Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyttja retur frÃ¥n radiatorer till att värma garage?  (läst 1350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dw81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyttja retur från radiatorer till att värma garage?
« skrivet: 07 oktober 2011, 20:58:30 »
Jag funderar på att installera jordvärme. Jag har köpt ett hus med timmerstomme utan vidare isolering vilket gör att det behövs en relativt stor värmepump för att inte behöva spetsa med en stor andel el. Min fundering är om det är vettigt att använda en frekvensstyrd pump, typ Nibe 1250, och därmed kunna täcka in husets "spetsiga" effektbehov. I och med att denna maskin förmodligen kommer att ha effekt till övers funderar jag på att montera en plattvärmeväxlare på returen från husets radiatorkrets och överföra den värmen till ett garage och en ladugårdskällare där jag tänker hålla ca 10gr C med hjälp av vattenburna värmefläktar. Ser att ett par stycken har skrivit om sina planer att göra liknande lösningar. Skulle vara intressant att höra hur detta fungerar i praktiken.

Har även förstått att termostatventiler inte är optimalt i ett system med värmepump, att en lägre returtemp kan hållas med inomhusgivare. Men om man vill hålla lägre temperatur tex i ett sovrum eller i en del av huset man inte använder regelbundet, ska man då ha termostatventiler där och kan man ha strypventiler typ trimventiler i dom rum som ska vara varmast? Dom termostatventiler som sitter idag är från 60-talet och kärvar så frågan är vad man ska ersätta dom med?

Huset som är beläget utanför Piteå har med tidigare ägare (äldre kvinna, endast brukat nedervåningen) haft en elförbrukning på 31500 kWh, så jag antar att med två yngre människor hamnar förbrukningen på uppemot 40 000 kWh. Uppvärmning sker i dagsläget med elpatroner i kombipanna.

Tacksam för svar och goda råd!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyttja retur från radiatorer till att värma garage?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2011, 21:12:22 »
Det är inga problem att fulleffekt dimensionera en anläggning med en on/off vp om rörsystemet klarar effekten samt vp klarar att tillverka tillräckligt varmt vatten. En vp funkar bäst med lite lägre framledning runt 60-65 grader är max för de flesta vp men om du klarar dej med runt 50 är det naturligtvis bättre och man kan använda termostater överallt om man vill men jag skulle nöja mej med några få och innegivare för optimal drift. Men radiatorerna bör man justera flödet på och det kanske inte går om radiator kopplen är för gamla och dåliga. Tror inte det är nån bra ide att köra garaget på returen man brukar eftersträva en skillnad på un ut ur vp på ca 7 grader och det kommer att variera mycket beroende om du värmer garaget eller inte så en vanlig inkoppling med justerade radiatorer bör bli bättre. Det kommer säkert flera svar från nån som kan det här bättre än jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyttja retur från radiatorer till att värma garage?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2011, 00:39:46 »
Med en vanlig on-off pump så pendlar värmepumpens framledning ovan och under den framledningstemperatur som ditt hus behöver. Ett hus med vattensystem är så pass trögt att man inte märker detta.

En inverterpump såsom den du nämner behöver inte göra detta utan varvar i stället ner och ligger ganska prick på den temp som behövs för stunden. För dig som bor i huset blir det ingen skillnad.

Personligen skulle jag rekommendera vänner och bekanta som ber om råd att i stället lägga merkostnaden som en inverterpump innebär på en tank. Vilken typ av tank skulle vara beroende av hur det befintliga värmesystemet ser ut och vilken typ av övergripande lösning personen är ute efter.

Det jag tycker du ska göra är att på ett helt blankt papper fundera över hur du skulle önska att ditt system fungerade. Rätt upp och ner. I punktlista. Alla saker du skulle önska av systemet.

Ha sedan detta som en utgångspunkt. Detta är trots allt ett forum med folk som har detta som sitt intresse. Här finns det tonvis av trådar om hur man optimerar till sista droppen eller bygger stort nog för att försörja en mindre stad. och så vidare.

Låt oss säga att du vill ha något som visar sig vara 20% mindre effektivt än en annan lösning.

Låt oss säga att du kommer ner från ca 52 000kr per år till 15 600kr per år. Säg att om du stryker på foten kring några av dina önskemål så kan du komma ner i 13 000kr per år. Är det värt detta? Besparingen är fortfarande enormt stor i förhållande. Jag hävdar inte att några av de funderingar du har nedan skulle innebära en förlust om 20%. jag tog bara en siffra från luften för att göra ett case.

I grunden har du befintliga radiatorer och ett befintligt hus. en hög förbrukning som kommer bli högre sett till hur ni vill nyttja huset. Utifrån detta bygger du den lösning du vill ha.

Jag kommer kunna skriva sida ut och in med underlag till varför du sparar pengar på termostater. Någon annan kommer kunna göra samma sak fast i rakt motsatt riktning. Pengar tjänar du på att få in en väl dimensionerad och till värmesystemet anpassad värmepump.


Vill du har 100% täckning så är det normalt sett inga problem. Vill du köpa billigast möjliga värmepump som kräver en massa spets så går ju det också bra. Termostater eller inte. It is up to you =)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!