Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrÃ¥gor =)  (läst 6949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej! Här kommer lite blandade amatörfrågor om mitt lilla system.Har installerat en 8:a i slutet på november och har det lite svårt med injusteringen, har lite svårt att få jämn temp i hela huset då två rum är lite kallare, den varierar ca 4 grader upp och ned.

Fakta: En 8:a, 142m borrdjup, 42graders kurva, Hus på 96m2 från slutet på 1800 talet. 6/9 Element är "gamla" typen från 30 talet eller liknande med manuella vred som sitter fast i fullt öppet läge verkar det som. De andra 3 är platta 90 tals element med termostater som är öppna för fullt utom i sovrummet som är något strypt. Utan tillsats påslaget (för att testa) när det va -23 ute sjönk innetempen med 2,5grader till 18,5 istället för ordinarie 21.

Frågor:

1. Kan man kalla det "normalt" med den typen av temp sänkning inne när den bara går på drift värmepump vid de minusgraderna?

2. För att få varmare i de två kalla rummen ska jag stypa alla de andra 7 elementen eller köpa nya större element ?

3. Ta bort de tre termostaterna jag har på de "nya" elementen och ersätta med vred för bättre finjustering?

4. Brine in ligger på 0 och ut ligger på -3 nu vid -17grader ute. Kan det anses som ok?

5. Ska köpa ett elaggregat att ha i reserv till huset om strömmen går igen (9h vid -23 grader, inte så kul minsann) på 6,5kw 3 fas. så går
det att ställa nånstans så pumpen smygstartar kompressorn?

6. Hur kommer det sig att framledningstemperaturen ibland är högre än 55grader? Imorse va den 59.

7.Rörmokarna kopplade ur kökspannan vi hade att värma huset med förrut "för det blir dumt för pumpen",  skulle det inte gÃ¥tt att haft den kvar sÃ¥ man kunde hjälpa till vid -20 och nerÃ¥t sÃ¥ inte elen slÃ¥r till, och vid ev. strömavbrott.

8. Skillnad mellan in och ut på elementen ligger på va 6 grader. Ska man ändra Cp eller är det ok?

Det kommer nog mer frågor, men det va de jag kom på såhär innan läggdags.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 00:15:44 »
1 beror helt på värmebehovet i aktuellt hus.. så det kan va helt ok.
2 skiljer det fyra grader sÃ¥ skulle jag fixa störra radiatorer tror jag. Om du stryper dom andra dÃ¥ mÃ¥ste du väl ocksÃ¥ höja kurva annars blir det för kallt i dom rummen  inte sÃ¥ bra men kan provas iofs
3 Har du för kallt där du har dom nya, så ska det va fullt blås där, termostat även fullt öppen kan strypa flödet. man kan lossa dom lite så dom hänger bara. Ta inte bort ibland kan stiftet ploppa iväd och det rinner vatten.
4 Bra, blir det minus 2 senare då är det vek borra.
5 Inte så där jättelätt men 6,5 kw bör kanske orka starta kompressorn Nån annan vet kanske??... kostar nog en del om det ska va förberett.
6 kanske elpatronen gick?
7 kopplad så antingen den ELLER värmepumpen kunnat användas, men inte lätt att spetsa med en vedpanna. Men toppen med kamin vedspis!
8 6 grader helt ok.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 08:47:50 »
Man fÃ¥r tacka för de snabba svaren  :) , värmebehovet är nog hyfsat stort i huset dÃ¥ det är +8 pÃ¥ golvet i köket vi -23. VÃ¥rens projekt är ju räddat iaf. Tyvärr sÃ¥ är det "gamla" element som inte hÃ¥ller rummen, sÃ¥ jag ska höra med rörmokaren vad han har att rekommendera, de tvÃ¥ rum som har lägre temp ligger i anslutning till kökspannan sÃ¥ de fick ju strÃ¥lningsvärme.

Går det att koppla en dator till pumpen för att hålla koll på start/stopp/temperaturer etc. etc., har kollar i lite trådar och ser att folk visar kurvor på temperaturer, jag finner inga sådana funktioner i min meny.

Ringde han som sålde elverket och han sa att man fick räkna på dubbla strömmen till kompressorn när den ska igång, då är bara frågan vad kompressorn är på. Hela pumpen skulle ju va 2,3kwh i snitt på ett år. Jag har redan monterat en reservkraftbrytare som är ett krav om man ska köra ett elverk mot huset.

Om nÃ¥n funderar pÃ¥ att köpa en thermia pump och undrar pÃ¥ ljudvolymen kan jag säga att vi har vÃ¥r i en garderob i hallen och den hörs knappt  :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 09:06:56 »
Går det att koppla en dator till pumpen för att hålla koll på start/stopp/temperaturer etc. etc., har kollar i lite trådar och ser att folk visar kurvor på temperaturer, jag finner inga sådana funktioner i min meny.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28

Citera
Ringde han som sålde elverket och han sa att man fick räkna på dubbla strömmen till kompressorn när den ska igång, då är bara frågan vad kompressorn är på. Hela pumpen skulle ju va 2,3kwh i snitt på ett år. Jag har redan monterat en reservkraftbrytare som är ett krav om man ska köra ett elverk mot huset.

Är det inte mjukstart på VP:n?
Fast det kanske inte spelar så stor roll?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2010, 10:07:02 »
Kompressorn drar 2,3 kW. Och det är vid full effekt (om inte jag minns fel) Däremot har vi en annan startström... Har kikat runt lite och det verkar som om den ligger på ca 35 Amp...! :o

http://www.hevab.se/Filer/PDFarkiv/Thermia_Diplomat.pdf

6,5 kW = ca 9,4 A

Och den maskinen har inbyggd mjukstart.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2010, 15:46:10 »
En ny fråga!

Varför är framledningstemperaturen ca 5-6 grader större än börvärdet? Har haft det i ca 48h nu. (Har inte kollat sånt förr).

Börvärdet på framledningen är 46 grader och ligger runt 50-51, returvattnet ligger på 46. Trodde att han körde ut vattnet enl. börvärdet. eller är det andra faktorer som spelar roll? Eller är det i "slutfasen" innan den stoppar den pressar ur max på nåt vis. När den startar så ligger den under börvärdet ett tag så ökar det och går förbi börvärdet. Att ringa och fråga rörmokaren är ungefär lika lätt att komma fram till Thermias support, i stort sett omöjligt. Slutar väl med att jag får ta en sväng inom Thermia när jag handlar.



Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2010, 15:54:47 »
Varför är framledningstemperaturen ca 5-6 grader större än börvärdet? Har haft det i ca 48h nu. (Har inte kollat sånt förr).

Det där bör variera, när VP:n startar så är framledningen lägre för att sen öka och bli högre. Har den gått 48h med konstant 5-6 ºC högre temp så är nått fel, kolla kurvorna igen om det stämmer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2010, 16:59:04 »
Börvärdet är ett börvärde och styrsystemet räknar på skillnader från denna och aktuell temperatur för att starta och stanna pumpen. Det kallas integral på Thermia och när temperaturen sjunker så minskar värdet på integralen från 0.
Vid ett visst värde (vanligen -60) så startar värmepumpen. Då värmepumpen stannar måste integralen blivit 0 igen.
För att komma dit måste aktuell temperatur vara högre än börvärdet, precis som det är i ditt fall.
Att pumpen gått 48 timmar utan avbrott innebär att den inte orkat ge så mycket värme att integralen hämtats hem. Värdet på integralen styr även när eltillskott kopplas in.
« Senast ändrad: 15 januari 2010, 17:06:27 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2010, 18:35:52 »
Jag va kanske lite otydlig när jag skrev 48h, jag har bara tittat menyerna de sista 48h, pumpen har startat och stoppat massor av gånger.
Det är som ni säger, när den startat så ligger den under börvärdet sen ökar den och går över värdet, sen stänger den av pumpen igen när integralen når 0. När fram tempen ligger på börvärdet är integralen på -196. Det är -6 ute nu och det verkar som pumpen går ca 60% av tiden eller så.

Trodde att pumpen höll börvärdet pÃ¥ vattnet hela tiden, men sÃ¥ fel man kan ha  :) , tur jag fann ett bra forum för mina frÃ¥gor.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 19:22:15 »
Se bara till så du inte når detta värde (hysteres) då nollas antal kvarvarande minusminuter och pumpen stannar, det ger onödigt mång starter.
Nibe har valt en mycket högre siffra här på sin styr så du kan gott höja några grader om det behövs...
Men du måste kolla på gradminuterna (integralen)ända tills den stannar!!!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2010, 21:49:57 »
Tror den står på 10grader nu, kan man höja värdet 3-4 grader eller nåt "just in case" , tror inte den har slagit av pga av det än, men man vet ju aldrig.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2010, 17:01:51 »
Tror den står på 10grader nu, kan man höja värdet 3-4 grader eller nåt "just in case" , tror inte den har slagit av pga av det än, men man vet ju aldrig.

Finns ingen anledning att ändra värdet om pumpen och värmesystemet är rätt intrimmat. Men det går att höja värdet ifall det behövs.
Ett fall då det kan vara bra att hysteresen stänger av pumpen är om det blir mildväder och integralen är väldigt stor. När framledningsvärdet blir mer än 10 grader högre än börvärdet kommer kompressorn stanna och integralen nollställas.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2010, 21:04:45 »
Nu har det kommit fram lite nya frågor när man pillat lite på displayen. Har en liten fundering om det kan va fel på min värmepump, enl integralen ska ju elpatronen slå till vid -600, är -13grader ute och integralen står på -771!? Kollat pumpen de tre sista timmarna och då har det sett ut så här.

-14
54 fram
47 retur
-331

+1h

-13
49 fram
43 retur
-643

+2h
-13
49 fram
43 retur
-771

Kör inte pumpen på auto utan bara på bergvärme. Integralen sjunker ju hela tiden, och varför skickar den inte ut varmare vatten är 49 om integralen sjunker? eller har den inget samband? Är min pump kass eller för liten? Det kan ju inte va möjligt att den ska slå på elen vid -13 grader.
Den har gått 1263h sen 10:e november och 49h varmvatten. Är det normalt?
« Senast ändrad: 01 februari 2010, 21:09:32 av Cittra49 »

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2010, 22:16:43 »
Av erfarenhet från mina arbetskamrater, en har inte haft en enda tillsats timme sen han installera den för sex år sen. Flera säger att de inte slår in förrän vid -20, så jag fick en mildare panik när den ville sparka igång vid -13. Sätte på auto nu får vi se hur mycket den drar "extra" under några dygn.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2010, 10:29:24 »
Vilken kyla en vp ska klara utan tillskott är en smaksak. Dessutom otroligt stor skillnad på vad den bör klara beroende på vart i landet man bor.

Här i jämtland i kallhål dessutom påstår jag att en vp bör klara minst -20. I skåne kan -10 va en ondödigt kraftig installation...

Det är väl bara i aoutoläga den startar elpatronen. Sen har Thermia en smart grej elpatronen tillÃ¥ts inte att beta av minusminuter sÃ¥ där rakt av utan den ligger kring eller under startvärdet för elptronen. SÃ¥ fort ärvärdet gÃ¥r över börvärdet med tre grader (tycks jag minnas) dÃ¥ stängs elpatronen av.  Det sparar en del el, utan att man fÃ¥r problem med rumstempen.

Nibes styr där går elpatronen längre för att beta av minusminuterna, det kan skapa bekymmer i en del fall.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!