Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?  (läst 15893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #30 skrivet: 25 augusti 2009, 00:59:10 »
Tjenare Thomas!  JodÃ¥ Panasonicen fungerar alldeles utmärkt (fick ju t.om in en ny fläktmotor med keramiska lager som bara har gÃ¥tt 1 säsong), eller rättare sagt sÃ¥ pass bra som man nu kan förvänta sig av en Panasonic. ;) Anledningen till att jag byter ut den mot en Toshiba är väl dÃ¥ främst pga att jag som du säger väl har förälskat mig i just dessa pumpar.
Jag har ju nu under en hel värmesäsong kunnat jämföra dessa båda fabrikat och upptäckt att det är faktiskt en väldig skillnad på egenskaper mellan dessa båda pumpar.
Främst tänker jag då på flexibiliteten med helt manuell inställning av fläkthastigheterna, möjligheten till att kunna gå ned till riktigt låg värmeavgivning samt den behovsanpassade avfrostningen vilket sammantaget förbättrar pumpens effektivitet och värmeavgivning ganska markant samtidigt som det också ger en betydligt bättre driftsekonomi.
Sen att jag samtidigt fick Toshiban till ett bra pris gör ju att det var bara att slå till och jag har därmed inte alls för avsikt att vänta på de nya modellerna. Panasonicen är f.ö redan såld och kommer framledes att tjänstgöra i en sommarstuga som används under våren-sommaren och hösten. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #31 skrivet: 25 augusti 2009, 01:39:54 »
FÃ¥r hoppas du fick Toshiban till riktigt bra pris och nÃ¥gorlunda för Panasonicen sÃ¥ du har möjlighet att fÃ¥ igen dom pengarna pÃ¥ den effektivitetsvinst som det eventuellt blir. Du borde nästan fÃ¥tt betalt av ventilationsutveckling sÃ¥ ofta som du har nämt Toshiba  ;D
Jag har ibland ocksÃ¥ en förmÃ¥ga att byta ut fullt fungerande saker, men oftast undrar jag efter ett tag varför i helsike jag slängde ut pengar pÃ¥ den maskinen eller var det nu är när jag kunde gjort nÃ¥got roligare för pengarna  ;)
Men känns det bättre så är det positivt.
Har haft en hel dröse med maskiner uppsatta hos mig av diverse märken och modeller och skillnaden i effektivitet är väldigt liten utslaget på en längre period, dom sitter uppe i snitt ca 6 månader på över och undervåning.
Ska prova att plÃ¥ga nÃ¥gon modell i mitt väldigt dÃ¥ligt isolerade uterum dÃ¥ efterfrÃ¥gan pÃ¥ värmepump för att värma vintertid och kyla ner pensionärskuvösen sommartid ökar för varje Ã¥r, undrar vad nya Toshiban skulle gilla en sÃ¥dan behandling  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #32 skrivet: 25 augusti 2009, 08:28:12 »
Ingen är bättre än nån annan för samma peng! Jämför garantier och företag som hänger upp dem, eller om du vill göra det själv.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #33 skrivet: 25 augusti 2009, 09:11:10 »
Ingen är bättre än nån annan för samma peng! Jämför garantier och företag som hänger upp dem, eller om du vill göra det själv.

/A.

Klart det finns kvalitets skillnader vid samma prisnivåer.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #34 skrivet: 25 augusti 2009, 09:27:48 »
Det här med en administrativ avgift för att kunna få del av rotavdraget har jag däremot aldrig hört talas om, det måste väl röra sig om rena skojarfasonerna isf även om nu uppfinningsrikedomen när det gäller olika slags avgifter verkar vara helt outsinliga. Dessutom behöver de nog inte vänta tills nästa deklaration utan snarare kanske 2-3 veckor ev i sämsta fall. ;)

Mvh Raffen.

Som jag fick till svar nu när jag ringde dom igen och frågade var.
Att avgiften tar dom ut eftersom det blir mer papperjobb för dom när dom måste dra rotavdraget.
Om jag själv hade gjort rotavdraget så hade allt papperjobb varit mitt problem plus att dom som företag inte hade behövt vänta på pengarna. oavsett om de rör sig om några veckor eller till nästa deklaration.
Antar detta är bara ett sätt för dom att tjäna en extra slant, har hört företag som inte tar avgift dom höjer priserna istället  >:(

En sak jag undrar får man som privat person ens göra rotavdraget nu själv? är det inte enligt lagen endast företaget som ska göra det efter den 1 juli?
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #35 skrivet: 25 augusti 2009, 10:17:13 »
Det här med en administrativ avgift för att kunna få del av rotavdraget har jag däremot aldrig hört talas om, det måste väl röra sig om rena skojarfasonerna isf även om nu uppfinningsrikedomen när det gäller olika slags avgifter verkar vara helt outsinliga. Dessutom behöver de nog inte vänta tills nästa deklaration utan snarare kanske 2-3 veckor ev i sämsta fall. ;)

Mvh Raffen.

Som jag fick till svar nu när jag ringde dom igen och frågade var.
Att avgiften tar dom ut eftersom det blir mer papperjobb för dom när dom måste dra rotavdraget.
Om jag själv hade gjort rotavdraget så hade allt papperjobb varit mitt problem plus att dom som företag inte hade behövt vänta på pengarna. oavsett om de rör sig om några veckor eller till nästa deklaration.
Antar detta är bara ett sätt för dom att tjäna en extra slant, har hört företag som inte tar avgift dom höjer priserna istället  >:(

En sak jag undrar får man som privat person ens göra rotavdraget nu själv? är det inte enligt lagen endast företaget som ska göra det efter den 1 juli?

Utan att någon skall ta illa upp .......

Det du beskriver är 1:a klassens skojare. Liknar detta med den otillåtna avgift som kiosker, pizzahak mm vill ta ut för att man betalar med kort.

Titta först om det är värt att begära rotavdrag. Vissa får tyvärr rotavdraget som en kvarskatt. Sedan skall man nog vara försiktig med med skatten då det finns vissa nya lagar som gäller retroaktivt. Om vem vet vad de får för sig.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #36 skrivet: 25 augusti 2009, 12:17:11 »
så mycket extra pappersjobb är det inte och om bara skattmasen inte håller på pengarna mycket längre än dom 10 dagar dom räknar med är det väl inga problem. Blir lite extra klirr i kassan för dom som tar ut adminstarations avgifter på 500:- ;D
Har nog inte sett så många företag som har smyghöjt priserna då ROT avdraget infördes men det kanske är fler än vad jag kollat.
När det gäller ROT avdraget kan det som MGKea bli ett bakslag med kvarskatt om man har "fel" inkomster och räntor.
Gör man avdrag för en luft/luft värmepump så handlar det om relativt små summor men har man utnyttjat hela beloppen så kan det bli en överaskning vid nästa deklaration.
Det staten ger frÃ¥n ena handen brukar dom pÃ¥ nÃ¥got sätt ta igen med andra handen  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #37 skrivet: 25 augusti 2009, 16:06:07 »
FÃ¥r hoppas du fick Toshiban till riktigt bra pris och nÃ¥gorlunda för Panasonicen sÃ¥ du har möjlighet att fÃ¥ igen dom pengarna pÃ¥ den effektivitetsvinst som det eventuellt blir. Du borde nästan fÃ¥tt betalt av ventilationsutveckling sÃ¥ ofta som du har nämt Toshiba  ;D

Tjenare Thomas!  Ja jag hÃ¥ller väl med dig om att egentligen sÃ¥ borde jag väl kanske ha fÃ¥tt min pump helt gratis + en liten bonuspeng ev. ;D ;D Men precis som jag har sagt tidigare sÃ¥ är det ju ingen som rÃ¥der över mig, inte ens Ventilationsutveckling alltsÃ¥, sÃ¥ jag fÃ¥r betala helt enligt de ev och div erbjudanden som de nu har frÃ¥n tid till annan, och i mitt fall sÃ¥ blev det frÃ¥gan om 15000:- kr för en RAS 10 ND inkl installation, rotavdraget och 5 Ã¥rs helgaranti vilket jag tyckte var ett rätt bra pris. Tilläggas bör kanske att jag faktiskt samordnade min beställning med 2 st andra (en granne och en jobbarkompis) sÃ¥ det blev egentligen frÃ¥ga om en affär pÃ¥ 3 st pumpar samtidigt av RAS 10 ND, och vi fick dÃ¥ alltsÃ¥ betala 15000:- kr/pump vardera.
Grannen var då min syster och svåger som nu skall byta ut sin gamla klenod i källaren (en Hitachi som är minst 20 år), och jobbarkompisen som då skall ha sin pump i en sommarstuga på ca 40-45 m2, så det skall bli riktigt spännande att följa utvecklingen av den pumpen på en så relativt liten yta som det är frågan om i hans fall.
Panasonicen får jag då 5000:- kr för så jag tycker att det är väl värt dessa 10000:- kr för att kunna få en rekorderlig pump som jag kan trivas med och som ger en betydligt bättre driftsekonomi och komfort, och även om jag nu inte kommer att göra några stora besparingar rent förbrukningsmässigt så kommer jag ivf att kunna få en klart bättre komfort genom att isf kunna köra pumpen under en större del av året utan att det kostar skjortan. Panasonicen fungerar ju ganska bra vid större värmebehov, men när värmebehovet är litet så är den faktiskt riktigt dyr i drift pga alla start och stopp som den gör då. :)

Mvh Raffen.    
« Senast ändrad: 25 augusti 2009, 16:13:23 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #38 skrivet: 25 augusti 2009, 17:39:41 »
MÃ¥ste vara första gÃ¥ngen jag hör att E9DKE är dyr i drift  ;)
Tycker personligen det hackas lite väl mycket på standard modellerna som numera heter CE9HKE, ingen mening att älta om det då det finns hundra olika åsikter om saker och ting bland alla.
Lite förvånad att du inte blev sponsrad med en Toshiba !!!!!!
Om jag ska gÃ¥ pÃ¥ vad mina kunder berättar för mig om varför dom valt en viss modell sÃ¥ kanske du bör tona ner lite av din entusiasm för Toshiba dÃ¥ dom blir misstänksamma dÃ¥ du höjer dom till skyarna väldigt ofta, har sett att du inte kör pÃ¥ lika mycket nuförtiden och det är nog positivt för dig och eventuellt för Toshiba, bara en Ã¥sikt och ingen kritik  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #39 skrivet: 25 augusti 2009, 17:48:04 »
Ursäkta om jag nu avbryter dig Tomas och Raffen. Men är nyfiken på vad du Tomas har för erfarenheter och åsikter om Nocrian och dess kvalitet, prestanda osv..... nu när du sålt dem ett tag, gärna oxå åsikter från kunder.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #40 skrivet: 25 augusti 2009, 18:20:32 »
Tjena Northkingen

Måste erkäna att jag är lite dålig på prestandan på Nocrian, har inte haft den modellen uppsatt själv.
Det positiva är att jag inte haft en enda reklamation på dom.
Har bett kunder i dom lite kallare regionerna om åsikter men det har inte dykt upp så många resentioner, tystnad från kunderna är nog i och för sig en fördel då dom säkerligen fungerar och lämnar bra med effekt, om dom vore kraftlösa lär jag ha fått ett par mindre vänliga samtal då dom marknadsförs som väldigt kraftfulla. Är det något som jag kan tänka mig kan spöka framöver så är det filter rengöringen.
SÃ¥ hittils är sammanfattningen att kunderna är nöjda med maskinen men dom tycker den är stor och skitful  ;D ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #41 skrivet: 25 augusti 2009, 21:04:04 »
Tjena Northkingen

Måste erkäna att jag är lite dålig på prestandan på Nocrian, har inte haft den modellen uppsatt själv.
Det positiva är att jag inte haft en enda reklamation på dom.
Har bett kunder i dom lite kallare regionerna om åsikter men det har inte dykt upp så många resentioner, tystnad från kunderna är nog i och för sig en fördel då dom säkerligen fungerar och lämnar bra med effekt, om dom vore kraftlösa lär jag ha fått ett par mindre vänliga samtal då dom marknadsförs som väldigt kraftfulla. Är det något som jag kan tänka mig kan spöka framöver så är det filter rengöringen.
SÃ¥ hittils är sammanfattningen att kunderna är nöjda med maskinen men dom tycker den är stor och skitful  ;D ;D


Aha oki men då får du väl ta och montera en så du vet hur dom funkar när kunderna undrar.....hehe
mm brukar väl vara så att om folk är nöjda så tiger dom men om dom är missnöjda så brukar det höras ganska snabbt och högt....
Jo filterrengöringen kan ju faktiskt bli ett problem men slutar det funka är det ju bara att dammsuga filtren på samma sätt som pumpar utan den automatiska filterrengöringen...... hade själv ett litet missljud på ena filtret men det fixade montören snabbt till när han var och servade pumpen vara bara en plåt som han riktade till lite.
Nej inte är den ful inte.....ser ju lite high tech ut med alla vingar och sånt.....hihi

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #42 skrivet: 25 augusti 2009, 22:30:22 »
Är det inte så att utedelen till nocrian även klarar andra typer av innerdelar- har för mig att jag sett en golvplacerad sak på Fujisu:s hemsida.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #43 skrivet: 14 september 2009, 11:53:40 »
Tänkte uppdatera lite här  :)

PÃ¥ torsdag sÃ¥ äntligen fÃ¥r man pumpen installerad  :D
Vilket är verkligen på tiden börjar bli kyligt och rått nu, och tänker inte starta el radiatorerna.

Så på torsdag kanske ja skriver mer och ger ett första intryck av monster pumpen. >:D
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #44 skrivet: 17 september 2009, 22:26:43 »
Nu är pumpen pÃ¥ plats  studs

Skriver i en ny tråd lämpad för just nocrian.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26736.0
så alla är välkomna skriva där, både nya och gamla nocria ägare.
Så kan vi ge erfarenhet till varandra men framför allt till nya pump ägare som funderar på skaffa ett monster.

Mvh Mcrave
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!