Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljud i fläkten pÃ¥ en FD25VA  (läst 1217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iqkalalokki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Ljud i fläkten på en FD25VA
« skrivet: 05 november 2015, 18:57:24 »
Halloj!
Har sett att denna fråga varit uppe tidigare. Dock va det ett tag sen nu. Så kanske finns det andra svar :-)

Installerade för ganska exakt 7 år sedan en FD25VA. Modellen va då helt ny och vi tog hjälp av en lokal firma. Vill minnas att priset va 20000 eller 21000:- vilket va okej då vi väntade in just denna modellen som va helt ny samt att ROT inte existerade.
Den har gått som en klocka och betalade sig på mindre än 3 år. Den går fortfarande men det är en jobbigt ljud i den. Firman som installerade den va här för nån vecka sedan och kunde snabbt konstatera att det är fläktmotorn som låter.
Han sa att en ny motor kostar 2700:- plus installation. Självklart funderar man mer än en gång på hur lönt det är att lägga 3500-4000:- på denna pumpen som är 7 år.
Självklart hade han med en offert på en ny pump ;-)

Jag blev lite skeptiskt till detta och hittade snabbt här på forumet att man själv kan byta lager i motorn (99,9% på att det är ett lagerljud)

Så min fråga- Kan jag och är det lönt att testa med att byta lager i den själv? Är det svårt och var beställer jag rätt lager?






 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud i fläkten på en FD25VA
« Svar #1 skrivet: 06 november 2015, 07:18:35 »
Hyfsat lätt att byta lager i denna
Köp 2st SKF 608ZZ
Det är mycket att skruva loss och bitvis lite bändande
Innan motorn är lös.
Motorn är lätt att dela man bör använda avdragare för att ta bort lagren från motoraxlen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!