Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det tillfredställande eller..........  (läst 11075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KjellD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det tillfredställande eller..........
« skrivet: 09 februari 2014, 11:24:28 »
Hej!
Installerad 1245-8 i oktober 2013.
Två borrhål 120m resp 50m.
Uppvärmningsyta 240kvm.
NÃ¥got ned-dragna termostater i tre sovrum

Behöver hjälp att se om anl är bra inställd.
Bifogar loggar över några dygn.

Med vänlig hälsning
KjellD

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2014, 13:10:43 »
Tycker det ser bra ut  tummenupp Du kanske har lite mÃ¥nga starter du kan i alla fall hÃ¥lla koll pÃ¥ dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KjellD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2014, 16:15:53 »
Tycker det ser bra ut  tummenupp Du kanske har lite mÃ¥nga starter du kan i alla fall hÃ¥lla koll pÃ¥ dom.

Tack för ditt svar.
Hur avläser jag antal starter, och/vilka inställningar bör göras för att minska dessa.

Med vänlig hälsning
KjellD

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2014, 16:19:50 »
I info menyn kan man se totala antalet starter notera antalet och kolla efter några dygn. Man kan ändra gradminuter för start av kompressorn så att starterna minskar men då kommer vp värma högre över framledningens börvärde varje gång den går och jag tyckte din gick framledning var ganska hög redan så kolla starterna först innan du ändrar nått.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KjellD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2014, 16:28:12 »
I info menyn kan man se totala antalet starter notera antalet och kolla efter några dygn. Man kan ändra gradminuter för start av kompressorn så att starterna minskar men då kommer vp värma högre över framledningens börvärde varje gång den går och jag tyckte din gick framledning var ganska hög redan så kolla starterna först innan du ändrar nått.

Okey. Jag läser av nu och kollar samma tid i morgon.
Ã…terkommer
Med vänlig hälsning
KjellD

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2014, 22:35:42 »
Tycker även returen sjunker väldigt snabbt när kompressor stannat (eller så blev jag bara förvillad av den täta loggningen). De många starterna och framledningstempens höjd över börvärdet kanske är en indikation på att det finns ngn kortslutning i VB om man jag dessutom såg rätt på snabbt sjunkade retur?

Vet du KjellD om du eller ngn annan justerat in flödena över radiatorerna? 2-plans hus (funderar på om en ev kortslutning mörkas av att övervåningen ändå får mycket värme från nedervåningen)?

KjellD, är temperaturen/komforten OK i alla rum?  Om allt är bra kan du bortse frÃ¥n mina frÃ¥gor.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad KjellD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2014, 17:06:33 »
Tycker även returen sjunker väldigt snabbt när kompressor stannat (eller så blev jag bara förvillad av den täta loggningen). De många starterna och framledningstempens höjd över börvärdet kanske är en indikation på att det finns ngn kortslutning i VB om man jag dessutom såg rätt på snabbt sjunkade retur?

Vet du KjellD om du eller ngn annan justerat in flödena över radiatorerna? 2-plans hus (funderar på om en ev kortslutning mörkas av att övervåningen ändå får mycket värme från nedervåningen)?

KjellD, är temperaturen/komforten OK i alla rum?  Om allt är bra kan du bortse frÃ¥n mina frÃ¥gor.  tummenupp

Hej!
Antal starter är 30st senaste 24 timmarna. Verkar mycket eller........
Inomhustemp 21grad båda våningarna. Varmvatten går inte åt så mycket. Bara två i huset.
Värmekurvan är ställd på 10. Bor i Eskilstuna-området.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2014, 17:28:37 »
Om jag inte mins fel hade du GM pÃ¥ -80. 30 starter/dygn pÃ¥ en 1245-8 och 240 kvadrat (visserligen ett par rum nedställda) lÃ¥ter pÃ¥ tok galet.  dontknow

Jag har samma VP och värmer 200 kvadrat till samma temp som dig, skillnaden är att jag har GM -110 och jag har ca 15 starter per dygn. Jag har golvvärme så min beräknade framledning är 28-29 grader vid en plusgrad eller två. Man skulle nog lite slarvigt kunna säga att vi har samma förutsättningar om vi kan anta att du med nedställda rum värmer samma yta som mig och att mina -110 i GM blir samma som dina -80 då jag har golvvärme och du raddar.
Dessutom vet jag att jag har på tok för lite volym i min VB (ingen volym eller arbetstank) vilket borde ge mig galet med många starter. Men jag har ca 15-17 denna vecka i snitt och du har ca 30.

Min gissning, utan att veta hur ditt VB-system ser ut i detalj, är att du har ngn radiator/bypass som kortsluter VP varpÃ¥ du sÃ¥ snabbt räknar hem GM respektive räknar ned när kompressor inte gÃ¥r.  dontknow

Har ngn justerat in ditt värmebärarsystem? Är det inte injusterat spelar det nästan ingen ekonomisk-roll hur mycket du skruvar på VP.

Jag säger inte att min teori stämmer, men jag kan inte undvika att gissa som jag gör utifrÃ¥n det extremt lilla som är känt. Det fina är att det är lite det här forumet är tillför, dvs att lösa dina problem om det nu finns nÃ¥gra. Det kan bli en lÃ¥ng trÃ¥d detta, men du lär fÃ¥ bra "betalt" för varenda stavelse.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2014, 18:18:19 »
Värmekurva 10 i Eskilstuna?  Jag tycker det lÃ¥ter högt. Hur bor du, gammalt oisolerat?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad KjellD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2014, 18:39:11 »
Värmekurva 10 i Eskilstuna?  Jag tycker det lÃ¥ter högt. Hur bor du, gammalt oisolerat?

Tack för svaren.
Jag ska lÃ¥ta installatören komma hit och se över värmebärarsystemet. Har precis nu ändrat sÃ¥ att jag har en nattemp pÃ¥ 18 grad. Kanske är dumt.  Ang värmekurvan sÃ¥ körde jag med nio tidigare, vilket geografiskt ska vara rätt. Tyckte att vid kall temp sÃ¥ hängde inte pannan med riktigt. Huset är välisolerat med treglasfönster. Däremot ligger det pÃ¥ en höjd där blÃ¥sten kommer Ã¥t frÃ¥n alla hÃ¥ll.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2014, 19:56:26 »
Du skrev att du har några termostater nedställda. Hur är de övriga inställda? Helt öppna eller på ett läge för lagom temp?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2014, 20:10:02 »
Tack för svaren.
Jag ska lÃ¥ta installatören komma hit och se över värmebärarsystemet. Har precis nu ändrat sÃ¥ att jag har en nattemp pÃ¥ 18 grad. Kanske är dumt.  Ang värmekurvan sÃ¥ körde jag med nio tidigare, vilket geografiskt ska vara rätt. Tyckte att vid kall temp sÃ¥ hängde inte pannan med riktigt. Huset är välisolerat med treglasfönster. Däremot ligger det pÃ¥ en höjd där blÃ¥sten kommer Ã¥t frÃ¥n alla hÃ¥ll.
Du ska inte bry dig i geografin när du ställer in kurvan ställ en så låg kurva som möjligt med alla termostater fullt öppna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KjellD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2014, 20:21:19 »
Du skrev att du har några termostater nedställda. Hur är de övriga inställda? Helt öppna eller på ett läge för lagom temp?

Dom är helt öppna.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2014, 20:43:57 »
Bra.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Är det tillfredställande eller..........
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2014, 21:12:25 »
Jag säger inte att jag har rätt i min gissning, men det verkar som att strypningen inte riktigt är rätt. Luktar kortslutning. Eller är jag ensam i den teorin? :)

Tänk på att du även kan förskjuta kurvan, inte tvunget höja/sänka den.

Om du bor lite utsatt kanske du skulle installera innegivaren o låta den vara aktiv? Eller köpa en "roligare" RMU40?

Det är sällan jag rekommenderar ngn att läsa manualen, men i fallet VP så gör jag det. Läs o lär, pilla på pumpen, läs igen o förstå det du inte förstod förens du pillat lite, pilla lite mer o läs igen. Man blir biten. Ett-tu-tre står du med en IR-picka o mäter deltan över radiatoerena. ;)

Injustering gjort av installatören är inte alltid rätt och inte alltid deras starkaste sida. Men för att vara rättvis är det omöjligt att justera in 100% direkt (om ens till 80%). Ett antal Ã¥terbesök med ett par dygn emellan är nog inte mÃ¥nga som gör. Se bara till att din installatör helt enkelt inte bara sänker GM, höjer kurva o förskjutning i hopp om att du skall tycka komforten är bra medans elräkningen tickar onödigt högt varje mÃ¥nad.  knUp nono coolsmiley
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!