Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billigt (bra) sätt att komplettera frÃ¥nluft-VP med utedel  (läst 10405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hundenthedog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej.

Ny på detta fantastiska forum bidrar jag med en fråga som kanske har många olika svar.

Finns det nåt billigt och bra sätt att komplettera en befintlig frånluftsvärmepump med en utedel?

Kan man köpa nån hyfsat billig utedel som producerar varmvatten vilket man kopplar in på den befintliga frånluftsvärmepumpen?
Det är frågan. Och om svaret är Ja!, var hittar man då en billig (och gärna bra förstås, det är väl ingen naturlag att billiga saker är dåliga) utdel?

När "vi" byggde huset (2001) var det en frånluftvärmepump som hustillverkaren föreslog. Idag kan jag tycka att det borde vara näst intill obligatorisk med nån form av utedel också. Vad tycker ni? En frånluftsvärmepump "bidrar" väl inget till elkostnaden förutom att den tar till vara den värme som all annan elektrisk utrustning genererar i huset? Fast det är ju bra.

Info:
Bor i Stockholm
Hus från Götenehus byggt 2001, 1,5 plan byggyta 138 m2 boyta ca 210 m2
Årsförbrukning ca 30000 kWh
Vattenburen golvvärme nv, vattenradiatorer öv
Befintlig vp frånluft IVT480, kompletterad med el-varmvattenbererade

Tack på förhand

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2010, 13:13:33 »
Hej,
Ja det finns lösningar på ditt önskan.
Här är ett exempel från Mitsubishi: http://www.mitsubishi-aircon.se/upl/files/44081.pdf
Dom kallar det Booster och verkar vara ett ganska vettigt system.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2010, 16:51:03 »
Hej,
Ja det finns lösningar på ditt önskan.
Här är ett exempel från Mitsubishi: http://www.mitsubishi-aircon.se/upl/files/44081.pdf
Dom kallar det Booster och verkar vara ett ganska vettigt system.

/Raptor

Om prisuppgiften på 45000 stämmer så är det ju bättre att köpa en CTC eller Nibe luft/vatten och docka mot flvp´n
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2010, 18:31:04 »
En vanlig lösning är att komplettera FLVP med en Luft/luft VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2010, 21:40:20 »
En vanlig lösning är att komplettera FLVP med en Luft/luft VP.

Ja det blev även min snÃ¥l lösning nu  Thumbsup Beställde en L/L-pump i dagarna sÃ¥ den borde vara igÃ¥ng innom en inte allt för avlägsen framtid hoppas jag. Har kikat pÃ¥ en Luft/Vatten att docka mot 360ín tidigare men det fÃ¥r vänta tills effektbehovet blir större.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2010, 07:39:14 »
Hej,
Ja det finns lösningar på ditt önskan.
Här är ett exempel från Mitsubishi: http://www.mitsubishi-aircon.se/upl/files/44081.pdf
Dom kallar det Booster och verkar vara ett ganska vettigt system.

/Raptor

Om prisuppgiften på 45000 stämmer så är det ju bättre att köpa en CTC eller Nibe luft/vatten och docka mot flvp´n

Vad som är bättre och sämre vet jag inte. Priset du har verkar ganska högt.

L/L är ju klart billigast och smidigast i sammanhanget men det frågades efter en L/V så jag svarade på det.

/Raptor
« Senast ändrad: 08 oktober 2010, 07:41:45 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad hundenthedog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tack för svar.

Jo jag frågade efter luft/vatten eftersom det väl egentligen är den bästa lösningen. Jag kan dock inte förstå att de skall kosta så mycket. Eller jag förstår väl, de tillverkas inte i samma upplagor som L/L, men det är ändå irriterande.

Jag vill verkligen minska mitt elbehov denna vinter men känner inte för att lägga ut de summor som den in mitt tycke bästa lösningen innebär, dvs. att jacka in nåt på vattensystemet.

SÃ¥ kanske en L/L kan hjälpa till, en stor hÃ¥rtork  :-\...

Vet ni var bästa placeringen för en sådan är för ett 1,5-plans hus?
Jag antar att den skall installeras på undervåningen. Vi har ju insug till IVT480'n både på undervåningen och övervåningen, men varmluften tenderar att gå uppåt.

Jag kom på en annan sak nu. IVT 480 innehåller ju redan (väl??) det mesta såsom kompressor, kondensor (??? hal is) m.m. Kan man inte bygga om den lite .... så att man bara kan haka på en utedel eller liknande. Den primära funktionen för en utedel är väl att värma upp kallt kylmedia som kommer från huset till lite varmare kylmedia som går tillbaka in till huset. Dessa två "slangar" borde väl gå att på nåt sätt ansluta till systemet i en befintlig frånluftsvärmepump, eller, vad saknas tro? Är det så mycket som saknas?

Vad är det vanligaste kylmediet idag, R410A (eller nåt liknande)?
Vilken är den största orsaken till att man inte kan använda vanligt vatten med glykol i? (Nåt med allmäna gaslagen va?)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2010, 10:23:19 »
Jag kom på en annan sak nu. IVT 480 innehåller ju redan (väl??) det mesta såsom kompressor, kondensor (??? hal is) m.m. Kan man inte bygga om den lite .... så att man bara kan haka på en utedel eller liknande. Den primära funktionen för en utedel är väl att värma upp kallt kylmedia som kommer från huset till lite varmare kylmedia som går tillbaka in till huset. Dessa två "slangar" borde väl gå att på nåt sätt ansluta till systemet i en befintlig frånluftsvärmepump, eller, vad saknas tro? Är det så mycket som saknas?

Vad är det vanligaste kylmediet idag, R410A (eller nåt liknande)?
Vilken är den största orsaken till att man inte kan använda vanligt vatten med glykol i? (Nåt med allmäna gaslagen va?)


Det finns en VP (nibe 640P) som kombinerar frånluft/uteluft, men för att få ut mer effekt krävs en kraftigare kompressor.
Sen måste man skilja mellan kylmedia och köldbärare, det är 2 olika saker:

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=24&id=13&artlang=sv  (köldmedium)
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=14&id=4&artlang=sv  (Brine=köldbärare)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2010, 11:56:08 »
Jag kommer att placera L/L innedelen på yttervägg i trappan upp till övervåningen. Då jag har snålt med radiator effekt på övre planet så tror och hoppas jag att värmen kommer att sprida sig både uppe och nere. Värmen ska ju enligt fysikens lagar stiga uppåt men jag upplever att den inte gör det på ett normalt sätt i vårat hus och jag misstänker att frånluftventilationen har med det att göra.

Vet inte hur det ser ut med dockningsmöjligheter på din flvpump men av det jag har läst om min Nibe 360P så borde det fungera fint att docka en L/V med docknings satsen och styra den med utgången för gaspanna.
Tittade lite pÃ¥ Energicentras första L/V pump men det blev ingen sÃ¥dan efter att ha läst här pÃ¥ forumet om att dom inte räckte till när det var kallt ute. Nya Mitsubichin verkar ju vara av liknande konstruktion men med vattendelen inbyggd i pumpen i stället för innomhus som Energicentra/Foma/InVest mm. Jag var feg helt enkelt och vill vänta ut tills jag ser att dom fungerar bra innan jag köper nÃ¥got.  Tittat lite pÃ¥ Nibes och CTC L/V pumpar och dom dockar man ju lätt själv mot flvp´n med gasdocknings satsen.
Nu blev det i alla fall en L/L till att börja med. Har inte haft något behov av det med den gamla flvp´n Nibe Twin men 360ín räckte inte till alls förra vintern (Kanske mitt eget fel då jag minskat på fläkthastigheten) men det får jag se i år. L/L får ligga som backup om inte 360ín orkar.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Nu blev det i alla fall en L/L till att börja med. Har inte haft något behov av det med den gamla flvp´n Nibe Twin men 360ín räckte inte till alls förra vintern (Kanske mitt eget fel då jag minskat på fläkthastigheten) men det får jag se i år. L/L får ligga som backup om inte 360ín orkar.

Var den gamla flvp'n Nibe Twin kraftigare än Nibe 360? Eller var det bara det att det var kallare än vanligt förra vintern? *Nyfiken*
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2010, 13:19:57 »
Nu blev det i alla fall en L/L till att börja med. Har inte haft något behov av det med den gamla flvp´n Nibe Twin men 360ín räckte inte till alls förra vintern (Kanske mitt eget fel då jag minskat på fläkthastigheten) men det får jag se i år. L/L får ligga som backup om inte 360ín orkar.

Var den gamla flvp'n Nibe Twin kraftigare än Nibe 360? Eller var det bara det att det var kallare än vanligt förra vintern? *Nyfiken*

Den gamla var kraftigare eller gick Ã¥tminstone bättre än vad 360 gör  >:( eltillskottet behövdes bara när man duschade men pÃ¥ 360 sÃ¥ gÃ¥r dom förbannade patronerna in mycket oftare  :(
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2010, 14:11:34 »
Vad jag kan se så är kompressorn lika klen i Twin, men den har R22 som köldmedium.

http://www.nibeonline.com/pdf/011381-12.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Billigt (bra) sätt att komplettera frånluft-VP med utedel
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2010, 14:18:55 »
Vad jag kan se så är kompressorn lika klen i Twin, men den har R22 som köldmedium.

http://www.nibeonline.com/pdf/011381-12.pdf

Var frånluftsvärmepumpar med R22 effektivare än motsvarande frånluftsvärmepumpar idag?
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Hej
Jag har dockat en LV IVT Optima 700 med en FLVP IVT 490 och det fungerar. Kostade ca 50.000 kr installerat och klart. Varmvatten produceras i FLVP och värmevatten i Optiman.
« Senast ändrad: 22 oktober 2010, 23:40:06 av silverräven »
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!