Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Semesterläge  (läst 4230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Semesterläge
« skrivet: 16 mars 2011, 11:48:26 »
När man aktiverar semesterläget börjar den då räkna dagar (24 timmar) från det man sparar ändringen? Dvs aktiverar man läget kl. 13.00 lördag så slås det av kl 13.00 söndag vid inställningen en dag?
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Semesterläge
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2011, 22:14:34 »
Ingen som använder semesterläget  *vinkar*?

Jag ska prova i morgon får vi se när vi kommer hem igen om/hur det har fungerat. Men som sagt, är det någon som redan har provat och vet så berätta gärna!
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad leffep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PÃ¥lsböle, Ã…LAND
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Semesterläge
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2011, 07:42:27 »
Ingen som använder semesterläget  *vinkar*?

Jag ska prova i morgon får vi se när vi kommer hem igen om/hur det har fungerat. Men som sagt, är det någon som redan har provat och vet så berätta gärna!

Jo, jag använde detta när vi var till Thailand 2 veckor i Januari. Hade ingen som kollade huset fysiskt, men elförbrukningen minskade en hel del under den tiden.
Allt var som det skulle när vi kom hem igen. (jag satte slutdatum en dag före vi kom tillbaka)
IVT Greenline HE C9, med 600m markslang
Ibruktagen 24/9 2010
Villa 100 + 100 m/2 med radiatorer pÃ¥  Ã…land

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Semesterläge
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2011, 12:46:20 »
Jag har testat,fick en del tillskottstid för att få upp tempen,tveksamt om det lönar sig,skall du vara borta länge flera veckor...möjligen.
Jag använder inte semesterläge.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Semesterläge
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2011, 17:56:15 »
Är du borta länge, 14 dagar, och det är minus grader så lönar det sig men ställ upp tillskottstimern annars så slår den till med elpatrontid när den ska hissa upp temperaturen igen. Positivt är att blommorna klarar sig väldigt bra i princip utan att behöva vattnas.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!