Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP Larm.  (läst 5373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
LP Larm.
« skrivet: 29 november 2013, 19:00:22 »
Har en Greenline 9HT plus. Jag flyttade pumpen några meter i augusti/sept. Efter det har elpatronen knasat ur. Funkade en stund för att sedan larma för fel. Dessutom löste VP på LP några gånger. Kanske inte helt alarmerande. Sedan dess har den funkat bra. I Tisdags hade den löst på LP igen, å efter det på elkasetten. Återställde och den har gått tills idag och har löst på LP nu igen. Å jag begriper inte varför? LP DT ligger på 3-4 grader konstant så det kan inte vara nått cirkulationsproblem. Någon som har ideer?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Larm.
« Svar #1 skrivet: 29 november 2013, 22:05:14 »
LP: Expansionsventilen eller brist på köldmedia?

Vad händer med elkassetten?
« Senast ändrad: 29 november 2013, 22:07:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm.
« Svar #2 skrivet: 30 november 2013, 08:59:14 »
Inte en susning? Nu har den löst på LP i natt igen. Den verkar gå tills det är fulladdat i accen. Inte en aning om när eller vid vilken temp den löser??? Elpatronen är nog ett eget problem. Den är jag inte så orolig över. Det kommer en elektriker på måndag och kollar den.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Larm.
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 09:11:11 »
Ser det bra ut i synglaset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm.
« Svar #4 skrivet: 30 november 2013, 09:16:15 »
Två dagar innan min köldbärarpump havererade kom det två LP-larm med kort mellanrum. I efterhand har jag insett att det måste ha varit köldbärarpumpen som inte orkade igång vid de tillfällena. Därefter gick den normalt för att i tisdags fastna helt. En möjlig förklaring, om larmet kommer strax efter det att pumpen har startat, kan också vara köldbärarpumpen som håller på att lägga av. De dagar pumpen gick innan totalhaveriet var deltaT normalt, i alla fall ingen avvikelse jag reagerade på. Kanske inte så sannolik orsak men enkel att undersöka.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm.
« Svar #5 skrivet: 30 november 2013, 10:58:24 »
Synglaset är ok. Får en känsla av att den löser när värmebären börjar närma sig topp. När kompressorn får jobba lite mer. Pratade nyss med en kylmontör som skulle komma förbi och hänga på manometerstället. Fortsättning följer.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm.
« Svar #6 skrivet: 30 november 2013, 12:49:58 »
Tror jag kan vara felet på spåren. GT6 Kompressor visar orimliga temperaturer. Visar max 55-56grader vid drift. trots att värmebärare fram visar ända upp mot 63 grader innan den växlar till värmedrift. Vid stillastående räknar GT6 ner mot -38 innan den larmar på komressorgivare. Det är inget larm man kvitterar så jag har inte uppmärksammat det larmet tidigare. Lurar på om värmebärare ut helt enkelt blir för högt så att LP löser ut?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm.
« Svar #7 skrivet: 30 november 2013, 13:25:04 »
Men hur skulle det kunna bli så? Vid hög värmebärartemperatur sjunker pumpens effekt = köldmedieflödet minskar. Trycket i förångaren borde då bli högre.

Visar GT6 riktiga temperaturer eller är det givaren som spökar? -38 låter konstigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm.
« Svar #8 skrivet: 30 november 2013, 14:01:27 »
Inte en susning Roland. Jag kan för lite om vad som sker på kylsidan. Men GT6 är nu bytt och visar rätt temperatur. Återstår att se om LP larmen återkommer.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Larm.
« Svar #9 skrivet: 30 november 2013, 19:35:51 »
Vad visar hetgasgivaren nu när kompressorn går?
Jag gissar på att expansionsventilen inte är som den ska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm.
« Svar #10 skrivet: 01 december 2013, 11:47:11 »
GT 6 Kompressor är densamma som hetgasgivare. Den var pajj och är nu bytt. Inga LP larm sedan jag bytte den i går, så det verkar vara givaren som var felet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm.
« Svar #11 skrivet: 01 december 2013, 17:32:35 »
Undrar hur den som programmerade reglersystemet tänkte när fel på hetgasgivaren visas som LP-larm. Det måste vara väldigt förvirrande vid felsökning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm.
« Svar #12 skrivet: 01 december 2013, 19:39:58 »
Nej men den larmade på fel på GT6 "kompressor". Bara det att det larmet inte behöver kvitteras så jag upptäckte inte det direkt. Däremot löste den på LP antagligen eftersom GT6 inte fanns med, så kompressorn helt enkelt bara tuggade på och löste när trycket blev orimligt på nått vis. Men det är bara egna teorier. Jag kan för lite om kylsidan för att veta. Tänkte jag skulle maila IVT och fråga vad som sker när GT6 falerar.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm.
« Svar #13 skrivet: 02 december 2013, 16:31:36 »
GT6 kan ge larm för alltför hög hetgastemperatur, har för mig att gränsen är 120 grader. Det är rätt viktigt att GT6-givaren fungerar. Blir det ledningsbrott någonstans indikeras mycket låg temperatur så det är rimligt att det finns någon form att larmgräns för även för låg hetgastemperatur som en kontroll av att givarens strömkrets är ok.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm.
« Svar #14 skrivet: 02 december 2013, 18:06:54 »
Hetgasgivaren (GT6) har ingenting med LP Larm att göra enligt IVT. Fick mailsvar idag, men jag är skeptisk. Har sökt en kylguru idag men inte fÃ¥tt kontakt med honom. Jag tror att LP larmen har nÃ¥tt med det att göra ändÃ¥ jag. Den har ju funkat klanderfritt sedan jag bytte GT6. Eltillskottet funkar nu oxÃ¥. Det var jag som hade haft lepra i fingrarna och inte lyckats Ã¥terställa överhettningsskyddet. Fan vad pinsamt  :-\.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!