Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tycker värmepumpstillverkarna om antalet start och stopp?  (läst 13616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det går att hitta ganska många diskussioner om den förmodade betydelsen av antalet start och stopp här på forumet, så det finns kanske inte någon anledning att starta en ny spekulativ diskussion kring detta. Om jag förstår det hela rätt så kan man argumentera för att tätare start och stopp är skonsammare genom att kompressoroljan förblir uppvärmd medan det å andra sidan blir en kraftig startström vid varje start som kan vara negativ för livslängden (och för ekonomin?). Allt verkar mer eller mindre vara spekulationer? Vad tycker egentligen tillverkarna? Jag har inte sett någon som helst information eller rekommendation i dokumentationen till min Diplomat TWS 10. Kanske står det något i installationsmanualen, men den har jag inte tillgång till. Om problematiken var enkel så borde väl tillverkarna ha bra svar på frågeställningen? Eller är de helt enkelt rädda för att tala om att en del system slits hårt utan att användaren har en möjlighet att ändra på det utan en del pyssel i installationsmenyer, med ackumulatortankar eller försämrad komfort? Är de helt enkelt rädda att göra kunderna missnöjda genom att tala om att vissa system kanske körs dåligt med avseende på livslängd? Eller är det kanske helt enkelt så att de inte vet om det spelar någon roll hur ofta pumpen startar och stoppar, i så fall kanske man som användare inte ska bry sig alls?
« Senast ändrad: 25 april 2006, 10:58:05 av gunnarhaeffler »

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Klart att dom vet att täta starter och stopp påverkar kompressorn och andra komponenters livslängd.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Till TWS fördel är ju att den har mjukstart som standard, vilket minskar slitaget betydligt vid många starter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
IVT:s styr (hysteres) gör att de får väldigt många start/stopp om vattenvolymen i systemet är liten.
De rekomenderar ofta en volymförstoringstank till sina värmepumpar i de fall vattenvolymen är mindre än 20 liter/kWh uteffekt på värmepumpen.

Min slutsats är att IVT anser att för många start/stopp är en nackdel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Klart att dom vet att täta starter och stopp påverkar kompressorn och andra komponenters livslängd.
Om de har full koll pÃ¥ konsekvenserna sÃ¥ är det väl ändÃ¥ lite märkligt att det t.ex. här pÃ¥ forumet cirkulerar ganska olika teorier  om hur det förhÃ¥ller sig - det verkar väl ändÃ¥ osannolikt att denna typ av information skulle gÃ¥ att hemlighÃ¥lla. Är det nÃ¥got jag har missat, finns det kanske en etablerad sanning som i nÃ¥gon utsträckning även kan kvantifieras, och skulle nÃ¥gon isÃ¥fall kunna skriva ner denna sanning? För att informationen ska vara av värde krävs nog belägg för att livslängden pÃ¥verkas pÃ¥tagligt. En riktig nybörjarfrÃ¥ga dessutom: Vad är mÃ¥nga och vad är fÃ¥ start och stopp? Jag fÃ¥r väl vara glad att jag har en TWS dÃ¥, om mjukstarten hjälper.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
En riktig nybörjarfråga dessutom: Vad är många och vad är få start och stopp?

Såsom jag fattat inläggen, att starter är negativt för kompressorn, så måste det ultimata väl vara att trimma in anläggningen så att kompressorn ständigt är igång, dvs efter driftsättning 0 stater per dygn. Som tur är, så kan jag i styrsystemet inte läsa antalet starter, så det är då inget jag behöver gå omkring och bekymra mig över.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rickart skrev
Citera
IVT:s styr (hysteres) gör att de får väldigt många start/stopp om vattenvolymen i systemet är liten.
De rekomenderar ofta en volymförstoringstank till sina värmepumpar i de fall vattenvolymen är mindre än 20 liter/kWh uteffekt på värmepumpen.

Min slutsats är att IVT anser att för många start/stopp är en nackdel

En  anledning till att installera en volymförstorare gan vara att fÃ¥ en jämnare temp pÃ¥ elementen

På annan tråd skrev jag vad tillverkaren av den kolvkompressor som sitter i den värmepump tyckte om korta gångtider.
I korthet : Mycket korta gångtider ansågs inte bra, ger dålig separation smörjmedel-kylmedel
4 -5 starter /timme ansågs OK
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
I korthet : Mycket korta gångtider ansågs inte bra, ger dålig separation smörjmedel-kylmedel
4 -5 starter /timme ansågs OK
Tack, det ger mig en viss uppfattning om vad som är många start/stopp. Jag skulle kanske ha sökt noggrannare på forumet men är tacksam att du återupprepade informationen.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Klart att dom vet att täta starter och stopp påverkar kompressorn och andra komponenters livslängd.
Jo, men det är klart att de vet att det påverkar, däremot är jag inte alls säker på att de kan kvantifiera påverkan - det tror jag är att överskatta tillverkarnas vetenskapliga ambitioner och prioriteringar. Du verkar ändå ha en ganska god uppfattning om vad som är lämpligt, eftersom du på en annan tråd skriver att en pump med 40 starter per dygn inte kommer att överleva länge. Är det rimligt att anta att 40 starter sliter ut pumpen ungefär dubbelt så snabbt som 20? Kanske är inte 40 ens riktigt dubbelt så illa som 20 då man i alla fall borde vinna något på att kompressorn inte hinner kylas ner mellan varven. Är då livslängden typiskt 20 år med 20 starter och 10 år med 40 starter? Eller är det helt andra storleksordningar? Jag kan hålla med om att försiktighetsprincipen sällan är fel, om man vet att korta gångtider är skadligt finns det all anledning att öka dem med rimliga insatser. Samtidigt kan jag inte riktigt låta bli att hålla med Larry Laudan, författare till "The book of risks" - If you cannot tell me how big the risk is, you'd better not tell me there's a risk at all. Lite trimning skadar inte, men när det börjar handla om investeringar som (i viss mån platskrävande) ackumulatortankar så skulle jag verkligen vilja veta om jag håller på att lösa ett problem eller bara gör tillvaron mer komplicerad för mig.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bra inlägg gunnarhaeffler...

40 starter per dygn är ju ungefär 1.7 per timme. Ganska långt från de 4 -5 starter /timme som "ansågs OK"

Min gamla IVT har ju en startfördröjning på 15 minuter. Det är inte ens teoretiskt möjligt att komma upp i 4-5 starter per timme.

Om man, lite brutalt, skriver till en nybliven värmepumpsägare: "en pump med 40 starter per dygn inte kommer att överleva länge." Så bör man ha någon typ av underlag att hänvisa till.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har mailat Nibe, IVT och Thermia och frågat dem om antalet starter, dess betydelse och påverkan på livslängden och verkningsgraden.
Detta skedde för 2 dagar sedan, och jag har fortfarande inte fått någor svar.

Jag avvaktar, och kommer att införa de svar jag (eventuellt) får in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Svår och känslig fråga till tillverkarna blir lätt lag på hyllan... --/
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Bra inlägg gunnarhaeffler...

40 starter per dygn är ju ungefär 1.7 per timme. Ganska långt från de 4 -5 starter /timme som "ansågs OK"

Min gamla IVT har ju en startfördröjning på 15 minuter. Det är inte ens teoretiskt möjligt att komma upp i 4-5 starter per timme.

Om man, lite brutalt, skriver till en nybliven värmepumpsägare: "en pump med 40 starter per dygn inte kommer att överleva länge." Så bör man ha någon typ av underlag att hänvisa till.



Hej Olle

Tror dom menar 4-5 starter per drifttimme på pumpen. Du räknar på dygnets timmar vilket skulle bli 96-120 starter per dygn.

Max antal starter per drifttimme bestämmer vi själva vad som är OK. Tillverkarna kommer knappast att ange något maxvärde. De får sälja färre pumpar om vi minimerar riskerna för haveri. De kommer också att få svårt att förklara hur man konfigurerar styrningen för de antal starter de rekommenderar (om rekommendation är färre än 2-3 per drifttimme).

Jag har den uppfattningen att många start/stopp kortar livslängden på rörliga delar i VP.

Min granne har en 23 år gammal fungerande pump tillsammans med stora radiatorer utan termostater.

En kompis har en 10 år gammal icke fungerande pump tillsammans med golvvärme och termostater. Det känns som att det finns en förklaring till haveriet, men vem kan påstå att det har att göra med start/stopp? Knappast någon.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!

Tror dom menar 4-5 starter per drifttimme på pumpen. Du räknar på dygnets timmar vilket skulle bli 96-120 starter per dygn.

Jag vet inte men om de menat per drifttimme tror jag de skulle skrivit det.


Min granne har en 23 år gammal fungerande pump tillsammans med stora radiatorer utan termostater.

En kompis har en 10 år gammal icke fungerande pump tillsammans med golvvärme och termostater. Det känns som att det finns en förklaring till haveriet, men vem kan påstå att det har att göra med start/stopp? Knappast någon.

Jag vet inte, men jag tror inte man kan dra några slutsatser av två värmepumpar.
Jag tror att gamla värmepumpar var mera robust dimensionerade. Jämför kylskåp. Nya havererar ofta tidigare än gamla gjorde.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som sagt var, jag är tämligen övertygad om att det gör skillnad huruvida man har många eller få starter, en värmepump som arbetar mot golvvärme, med strypande termostater, kommer att få en massa start/stopp, speciellt (som det säkert många gånger är) om reglerdatorn har kvar grundinställningarna. Rena döden för en värmepump skulle jag vilja påstå.

Det finns säkert massor anläggningar som går på det sättet, jag skulle t.o.m. vilja påstå att en majoritet av VP-anläggningarna är riktigt dåligt intrimmade med onödigt många starter som följd. Det värsta jag hittils sett var en värmepump som gick i 6 minuter, löste på HP-pressostaten, stod still i 6 minuter, startade och gick i 6 minuter o.s.v. Undrar hur länge den hade levat om man inte "förbarmat" sig. (installationen gjord av en yrkesman med tiotals år i branschen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!