Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP gÃ¥r?  (läst 11921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #15 skrivet: 28 november 2013, 10:00:45 »
Det tackar jag för.

För de som verkligen vill lära sig och förstå hur värmepumpen arbetar, och faktiskt bryr sig om att minimera sin energiförbrukning är Loggern för de allra flesta en bra investering, det var den övertygelsen som gjorde att jag satsade på att utveckla loggern, och jag tror det är väldigt få av mina kunder som har ångrat sitt köp.
Det är inte en produkt för alla, men som sagt, för de som är seriösa i sin vilja att spara energi så tror jag att den är väl värd pengarna.
Kommer antagligen att köpa den. Men ska först gå in på shoppen och kolla priset innan jag lovar nått.
Jag har själv kommit in i situation där jag finner Värmeanläggningen som ett tidsfördriv för mig. En orsak som får mig aktiv så att säga.
SÃ¥ jag kan tänka mig att om 20 Ã¥r kunna säga att den gav mig inte enbart billigare värme.. den värmde även annat i min tillvaro... Den fick mig ju att gÃ¥ in pÃ¥ detta forum bl.a.  tummenupp

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #16 skrivet: 28 november 2013, 10:03:36 »
B0W35 = Brine 0 grader, Water 35 grader  tummenupp
Tack det borde jag kunnat lista ut själv.
Tycker att faktabladet som jag hittade är lite torftigt, hade varit intressant att se effekt och COP vid flera BxWy.
Vet att det har publicerats sådana data för flera år sedan men det var då det och kanske inte för ett visst märke..?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #17 skrivet: 29 november 2013, 22:09:53 »
Nu har jag funnit lösningen för mina behov att veta vad min anläggning drar i effekt!
Jag var in på Clas Ohlsson och köpte Efergy Engage energimätare och kopplade in den på de tre faserna ut från arbetsbrytaren.
Installerade den i morse. Har under dagen kommit fram till att något drar 62 Watt den mesta av tiden och jag gissar att det är cirkulationspumpen. Sedan går kompressorn igång 12 minuter då den drar i början 2100 Watt som stiger sakta till 2300 Watt i slutet av 10-minuters gången... därefter vilar anläggningen med 62 Watt i 1 timme och 30 minuter innan kompressorn går igång igen.
Jag fick också uppleva att effekten var uppe i 3300 Watt under en längre period... kanske 25 minuter! Det fick mig att gå ner i källaren för att se på displayen vad den visade. Jo en Icon "Vattenkran".
Detta är bara en gissning... men jag tror att då jobbade kompressorn för att leverera både varmvatten och värme.

Jag köpte även en Hub solo av samma fabrikat som gör det möjligt att på internet gå in och se effekten i realtid samt även se "History".
Jag laddade även ner en App till min Iphone så nu kan jag titta på effektförbrukningen närhelst jag vill och var än jag befinner mig.

Grundenheten samlar nu data under dygnet och kan med mjukvara lagras på datorn via USB som står i fritidshuset. Så det är enkelt att gå in och se vid vilka tidpunkter kompressorn gått och vilken effekt den dragit.

Verkligen trevligt att det finns så enkla saker som gör underverk.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #18 skrivet: 30 november 2013, 14:36:14 »
Jo en Icon "Vattenkran".
Detta är bara en gissning... men jag tror att då jobbade kompressorn för att leverera både varmvatten och värme.
Nja. Den gör nog bara varmvatten....

Å då huset är framme gör den värme...

g2-g3 kan göra båda samtidigt...

För övrigt en ganska intressant elmätare, om man som rickards logger hade fått ännu mera data samtidigt hade det varit mycket intressant
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #19 skrivet: 30 november 2013, 15:49:25 »
Aha på så sätt...
Men jag har inte sett den där kranen tidigare, enbart vattenberedaren på displayen.
Vattenberedaren kan var tom, till fjärdedelen fylld, halv eller full och då fått för mig att den värms upp utan att kranen visat sig.
Nu kan jag spåra när kranen visar sig genom att titta på grafen som elmätaren visar mig. Den går att se som 24h eller 30 dagar eller år och det är enkelt att se de gånger effekten ligger runt 4 kW istället för 2,3.
2,3 ligger konstant på 12 minuter medan 4 kW ligger på mycket längre tid.
Har idag visat appen (för mina grannar) på min iPhone där man ser allt man önskar sig.
Det fina är också att jag från vilken dator som helst kan gå in och titta på hur anläggningen sköter sig.

Nu när dom har kommit så långt så är det bara en tidsfråga då man kan köpa en enhet av dom och genom givare presentera vad som helst genom det system dom använder.

Vad jag gillar är att se "tomgÃ¥ngseffekten" pÃ¥ 63 Watt som presenteras pÃ¥ dator eller iPhonen.  :)
« Senast ändrad: 30 november 2013, 15:51:15 av Foa »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #20 skrivet: 01 december 2013, 08:42:59 »
Aha på så sätt...
Men jag har inte sett den där kranen tidigare, enbart vattenberedaren på displayen.
Vattenberedaren kan var tom, till fjärdedelen fylld, halv eller full och då fått för mig att den värms upp utan att kranen visat sig.
Vattenberedaren för mig är en gÃ¥ta, men tanken ( ::) ) är väl att när tanken  ::)  är tom sÃ¥ kommer den strax att börja tillverka varmvatten enligt vilka temperaturer som är ställd pÃ¥ start av varmvatten
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #21 skrivet: 01 december 2013, 11:15:00 »
Vattenberedaren för mig är en gÃ¥ta, men tanken ( ::) ) är väl att när tanken  ::)  är tom sÃ¥ kommer den strax att börja tillverka varmvatten enligt vilka temperaturer som är ställd pÃ¥ start av varmvatten
Ja jag följer med i ditt tänkande.. och för att ta reda på vad som händer när tanken är tom är att studera kurvan som energimätaren jag har, indikerar högre effekt.. när så händer så är det enkelt för mig att gå ner i källaren och se om kranen kommer fram på displayen.
Såg på min iPhone (var borta då) att i går kväll 20:00 att effekten gick upp till 3,3 kW och mest troligt var kranen framme då!
Senaste dygnet (första gången jag kunnat) såg jag att anläggningen förbrukat 12,32 kWh
Elmätarskåpet visade 23 kWh förbrukning samma period.
Så var har 10 kWh förbrukats?
Jag har dator med kringutrustning gående dygnet runt, kyl/frys, samt elradiator som värmer upp ett rum till 21 grader under 12 timmar. Skulle det då ta dessa 10 kWh?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #22 skrivet: 01 december 2013, 11:28:32 »
I november hade jag 8,80kwh/dygn i medelförbrukning på pumpen och 6,2kwh/dygn i hh el. Så 10 kwh för resten stämmer säkert.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #23 skrivet: 01 december 2013, 11:41:19 »
I november hade jag 8,80kwh/dygn i medelförbrukning på pumpen och 6,2kwh/dygn i hh el. Så 10 kwh för resten stämmer säkert.

Snyggt!
Såg att tanken är nu 3/4 fylld.. så jag får nog vänta ett par dar innan den blir tom, då jag sällan använder varmvatten här i fritidshuset.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #24 skrivet: 01 december 2013, 12:12:33 »
Såg att tanken är nu 3/4 fylld.. så jag får nog vänta ett par dar innan den blir tom, då jag sällan använder varmvatten här i fritidshuset.
Det är värmespill också. Om du kollar i servicemenyn under varmvatten står där mera temperaturer, t.ex.
START xx(xx) som säger när varmvatten börjar tillverkas. Kolla på morgonen vad den visar och vad den väsar på kvällen så ser du hur mycket den har tappat i värme förutom det vatten som har tappats.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #25 skrivet: 01 december 2013, 12:42:37 »
Det är värmespill också. Om du kollar i servicemenyn under varmvatten står där mera temperaturer, t.ex.
START xx(xx) som säger när varmvatten börjar tillverkas. Kolla på morgonen vad den visar och vad den väsar på kvällen så ser du hur mycket den har tappat i värme förutom det vatten som har tappats.
Ok ska kolla.
Men detta i mina ögon hemliga "SERVICEMENYN" var får man tag på en beskrivning?
Eller tänker sig Thermia att den är enbart för Installatören som då har ett sätt att tjäna pengar på att komma och serva anläggningen efter kundens önskemål. Istället för att låta kunden själv "stöka till det"

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #26 skrivet: 01 december 2013, 14:19:29 »
Nu såg jag att tanken var halv!
Så från 3/4 till halv på 3 timmar utan att jag använt varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #28 skrivet: 01 december 2013, 17:56:54 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54014.15
inlägg #24

Tackar!
Såg att tanken nu var nere på 1/4 hoppas den blir tom innan jag åker hem om en timme.
« Senast ändrad: 01 december 2013, 23:40:36 av Foa »

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Vad tar Diplomat 8 i effekt när VP går?
« Svar #29 skrivet: 05 december 2013, 22:18:28 »
Så här ser dagens logg ut på anläggningens uppförande idag.
För det mesta ligger det nära noll (62W)
Kl. 10.30 drog den 740W av någon anledning... 740W har den aldrig dragit förr.
Dessa spikar på runt 2.300W en gång i timmen är normalt.
Spiken kl.16.30 på 3.300W är då tappkranen visar sig på displayen.

Editerad felskrivning!
« Senast ändrad: 05 december 2013, 23:34:00 av Foa »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!