Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BYTA TILL BERGVÄRME I ETAPPER? HJÄLP TYDA LUDDIGT BORRPROTOKOLL  (läst 8708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad muffincreative

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö, Stockholm
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
vi har precis flyttat in i vårt nya hus. Kul men mycket nytt att lära sig.
I dagsläget har vi elpanna, 80 tal, med vattenburet system och radiatorer som innehåller "lite vatten". Därför jobbar vårt system på ca 60 grader varmt vatten ut. Pannan är inne på sista versen shuntautomatiken har slutat att fungera så nu får man justera tempen manuellt med shunten, vatten temp och cirkulationspumpens 3 lägen. Dubbeldumt ur energisynpunkt och bekvämlighet.
Den förr förre ägaren lät borra ett borhål här på tomten år 2000. Det finns inget riktigt borrprotokoll, endast blyertsanteckningar som säger 150 m. Kollektorslang och foderrör är framdraget in i pannrummet! Hålet är inte anmält till kommun eller SGU, så det luktar svartjobb. Jag är inte säker på att pannan pallar vintern.



KONSTATERAT:
- Vi vill byta till bergvärme elpanna är förkastligt.

- Vi kommer behöva byta till radiatorer med mer vatten samt med bra termostater, typ danfors eller liknande. Dessa är för gamla, fula och saknar termostater, ej värt att köpa pump som jobbar på högre värme.

FRÃ…GOR:
- Vi vill gärna utnyttja de gamla rören av 16mm dimension från 1965, dessutom kopplas alla våra radiatorer på rören mitt på!? Finns det moderna element som gör det? Eller måste man skarva?

- Jag tror borrhålet ligger nära huset, är det lönt att loda det? Om jag har fattat det rätt så är kollektorslagen inte skarvad när den går över till forderrör? Eller kan man sära på kopplingen där och loda rakt ned? Eftersom jag inte vet vart hålet ligger tänkte jag gräva och följa slangarna om jag hinner vid nästa mildväder.

- Räcker ett hål på 150 m? Är det rimligt att man borrade detta djup år 2000? I stockholmsområdet.


- Jag bifogar borrprotokollet som är i blyerts, suck. Kan någon utläsa vad 38 -38.5 KZ är? & 40 - Kollektor med s… Surdol? . Det är inte många meter till grundvattnet här, max 5 nu 2 meter, sanding tomt. Huset är 1.5 plan 90 + 90 m2 ombyggt 1965, isolering därefter, kallvind ca 18 cm sågspån. Vet inte tidigare årsförbrukning av el.
Tänk på en vanlig familj, 4-5 pers, badkar. Stockholm.
Idagsläget med befintliga radiatorer och 0 grader ute ligger tempen ut i rören på 45 grader. Tankens vatten är 60 grader.
Räcker denna data för att välja storlek/fabrikat på pump?



Det har varit lite kallt inne och jag är sugen på att byta endel radiatorer redan nu. Kan jag göra det?

I vilken ände rekommenderar ni mig att börja? För att det skall bli ett bra system men börja förbättra så snart som möjligt.
Jag vill även att hålet skall bli helt lagligt, och finnas inne i kommunens register.

Stort tack för alla synpunkter och svar.

Vänligen
/Erik

Rören
Vad är det tredje röret? det smala?





« Senast ändrad: 15 mars 2018, 07:29:44 av Rickard »
1,5 Plan med uppvärmd källare 90 + 90 m2
Tidigare energiförbrukning? = Vet ej ny inflyttad.
Elpanna i vattenburet system, radiatorer sk hög temp/lite vatten. Borrhål ca 150 m, osäker uppgift, kollektorslag indragen men ej tagen i bruk. Inget riktigt borrprotokoll finnes!
Stockholm
2 pers fler kommer.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
Hej ERIK

Nu tolkar jag borrprotokollet så här:

0-8 m    gv 6,5 m            betyder 0-8 meter träffade pÃ¥ grundvatten vid 6,5 m

9 foderrör                       betyder 3 stycken, dÃ¥ dom offtast är 3 m styck.

38-38,5                          betyder nog priset i tusenlappar han fÃ¥tt vid ev telefonsamtal med företag eller personen KZ

150         10.000 l/tim       betyder 150 meter borrat och att grundvattenflödet är 10.000 liter i timmen

110 mm bottendiameter     betyder att du har ett hÃ¥l som är 11 cm brett i botten ( bra att veta när man ska ned med en sänkpump)

40 kollektor med sprit swedol  betyder att du har 40mm pem/plast-slang ned i borrhÃ¥let och att det är fyllt med sprit frÃ¥n företaget Swedol ( en butik)

Och det lilla hålet är nog till för elledningen till ev pump i hålet, så att den får ström inne från "pannrummet".( till ev bevattning)
Det kan också vara för någon tänkt givare.

ett borrhål på 150 m med flöde 10.000 lit/ tim räcker till en 10 kw tror jag, men 8 kw är garanterat bara på dom 150 metrarna.( 287m aktivt)

Sen måste du nog kolla/loda så att du vet hur djupt hålet är, kanske går med fiskelina fäst i en mutter och har du 200 meter på en fiskerulle kan du ju mäta upp 50m, 100m, 150m och göra markeringar där som underlättar.

Du får kontakta kommunen och förklara ditt problem, förklara att borrhålet fanns där sedan "länge" när du köpte huset och att du inte vet från när men att du vill anmäla det och snarast möjligt få tillstånd att ta det i bruk.

Du kan köpa in större radiatorer för lågtempsystem redan nu, och använda i ditt nuvarande system, ta hjälp av seriös säljare om hur stora du behöver på specifik yta/rum.
Sen kan du troligtvis använda dina 16mm rör mestadels, du kanske får sätta 22mm i "stråket" en bit beroende på total längd för systemet, det kan bli mycket motstånd i långa längder med enbart 16mm rör.

mvh Jawen

« Senast ändrad: 12 november 2010, 01:35:52 av Jawen »
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Skulle tro att 0-8m är jordborrning och att berget alltså ligger på 8m djup och foderröret är drivet till 9 meter.

Det finns ingen anledning att tro att hÃ¥let är gjort "svart" (i den bemärkelsen att företaget inte betalat skatt för sig).  Att brunnarna inte anmäls till SGU är nästan mer regel än undantag tror jag (i alla fall väldigt vanligt).  Att den som beställde borrningen inte begärde tillstÃ¥nd frÃ¥n kommunen kan helt enkelt ha varit sÃ¥ enkelt att han inte visste att det behövdes.  Hur vet du förresten att det inte finns tillstÃ¥nd, har du frÃ¥gat kommunen?

Jag tycker inte det finns nÃ¥gon jättestor anledning till att gräva upp hÃ¥let och loda det.  Alla uppgifter i "protokollet" ser väl rimliga ut sÃ¥ varför skulle de inte stämma?  Jag skulle ha kört pÃ¥ och kopplat in en VP mot det hÃ¥let utan betänkligheter.

Den tredje "slangen" kanske är för att kunna hämta upp vatten ur borrhålet?

Det vore bra om du kunde ange hur mycket energi du gör av med så att man vet hur stor pump du behöver, men utgående från borrhålet så tycker jag en 8kW-pump borde funka om inte ditt energibehov är extremt.

När det gäller ditt radiatorsystem, sÃ¥ mÃ¥ste du skilja mellan radiatorer med lite vatten och högtemperatursystem.  Det är inte samma sak.  NÃ¥gra nya termostater behöver du ju inte satsa pÃ¥ till att börja med, eftersom man helst skall köra med dem fullt öppna med värmepump och lÃ¥ta VPn styra värmen istället.  Är det NU det krävs 60 grader ut eller när det är som kallast?  VET du att det krävs 60 grader, eller chansar du bara?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Idagsläget med befintliga radiatorer och 0 grader ute ligger tempen ut i rören på 45 grader.

Om det krävs 45 ºC framledning vid 0 ºC ute så är det rimligt att anta att du behöver ca 70 ºC framledning vid -20 ºC ute. Jag tycker nog detta är i mesta laget för att funka med en standard-VP. Det finns väl special-lösningar för att greja så höga framledningstemperaturer men jag tror att det bästa är att byta ut värmesystemet

I övrigt håller jag med om att en 8 kW VP borde vara rätt storlek för detta hus och borra.
« Senast ändrad: 12 november 2010, 08:02:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det finns ingen anledning att tro att hÃ¥let är gjort "svart" (i den bemärkelsen att företaget inte betalat skatt för sig).  Att brunnarna inte anmäls till SGU är nästan mer regel än undantag tror jag (i alla fall väldigt vanligt). 

Jag tror nog att de flesta anmäler hålen men SGU har inte kapacitet att lägga in dom i det publika brunnsarkivet. Vårt hål som borrades 2004 finns t.ex. inte med men jag har ett kvitto från SGU om att dom mottagit protokollet. Kvittot är lite överkors men min borrare strulade så mycket att jag begärde en kvittens från SGU om att protokollet var inlömnat.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Jaha... i brunnsarkivet stÃ¥r det ju att de har data fram till 2007, sÃ¥ jag trodde det betydde att det var sÃ¥ lÃ¥ngt de kommit.  Men du menar att de inte tar det i sträng kronologisk ordning, sÃ¥ det kan finnas gamla brunnar som blivit anmälda men inte registrerade?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jaha... i brunnsarkivet stÃ¥r det ju att de har data fram till 2007, sÃ¥ jag trodde det betydde att det var sÃ¥ lÃ¥ngt de kommit.  Men du menar att de inte tar det i sträng kronologisk ordning, sÃ¥ det kan finnas gamla brunnar som blivit anmälda men inte registrerade?


Hur SGU jobbar med detta vet jag inte utan kan bara gå på det dom berättat när jag ringt. Dom är iaf av den uppfattningen att de flesta rapporteras in
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad muffincreative

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö, Stockholm
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för alla bra och sakliga svar! SUPER
Jag försöker nu strukturera svar på era frågor och kommer med några nya.

Jawen
Citera
"Sen måste du nog kolla/loda så att du vet hur djupt hålet är, "
Behöver jag kapa av kollektorn? eller finns en skarv när det går nedåt?
Är det ens ok att ha en skarv på kollektorn? Som jag antar vore det enklaste lösningen om man inte orkar driva ned en helt ny kollektor.
Har fattat att man skall loda i kollektorn så att inget fastnar. Kollektorn är tom nu.

Jawen
Citera
Sen kan du troligtvis använda dina 16mm rör mestadels, du kanske får sätta 22mm i "stråket" en bit beroende på total längd för systemet, det kan bli mycket motstånd i långa längder med enbart 16mm rör.

Vad är en lång längd? Många av rören verkar gå i golvet och komma upp ur det. Så det är svårt att veta riktigt hur långa länderna är. Det är vitplastade kopparrör, har man använt det på 60 talet? eller är det från 80tal när nya elpannan kom?
Längd systemet.

NÃ¥gra rekommendationer vilka radiatorer man skall kolla in?

Citera
Hur vet du förresten att det inte finns tillstånd, har du frågat kommunen?
Ja det finns inte.

Citera
Det vore bra om du kunde ange hur mycket energi du gör av med så att man vet hur stor pump du behöver, men utgående från borrhålet så tycker jag en 8kW-pump borde funka om inte ditt energibehov är extremt.
Jag vet tyvärr inte har bott i lägenhet innan. Nu är vi bara tvÃ¥, men som gillar att bad badkar. Systemet skall vara för en familj pÃ¥ 2-3 barn,  Sen vore det ju bra om man kunde värma ett framtida fristÃ¥ende garage för en bil till ca 5-10 grader.

Kostar det mycket extra att kunna koppla in en till värmekälla på ackumulatortanken?

Citera
Jag tycker inte det finns nÃ¥gon jättestor anledning till att gräva upp hÃ¥let och loda det.  Alla uppgifter i "protokollet" ser väl rimliga ut sÃ¥ varför skulle de inte stämma?  Jag skulle ha kört pÃ¥ och kopplat in en VP mot det hÃ¥let utan betänkligheter.
Men man måste väl ändå veta vart på tomten hålet finnes? Det finns ingen markering och tidigare ägare eller grannar minns ej vart...

Citera
Är det NU det krävs 60 grader ut eller när det är som kallast? 
0 grader igår då körde jag ut 45 grader ut till elementen. Pannan är "alltid" inställd på 60 gradit vatten.

Citera
VET du att det krävs 60 grader, eller chansar du bara?
Kollade med tidigare ägaren idag. När det var 20 minus förra året hade han fullt öppen shunt, vilket gav 55 grader ut till elementen. Dock kände han inte till att han körde cirkulations pumpen på lägsta!


Om det krävs 45  framledning vid 0  ute sÃ¥ är det rimligt att anta att du behöver ca 70  framledning vid -20  ute. Jag tycker nog detta är i mesta laget för att funka med en standard-VP. Det finns väl special-lösningar för att greja sÃ¥ höga framledningstemperaturer men jag tror att det bästa är att byta ut värmesystemet

se ovan.
Enligt tidigare ägaren behövdes 55 grader framlednings temp. kanske skall man lägga på 5 för han har inte varit mycket att lita på… suck.
Behöver jag verkligen ett sådant system? Jag vill ju byta ut radiatorerna.



Ytterligare fakta om husets isolering
2 glas fönster.
En gammal del med trästomme 40m2, väggarna är här ca 23cm, plank och sågspån. Ca 5cm av dessa 23 cm är fasadtegel vilket jag tror isolerar riktigt dåligt. Byggd 1935, renoverad 1967
Nya delen 50m2, vit lättbetong 1967, väggar, 31 cm varav 5cm fasadtegel.
Källare ingen utvändig eller invändig isolering. Men uppvärmd till ca 18 grader
Kallvind 18cm sågspån.
1,5 Plan med uppvärmd källare 90 + 90 m2
Tidigare energiförbrukning? = Vet ej ny inflyttad.
Elpanna i vattenburet system, radiatorer sk hög temp/lite vatten. Borrhål ca 150 m, osäker uppgift, kollektorslag indragen men ej tagen i bruk. Inget riktigt borrprotokoll finnes!
Stockholm
2 pers fler kommer.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
Tjena

Nej jag tycker inte du ska kapa av kollektorn, då är det bättre att mäta hur många liter du behöver för att fylla slingan ned och upp igen, och med diametern på plaströret räkna ut hur många meter det är på ett ungefär, du vet ju att det är 40mm pemslang.(blanda sprit då )

Beroende på hur mycket motstånd dina ledningar gör med 16mm, så går gör det alltid men kanske inte ultimat med max på en kraftig cirkolationspump.
Är det mer än ca 7 meter från centrum( pannrummet) till olika radiatorer så blir det inte riktigt bra, om flera ligger på samma slinga efter.
Då skulle jag ha ett "stråk" genom husets nedre våning ock upp till övre plan i 22mm med avstick med 15mm ( eller dina befintliga 16mm ) , som leder ut till vart och ett av elementen.

( över 15 meter är långt totalt enkel väg)

Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Men man måste väl ändå veta vart på tomten hålet finnes? Det finns ingen markering och tidigare ägare eller grannar minns ej vart...
Det är naturligtvis bra att veta ifall man fÃ¥r nÃ¥got problem.  Men om du inte vet var det är, sÃ¥ kan du ju lika gärna vänta med att gräva upp det när du fÃ¥r problem.  SÃ¥ skoj är det ju inte att gräva, och du slipper ju en uppgrävning dÃ¥.

Citera
Kollade med tidigare ägaren idag. När det var 20 minus förra året hade han fullt öppen shunt, vilket gav 55 grader ut till elementen. Dock kände han inte till att han körde cirkulations pumpen på lägsta!
Om det räcker med 55 grader fram när det är som kallast, sÃ¥ har du ju ett fullt tillräckligt dimensionerat radiatorsystem.  Om du drar upp cirkulationspumpen lite sÃ¥ kanske det räcker med ännu lägre temperatur?  Om nu panntemperaturen är inställd pÃ¥ 60 grader (och den termostaten stämmer) och den temperaturen aldrig ändrats, sÃ¥ vet vi ju i alla fall att systemet aldrig kräver mer än 60 grader.

Citera
Enligt tidigare ägaren behövdes 55 grader framlednings temp. kanske skall man lägga på 5 för han har inte varit mycket att lita på… suck.
Behöver jag verkligen ett sådant system? Jag vill ju byta ut radiatorerna.
Om det stämmer, att panntempen alltid varit inställd pÃ¥ 60 grader, sÃ¥ ser jag ingen anledning att byta alls.  Varför vill du byta radiatorer?  Om du nödvändigtvis VILL byta, sÃ¥ är det klart att du kan göra det och dÃ¥ byta till lite större för att komma ner lite i temperatur.

Jag skulle ha tagit lättaste vägen helt klart.  Installerat en 8kW pump mot den befintliga kollektorn.  Inte grävt upp nÃ¥got hÃ¥l eller nÃ¥gonting.  Sedan kört pÃ¥ och sett om det blivit nÃ¥gra problem med för litet hÃ¥l eller för smÃ¥ element och sedan fixat eventuella problem när de kommer.  Om du redan frÃ¥n början "tar höjd" för att det kan behöva kompletteras lite i efterhand, sÃ¥ blir det ju inte dyrare för att du gör det efterÃ¥t när du ser behovet, istället för att göra en massa saker i onödan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Behöver jag kapa av kollektorn? eller finns en skarv när det går nedåt?
Är det ens ok att ha en skarv på kollektorn? Som jag antar vore det enklaste lösningen om man inte orkar driva ned en helt ny kollektor.
Har fattat att man skall loda i kollektorn så att inget fastnar. Kollektorn är tom nu.

Vid övergången från vertikal till horisontell slang finns det en vinkelkoppling eller en T-koppling med den uppriktade delen av T:et pluggad. Är det det senare fallet är det enkelt att loda i slangen, bara att skruva loss pluggen. Kollektorn kan inte vara tom, det skulle inte gå att pressa ner slangen i hålet då. Den skulle ha en flytkraft motsvarande ett par hundra kg om den var tom.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kollade med tidigare ägaren idag. När det var 20 minus förra året hade han fullt öppen shunt, vilket gav 55 grader ut till elementen. Dock kände han inte till att han körde cirkulations pumpen på lägsta!
Citera
Om det krävs 45  framledning vid 0  ute sÃ¥ är det rimligt att anta att du behöver ca 70  framledning vid -20  ute. Jag tycker nog detta är i mesta laget för att funka med en standard-VP. Det finns väl special-lösningar för att greja sÃ¥ höga framledningstemperaturer men jag tror att det bästa är att byta ut värmesystemet
se ovan.
Enligt tidigare ägaren behövdes 55 grader framlednings temp. kanske skall man lägga på 5 för han har inte varit mycket att lita på… suck.
Behöver jag verkligen ett sådant system? Jag vill ju byta ut radiatorerna.

Det vart lite skillnad, det kanske räcker med några grader lägre framledning vid 0 ºC ute?
Vill du byta ut radiatorerna så gör det, men det verkar inte som ett krav om siffrorna ovan stämmer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Angående tillstånd i Hudiksvall behövs inte tillstånd för att borra ett hål men när hålet tas i drift som energibrunn måste det göras en anmälas dit hål är ju inte i drift ännu. Men om man borrar inom vattenskyddsområde behövs tillstånd för borrnning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Borrhålet brukar gå att hitta med en bra metalldetektor, foderröret brukar inte ligga så djupt.
vill du veta hur djupt borrhålet är så kan du koppla på en pump och en vattenmätare, köp en dunk sprit och häll i en tunna och färga in den spriten med karamellfärg.
läs av vattenmätaren och Pumpa sedan runt blandningen tills den infärgade spriten kommer tillbaks. läs av, du vet nu hur mycket sprit det går i slangen och kan enkelt räkna ut längden.

Edit. glömde säga att innan man färgar in så bör man först pumpa runt spriten ordentligt så det är ordentligt avluftat, annars funkar inte metoden så bra.
« Senast ändrad: 13 november 2010, 13:30:08 av cougar »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
Hej
Dina radiatorer är av märket Gustavsberg och passar inte så bra till låg temperatursystem.
Dom har också väldigt lite vatteninnhåll då det är ett 10 mm rör invändigt som går i en slinga bakom de på klämda plåtlisterna, ett normalstort element rymmer bara 0,5 liter.
Till värmepumpar brukar man vilja ha 20-25 liter per Kw ut-effekt.
Så du kan med gott hjärta förpassa alla av denna typ till skroten vid byte till värmepump.
Min son har samma radiatorer och vi måste byta innan vintern då annars returtempen blir för hög (58 grader) och värmepumpen stannar och övergår till endast elpatron.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!