Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtryckning med tryckluft  (läst 17347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Provtryckning med tryckluft
« skrivet: 13 augusti 2010, 17:15:22 »
Hej!
Nu håller jag på att provtrycka slingan i marken med tryckluft, vad kan man förvänta sig för tryck i slangen efter 5 timmar?
luftyen är juh varm när man trycker in den och kyls ner av slingan med tiden så jag antar att det finns en naturlig trycksänkning i systemet.
Jag trycker med 4 bar och det sÃ¥g inte ut som att nÃ¥len rörde sig de första 10 min sÃ¥ nÃ¥gon jätteläcka har jag inte iallafall  studs

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2010, 17:46:15 »
Har du fyllt över slangen?
Ett litet tryckfall får du om slingan kyls ned av luften eller av marken, men inte mycket.
Har du ett sjunkande tryck, avvakta med att återfylla, och kontrollera så att trycket ligger stabilt eller stiger i takt med temperaturen när det blir varmare imorgon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2010, 18:01:17 »
Jag pratade med slangleverantören och han sa att om det är över 0.5 bar imorgon  (efter 24h) sÃ¥ är det ok, slangen är inte gjord för att vara lufttät, vad det nu heter med finare ord.
Stämmer detta`?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2010, 18:03:46 »
Kan så vara, att den inte är diffusionstät, men vattentät.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2010, 18:35:01 »
Lite vanskligt att fylla med tryckluft tycker jag?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2010, 18:58:37 »
Men om slangen inte är luft tät då borde ju luften försvinna av sig själv vid ev höjdpunker alltså inget eller litet behov av avluftning Sc:,h Man brukar inte använda tryckluft till provtryckning men på en slang kanske det inte är så farligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2010, 19:34:21 »
Vi använde tryckluft, och jag kan inte påminna mig att trycket sjönk just nåt, men då återfyllde vi å andra sidan i princip i samma veva som vi grävde.
Jag sprang in då och då för att kolla trycket, och det låg rätt stabilt, vi började gräva runt 7 på morgon och var färdiga kl 10 på kvällen.
Det är typ 9 år sedan, så jag kan inte minnas exakt hur många tiondels hekto trycket sjönk, men som sagt, det var inte mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2010, 19:54:42 »
Jag lånade delarna från en lokal värmepumpsinstallatör som sa att om det är tätt för luft så borde det vara tätt för vatten. Men sen ville jag dubbelkolla med er här på forumet ifall det är någon annan som har gjort såhär och vilka resultat de fick då.
Vad hadde du för utgångstryck när du började då?
« Senast ändrad: 13 augusti 2010, 19:57:48 av wendtm »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2010, 16:14:10 »
Pem slang är inte diffusionstät, porerna i plasten är större än syreatomerna dvs det läcker inte särskilt mycket.
Att du skulle märka en trycksänkning i slangen pga att den inte är diffusionstät är inte troligt.
Det är lättare att provtrycka med vätska för då blir systemet statiskt och en ev. trycksänkning märks direkt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2010, 17:28:24 »
Ok,  nÃ¥gra tips pÃ¥ hur jag skall felsöka slangen? Känns som en förlorad  kamp just nu.
Jag tryckte upp den till 4 bar och på 24 timmar så försvinner trycket.
Jag har vatten på den nivån som slangen ligger på så det borde vara lätt att se läckan om man väl hittar den

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #10 skrivet: 15 augusti 2010, 18:11:41 »
Ok,  nÃ¥gra tips pÃ¥ hur jag skall felsöka slangen? Känns som en förlorad  kamp just nu.
Jag tryckte upp den till 4 bar och på 24 timmar så försvinner trycket.
Jag har vatten på den nivån som slangen ligger på så det borde vara lätt att se läckan om man väl hittar den

Spraya med diskmedel på kopplingar så ser man enkelt om det läcker
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ludolf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klöverträsk, Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2010, 16:47:59 »
En trasa med diskmedel och stryka efter slangen en går efter och kollar, men spraya kopplingarna till provtrycknings grejerna först med såpvatten.
Jag satte tryck på slangen när den var nerlagd dan efter hade jag samma tryck, när du fyller igen sjunker trycket lite pga kylan från marken.
Nibe F1245 12Kw 2x400m slang. Värmer ett hus byggt 1935 140+93 kvm samt ett garage 110 kvm

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2014, 14:41:47 »
Gammal tråd och jag har läst igenom den, dock handlar det om jordvärmeslinga så jag ger min fråga ett försök här.

Håller på och provtrycker en kollektor i borrhål, inklusive KB-slingan inomhus, dvs. alltihopa. Vill gärna göra detta innan jag fyller på med brine.

Kollektorn går 220m rätt ner i berg, samt ca. 10 m mellan borrhål och fasad. Sedan går den över till 35mm CU med mjuklödda kopplingar och lintätade skruvkopplingar.

1. Vid ett första försök provtryckte jag 35mm CU enbart från påfyllningssats nästan ända till VP (VP EJ inkopplat), och bägge sidorna, dvs. både KB IN och UT. Då körde jag på med lite drygt 8 bar och jag hörde inget som helst pys någonstans. Gjorde ej såpa på koppling-testet.

2. Vid försök nr två, med VP och nivåkärl inkl. säk.ventil inkopplat, körde jag bara i luft till säk.ventilen släppte, så där blev nästan 3 bar. Däremot så märkte jag att kopplingarna vid nivåkärl eller säk.ventil i sig läcker konstant, dock ganska lite men såpass att man såg trycket sjunka med ca. 3 minuters mellanrum.

3. Vid sista försöket tog jag bort hela nivåkärlet och pluggade, och körde i 4 bar istället. Exakt 4 bar. 7 tim senare ligger trycket på knappt 3,7 bar.

Vid alla försök provtryckte jag med LUFT endast, däremot finns brine i kollektorn hela vägen upp till borrhålets topp. Sedan är det bara luft fram till huset samt även luft i KB-slingan inomhus.

Vad tror ni? Är det acceptabelt? Kan trycksänkningen bero på att luft kylts ner i kollektorn mellan hus och borrhål? Det är dock ej så att trycket sjönk snabbt till 3,7 bar och stannade där, utan det har sjunkit lite i taget. Efter ca. 4 timmar var trycket drygt 3,8 bar om jag inte minns fel (antecknade dessvärre ej det värdet dum som jag var).

Eller måste jag vänta och vänta till trycket står stabilt på en viss nivå, i ett visst antal timmar minimum?
« Senast ändrad: 12 februari 2014, 14:43:51 av Flinta »

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2014, 14:52:30 »
Om du har trycksatt med luft och vätska får du ju den effekten att vätskan löser mer gas vid högre tryck, alltså sjunker trycket något av den anledningen också.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2014, 14:56:12 »
Om du har trycksatt med luft och vätska får du ju den effekten att vätskan löser mer gas vid högre tryck, alltså sjunker trycket något av den anledningen också.

Ja fast hur länge sjunker trycket? Jag menar hur länge skall man vänta på att det stabiliserat sig?

Uppdatering #1: Hittade precis ett liiiiiiiiiiiitet läck på en lintätad skruvkoppling, den som är närmast anslutning till PEM på KB in. Skall genast åtgärda.

Men hur verkar det egentligen, är det så att slingan tätar bättre med vätska? Dvs, om jag hade provtryckt när hela slingan är fylld med brine, så kanske inte denna läckan hade uppstått? Eller hur fungerar det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!