Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 179041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #225 skrivet: 08 februari 2012, 19:51:01 »
behöver lite råd, har fått pris på thermiá g2 och nibe 1245.borrhål 220 meter på båda ,samma installatör men det skiljer 15000 kr i pris. Vad göra. gillar igentligen thermian mer bl.a pga varvtalsstyd cirk pump och scroll kompressorn som jag fått för mig är mer hållbar. Och enl reklamen ska den vara 10 % billigare pga billig uppvärmning av vatten.Vad tycker ni,vilken ska man köpa. Är det rimligt att lägga 15000 kr mer för thermian

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #226 skrivet: 08 februari 2012, 20:28:04 »
Man brukar räkna med ca 5000 kwh per år i vv för en familj med vp blir det ca 1700 kwh 10% på det blir inte mycket men det är alltid något.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Norrut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #227 skrivet: 09 februari 2012, 16:30:34 »
Ska visst vara 10 % på årsförbrukningen ,så ca 1000 kr ,men det tar ju 15 år att tjäna igen med dagens elpris.nåt annat som talar för eller emot thermian

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #228 skrivet: 09 februari 2012, 17:54:09 »
VV förbrukningen har inget med vv att göra man förbrukar väl inte mera vv för att man har ett stort dåligt isolerat hus. En G2 producerar vv till samma cop som värme under den tiden som huset behöver värme om jag har fattat det rätt. En gissning är att det rör sig om 10% billigare vv kostnad jämfört med en vanlig vp utslaget på hela året en fördel med G2 är att den ger mycket vv under uppvärmnings säsongen om man inte har golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad EgonFisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #229 skrivet: 15 februari 2012, 22:07:17 »

nån som vet hur man höjer temperaturen på varmvattnet. min fru vill ha hett vatten och temperaturen varierar en del.

Utloggad mrxxxsweden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #230 skrivet: 15 februari 2012, 22:29:28 »
nån som vet hur man höjer temperaturen på varmvattnet. min fru vill ha hett vatten och temperaturen varierar en del.

Jag har i servicemenyn>HGW ställt in diffen på 15gr, sen kan du välja max vattentemp där oxo. Om jag fattat rätt så kan du under VV (i servicemenyn) välja en rel låg starttemp (kanske 35-40gr) så att HGWn ofta går in och värmer vattnet ist varmvattenkörning, max varmvatten behöver du inte ha så högt i vv-menyn (kanske 50-55gr)så kan HGW toppvärma med bra COP.


Detta är iaf som jag börjar fatta att det funkar. Men menyerna är ju inte direkt intuitiva, och instruktionsboken lämnar en del att önska vad gäller förklaringar

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #231 skrivet: 16 februari 2012, 19:14:37 »
Citera
nån som vet hur man höjer temperaturen på varmvattnet. min fru vill ha hett vatten och temperaturen varierar en del.
Det är bara under vinterhalvåret när HGW-funktionen går in som du får högre vv-temp. Om inte HGW går in så är det VP:s ordinarie styr som gör vv och då stannar det vid ca 55 gr på toppgivaren. Detta kan du inte påverka. En pressostat stoppar produktionen av vv, rent mekaniskt utan justeringsmöjligheter. Har man sedan en lång gångtid mot värme och ett litet vv-tapp så stiger vv-tempen med hjälp av HGW. Så hetare än 55 gr den största delen av året lär hon inte få...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #232 skrivet: 16 februari 2012, 19:53:31 »
Man badar eller duschar max i lite drygt 40 grader så hetare behövs endast för disk av stekpanna *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #233 skrivet: 02 mars 2012, 10:23:28 »
Så här års kör min en vv laddning / 36 timmar.
Men då blir toppgivaren 60 ºC inte 55 ºC jag har vv stopptemp på 60 ºC

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad gusten68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kramfors
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #234 skrivet: 10 september 2012, 22:05:48 »
Optimera G2
I vilken meny ändrar man till -99 för vp-start?
I vilken meny ändrar man till -990 för start av elpatron?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #235 skrivet: 12 september 2012, 00:06:43 »
installationsmenyn når du genom att hålla inne vänsterpil i typ 3-5 sekunder. Därefter bör du ganska fort hitta fram efter en minuts klickande max.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gusten68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kramfors
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #236 skrivet: 13 september 2012, 21:15:16 »
Fixat! Tack David tummenupp

Fredrik W

  • Gäst
Fredrik W
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #237 skrivet: 09 januari 2013, 05:59:36 »
Det uppstår en ton, ganska högfrekvent, från några av radiatorerna när HGWn körs. Någon som stött på det? Det är en Optimum G2 8 som installerades förra året.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #238 skrivet: 09 januari 2013, 08:50:25 »
hastigheten på värmevattencirkulationen ökar när HGW körs.
Detta innebär troligen att du i de sammanhangen överskrider komfortgränsen för flödet. Det kan bero på hårt strypta radiatorer eller termostater också.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #239 skrivet: 09 januari 2013, 14:42:48 »
Varför ökar hastigheten vid hgv när effekten till värmevattnet minskar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!