Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmepump  (läst 1512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NeOz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Val av värmepump
« skrivet: 27 oktober 2004, 08:46:31 »
Hej första inlägget i detta forum.

Har funderat mycket på det här med bergvärme och val av pump. Finns det något märke av pumparna idag som ej har fungerat så bra och som man bör avstå ifrån?

Hörde igår på plus att det skulle handla om Bergvärme och värmepumpar nu på tisdag. Någon som vet vad det är för nackdelar med bergvärme?!

Har egna radiatorer som följer med huset som jag nyss köpt. Vet inte vad det är för några men klart är iaf att jag skall konvertera från direkt el till vattenburet. Vad kan vara bra att tänka på vid konvertering? Har hört att vissa får ett brus i radiatorerna. Varför?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2004, 17:57:05 »
Vid konvertering då bör du dra så grova rör som möjligt & överdimensionera storleken på radiatorerna, då kommer du att kunna köra med kallare vatten & då blir det extremt lite tillskåtts el när det blir kallt.

Brus ljud kan man få om man har för smala rör
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2004, 03:29:52 »
Om din värmepump ger ut 5 kW och husets uppvärmda yta är 100 m2 så har den en uteffekt på 50 W/m2...

I ett sånt fall skall du se till att dina radiatorer kan avge minst 70 W/m2.

Detta resulterar i att den maximala framledningstemp som värmepumpen förmår bygga upp i systemet blir ca 45 grader.

Det i sin tur innebär att du får en betydligt bättre verkningsgrad än om du hade klenare dimensionerade radiatorer.

(Ex. Nibe 1215-7kW
0/35 grader = 4.8 i verkningsgrad
0/50 grader = 3.2 i verkningsgrad)

Du får dessutom en marginal som gör att eltillskott kan gå till utan att värmepumpen löser ut p.g.a. hög returtemperatur.

Skulle den göra det vid kall väderlek får du värma huset med 100% eltillskott.

Brus från radiatorerna kan uppstå av flera anledningar...

För hög hastighet på cirkpumpen ger för högt tryckfall över radiatorkopplen, mer än 30 kPa ger brusljud.

Klena rör kan även ge höga tryckfall och brus.

Det vanligast förekommande problem är nog dock att vibrationer från värmepumpen eller någon av cirkpumparna fortplantas i rörledningarna.

Detta årgärdas genom att sätta flexslangar mellan värmepump och värmeledningsrören, alternativt att du lyckas förankra rören så stabilt att vibrationerna dödas mot underlaget. Detta förutsätter dock att du har ett underlag som inte i sig fortplantar ljudet till husstommen.

Mycket att tänka på är det...

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!