Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min 1230-10 har blivit knäpp  (läst 4128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Min 1230-10 har blivit knäpp
« skrivet: 23 december 2005, 11:51:05 »
...eller är det jag som har blivit det?

Jag har haft den ca en månad nu. Min avsikt har varit, och är, att den ska gå med kompressorn bara. Ingen tillsatsel vare sig till värme eller varmvatten. Och så har jag tyckt att den har funkat, fram till i går. (Den har loggat ca 2 timmar tillsatsel, men det var vid installationen, innan jag ändrade inställningar.)

Men i går började displayen visa kranen och 2, vilket ska betyda höjning av varmvattentemperatur. Och även, till och från, blixtsymbolen som betyder tillsatsel.

Jag har försökt bekämpa detta på olika sätt. Systemet med menyerna är ju inte precis tydligt och lättbegripligt.

Driftläget stod redan på vår/höst vilket ska betyda att elpatronen är blockerad (dock med en något oklar reservation för extra varmvatten).

Periodisk varmvattenhöjning (1.8) ändrade jag från 14 dagar till 0 dagar. 1.9 Period extra varmvatten visar då FRÅN.

//Mellan "varmvattenhöjning" och "ändrade" ovan ska det stå (1.8), inte nån gul gubbe. Det är nån bugg och det låter sig inte redigeras bort!

Samma bugg igen!!! Det ska alltså stå Ett punkt åtta, inom parentes!!!

Men inte hjälpte det. Kranen och tvåan var kvar i displayen.

Jag försökte med att ändra 1.6 Stopptemp extra varmvatten till minimivärdet 40. Men denna inställning blev inte kvar, utan värdet återställdes efter några sekunder till 60!!!

I dag tog jag till patentlösningen och startade om pumpen. Direkt efter så verkar det som om den har lugnat ner sig. Men det återstår ju att se.

Och även om så undrar man ju vad detta beror på, och om det kommer att inträffa igen.
« Senast ändrad: 23 december 2005, 12:59:49 av bono »
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #1 skrivet: 23 december 2005, 14:46:26 »
...eller är det jag som har blivit det?

Jag har haft den ca en månad nu. Min avsikt har varit, och är, att den ska gå med kompressorn bara. Ingen tillsatsel vare sig till värme eller varmvatten. Och så har jag tyckt att den har funkat, fram till i går. (Den har loggat ca 2 timmar tillsatsel, men det var vid installationen, innan jag ändrade inställningar.)

Men i går började displayen visa kranen och 2, vilket ska betyda höjning av varmvattentemperatur. Och även, till och från, blixtsymbolen som betyder tillsatsel.

Jag har försökt bekämpa detta på olika sätt. Systemet med menyerna är ju inte precis tydligt och lättbegripligt.

Driftläget stod redan på vår/höst vilket ska betyda att elpatronen är blockerad (dock med en något oklar reservation för extra varmvatten).

Periodisk varmvattenhöjning (1.8) ändrade jag från 14 dagar till 0 dagar. 1.9 Period extra varmvatten visar då FRÅN.

//Mellan "varmvattenhöjning" och "ändrade" ovan ska det stå (1.8), inte nån gul gubbe. Det är nån bugg och det låter sig inte redigeras bort!

Samma bugg igen!!! Det ska alltså stå Ett punkt åtta, inom parentes!!!

Men inte hjälpte det. Kranen och tvåan var kvar i displayen.

Jag försökte med att ändra 1.6 Stopptemp extra varmvatten till minimivärdet 40. Men denna inställning blev inte kvar, utan värdet återställdes efter några sekunder till 60!!!

I dag tog jag till patentlösningen och startade om pumpen. Direkt efter så verkar det som om den har lugnat ner sig. Men det återstår ju att se.

Och även om så undrar man ju vad detta beror på, och om det kommer att inträffa igen.

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Enligt manualen så ska ändringar i meny bekräftas genom att trycka på enter-knappen.

Testa även att ändra meny 1.7 till 60 grader, då ska kompressorn sköta periodiska höjningen av varmvattnet själv.

För övrigt anser jag att det lilla tillskott man får av att ha legionellaskyddet inkopplat kan vara värt det, även om risken är liten är det inte kul att få legionella.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #2 skrivet: 23 december 2005, 14:57:09 »
Jag behöver inte nÃ¥gon "legionellahöjning" för jag har en separat vattenvärmare efter värmepumpen som höjer till 70 grader. ("Varför det?"  --  Därför att jag vill det!)

Och jag tycker att det måste vara möjligt att helt och hållet stänga av/blockera tillsatsvärmen. I synnerhet som jag har uppfattat det som att den har varit avstängd ända tills pumpen nu plötsligt börjar konstra.

Jag har sett i andra trÃ¥dar om Nibar som har spökat. Och eftersom det är elektronik sÃ¥ är det kanske ingenting att förvÃ¥na sig över  --  jämför moderna bilar!
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #3 skrivet: 23 december 2005, 15:02:43 »
Jag behöver inte någon "legionellahöjning" för jag har en separat vattenvärmare efter värmepumpen som höjer till 70 grader.

Det funkar bra det med.

Stär det FRÃ…N i meny 1.9 sÃ¥ borde periodiska VV vara avstängt, kontakta leverantören och det sätter igÃ¥ng igen.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #4 skrivet: 23 december 2005, 15:14:43 »
Ja, får väl göra det.

Ja, det står FRÅN. Om det nu är den periodiska höjningen som har satt igång och inte något annat tok. Det stämmer inte med 14 dagar om jag räknar från första starten, då skulle det inte ha hänt förrän på söndag.

Men, man får väl hålla "skärpt uppmärksamhet" och se tiden an...
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #5 skrivet: 23 december 2005, 17:28:05 »

lyste det ett A eller B ovanför vattenkranen?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #6 skrivet: 27 december 2005, 18:21:31 »
Det var ett B ovanför vattenkranen. (Jag skrev felaktigt att det var en tvåa förut.) Så det ska alltså betyda "tidsbestämd temperaturhöjning, t.ex. peroidisk".

Nu verkar ordningen vara återställd, i och för sig.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad cajjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2007, 10:59:49 »
har samma problem huvuddunk huvuddunk ska prova att stänga av och sätta på!

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2007, 11:33:09 »
Det är bland det första jag lärt mig göra när någon elektronik fått fnatt och inte svarar på kommandon, gör skiten strömlös å i de flesta fall är problemet löst.
Det är helt enkelt buggar som orsakar detta när vissa parametrar inte pratar samma språk eller nåt.
Men för den skull så ska man inte nöja sig med detta utan rapportera buggen till leverantören så han får möjlighet åtgärda framöver.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad cajjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2007, 12:03:30 »
ja det verkar fungera nu ialla fall! innan detta hände var jag inne och ändrade och körde extra varmvatten  en dag! skulle vara roligt och veta om bono ocksÃ¥ gjorde det?

Utloggad tommy_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Min 1230-10 har blivit knäpp
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2007, 21:37:32 »
Jag har också stängt av al extravärme och det fungerar bra. Har en 1210 från 2002 ungefär. Slår man av pumpen och återstartar så går den in i modus med extravärme så man måste koppla bort den. Och Legionellavärme behöver jag inte heller.

Vad gäller manualen och menyn så är denna Fighter det värsta jag har sett alla kategorier. Hallo NIBE, om ni hör mig: Sparka dom som skriver manualen och anställ någon som kan "man-machine-communication".

Pumpen fungerar bra men är svårstyrd ibland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!