Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia  (läst 18629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2006, 21:27:28 »
Citera
CTC KRIG... Jag vill vara med  Grin  Cool
måste citera mig själv :) det var med gliten i ögat jag skrev detta, då detta ämne brukar skapa åsikter och känslor.

Först

Min mening är att så länge VP ej går 24 tim kontinuerligt skall ej elpatron gå in till värmen utan endast ta hand om VV vid stort vv-uttag. Jag tror att CTC har en tidsfördröjning innan el går in och stöttar värmen men VV sköts helt eften den VV temp man vill ha i övre delen i pannan. Står det på 55 grader håller elen den temp om ej VP klarar av att tillföra värme så att vilkoret är uppfyllt.

Sen finns det fördröjning innan dess shunt öppnar så den tar värme i dess övre anslutning.

Det sker troligen vid ca -5 gr ute?
'
Janne
Först, CTC har ingen tidsfördöjning på är elen går in och stöttar :) det gör den direkt som den upptäcker att börvärdet i eldelen inte uppnås :(

sedan har vi "Det sker troligen vid ca -5 gr ute?" Nä helt fel igen! inte lätt (jag har säker lika fel om andra pumpar). Det finns en fördörjning parametet somman kanställa in tex 180 (minuter), denna innebär att OM VP delen inte klara av att uppnå bärvärde på radiatorvattnet så efter denna tid (180) så börjar shunten att ta värme från överdelen för att inte tappa värme i huset.

En IVT-pump (använder IVT som representant för alla pumpar med varmvattenberedare) producerar all värme för att värma varmvatten med värmepumpdelen som har COP= 3,1. El till pumpen blir 5000/3,1 = 1610 kWh.

CTC:n förvärmer vattnet från 7 till 33 grader med COP = 4,2. Elförbrukning till kompressorn 5000/4,2x(33-7)/(50-7) = 720 kWh. Slutvärmning i överdelen med elpatron 5000x(50-33)/(50-7) = 1977 kWh. Summa 2697 kWh.

Till detta måste läggas värmeledningen från övre delen av tanken till den nedre som måste täckas av elpatronen. I gengäld minskar kompressorns gångtid något då värmen kommer nederdelen till godo men förlusten blir 75 % om COP är 4. Uppskattningsvis är förlusten 150 kWh. Totalt el till varmvatten 2847 kWh vilket är 1200 kWh mer än för en pump med varmvattenberedare.

Under sommaren, när värmen är avstängd antar jag att CTC-pumpen fungerar som en vanlig pump, dvs hela tanken värms till 50 grader med pumpen. Det blir då ingen skillnad.

Är det enligt kalkylen ovan som en CTC fungerar eller har jag fått det hela om bakfoten?


Nja så enkelt är det inte.

CTC's "tank" är uppdelad i tvÃ¥ sektioner nedre delen är 2/3 av volymen, övre 1/3. dessutom är uppdeleningen inte tät sÃ¥ varmt vatten kan stiga upp frÃ¥n nedre delen. Dessutom finns det ingen självklar anleding till att ha 50 grader pÃ¥ övredelen... eller som jag har gjor satt eldelen till 40 grader (brukar ha 51-52 grader i eldelen höst och vÃ¥r pga  att vp jobbar upp till 55 var fjärde gÃ¥ng). 

Det verkar som om CTC-laget, om jag får kalla det så, inte riktigt är med på att en IVT i utgångsläget har 160 L varmt vatten i tanken. CTC har kanske 60 L i överdelen + 120 L i nederdelen med lägre temperatur. Även om vi antar perfekt värmeväxling har jag svårt att inse hur det skulle gå att plötsligt ta ut mer än ca 60 L 50-gradigt vatten. Sen blir det 33-gradigt vatten som kommer.

Nja, det är så att IVT-laget har fått det om bakfoten, CTC har bar ca 4-6 liter .men en mantel på 223 liter mot ivts 45, detta innebär en längre gång tid på kompressorn. CTC'n har en fallande temperatur på varmvattnet och har du inte en allt för våldsam tappning så har du mycket varmvatten

CTC ger ca 400 liter 40 gradigt vatten vid 6 liter per minut. och 40 grader räcker som dushtemperatur, jag hoppas att ingen dushar i 50 gradigt vv, man skÃ¥llar sig i det  :)

Påpekandet att en IVT när den gör varmvatten inte levererar varmt vatten till radiatorerna är helt korrekt men det innebär inte att radiatorerna helt plötsligt blir iskalla. Det finns ju en stor mängd cirkulerande vatten så radiatorerna blir temporärt något svalare.

CTC riskerar att drabbas av något som egentligen är värre. Tar man ut varmvatten måste vattnet i nederdelen av tanken kylas av. Leder inte det till att shunten öppnar och släpper ut elpatronvärmt vatten i radiatorkretsen? Om shunten inte gör det får man en avkylningseffekt som för IVT men i mindre grad då mängden vatten i systemet är större och en del av varmvattnet värms av elpatronen. I gengäld varar temperatursvackan längre tid.

Visst har  man lite vatten i radiatorerna, men har du ett värme underskott och tappar ett bad sÃ¥ tillverkar sÃ¥ fÃ¥r du ett ännu större unerskott och tappar värme i huset dÃ¥ VP prioriterar VV.

ALLT vatten i tanken är RADIOATORVATTEN, sÃ¥ ramlar tempen under börvärdet för VP delen startar kompressorn :) och detta värmer bÃ¥de huset och varmvattnet inget antingen eller. Jo om kompressorm INTE klarar att komma över börvördet( = framlednings temperaturen) sÃ¥ öppnar shunten för att lÃ¥na vatten frÃ¥n överdelen, men inte förräns satt fördöjningstiden passerats tex 180min. 

Fördelen är att du får inga temperatur svackor, kanske mer tillskott i vissa lägen.


 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2006, 21:51:59 »
Förmodligen bakfoten. Räkneexemplet har inget med verkligheten att göra. V V finns det gott om och det enda egentligen intressanta är den verkliga energiförbrukningen + tillförlitlighet. I båda dessa kategorier står sig CTC väl så bra- om inte bättre- än andra märken. Sen får Bertil säga vad han vill.

Inga förklaringar till varför exemplet inte har något med verkligheten att göra, bara lösa påståenden som till stor del inte har med saken att göra. Återkommer när jag har studerat de seriösa svaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2006, 22:13:52 »
Jag tror inte att i normalfallet är ngn större skillnad i besparing mellan de olika märkena (ivt, thermia, nibe, ctc) Jag har inte heller stenkoll ens på CTC !!

Det jag kan konstatera ÄR att om du är livrädd för att få förlite varmvatten och ställer eldelen på 50-55 grader så kommer du att få endel tillskottsel som inte borde behövas.

Men det har mer med att allt måste ställas in.

Sedan förstår jag inte varför man skall bygga om styer för att få en kanpp för extra varmvatten DEN fuktionen har du i Bertilsskräck den "svarta ratten".
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2006, 22:29:21 »

Så den bästa lösningen för att få en CTC att funka riktigt bra är att
bygga om alt bygga en egen styr? Gärna med kompletterande vedeldning?

Inte ens jag tror sÃ¥ illa om CTC  ;)

??? Vedeldning är väl det bästa komplementet till en värmepump oavsett fabrikat.
Och bygga en egen styr, visst - den går kanske att utveckla även på Nibe osv?
Jag sÃ¥g att Nibe erbjöd en fiffig modul för fjärrstyrning för endast 12000:-.  ;)

Roland tilhör de teoretiker som inte har någon praktisk erfarenhet av CTC och inte har förstått hur den fungerar. Vi har vv helt utan eltillskott - det värms av kompressorn till inställd temperatur. Exakt hur flödena går inne i pannan vet jag inte - har bara konstaterat att det fungerar.
Det verkar vara ett utbrett  missförstÃ¥nd pÃ¥ forumet att CTC skulle använda enbart eltillskott för att värma  varmvattnet över 30-35 grader. Med fabriksinställning har jag 35 grader min temp i vp. PÃ¥ sommaren ställer jag upp den till 38 grader. Jag har dÃ¥ en temp i elpannan pÃ¥ 43-45 grader och gott om varmvatten.
Hur mycket 40-gradigt vv kan du få ut ur din IVT med 12 l/min?

Som Roland (och en del andra då) ser på saken så skulle tydligen ingenjörerna på CTC vara idioter. Så är nog inte fallet.

Nu tänker jag inte bära rollen som CTCs vapendragare varken här eller någon annanstans. Vill ni veta mer om hur CTC är designad, kontakta då CTC själva. Själv tycker jag Nibe verkar göra utmärkta pumpar, och skulle inte tveka att rekommendera dom, men jag har den inte själv.

Så en gång till - den enda svaghet jag noterat på CTCn är att eltillskottet går in i onödan, speciellt om man lockas att hålla hög panntemp. Detta är knappast något som stjälper ekonomin, men det är något som kan förbättras.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2006, 22:40:31 »
Nu hade ni tur jag skrev, en hel roman men den försvann  :( >:( :o

Mest bara förtal  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2006, 22:52:44 »
Måste säga bra skrivet drjukebox. Jag har alltid hävdat at det skall kännas rätt när man väljer VP, sedan tror jag inte det spelar så stor roll vad man välje mellan de olika märkena.

Problemet med CTC är att den fungerar sÃ¥pass anorlunda än andra att det lätt blir nissförstÃ¥nd, framförallt med varmvattendelen och  det oftast pga felaktig inställning. Visst finns det brister i styningen, men ocksÃ¥ starka sidor. man ställer in önskat temp vid -15 och nör man inte behöver nÃ¥gon väre, hur svÃ¥rt kan det vara....

till bertil kan jag bara säga, keep up the good work :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2006, 23:00:09 »
Lite lätt ironiska var jag allt med mitt inlägg, men det lät i dina
föregående inlägg som om det var tvunget för att få riktigt bra styrsel
på pumpen :) Jag tror säkert att CTC pumparna är jämngoda konkurenter
till övriga märken, redan som standard. Hur mycket vatten jag får ur min
IVT vet jag faktiskt inte, men hittills har det inte tagit slut iallafall.
Och då har jag en tonårsdotter som bor i duchen. Jag hade hoppats på
lite mindre vv kapacitet dÃ¥ vi bara har en toalett i huset  ;D ;D

Fö, finns det ingen med CTC pump och logger så vi får se lite fina kurvor?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2006, 23:06:09 »
Bertil
Någon knäpp på näsan kan du väl bidra med+ dina utomordentliga kunskaper
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2006, 23:11:30 »
Bertil
Någon knäpp på näsan kan du väl bidra med+ dina utomordentliga kunskaper
Det borde inte vara ngt problem för bertil... han har dom säkert färdig skrivna iflall att denna diskution skulle upp stÃ¥  ;D 8)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2006, 23:14:49 »
Jag tror inte att i normalfallet är ngn större skillnad i besparing mellan de olika märkena (ivt, thermia, nibe, ctc) Jag har inte heller stenkoll ens på CTC !!

Jag tror likadant, därför finns det ingen anledning till "krigsförklaringar".  ;)

Det jag kan konstatera ÄR att om du är livrädd för att få förlite varmvatten och ställer eldelen på 50-55 grader så kommer du att få endel tillskottsel som inte borde behövas.

Men det har mer med att allt måste ställas in.

Och det är inställningsmöjligheterna som är för begränsade.

Sedan förstår jag inte varför man skall bygga om styer för att få en kanpp för extra varmvatten DEN fuktionen har du i Bertilsskräck den "svarta ratten".

"Bertilskräcken"   ;D
Därför att jag har en utomhuspromenad runt huset ner till källarn - inget roligt när det är snödrev. :(
Och det vore väl inte helt fel med en display pÃ¥ väggen i hallen  som visar aktuell panntemp, samt möjlighet att göra inställningar med enkla menyer eller kanske nÃ¥gra rattar.
Och glöm inte nördfaktorn - man vill gärna pilla lite pÃ¥ systemet.   :D
« Senast ändrad: 17 januari 2006, 23:50:12 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2006, 23:19:26 »
En IVT-pump (använder IVT som representant för alla pumpar med varmvattenberedare) producerar all värme för att värma varmvatten med värmepumpdelen som har COP= 3,1. El till pumpen blir 5000/3,1 = 1610 kWh.

Klarar verkligen IVT en COP på 3.1 vid VV-produktion?

Jag ser att min Stiebel snarare ligger på ca 2.5, iofs med fyra pumpar gående, men alla pumpar utom brinepumpen går med relativt låg hastighet. Då är framledningstempen ca 58° och returen ca 48°. Jag har 50° VV-temp, och dykröret till givaren sitter på ca 3/4 höjd i beredaren, så jag antar att att jag får lite högre temp i toppen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2006, 23:23:27 »

"Bertilskräcken"   ;D
Därför att jag har en utomhuspromenad runt huset ner till källarn - inget roligt när det är snödrev. :(
Och det vore väl inte helt fel med en display pÃ¥ väggen i hallen  som visar aktuell panntemp, samt möjlighet att göra inställningar med enkla menyer eller kanske nÃ¥gra rattar.
Och glöm inte nördfaktorn - man vill gärna pilla lite pÃ¥ systemet.  :)


Det är lite tråkigt att lull lull saknas, som remote styrning ... kan hålla med om man måste ut och traska för att ställ om VP'n inte är det roligaste...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #27 skrivet: 17 januari 2006, 23:28:21 »
Hahaa bäva alla CTC älskare  ;)

va kan man spara inlägg!   tur ni har, tänk om jag gjort det  ;) :D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad etxgmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #28 skrivet: 18 januari 2006, 09:12:14 »
Hallå!

När jag startade tråden med mina första två inlägg kunde jag inte tro att det skulle bli en sån här diskussion. Med så stor avsaknad av korrekta tekniska beskrivningar, faktabaserade analyser, obegripligt fackspråk, osv.

Och jag har fortfarande inte sett att mina antaganden är fel. Att det stÃ¥r mellan CTC Ã¥ ena sidan och nÃ¥gon av de andra med en separat minst 100 liters vvb stÃ¥ende bredvid.  Detta eftersom frugan och sönerna vill bada i jättestort kar "samtidigt" som tonÃ¥rsdottern och jag vill duscha samtidigt uppe och nere.

Och jag begriper fortfarande inte vare sig vad det är för fördel med IVT/Nibe/Thermia-principen jfrt med CTC-principen (som för mig liknar min gamla hederliga oljepanna mest) eller varför CTC skulle behöva köra mer på elpatrontillskott än de övriga behöver göra (för vv eller radiatorvatten).

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #29 skrivet: 18 januari 2006, 10:03:03 »
Hallå!

Detta eftersom frugan och sönerna vill bada i jättestort kar "samtidigt" som tonårsdottern och jag vill duscha samtidigt uppe och nere.

Vi har ett badkar som tar ca 250 l, för att fylla det så måste jag öka panntempen till 65 grader annars räcker inte varmvattnet.
Jag kör med dessa inställningar på elpannan, 50 grader och 3 Kw.
En sak som jag märker stor skillnad på är inkommande kallvatten och olika årstider. Vintertid har vi iskallt inkommande vatten, ligger i gatan så kylan går väl rakt ner vilket resuterar i mindre med varmvatten vid tappning.
För normal duschning är det inget problem, jag duschar i regel 30 minuter och 5 minuter senare så räcker det till en långdusch till.
Men om du ska tappa upp ett bad samtidigt som nå'n duschar så blir det jobbigt, iallafall vintertid då värme schuntas ut också.

/Valla
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!