Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump eller fjärrvärme?  (läst 24078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snowman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Värmepump eller fjärrvärme?
« skrivet: 26 augusti 2006, 00:13:25 »
Hej!

Jag har sattihop följande kalkyl gällande fjärvärme vs markvärmepump i Skåne/Ystad och önskar nu eran åsikt:

Värmepump         

Installationskostnad   87.000:- kr totalt

Total elförbrukning inkl hushÃ¥llsel  ca 17000 kW/Ã¥r
                         HushÃ¥llsel    -   6000 kW/Ã¥r
Värmepumpens nettoförbrukning        11000 kW/Ã¥r
Inkl extra tillskott elpatron
         
Denna förbrukning är hämtad ifrån kontroll med ett antal husägare till normal enfamiljshus med en värmepump med 6 – 7 kW värmepump.

Oljeförbrukning innan utbyte            3000 lit/Ã¥r x 10.000:- = 30.000:-
Värmepumpens elförbrukning       11000 kw/Ã¥r x 1,15 kr/kW = 12.650:-
                                          Besparing                            17.350:-/Ã¥r


Avskrivning värmepump 5 Ã¥r x 17.350:- =  87.000:-

Efter 5 år är värmepumpanläggningen betald och därefter tjänar man 17.350:-/år vilket ger 87.000:- i förtjänst och besparing på 10 år. Efter 15 år har man gjort en besparing på 173.500:-

Fjärvärme

Anslutningsavgift                  18.750:-
Installation av värmeväxlare    30.000:- totalt
  Total installationskostnad     48.750:-

Omräkning av 3000 lit olja till kW = 30.000:- x 0,80 (Verkningsgrad panna) = 24000 kW/Ã¥r x 0,72/kW (Fjärvärmepriset per kW) =                                    17.280:-
Fast fjärvärmeavgift/Ã¥r              1.875:-
                                            19.155:-

Oljeförbrukning innan utbyte            3000 lit/Ã¥r x 10.000:- = 30.000:-
Total fjärvärmeavgift per Ã¥r                                          = 19.155:-
                                         Besparing                            10.845:-/Ã¥r
Avskrivning fjärvärmeinstallationen 4,5 år x 10.875:- = 48.750:-

Efter 4,5 år är fjärvärmeanläggningen betald och därefter tjänar man
10.845:-/är viket ger 59.647:- i förtjänst och besparing på 10 år.
Efter 15 Ã¥r  har man gjort en besparing pÃ¥ 108.450:-

Ovannämnda tar ingen hänsyn till prishöjning av elpriset och fjärvärmepriset.


Hur låter detta?

MVH
Nilsson
« Senast ändrad: 26 augusti 2006, 21:30:20 av Rickard »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2006, 08:40:20 »
I Ystad så borde du kunna spara lite mer med en bra dimensionerad L/V-VP, skulle tippa på att du nog kan komma ner i 10000 kWh/år i förbrukning.

Men annars är det nog hugget som stucket, jag tycker fjärrvärmen låter helt OK, besparingen är kanske lite mindre men det verkar helt klart bekvämare.

Vad gäller priserna så tror jag att både el och fjärrvärme kan säkert stiga i framtiden men de brukar följas åt.
« Senast ändrad: 26 augusti 2006, 08:43:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2006, 08:50:37 »
Om det årliga energibehovet vid olja resp fjärrvärme är 24000kwh bör väl även behovet med värmepump vara 24000 och med ett COP på 3 blir energiförbrukningen 8000kwh i stället för 11000 och besparingen med VP med VP ökar med motsvarande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2006, 09:08:43 »
Du räknar inte med någon kapitalkostnad (räntekostnad) på investeringen, vilket man bör göra (oavsett hur du finansierar installationen så har du någon kapitalkostnad, om du inte har pengar i madrassen).

I fjärrvärmekalkylen sÃ¥ räknar du med en "fast kostnad" pÃ¥ 1,875:-.  Jag vet inte hur ditt avtal med fjärrvärmebolaget skulle se ut, men ibland när de tar ut fasta kostnader, sÃ¥ inkluderar det även service och underhÃ¥ll av anläggningen inklusive reservdelar.

Om sÃ¥ skulle vara fallet, sÃ¥ har du egentligen inget avskrivningsbehov alls av fjärrvärmeanläggningen, dÃ¥ den efter 20 Ã¥r fortfarande är fullt funktionsduglig för 20 Ã¥r till, dÃ¥ den har fÃ¥tt service och delar utbytta löpande efter behov.  Värmepumpen däremot är antagligen skrotfärdig efter 20 Ã¥r och du fÃ¥r dÃ¥ investera i en ny för 60,000:- inkl. installation.

Kanske det är lika bra att överhuvudtaget inte räkna med den "fasta avgiften" för fjärrvärmen i sÃ¥ fall, dÃ¥ du fÃ¥r ta det frÃ¥n underhÃ¥llskontot.  Annars fÃ¥r du nog ocksÃ¥ räkna med en "fast kostnad" för värmepumpen pÃ¥ 3,000:-/Ã¥r (60,000:- pÃ¥ 20 Ã¥r) för att göra en rättvis jämförelse.

Även om den fasta kostnaden för fjärrvärmen nu inte skulle inkludera service och reservdelar, sÃ¥ är jämförelsen inte helt rättvisande, dÃ¥ underhÃ¥llskostnaden för fjärrvärmen är mycket lägre.  En fjärrvärmecentral är en mycket enkel sak och om fjärrvärmecentalen har kalkat igen efter 20 Ã¥r sÃ¥ kan du bara byta ut värmeväxlaren för nÃ¥gra tusen.  En ny värmepump är betydligt dyrare att ersätta.

En annan liten detalj är att de flesta (alla?) moderna fjärrvärmecentraler bereder tappvarmvatten online i en genomströmningsväxlare.  Det ger ett fräschare varmvatten, men framförallt ger det ingen kostnad för att hÃ¥lla varmvattnet i en förÃ¥dsberedare varmt.

Sedan är det svÃ¥rt att sia om framtiden...  Med fjärrvärme sitter du i knät pÃ¥ fjärrvärmeleverantören.  Med en värmepump sitter du i knät pÃ¥ elleverantörerna.  FrÃ¥gan är vilka kostnader som skenar mest.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2006, 09:09:52 »
Om det årliga energibehovet vid olja resp fjärrvärme är 24000kwh bör väl även behovet med värmepump vara 24000 och med ett COP på 3 blir energiförbrukningen 8000kwh i stället för 11000 och besparingen med VP med VP ökar med motsvarande.
Energiförbrukningen för värmepump hade han väl tagit från verkliga installationer från liknande hus tyckte jag han skrev (vilket iofs är vanskligt då hushåll har olika vanor).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2006, 09:14:34 »
Jo, men om man skall göra någon typ av jämförelse bör man väl åtminstonde utgå från samma startvärden eller?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2006, 09:24:33 »
Jo, men om man skall göra någon typ av jämförelse bör man väl åtminstonde utgå från samma startvärden eller?

Han struntade nog i "startvärde" för värmepumpsfallet, dÃ¥ han tyckte att han hade facit redan.  Du vet ju inte vilken COP han kommer att fÃ¥, sÃ¥ det hela blir ju en gissning/antagande i vilket fall som helst.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2006, 18:31:50 »
Något fjärrvärmeföretag som erbjuder helservice på värmeväxlaren har jag inte hört talas. Att livslängden skulle vara så lång är inte heller säkert. I ett område hemma så började de första växlarna bytas efter 8 år och alla var bytta efter 12 år pga korrosion. Vatten kan vara väldigt korrosivt. Visserligen gick det på hemförsäkringen men det blev ändå en utgift på ca 12 - 12 000 kr.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2006, 18:57:36 »

I fjärrvärmekalkylen sÃ¥ räknar du med en "fast kostnad" pÃ¥ 1,875:-.  Jag vet inte hur ditt avtal med fjärrvärmebolaget skulle se ut, men ibland när de tar ut fasta kostnader, sÃ¥ inkluderar det även service och underhÃ¥ll av anläggningen inklusive reservdelar.


Som lubbis också skriver...
Det här måste du dubbelkolla. Jättebra om det är så, men jag tror att i de flesta fall anses kunden äga själva anläggningen och därmed också de kostnader som uppstår vid fel.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2006, 20:41:15 »

I fjärrvärmekalkylen sÃ¥ räknar du med en "fast kostnad" pÃ¥ 1,875:-.  Jag vet inte hur ditt avtal med fjärrvärmebolaget skulle se ut, men ibland när de tar ut fasta kostnader, sÃ¥ inkluderar det även service och underhÃ¥ll av anläggningen inklusive reservdelar.


Som lubbis också skriver...
Det här måste du dubbelkolla. Jättebra om det är så, men jag tror att i de flesta fall anses kunden äga själva anläggningen och därmed också de kostnader som uppstår vid fel.
Självklart vet jag att det finns fjärrvärmeleverantörer som har det upplägget som jag säger.  Göteborg Energi har detta upplägg där reparation, underhÃ¥ll och utbyte av hela centralen när det behövs ingÃ¥r.  Denna service ingÃ¥r i deras alternativ 1 och kostar 95:-/mÃ¥nad (1140:-/Ã¥r) med deras andra avtalsalternativ.

Se http://www.goteborgenergi.se/Privat/Fjarrvarme/Erbjudanden_och_priser_DXNI-2214_.aspx

Jag tror definitivt inte att underhÃ¥llskostnaderna för fjärrvärmecentralen ens kommer i närheten för underhÃ¥llskostnaden för en värmepump.  Det pris som Göteborg Energi tar ut för sin "underhÃ¥llsgaranti" pekar ju pÃ¥ det.  Vilken värmepumpsägare skulle inte gladeligen ha accepterat att betala 95:-/mÃ¥nad för gratis reparation/underhÃ¥ll och utbyte av värmepump när den har tjänat ut???
« Senast ändrad: 26 augusti 2006, 20:51:58 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump eller fjärvärme?
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2006, 21:19:47 »
Jag skulle nog välja bergvärme lösningen pga den imaginära friheten man har att välja olika elbolag. För om inte jag misstar mig så har man valt fjärrvärme så sitter man fast med samma leverantör tills dess man byter uppvärmningssystem. Är det så att fjärrvärme leverantören vill höja priset med 50% kan du inget göra. Skulle däremot el-bolaget göra det samma har man iallafall en möjlighet att byta elbolag.

Detta ger troligtvis en mer falsksäkerhet av att själv kunna styra till vem man vill betala, än att alltid vara tvungen att betala till en och samma leverantör.

/ Andreas
Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2006, 21:43:03 »
Jag skulle utan tvekan välja värmepumpen, tvärt emot vad Ridax skriver så tror jag inte att underhållskostnaderna på värmepumpen kommer att vara speciellt höga, iofs inte på fjärrvärmen heller.

Att en ny värmepump kostar 60 000 kr (i dagens penningvärde) tror jag inte ett dugg på, jag gissar att den kostar i runda slängar 15-20 000 kr i dagens penningvärde.

Jordvärmens kollektor kommer att hålla så länge du lever, även om du får ett långt liv.

Fjärrvärmebolaget kan, vid första bästa kris eller politiska omvälvning (utförsäljning av kommunala bolag...), höja priserna så mycket de vill, elpriset kan också stiga, men inte så mycket mer än det gjort redan nu (det lönar sig ju att elda olja för att framställa el nu).

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2006, 22:29:58 »
Jag skulle utan tvekan välja värmepumpen, tvärt emot vad Ridax skriver så tror jag inte att underhållskostnaderna på värmepumpen kommer att vara speciellt höga, iofs inte på fjärrvärmen heller.

Att en ny värmepump kostar 60 000 kr (i dagens penningvärde) tror jag inte ett dugg på, jag gissar att den kostar i runda slängar 15-20 000 kr i dagens penningvärde.

Jordvärmens kollektor kommer att hålla så länge du lever, även om du får ett långt liv.

Fjärrvärmebolaget kan, vid första bästa kris eller politiska omvälvning (utförsäljning av kommunala bolag...), höja priserna så mycket de vill, elpriset kan också stiga, men inte så mycket mer än det gjort redan nu (det lönar sig ju att elda olja för att framställa el nu).


Va???  Menar du att värmepumparna kommer att sjunka i pris?  Ananrs förstÃ¥r jag inte vad du menar.  En ny värmepump nu kostar ju 45,000:- och sÃ¥ fÃ¥r du räkna med 10,000:- i installationskostnad, alltsÃ¥ 55,000:-.  SÃ¥ i dagens penningvärde sÃ¥ kostar ju en ny pump i alla fall 55,000:-.  För den som tittar pÃ¥ en värmepump och fjärrvärmecentral samtidigt, sÃ¥ ter det sig ganska självklart att fjärrvärmecentralen alltid kommer att vara billigare bÃ¥de i inköp och drift.  Tänk dig en värmepump utan kompressor och växelventil, sÃ¥ har du fjärrvärmecentralen... :-)  Jag vet att det är mycket fördomar om fjärrvärme här pÃ¥ det här forumet och det är alldeles naturligt pga inriktningen här.  Visst finns det nackdelar med fjärrvärme, framför allt bindningen till en leverantör och ett dyrare kWh-pris i längden.  Men jag anser det lite dumt att förneka de fördelar som finns och det är svÃ¥rt att förneka att fjärrvärme är lättunderhÃ¥llet, billigt att underhÃ¥lla (konsumentdelen) och ger vissa komfortfördelar.

AngÃ¥ende dina förutsägelser om elpriset i framtiden, sÃ¥ tror jag det är fromma förhoppningar du har.  Jag är övertygad om att elpriset har god potential för ytterligare klättringar...  Och vem har sagt att inte oljan ocksÃ¥ kan bli dyrare?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #13 skrivet: 26 augusti 2006, 23:07:58 »
Titta på en luft/luft-värmepump, de är minst lika tekniskt avancerade som en bergvärmepump, men vad kostar de?

Vad kostar en moped eller fyrhjuling från kina?

Jag menar på fullt allvar att vi kommer att få se ett kraftigt prisras på vätska/vatten-värmepumpar inom en inte allt för avlägsen framtid.
Kanske drog till lite väl mycket, men under 30 000 kr tror jag man köper en väl fungerande mark/berg-värmepump för inom 3 år, inte tillverkad i sverige, men dock.
Installationskostnaden tillkommer ju alltid, om man inte gör det själv, men det gäller ju även fjärrvärmen om man inte har fullserviceavtal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #14 skrivet: 26 augusti 2006, 23:12:59 »
Dessutom, jag tror att det kommer att bli allt vanligare med solvärme som komplement till vilken än värmekälla man skaffar, det innebär att man kommer att behöva ha en acktank, med inbyggda slingor både för tappvarmvatten och solvärmen, värmepumpen blir då i princip bara kompressor, expansionsventil, tryckvakter, värmeväxlare, cirkpumpar och en reglering. Betydligt simplare än en luft/luft-värmepump...

Acktanken med solslingorna kommer kanske p.g.a. fraktkostnaden att tillverkas i sverige, om jag satsade i aktier skulle jag köpa Borö, inte Nibe, IVT eller Thermia... om de inte börjar satsa på acktankar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!