Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstiga värmetoppar??  (läst 6780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
Konstiga värmetoppar??
« skrivet: 22 oktober 2006, 10:39:30 »
Det har visat sig sen två dygn tillbaka konstiga toppar
på framledningen.

Har någon en aning varför?

Bild bifogas
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2006, 13:45:41 »
vv produktion
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2006, 15:17:23 »
vv produktion

Ja, så kan det vara. Men å andra sidan så verkar det som att
värmeproduktion och vv produktion skedde samtidigt. Gör det det?

Eller var det så att när vv produktionen är klar resterande vv växlas
över till radiatorerna, tror jag sett det nämnas nånstans.

Jag får väl skaffa en givare till för varmattnet också, då har jag bättre koll.
« Senast ändrad: 22 oktober 2006, 15:32:31 av Ralphot »
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2006, 16:12:10 »
Beroende vad returgivaren sitter så vid vv-produktion blir det lite restvärme ut genom kopparrören och det vattnet som är i växlaren, cirk.pump går då ut på radiatorsystemet när vvx ändrar läge.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2006, 14:27:25 »
Beroende vad returgivaren sitter så vid vv-produktion blir det lite restvärme ut genom kopparrören och det vattnet som är i växlaren, cirk.pump går då ut på radiatorsystemet när vvx ändrar läge.

Jo, det är precis vad jag antog. Dock ser det lite annorlunda ut t.ex. i dag vid 10-11 tiden då
vv producerades. Framledningstemperaturen var då inte högre utan lite bredare istället med
en tydlig topp då vv nått rätt temperatur.

Men det är säkert helt normalt, jag är inte orolig för funktionen, bara lite retad då jag inte
till 100% förstÃ¥r alla rörelser i temperaturerna  ^-^

För övrigt är jag definitivt supernöjd med pumpen. Från 14/9 till 16/10 drog vv och värme
bara 149 kWh.
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2006, 09:37:11 »
När Värme prod är klar så kollar pumpen om det är nära att VV behövs.
DÃ¥ switchar Vx ventilen UTAN att kompressorn stoppar
(för att slippa en start/stopp cykel) och gör VV.
När VV är klart så slår VX ventilen om igen så att radiatorvattnet kan cirkulera.
I samband med det blir det en skvätt varmet vatten från VV prod som pumpas ut.
hos mig märks det tydligt genom att det knäpper i elementen så här på hösten.

Jag gissar att du mäter på framledning utanför pumpen,
jfr de kurvorna med VP'n egna grafer så så ser man skillnaderna och kan ana
hur de uppkommer.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2006, 13:54:35 »
Jo, precis så är det. Jag har flyttat min rumsgivare till VV-beredaren,
(stuckit ner den så långt det går innanför isoleringen) så jag kan
se vad som händer.

Nu gick ett nätverkskort sönder igår men snart kommer kurvorna ut
på nätet igen.

Tack för uttömmande beskrivningar.
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Danneman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2006, 14:22:36 »
Hej,

Fina kurvor på webben. Hur mäter du, går diplomaten att koppla direkt till datorn eller har du egen lösning?
Thermia Villa 75 - 2002

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2006, 16:04:44 »
Hej,

Fina kurvor på webben. Hur mäter du, går diplomaten att koppla direkt till datorn eller har du egen lösning?

Han har kanske en sån här?

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?products_id=28&osCsid=4810f6d2cf649f7a9ee066dc595cb446
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2006, 16:15:59 »
Jag får inte tala om vad jag har för forumägaren.

Sådetså.

Påminner om censuren under andra världskriget.

Jag skall de närmaste dagarna berätta vad jag har på sidan med mätkurvorna.

Ralph
« Senast ändrad: 31 oktober 2006, 16:19:41 av Ralphot »
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #10 skrivet: 13 december 2006, 07:45:47 »
Då Ralphot uppenbarligen inte har någon förståelse för att jag vill ha lite lön för all tid jag lagt ned på forumet under tre års tid vill jag att vi lyfter denna diskussion.

Hej,

Fina kurvor på webben. Hur mäter du, går diplomaten att koppla direkt till datorn eller har du egen lösning?

Jag säljer denna logger i webshopen, priset ligger ca 200 kr högre än vad det kostar att beställa de delar man behöver själv i t.ex. ELFA. Du kan köpa komplett kit, färdigbyggt och testkört här: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28

Och ja, jag har kontaktat Ralphot och bett honom att inte länka till info som kunkurrerar med de produkter som jag säljer, det står dessutom inskrivet i regelverket att jag äger rätten att moderera den typen av inlägg.

Jag anser att det hör till vanlig hyvs att inte marknadsföra egna eller andras konkurrerande produkter på en sida som har den försäljningen i egen regi.
Ungefär som om Konsum skulle sätta upp flygblad på entredörren på ICA:s butiker, skulle dessa få sitta kvar?

För övrigt vill jag med ytterligare ett litet citat visa på varför jag har de reglerna:

Hej Ralphot

Finns det någon chans att få ta del av ditt loggprogram av elmätaren ?

MVH
Messer

Ja, så småningom för en symbolisk peng, men jag vill låta den köra ett tag först
så jag är säker på dess tillförlitlighet. Det har tagit många modiga timmar att
färdigställa programmet. Men inom ett par-tre veckor tror jag det skall kunna gå.

HÃ¥ll tummarna.

Jag vill dessutom göra en fullständig beskrivning och användarhandledning
så att icke så händiga (kunniga) också kan använda den.

Maila gärna och påminn om jag inte hör av mig här.

Som ni ser har Ralphot jobbat i timmar med sin lösning och vill ha en slant för besväret, konstigt, jag trodde han ville att allt skulle vara gratis att hämta för alla?
I alla fall förväntar jag mig en länk från hans sida till min försäljningssida när han själv börjar sälja sitt program.

Det kan väl inte vara mer än rätt, eller?

Jag tycker att det är tråkigt med denna typ av diskussion, men vill bara bemöta den kommentar som Ralphot gör i denna tråd för att belysa att han förmodligen kommer att vara precis lika restriktiv med att upplåta sin sida åt konkurrerande försäljare den dag hans försäljningsplaner blir verklighet.

Att sälja för en symbolisk summa och samtidigt betala skatt på intäkterna är ingen ide, tvärt om mycket mer besvär - om man inte gör det svart förståss, men den biten får Ralphot själv ta ställning till, jag är ingen polis.

I alla fall tycker jag att det är osedvanligt otrevligt och osolidariskt att som Ralphot nyttja forumet och samtidigt kritisera mig när jag bara upprätthåller det regelverk som Ralphot och andra godkänt i och med registreringen som medlem. http://www.varmepumpsforum.com/regelverk.html

Lite synpunkter skulle vara intressant att ta del av.

Är jag verkligen ett sånt svin som inte vill att man länkar till andras eller egna konkurrerande lösningar Sc:,h

För övrigt kan jag tillägga att Ralphot har "hotat" med repressalier om jag cencurerar hans inlägg, faktiskt ganska otrevligt och jag funderade ett tag på vad han skulle kunna hitta på...

Man vet ja aldrig vem som rör sig "där ute".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #11 skrivet: 13 december 2006, 08:28:36 »

Är jag verkligen ett sånt svin som inte vill att man länkar till andras eller egna konkurrerande lösningar Sc:,h

Verkligen inte. Däremot skulle man, för att fortsätta liknelsen, kunna säga att Konsumföreståndaren inte riktigt har koll på vad som är passande.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #12 skrivet: 13 december 2006, 09:47:41 »
Först och främst all heder till Rickard. Sidan är suverän och jag har haft massor av hjälp som lekman att komma fram till "rätt" lösning.

Konkurrens är väl alltid trevligt men då kan väl Ralphot ägna sig åt informationsspridning från en egen hemsida och låta detta forum få vara för de som ägnar sig åt mindre kommersiella aspekter kring värmepumpar. Det samma gäller väl de säljare/marknadsförare/representanter som mer eller mindre saluför sina produkter i inläggen i trådarna på denna sida. En del gör det öppet, viss heder till dem. Sedan finns en del som använder kryptiska användarnamn där det inte framgår att de t ex är en viss producents representant och sedan klankar ner/sprider negativa rykten om andra märken. Jo, jag har belägg för det och det finns flera inlägg. Är det inte meningen att detta forum ska vara rådgivning och tips från likasinnade som gör det utan egen vinning som mål? Utan det känns det som mycket av behållningen försvinner.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #13 skrivet: 13 december 2006, 11:44:48 »
Det känns skönt att få stöd från er.

Jag är medveten om att mitt regelverk och mitt modererande kan verka stötande på vissa, men jag tvingar ingen att delta i detta forum, det är helt frivilligt.

Mina konkurenter får gärna delta i debatten, men inte länka till sina hemsidor eller skriva inlägg som marknadsför deras produkter, jag gissar att de flesta skulle ha liknande regler om det gällde dem själva.

Det skulle aldrig falla mig in att "hacka" Ralphot:s sida och länka till min försäljningssida, lite som han gör just nu mot mig, han hackar inte sidan, men han bryter medvetet mot reglerna.

SÃ¥ ser jag det i alla fall.

PS. Jag tycker det är helt ok att man bryter mot reglerna om man inte är medveten om dem, men efter att jag modererat inläggen och upplyst om reglerna så hör det till god ton att följa dessa.
« Senast ändrad: 13 december 2006, 11:46:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Konstiga värmetoppar??
« Svar #14 skrivet: 13 december 2006, 15:17:07 »
Richard

Du behöver inte be om ursäkt eller egentligen förklara någonting. Det du skriver är självklart.

Jag tycker att du inte ska ta åt dig av tjuvnyp som nu är aktuellt. " Fimpa" istället inlägget o/e medlemmen.

Sen ska du vara försiktig med att skriva "det är helt ok att man bryter mot reglerna om man inte är medveten .....". Visst, vi förstår vad du menar, men det finns alltid sådana som vill missförstå och då får man igen ett sådant uttalande.

Stå på dig du; det är alla vi andra som ska vara tacksamma över att det finns personer som du, som såväl kan som vill göra något för oss.

Styr med JÄRNHAND. Annars kommer värmepumpsforum att bli en sida för egen- och särintressen av föga värde för det stora flertalet.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!