Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vindeffekten?  (läst 9215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
Vindeffekten?
« skrivet: 20 oktober 2005, 13:01:43 »
Nå'n som har funderat på att 'grinda in' en vindmätare för bättre styrning av VP? En vanlig utegivare ger ju bara utetemp, och därmed har ju VP inget annat att styra på. Om man som jag bor i ett äldre hus som inte lämpar sig för tilläggsisolering, så är det svårt att få en bra reglering utan att även ta vinden med beräkningen. En relativt varm, men blåsig, dag ger för låg inomhustemp, medan en kall vindstilla dag ger för hög.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: Vindeffekten?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2005, 13:18:41 »
En tempgivare inomhus vore nog en mer konventionell lösning
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2005, 14:14:03 »
Jo, det är nog i o f s riktigt. Jag har just kört igång min VP, så jag skall givetvis prova detta. Mina erfarenheter från den tidigare, konventionella, el/oljeanläggningen är dock att det inte räckte till. Det beror å andra sidan på styrlogiken. Är det någon som vet lite mer om samspelet mellan innegivare och utegivare i en Rego 638?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: Vindeffekten?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2005, 20:53:09 »
Nja tror väl inte att dom samspelar så värst mycket. Utegivaren påverkar framledningstemp efter vald kurva och innegivaren förflyttar den kurvan parallellt. Storleken på förflyttning bestäms av hur stor inverkan man har valt att innegivaren ska ha.
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Vindeffekten?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2005, 21:21:14 »
Hej! nu blir jag nyfiken, elektronik och styrningar är alltid intressant  ;D

Vilken ingÃ¥ng tänkte du använda pÃ¥ ditt styrsystem, tempgivaringÃ¥ngen? Det bör vara en analog ingÃ¥ng för tempgivaren men vad ger vindmätaren för signaler? Hur tänker du konvertera signalerna frÃ¥n vindmätaren? 

Många frågor på en gång :)

Din ide är intressant även om jag tror att en inomhusgivare är en enklare lösning. Ett problem med vindmätaren är att lyckas med kallibreringen mellan vindstyrka och framledningstemperatur.

Mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2005, 21:55:44 »
mW: Du ställer precis de frågor jag undrar över :-\, så svaret från mig är att jag inte riktigt vet Sc:,h. Att använda en av de extra temperaturgivaringångarna tror jag blir knepigt, bl a för att man i så fall måste ändra programmet i Rego. Därmed tror jag att lösningen måste bli någon sorts externt arrangemang. Ett förslag är om man kan låta vindmätaren gå som tachogenerator (eller pulsgenerator), vilken i sin tur genom lämpligt arrangemang påverkar elektronik i serie eller parallel med ordinarie tempgivare. Visst kan man konstruera från 'scratch', men det blir nog en hel del test innan man får till det. Därför vore det intressant om någon redan skaffat en del erfarenhet. :)
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vindeffekten?
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2005, 22:33:14 »
Vissa väderstationer ger en kalkylerad kyleffekt som funktion av utetemperatur och vind. Den signalen borde gå att använda som fiktiv utetemperatur relativt enkelt till varje VP. Många av väderstationerna är för PC.
Se ex på www.davis.com


Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2005, 09:05:21 »
Intressant. Tyvärr verkar det inte vara direkt gratis  :P. Dessutom tror jag inte att det finns någon utgång som går lätt att använda för detta ändamål. Idén att använda någon befintlig väderstationsprodukt är dock väldigt god, så ytterligare tips mottages tacksamt. :)
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Vindeffekten?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2005, 16:54:52 »
Hej!

Att använda en av de extra temperaturgivaringångarna tror jag blir knepigt, bl a för att man i så fall måste ändra programmet i Rego.

Varför måste du ändra programmet? Borde man inte kunna mäta spänningen från tempgivaren eller resistansen om det handlar om NTC eller PTC motstånd.  Sedan tar du reda på vad man kan få ut för signaler från en vindmätare. Kan man hitta en analog spänning från vindmätaren som varierar i takt med vinden borde det inte vara så stora problem med att bygga ett interface. ::)

mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2005, 21:16:20 »
Jo, det är i o f s sant, men det är nog inte alldeles trivialt att grinda ihop en termistor av nÃ¥got slag (som fÃ¥r sin spänning frÃ¥n Rego) med en tachosignal (som är sin egen generator) eller en pulsgivare. Rego mäter väl temperatur genom att mäta resistans, d v s genom att mäta ström mot känd spänning (som den själv genererar)?  Sc:,h
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vindeffekten?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2005, 21:29:23 »
Ett tips montera en gammal cykel dynamo och sätt en propeller på den sen beroende på vind hast får man mer eller mindre spänning som sen kan omvandlas till ed signal som dator kan läsa och ev koppla tillen ingång till VP med viss anpassning.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vindeffekten?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2005, 22:42:09 »
Ett tips montera en gammal cykel dynamo och sätt en propeller på den sen beroende på vind hast får man mer eller mindre spänning som sen kan omvandlas till ed signal som dator kan läsa och ev koppla tillen ingång till VP med viss anpassning.

Eftersom en cykelgenerator är en växelströmsgenerator är det nog bara att halvågslikrikta och toppspänningsbegränsa så har du din pulssignal direkt!
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2005, 22:45:37 »
Jo, nå'nstans där får man väl börja..... Lite tveksam är jag dock till dynamon, eftersom dess normala arbetsvarv vid cykling i t ex 20 km/h borde vara av storleksordningen 3000 r/min. Antag 1/3 vid lätt vind, motsarande runt 1000 r/min, vilket jag tror blir svårt att uppnå (fast jag kanske har fel). Sc:,h

Oavsett hur man genererar signalen så måste någon lämplig elektronik konstrueras för sammanlagring med utegivare och anpassning till givaringång.

Finns det någon som vet hur ingångskretsarna till A/D omvandlarna för temperatur ser ut på en Rego 63X? Vad är det för givare (PTC? NTC? nominell resistans, etc)? När jag arbetade med mätteknik för länge sedan så använde vi en resistiv givare som hette PT100, men jag minns inte data. Används denna givare ännu, och finns det en standard?

Rickard; Vad är det t ex för givare till din logger?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vindeffekten?
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2005, 22:56:53 »
En rumsgivare löser det där tillsammans med utegivaren det kan jag garantera. Men går det inte koppla in en sån som standard då är det liite knepigare.

Jag kör en 25 kw pump i ett riktigt "ruckel" (om jag får säga det själv) men tempen ligger otroligt jämn o fin!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2005, 23:11:07 »
Det lÃ¥ter ju väldigt bra, och naturligtvis skall jag prova detta. Rumsgivaren ligger redan pÃ¥ mitt skrivbord och skall kopplas in snart. Mina erfarenheter av rumsgivare till mitt tidigare, konventionella, värmesystem är dock ganska dÃ¥liga. Vad jag förstÃ¥r sÃ¥ är det dessutom mÃ¥nga som anser att samspelet utegivare//innegivare fungerar mÃ¥ttligt bra. NÃ¥väl, vi fÃ¥r se. Jag hoppas givetvis att du har rätt, och att jag är ute i ogjort väder  *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*. Skulle det dock under vintern visa sig att sÃ¥ inte är fallet sÃ¥ vill jag Ã¥tminstone ha en lösning i Ã¥tanke  ::).
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!