fanns vatten i hålet. Nivån verkar OK. Har en vattenåder som går rakt genom hålet så det fylls på hela tiden. Vad jag dock upptäckte är att övre punkten där slangarna vinklas av in mot huset ligger på 19cm djup. efter det vänder slangarna neråt i ca 45 graders vinkel ner till genomförningen på huset som ligger på ca 1m djup under marknivå. Sträckan från borrhål till husvägg är ca 6m. Ganska kraftigt fall. Har fått tips om att det då kan bli luft stående i toppen på kollektorslangen men detta avvisas av installatören som nonsens. Inget fel på anläggningen säger han och struntar i att gå vidare. har iom det stora fallet på slangen fått att vatten rinner in genom väggen via slangarna. Dom har inte tätat på utsidan ordentligt. Slangarna som är nedgrävda är utvändigt inte isolerade. Vet inte om det är nödvändigt. Behöver ni mer fakta så bara hojta till.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 september 2013, 15:22:07 »

Hej!
Om man läser så ser man att värmepumpen har några år på nacken.
Men vi behöver lite övrig information...
Storlek på huset då vi kan uppskatta energibehovet.
KURVA på värmepumpen.
Om du kan läsa av FRAMLEDNING och RETURLEDNING samt BRINE UT och BRINE IN då kompressorn går och värmer huset (ej VV-laddning) så är det också bra information.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 september 2013, 15:17:55 »

Är det en ny installation?
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 11 september 2013, 13:15:52 »

Tillsatsen börjar gå in strax efter 0 grader. Huset ligger i småland och elförbrukning sommartid ligger på ca 500kwh/mån.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 september 2013, 12:13:45 »

Har du någon uppfattning om vid vilken utomhustemperatur tillsatsen börjar gå in? I så fall, var ligger huset? Hur stor är elförbrukningen sommartid när när det är hushållsel och och pumpen endast gör varmvatten?
Skrivet av: pedjoh
« skrivet: 11 september 2013, 10:48:58 »

Hejsan Någon. Jag har en Thermia Villa 75 -05 som drar ofantligt mycket el. Ligger på mellan 22.000-25.000 kwh/år. har loggat förbrukningen och konstaterat att det är tillsatsen i pumpen som går in och tar el. Hushållsel är för vår familj normala 5-6.000kwh. Har påtalat detta för installatören men han anser att alla värden är helt OK.Enligt offert skulle pumpen inkl hushåll ha dragit 12-15.000kwh/år. Huset är ett vanligt 1-plans byggt -69. Är byggt i lättbetong. Är övertygad om att något är fel med inställningarna alt installationen som helhet. Tyvärr så vet jag inte längre vem jag ska vända mig till för att få en lösning på mitt problem.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!