Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sommarvärme - bästa lösningen  (läst 5871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Sommarvärme - bästa lösningen
« skrivet: 09 augusti 2016, 12:40:29 »
Hej alla!

Har en fråga om bästa lösningen för att få lite värme i källaren på sommaren.

Först en bakrundsbeskrivning av vad vi har:

Vi har ett hus med källare + 2 plan. Vi har idag en NIBE 1245-10, en NIBE RMU 40 (på plan 1) samt en utomhusgivare (den som följde med som standard ifrån NIBE). Mjukvaran i pumpen är; display version 1199, build date oct 27 2010, build time 13:40:24, base version 12 och input version 18.

Det jag vill åstadkomma är att kunna ha lite värme i källaren på sommaren när pumpen mer eller mindre knappt producerar någon värme för radiatorerna pga. att temperaturerna ligger såpass högt utomhus (och inomhus).

Min fråga är därför vad som är enklast och smartast; jag har en extra temperaturgivare liggandes (en likadan som följde med pumpen och som används för utomhustemperaturen), kan jag installera den i källaren och sedan tala om för pumpen att den enkom skall reglera temperaturen baserat på den givaren (dvs. att den inte skall läsa av utomhusgivaren samt temperaturen som kommer ifrån RMU 40)? Givetvis så får man ju stänga av radiatorerna på plan 1+2 under perioden.

Vad är smartast och enklast för jag antar att mitt behov inte är unikt?

Vad är senaste versionen av mjukvaran för 1245 och är det "värt" att uppgradera?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2016, 13:40:31 »
Tyvärr är det ingen bra idé att köra en 10 kW värmepump på sommaren mot några enstaka radiatorer i källaren, den kommer starta/stoppa ofta.
Om du vill kunna göra det skulle jag installera en UKV-tank på minst 200 liter som arbetstank och ställa upp min framledning (meny 1.9.3) till typ 25 °C och sen stänga av värmen till övriga huset.

Men själv har jag löst problemet i källaren genom att ställa in en luftavfuktare där, den får hålla nere fukthalten i luften under 50% och det räcker för att både göra luften mindre rå samt att det höjer temperaturen nån grad i källaren.
« Senast ändrad: 09 augusti 2016, 13:42:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2016, 19:04:31 »
Om du kopplar in den vanliga innegivaren så har den prioritet över RMU-40.

Jag har en RMU-40 i markplanet och har monterat den bipackade innegivaren i källaren och har monterat en liten enpolig brytare i den som kopplar bort den givaren om jag vill att RMU-40:n skall reglera. Funkar kanon, speciellt efter att jag kopplade in en UKV-300.


Sen rekommenderar jag starkt att du uppdaterar firmware till den senaste, vilket ger dig adaptiva pumpar med mera.  Den gamla FW du har har dessutom en bugg relaterad till skottÃ¥r som ställde till det för mig.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2016, 19:18:13 »
Du får även funktionen vv toppning om du uppdaterar vp dvs om vv tempen ligger nära (2 grader) startvärdet när vp är klar med en värme körning så kör den en vv körning direkt efter utan att stoppa och behöva starta en kvart senare eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2016, 00:23:10 »
Kör också med luftavfuktare som får gå dygnet runt sommartid i vår kåk från -36. Den både värmer och ger ett trevligare klimat där nere, och det är ganska stora mängder vatten som produceras.
Utan avfuktaren så börjar det lukta "källare" efter någon dag.

Funderar dock på att sätta upp en luftsolfångare som får värma och ventilera källaren. Kan man på det viset avlasta avfuktaren så finns det en del pengar att spara.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2016, 11:49:19 »
Tack för era svar så här långt - grymt! :-)

Låter i alla fall som om jag borde uppgradera mjukvaran hur som helst. Vart hittar man mjukvaran och kan man gå ifrån en såpass gammal version som jag har till senaste (vet att det kan vara problem med det ibland på datorer)? Dessutom, är alla inställningar kvar efter uppdatering eller måste man programmera pumpen efteråt?

Finns det även mjukvara till RMU 40?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2016, 13:39:55 »
Mjukvara finns hos Nibe och sen väljer du uplink där registrarar du vp med serie nr och sen står det hur man ska göra ev får du uppdatera flera gånger men inställningarna blir kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2016, 16:17:48 »
Har uppdaterat nu (fick göras i 2 steg) så nu ligger det 7113R4 i pumpen och det ser ut att snurra som normalt.

Verkar inte finnas någon nyare version av programvaran till RMU 40 (har "299" nu) enligt Uplink-sidan men det kanske inte behövs å andra sidan sett?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2016, 16:21:06 »
Vet inte om vp frågar men annars bör du gå in i nån meny och ange vilket typ av system du har rad eller golvvärme samt dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2016, 21:39:27 »
Tyvärr är det ingen bra idé att köra en 10 kW värmepump på sommaren mot några enstaka radiatorer i källaren, den kommer starta/stoppa ofta.
Om du vill kunna göra det skulle jag installera en UKV-tank på minst 200 liter som arbetstank och ställa upp min framledning (meny 1.9.3) till typ 25 °C och sen stänga av värmen till övriga huset.

Men själv har jag löst problemet i källaren genom att ställa in en luftavfuktare där, den får hålla nere fukthalten i luften under 50% och det räcker för att både göra luften mindre rå samt att det höjer temperaturen nån grad i källaren.
Har liknande upplägg som TS (hustyp samt behov av lite värme i källaren sommartid). Till skillnad från TS kommer jag sätta in en inventerpump i spannet 3-12 kW. Kommer jag kunna skruva ner termostaterna på plan 1 och 2 och endast värma källaren tror ni? Pumpen bör ju varva ner, men då krävs det kanske att jag sätter innegivaren nere i källaren?

Skulle en volymtank/knäpptank på 100 liter förändra något eller är det överflödigt i sammanhanget?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2016, 15:09:52 »
Även en vp som har låg min effekt på 3 kw som tex din till tänkta ger troligtvis lite högre på sommaren pga varm brine så räkna med ca 4 kw min effekt. Det går troligtvis att ange min framlednings temp på tex 25 grader vilket innebär att framledningen inte går under det oavsett utetemp. Beroende på antal radiatorer i källaren så kan det säkert fungera hyffsat att köra utan tank men jag skulle rekommendera en arbetstank så vp får rätt flöde och lite mera volym att jobba mot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2016, 17:17:39 »
Det går troligtvis att ange min framlednings temp på tex 25 grader vilket innebär att framledningen inte går under det oavsett utetemp. Beroende på antal radiatorer i källaren så kan det säkert fungera.
Exakt så kör jag efter behov med slingor till radiatorer på övervåningen avstängda.
Nu hänger jag inte riktigt med resonemang att körcykel för VP-system ändras så drastisk med nån slinga avstängd. Antar att dom flesta använder sin dyra VP även under sommar utan några modifieringar till VV behov och resten avstängd? Så lite källaruppvärmning knappast ändrar driftbehov?
MVH Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2016, 21:50:54 »
De flesta moderna vp har växelventil dvs vv har inget med radiatorvärmning att göra och värmer man då endast några få radiatorer i tex en källare får vp dels låg vatten volym att jobba mot och dels blir det ofta för lågt flöde. På en inverter som reglerar ner effekten samt flödet kommer det troligtvis inte bli så illa som det blir på en on/off vp det kan tom funka ok men en tank löser problemet på en on/off i alla fall och den ser till att driften på invertern blir kanon.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2016, 22:44:38 »
Nu är Nibe som en panna och VP-n jobbar mot känd vattenvolym . Växelventil styr efter behov både uppvärmning och VV. System har fortfarande samma vatten volym eller är man tvungen att stänga av VP på sommar? Vart tar resten av vatten vägen som VP ska egentligen jobba mot? Lågt flöde-dom flesta moderna VP har perfekt styrt flöde.
Så jag håller inte riktig med direkt behov av arbetstank(volymtank). Enklast att testa, komplettera kan man göra om behov finns.
Med vänlig hälsning Jiri
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #14 skrivet: 19 augusti 2016, 09:59:32 »
Om man stänger bort stora delar av radiator systemet då stänger man även bort vatten volymen som finns där och själva vp innehåller inte många liter vatten. Kör du tex en vanlig on/off vp mot endast 2 st radiatorer då ska hela flödet vp vill ha gå genom 2 st radiatorer vilket inte går och då får vp helt enkelt leva med högt delta. Även om vp har styrda cirkpumpar så kan dom inte öka flödet så mycket som är optimalt flödes motståndet blir helt enkelt för högt så perfekt styrt flöde innebär inte att flödet blir perfekt. Jag har för mig att en Nibe 1245 8 kw vp vill ha runt 650 liter i timmen i flöde så det är en ganska högt flöde framförallt om man ska pressa igen det genom få radiatorer nu hade väl Ts en 10 kw så runt 800 liter kanske. På en on/off vp är det ingen ide att testa för det blir inte bra men på en inverter med med låg min effekt kan det kanske funka hyfsat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #15 skrivet: 19 augusti 2016, 13:21:09 »
Jag tror att följande är ett problem också:

Liten volym värms med hög effekt = korta körtider = många start/stopp = högt slitage på pumpen
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Sommarvärme - bästa lösning
« Svar #16 skrivet: 20 augusti 2016, 21:35:49 »
Men så små volymer kan det inte röra sig om i mitt fall? Har ca 40 meter rör plus 8 element av äldre 70-talstyp enbart i källaren. Bör var tillräckligt att köra en 3-12 kW-pump på under sommaren med en låg framledning på säg 25 grader?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #17 skrivet: 20 augusti 2016, 22:07:51 »
Av olika svar att döma sÃ¥ verkar det vara gratis att med VP värma 200-300l tank med vatten pÃ¥ sommar, även om man inte har nÃ¥n behov av det? Och överhuvud taget att köra VP för VV behov med inget uppvärmningsbehov är helt förkastligt, sÃ¥ man undrar vad ska man ha VP till?  Alldeles för mÃ¥nga starter? Hur mÃ¥nga som använder sin VP enbart för VV behov under sommar utan massa extra tankar?
För min del har det fungerat i åratal vad jag en väljer, enbart VV eller både VV+källaruppvärmning.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösning
« Svar #18 skrivet: 20 augusti 2016, 22:13:52 »
Men så små volymer kan det inte röra sig om i mitt fall? Har ca 40 meter rör plus 8 element av äldre 70-talstyp enbart i källaren. Bör var tillräckligt att köra en 3-12 kW-pump på under sommaren med en låg framledning på säg 25 grader?
Det bör funka ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #19 skrivet: 20 augusti 2016, 22:21:45 »
Av olika svar att döma sÃ¥ verkar det vara gratis att med VP värma 200-300l tank med vatten pÃ¥ sommar, även om man inte har nÃ¥n behov av det? Och överhuvud taget att köra VP för VV behov med inget uppvärmningsbehov är helt förkastligt, sÃ¥ man undrar vad ska man ha VP till?  Alldeles för mÃ¥nga starter? Hur mÃ¥nga som använder sin VP enbart för VV behov under sommar utan massa extra tankar?
För min del har det fungerat i åratal vad jag en väljer, enbart VV eller både VV+källaruppvärmning.
Jiri
Nu hänger jag inte med vem värmer 200-300 liter vatten och inte har behov av det ? Vem påstår att man inte ska köra vp för vv om man inte har uppvärmnings behov ? Din vp har en inbyggd arbetstank som den jobbar mot så den har inga nackdelar av att man stänger av de flesta radiatorerna och hur som helst så håller den nedre tanken vid en min temp (tror det är 35 grader) så man ska få hyffsat med vv. De flesta andra vp jobbar med helt flytande kondensering och har vv helt separerat från vv delen och saknar arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #20 skrivet: 21 augusti 2016, 00:32:06 »
Ja Smurfen, otroligt att dom flesta nyare VPn har ingen vattenvolym att jobba mot och man är tvungen ha extra tank enligt dig?
Då har jag läst fel i manualer!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sommarvärme - bästa lösningen
« Svar #21 skrivet: 21 augusti 2016, 09:37:25 »
Precis vatten volymen är väldigt låg i de flesta vp i princip endast det som ryms i rör och växlare men det behövs ofta ingen extra tank för de flesta kör inte värme mot ett fåtal radiatorer och även om vatten volymen i själva vp är låg så nyttjas volymen i radiator systemet på vp med helt flytande kondensering så antalet start stopp blir ok. Det är nog i stort sett endast ctc (av de stora märkena i Sverige) som har shunt och innehåller en tank som vp jobbar mot. Det är lätt att läsa fel i manualerna vissa är uselt skrivna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!