Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor  (läst 3658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Kompressor
« skrivet: 05 augusti 2004, 22:38:07 »
Hallå undrar om nån kan ge mig ett svar på följande ang. kompressorer

Nån har sagt till mig att en scroll kompressor ska det vara för det är mycket längre livslängd på en sådan.

En annan har sagt att man igentligen inte vet hur lång livslängd det är på scroll kompressorerna eftersom dom är ganska ny utvecklade. Samt så ger en vanlig kompressor högre effekt än en scroll.

Tja vad vet jag men nån kanske vet

admin

  • Gäst
admin
Re:Kompressor
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2004, 23:04:01 »
Tillverkarna vet nog - och då undrar man varför inte alla kör med samma typ...

Kan scrollkompressorn vara bättre men dyrare, varför vissa tillverkare fortsätter med kolvkompressorer.

Eller kan det vara så att det är tvärt om...

Eller kan det vara efterfrågan på produkter med "modern" teknik som gör att det finns en större efterfrågan på scrollkompressorer trots att de ger en lägre verkningsgrad än kolvkompressorerna.

Vem vet  :-\

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Kompressor
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2004, 09:15:17 »
På www.akakyla.se kan man läsa Scrollhandboken. Där står bl.a. att Copeland påbörjade scrollutvecklingen 1978 och startade storskalig produktion 1986. Att över 6 miljoner enheter tillverkats 1996. Därav synes viss erfarenhet, god eller dålig, finnas.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Kompressor
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2004, 11:54:36 »
Hallå undrar om nån kan ge mig ett svar på följande ang. kompressorer

Nån har sagt till mig att en scroll kompressor ska det vara för det är mycket längre livslängd på en sådan.

En annan har sagt att man igentligen inte vet hur lång livslängd det är på scroll kompressorerna eftersom dom är ganska ny utvecklade. Samt så ger en vanlig kompressor högre effekt än en scroll.

Tja vad vet jag men nån kanske vet

Scrollen uppfanns på 50-talet så inte är tekniken ny inte....

/Thomas

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Kompressor
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2004, 15:10:10 »

Scrollen uppfanns på 50-talet så inte är tekniken ny inte....

/Thomas

Kompressormetoden i sig uppfanns faktiskt redan 1905 av Léon Creux. Däremot har det inte funnits tillräckligt precisa tillverkningsmetoder förrän under senare delen av 1900-talet iom att numersikt styrda maskiner började användas.

Scrollkompressorer har använts i över 40 år men blivit ekonomiskt lönsamma i konsumentmaskiner först under senare år då tillverkningsmetoderna blivit tillräckligt bra och billiga.

Scrolltekniken är en sk "wear in" teknik, dvs delarna slits inte ut utan in. Detta jämfört med kolvkompressorn som är av "wear out" teknik, dvs den slits ut. Teoretiskt sett skall en scrollkompressor ha bättre livslängd än en kolvkompressor. Hur det är i verkligheten får vi väl se, i alla fall när det gäller värmepumpar.

Utvecklingsmässigt har scrollkompressorn hög potential. Det man tittar på är bla styrningen av den och utformningen av själva scrollhjulen/spiralen.

Så jag tror att vi kommer att få se mer och mer scroll i framtiden.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:Kompressor
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2004, 16:12:41 »
Hej
Enligt det specifika varvtalet torde kolven ge bättre verkningsgrad än scroll vid låga flöden. Vid små flöden är det rätt mycket leckage från små scrollar. En tillverkare har tagit godo av detta och rekomenderar scrollen i större storlekar.

Till en början tyckte jag att scrollen var ett trevligt påhit men efter ett tag så undrade jag då det gick att hitta kolv kompressor med väsentligt högre verkningsgrad.

Det finns dock några nya intressanta scrollar så hopp finns det.





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!