Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?  (läst 9539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Nu blir jag lite nyfiken. Thermia har alltså ett extra pressostat för högtryck att använda vid behov? Får man gå in i mjukvaran och ställa om också?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Thermia har 3 pressostater på högtrycks sidan. Högtryckspressostat 31 bar. Normal driftspressostat 26,5 bar och en till drift på 28,5 bar.
Ingen omställning i mjukvara krävs.

Utloggad Virgin1

  • Tekniskt insatt nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
En liten kommentar från verkligheten.....Jag har exakt den situation ni diskuterar.
Min pump 1235 10kW klarar bara VBf på 49 grader för att huset kräver 10 kW vid svinkyla.
Men vid VBf på 50 grader ger pumpen bara 8kW så att det som fattas måste tillsatsen stå för.
Jag borde alltså ha installerat en 12kW pump för att klara dom 55-60 grader som behövs för att värma huset vid DUT. Här räknade installatören med att 10kW skulle räcka ........för det är ju husets behov.
Effekten minskar snabbt med ökande VBf, något installatören inte räknade med. Jag informerade installatören om att det krävdes 55-60 grader för att värma huset vid svinkyla.
Sedan finns det ju andra faktorer som påverkar om man överdimensionerar, starter och korta gångtider.
Nibe 1235-10 installerad i feb 08. 170 kvm boa fristående stenhus i Stockholm Tidigare totalförbrukning vattenburen elpanna ca 40000 kWh. Borrhål aktivt 180m 3 pers i hushållet.
En Panasonic E9CKP som stöttning i bottenvåning installerad 2005.
Förbrukning totalt inkl. HH el:
2005  41860kWh
2006  37680 kWh
2007  39619 kWh
2008  19565 kWh (Bergvärme mar-dec)
2009  16812 kWh Tillsats 172 tim, 3200 starter,4100 drifttimmar
2010  22233 kWh Tillsats 667 tim,2846 starter,4333 drifttimmar

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 :'( Hela mitt inlägg försvann  :'( när det skulle postas . men ni verkar vara överens nu  :)
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #34 skrivet: 09 maj 2010, 11:24:47 »
:'( Hela mitt inlägg försvann  :'( när det skulle postas . men ni verkar vara överens nu  :)
c-c
Jamen....  huvuddunk huvuddunk huvuddunk  Ju fler kockar desto bättre soppa...  SÃ¥ skriv om det nu är du snäll, sÃ¥ fÃ¥r vi se om det finns nÃ¥gon 3:e stÃ¥ndpunkt...  knUp  Har ju väntat hela morgonen pÃ¥ ditt inlägg.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 ridax och jag har skrivit hela morgon  *roflmao*. hela den tiden du väntat har jag skrivit  och räknat pÃ¥ brytpunkter för temperaturer och effekter . det tar mig hur lÃ¥ng tid som helst . jag fÃ¥r göra ett nytt försök i kväll för nu kallar jobbet (jour)
Hoppas du står ut.
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ja jag väntar oxå ;D

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
OkI nu börjar vi om  :)
Frågan om framlednings tempen när värmepumpen är på 8 kwh och toppeffekt enligt beräkningsprogram är 13,5 kwh vid ett högtempat system .
Vid -5 grader är den termiska avspeglingen från skalet så stort att tillförd effekt från värme pumpen planar ut ca 50 grader på T och 40 i returen om det är injusterat .Här finns sen ett tillskott i fastigheten på hushållsenergie som gör att kurvan kan ändras något .
Vid - 15 grader är returen 45-48 grader och Tiloppet ca 60 för 21 grader inomhus (stockholms kurva ) pÃ¥ högtempade system sÃ¥ en värme pump pÃ¥ dryga 10 kwh blir optimalt i en sÃ¥n fastighet .DÃ¥ köper man spets ca 120 timmar om Ã¥ret tillsammans med pumpen  och nÃ¥gra fÃ¥ timma om Ã¥ret som den kanske fÃ¥r stÃ¥ pÃ¥ grund av för hög temp pÃ¥ returen . sÃ¥ dom timmarna pratar man med kunden om . vart vill du lägga Ã¥rs copen pÃ¥. Givet vis blir den nÃ¥got sämre än ett lÃ¥g tempat anpassat system . Men helt klart värt att investera i. sen finns det som alla vet alternativa lösningar för att optimera driften .    Flödes mässigt blir det obalans men det är samma där kopplar vi det rätt fÃ¥r man funktionen .

Skulle det krävas 70 grader med v-p sätter jag dit en som jobbar flytande dit upp. Finns serie tillverkade men kostar en slant :)

c-c
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 19:05:12 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
HallÃ¥  RIIDAXX varför dog trÃ¥den.  Den var ju rolig :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!