Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.  (läst 14339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #15 skrivet: 27 november 2009, 09:29:57 »
Förutsättningarna har ändrats en del. När jag installerade värmepump 2002 kostade elen 60 öre/kWh, idag nästan det dubbla. Kostnaden för att borra har ökar betydligt mindre. Det verkar som om Stockholmspriserna 2002 är de som gäller utanför storstäderna idag. Det gör att bästa lönsamhet på anläggningen idag erhålls med djupare borrhål. När jag första gången tittade på bergvärme i mitten av 80-talet har jag för mig att föreslaget borrhålsdjup var 80-90 meter. 2002 offererades 110 meter men jag lade på 20 meter.

Men för att återgå till det här fallet. DeltaT på 6 grader verkar mycket för ett så grunt borrhål och en pump på 7 kW. Visar givarna rätt, är deltaT noll när köldbärarpumpen går och kompressorn står still? Är filtret rensat?

Fördjupa borrhålet tror jag inte på. Dels vill borrfirmorna ogärna göra sådant, det blir tydligen lätt komplikationer. Dessutom blir det ny slang hela vägen, skarvar i borrhålet är inget att ha. Ett borrhål en bit bort vore i så fall ett alternativ men komplettering med en markslinga - om det går - blir billigare.

Men om det skulle gÃ¥ att fördjupa borrhÃ¥let till 200 meter: KBin bör stiga med 3 grader. Det minskar elförbrukningen med ca 7 %, kanske lite mer. Dessutom minskar behovet av tillsatsel, hur mycket är svÃ¥rt att säga. PÃ¥ minussidan kommer köldbärarpumpen att dra lite mer. Troligen skulle elförbrukningen totalt minska med över 10 % vilket i pengar är gissningsvis ca 1000 kr/Ã¥r. Kostnaden för extra eller fördjupat borrhÃ¥l lär inte bli under 20 000 kr sÃ¥ det är ingen bra affär. Jag tror att det bästa är att försöka gilla läget. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #16 skrivet: 27 november 2009, 20:06:46 »
VÃ¥rt hus byggdes ursprungligen 1955 och byggdes ut runt 1971.
Det är i grund och botten ett trähus med tegelfasad och intilliggande dubbelgarage med träfasad.
Utvändigt mått på huset är 8,20m x 13,80m (113,6 kvm)+ garage 6,20m x 6,80m (42.1 kvm)

Man säger väl "1 1/2 plan m källare" antar jag. Specificerar jag ytterligare så är det fullt uppvärmt,
"Källarplan" med gillestuga, pannrum, hobbyrum, tvättstuga, g.a garaget, förråd, musikrum. (Antal vattenradiatorer 5 st)
"Mellanvåning" med hall, wc, gästsovrum, kök, matrum, vardagsrum, tv-rum. (Antal vattenradiatorer 9 st)
"övervåning" med hall, kontorsdel, wc, sovrum, sovrum, sovrum. (Antal vattenradiatorer 6 st)
"Garage" (Antal vattenradiatorer 2 st)

Jag tror att man rättvist kan säga att invändigt mått är c:a 100 kvm per plan och ersätter man några snedväggar på övervåningen med dubbelgaragets storlek så har vi alltså runt 300 kvm uppvärmd yta.

Tidigare värmekälla var en kombinerad olja/vedpanna med ren oljeförbrukning på någonstans 3-4 kbm beroendes på vintrarna.
De senare åren då oljemängden minskade till runt 3 kbm eldades c:a 1 kbm ved istället.

Tror nog att vi borde haft lite större anläggning än den vi har och då är väl det höga antalet drifttimmar på pumpen förståeligt.

Antal starter per dag har jag ingen aning om och tror ej att detta kan kollas upp heller på en Thermia Classic 75'a

Jag skall kolla hastigheterna på cirkulationspumparna som ni nämnt. Återkommer i ärendet.

Det skulle vara roligt att ha en förbrukningsmätare på BARA pumpen men jag har inte en aning om vad den drar i sig självt.
Den förbrukningsstatistik jag har nu är en total för huset de senaste åren och ser ut så här,

Ã…rtal...kwh......Totalkostnad
2005...20264...17.910:-
2006...19512...24.137:-
2007...14970...15.744:-
2008...13842...18.559:-
2009...12518 hittills men rumbören är höjd 1° detta år så jag tror att det kanske slutar på någonstans kring 17000 kvh. Totalkostnad hittills är 16.621:- Det visar sig var det slutar.
 


« Senast ändrad: 27 november 2009, 20:32:53 av R Engman »
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #17 skrivet: 28 november 2009, 12:35:55 »
OK, fronthuven är borttagen och inställningarna checkade.  ::)

Cirkulationspumpen för värmesystemet som sitter uppe på vänster sida ovanför tillsatsvärmen är
av tre möjliga (I,II,III) hastighetslägen inställd på II.

Cirkulationspumpen för köldbärarsystemet som sitter undertill längre in på vänster sida är
av tre möjliga (I,II,III) hastighetslägen inställd på III.

Vad som kan förbättras eller försämras genom att ändra dessa hastigheter hoppas jag på era synpunkter om.
Skall jag låta dessa inställningar vara? Eller, bör något ändras och vad blir resultatet av det?

Nu vet jag inte huruvida det är normalt eller inte men nedanför köldbärarsystemet finns ett litet uppsamlingskärl (bricka m 1 cm kant) i plast ifall det skulle läcka vatten/smält is mm.
I mitt fall finns det lite "mojs" där. Det är inga gigantiska mängder och det har inte nÃ¥gon gÃ¥ng svämmat över eller sÃ¥ men jag noterar att det är dÃ¥ligt isolerat vilket gör att jag har lite isbildning pÃ¥ rören ovan och under cirkulationspumpen som liksom tränger fram bredvid/under det lager isoleringsmaterial som finns.  ???

Goda råd mottages TACKSAMT.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #18 skrivet: 28 november 2009, 14:22:53 »
Köldbärarpumpen i läge III, 130 meter borrhål, 7 kW pump och deltaT = 6. Det går bara inte ihop. Antingen visar någon av eller bägge givarna fel eller också är det en strypning i cirkulationen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #19 skrivet: 28 november 2009, 14:41:22 »
Roland...   

...OJ, vad jag skulle vilja veta vad ditt påstående om deltaT = 6 är...
...OJ, vad jag skulle vilja förstå vad som inte går ihop...

Hur kollar jag på enklaste sätt om mina givare är ute och cyklar?
Hur kollar jag om den eventuella strypning finns som du tror existerar?

Vad borde jag ha haft för värden enligt dig?

Kopierar in värdena från första inlägget och fyller på med de jag läser av nu nedan,

Datum..........................25-nov...................................28-nov
Tidpunkt........................06.18....................................14.36
Rumbör.........................20°.......................................20°
Utetemp........................5°.........................................0°
Kurva............................39........................................39
Integral.........................-30min..................................-70min
Framl............................38(35)°c................................40(39)°c
Returl............................32(48)°c................................35(48)°c
VV.................................46(44)°c...............................48(44)°c
Kb från/till......................-5°/1°..................................-6 / 0°
DT VP............................36684h.................................36748h
DT TS.............................4392h...................................4392h
DT VV.............................2961h...................................2965h
Värmepumpsstatus............VP Aktiv Drift Värme...............VP Aktiv Drift Värme

Vad är det som inte stämmer?
Förklara gärna för mig för jag har ingen aning.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #20 skrivet: 28 november 2009, 15:21:16 »
Det borde rimligtvis vara ett deltaT på 3-4 grader med köldbärarpumpen på högsta fart.

Det skall gå att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift men jag vet inte hur det gör på en Thermiapump. Det står säkert i manualen. Med KBpumpen i det läget, läs av temperaturerna när kompressorn har stått still så länge att temperaturerna är stabila. Temperaturerna in och ut skall då vara lika men ofta är skillnaden inte noll.

Är det problem med cirkulation är det första man skall göra att kontrollera köldbärarfiltret som sitter utanför värmepumpen. Det brukar se ut som en kulventil med en stor sexkantmutter pÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #21 skrivet: 29 november 2009, 17:34:28 »
Roland...   

...OJ, vad jag skulle vilja veta vad ditt påstående om deltaT = 6 är...
...OJ, vad jag skulle vilja förstå vad som inte går ihop...

Hur kollar jag på enklaste sätt om mina givare är ute och cyklar?
Hur kollar jag om den eventuella strypning finns som du tror existerar?

Vad borde jag ha haft för värden enligt dig?

Kopierar in värdena från första inlägget och fyller på med de jag läser av nu nedan,

Kb från/till......................-5°/1°..................................-6 / 0°


Vad är det som inte stämmer?
Förklara gärna för mig för jag har ingen aning.
Jag  har ju som sagt haft samma pump som du fast större, (105:an) till ett hus pÃ¥ 180 kvm samt dubbelgarage fullt uppvärmda vid Vättern i 6 Ã¥rs tid, och huset var byggt frÃ¥n början med VP i Ã¥tanke (stora element, bra isolerat, treglasfönster), och jag har alltid följt upp förbrukning och inställningar.
Skillnaden mellan köldbäraren in från slingan och ut till slingan har alltid varit 5-6 grader vintertid och våren och jag har aldrig rört hastigheten på cirkulationspumparna.
Trots skillnaden mellan ut- och intemperaturerna har den totala förbrukningen varje år varit inklusive hushållsel runt 11000 kWh per år.
Det som du tycks ha är kallare intemperatur men annars stämmer det med min pump, alltså att den suger ut mellan 5 - 6 grader från köldbäraren.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #22 skrivet: 29 november 2009, 18:18:14 »
Sista värdet är nu avläst efter att jag stoppat anläggningen och låtit den vara avstängd i 3,5 timmar.

Resultatet fullt självklart blev att elementen kallnade.

Jag tog tillfället i akt att rengöra filtret på KB-ledningen och det var näst intill ätbart rent där inne.
Några små sand/skräpkorn fanns i filterkoppen innanför säkringen på ena sidan.
(kollade bägge sidorna genom att vrida ventilen åt vardera håll och ta isär)

Jag tror inte att man kan köra KB-pumpen enbart så dessa värden får tala för sig själv efter dessa 3,5 timmar i vila.

Datum..........................25-nov...................................28-nov...........................29-nov
Tidpunkt........................06.18....................................14.36.............................18.00
Rumbör.........................20°.......................................20°................................20°
Utetemp........................5°.........................................0°..................................1°
Kurva............................39........................................39..................................39
Integral.........................-30min..................................-70min............................-60min
Framl............................38(35)°c................................40(39)°c.........................27(39)°c
Returl............................32(48)°c................................35(48)°c.........................26(48)°c
VV.................................46(44)°c...............................48(44)°c.........................43(44)°c
Kb från/till......................-5°/1°..................................-6 / 0°............................6° / 16°
DT VP............................36684h.................................36748h............................36770h
DT TS.............................4392h...................................4392h.............................4392h
DT VV.............................2961h...................................2965h.............................2966h
Värmepumpsstatus............VP Aktiv Drift Värme...............VP Aktiv Drift Värme........VP OFF

Nu har jag satt igång värmepumpen igen.

Finns det några nya förslag på vad som skall kollas härnäst.


Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #23 skrivet: 29 november 2009, 20:54:26 »
Tyvärr så säger inte det så mycket.
Man måste kunna tvångsköra cirk.pumpen för köldbäraren för att se detta.
Tror att <Roland> misstänker att någon av dina temp.givare för KBin/KBut inte visar korrekt, och att din temp.diff är mindre i verkligheten.

  • Du skulle behöva öka farten pÃ¥ cirk.pumpen för köldbäraren, men eftersom den redan gÃ¥r pÃ¥ max är det uteslutet.
    (Förmodligen visar någon av dina temp.givare fel och den verkliga temp.diffen är mindre. Det skulle kunna innebära att du kan sänka farten på cirk.pumpen vilket ger ekonomiskare drift).
  • PÃ¥ varma sidan borde du prova att sänka hastigheten pÃ¥ cirk.pumpen. Diffen bör vara 6-7°C. (ser att du snarast har en diff pÃ¥ 5-6°).
    Som jag skrev tidigare bör du även kontrollera att termostaterna på alla dina radiatorer är fullt öppna. Blir det för varmt i något rum skall radiatorerna strypas med fasta instrypningar - inte termostater.
    Du kan även gå runt och känna med handen på övre resp nedre delen av varje radiator vid värmedrift. Nedre delen skall vara kallare än övre delen. Om inte, så kortsluter radiatorn och behöver strypas in. Detta är vanligast förekommande på små radiatorer samt på radiatorer nära VP.

Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #24 skrivet: 30 november 2009, 00:25:34 »
Cirkulationspumpen för värmesystemet är nu ändrad från läge II till I.
Cirkulationspumpen för köldbärarsystemet är fortfarande inställd på III.

Jag skall låna en (enligt vad jag hört) väldigt noggrann termometer från en fastighetsskötare.
Jag hoppas kunna läsa av allt ifrån köldbärare till element och ta reda på skillnaderna.

En f.d. elektriker som besökte mig ikväll sade att kompressorn i värmepumpen lät sjukt mycket.
Han ansåg att den bara borde "humma" och inte "tokdurra" så intensivt som den ju gör.

Jag vet inte om ljudnivÃ¥n är onormalt hög men visst retar jag mig pÃ¥ värmepumpen när den är i drift. 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #25 skrivet: 02 december 2009, 19:17:01 »
Update,

Jag har ännu inte fått tag på termometern som jag nämnde. Dock har jag fått veta att kompressorer har förmågan att väsnas mer med åren utan att för den skull må dåligt så vi hoppas väl på det då.

Jag ändrade ju cirkulationspumpen för värmesystemet (från läge II till I) vilket resulterade i att elementen upplevdes kallare eftersom hastigheten ej räckte till. DeltaT på varma sidan ökade från 5-6° till 7-8° men vad hjälpte det när det ju som sagt blev svalare inomhus. Således är den ändrad tillbaks till läge II med DeltaT tillbaks ned till 5-6° vilket i sin tur gav värmen åter.

Cirkulationspumpen för köldbärarsystemet som var inställd på III ändrades till läge II för att se vad resultatet blev och som ett brev på posten ökade DeltaT på köldbärarsidan från i mest förekommande fall på runt 6° till 8° skillnad. Fullt självklart är även denna återställd till läge III.

I samband med att jag bökade runt nere i VP-skåpet så noterade jag en bit rörisolering som släppt och alldeles bredvid satt en av tempgivarna som lossnade. Med den i handen kunde jag konstatera att inkommande värde snabbt var på en bit över 25° så den var det visst. Nu blir man ju faktiskt en aning skeptisk till att denna runda plastbit med kablage i ena änden skall återge temperaturen på ett rättvist sätt. Speciellt eftersom jag redan haft problem med den andra givaren och bytt densamma.

Vad är det som säger att en givare visar rätt när den bara skall ligga innanför en rörisolering mot kopparröret (i bästa fall fastdragen med en plaststrips)?  Funderar faktiskt pÃ¥ att ta fram bägge givarna och stoppa ner dem i ett ljummet glas med vatten för att se om de visar samma temperatur och följer med varandra när det kallnar.
Hur gör man för att fästa dem mot röret på bästa sätt? Finns det någon pasta som kan förbättra temperaturavläsningen från dessa eller finns det andra bättre givare på marknaden?

Nåväl, det känns ju som att jag kanske inte kan göra så mycket med pumpen så nu tänkte jag försöka mig på att optimera mina radiatorer samt försöka få värmen att färdas längst ut i slingan bättre än hittills. (har det problemet i ett av rummen i källaren)

TACK för all hjälp samt alla råd som ni har gett mig sedan denna tråd startades.

Ingen blir dock gladare än jag om det fortsätter att droppa in kommentarer och idéer om hur jag kan förbättra anläggningen. 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #26 skrivet: 02 december 2009, 20:32:27 »

Jag ändrade ju cirkulationspumpen för värmesystemet (från läge II till I) vilket resulterade i att elementen upplevdes kallare eftersom hastigheten ej räckte till. DeltaT på varma sidan ökade från 5-6° till 7-8° men vad hjälpte det när det ju som sagt blev svalare inomhus. Således är den ändrad tillbaks till läge II med DeltaT tillbaks ned till 5-6° vilket i sin tur gav värmen åter.


Det fungerar inte så bra med att bara ändra hastighet på pumpen, man måste ändra lite på värmekurvan också. Blir deltaT högre och pumpen reglerar med hjälp av framledningstemperaturen (Nibe, Thermia) så minskar radiatorns medeltemperatur. Det blir alltså lite svalare inne. Med en IVT-pump som reglerar på returtemperaturen blir det tvärtom, det blir varmare inne.

Det är nog inte så lyckat att stoppar givarna i direkt i vattnet. Det är vanligt att köldbärargivare slutar fungera. Min teori är att det är kondens som tränger igenom isoleringen och mer eller mindre kortsluter då icke fungerande givare visar alltid för på tok för höga värden. Stoppa dem i en tät plastpåse som stoppas i vattnet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #27 skrivet: 02 december 2009, 21:55:32 »
Datum- Tidpunkt- Rumbör- Utetemp- Kurva- Integral- Framl- Returl- VV- Kb från / till- DT VP- DT TS- DT VV- Värmepumpsstatus.

30-nov,  07.52,  20°,   1°,  39,   -5min,  42(39)°c,   34(48)°c,  46(44)°c,  -6° / 1°,  36781h,  4393h,  2967h,  VP Aktiv Drift Värme
01-dec,  07.48,  20°,  -1°,  39,  -53min, 41(39)°c,   33(48)°c,  45(44)°c,  -6° / 1°,  36800h,   4393h,  2968h,  VP Aktiv Drift Värme
01-dec,  17.20,  20°,  -2°,  39,  -66min, 40(40)°c,   33(48)°c,  47(44)°c,  -7° / 1°,  36808h,   4393h,  2969h,  VP Aktiv Drift Värme
02-dec,  12.30,  20°,  -5°,  39, -760min, 40(43)°c,   35(48)°c,  47(44)°c,  -6° /(3°),36827h,   4393h,  2969h,  VP Aktiv Drift Värme
02-dec,  21,32,  20°,  -8°,  39, -760min, 44(46)°c,   38(48)°c,  51(44)°c,  23°/23°, 36836h,   4397h,  2970h,  VP aktiv Drift Värme

Tja, så här ser de senaste avläsningarna ut. I och med den sjunkande temperaturen idag har nu Tillsatspatronen vaknat till liv och detta är väl bara ytterligare ett i raden av tecken på att värmeanläggningen är för snålt tilltagen antar jag.

Har testat att låta tempmätarna bada tillsammans och de har följt varandra från 32° ner till 23° med max 1° i skillnad där en av dem slog över ett antal minuter tidigare än den andra.

Om jag nu skall ställa tillbaks värmesystemets cirkulationspump på läge I igen,
1. Hur skall jag då förändra kurvan?
2. Hur påverkar det elförbrukningen?
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #28 skrivet: 03 december 2009, 01:09:25 »
Vad är det som säger att en givare visar rätt när den bara skall ligga innanför en rörisolering mot kopparröret (i bästa fall fastdragen med en plaststrips)?  Funderar faktiskt pÃ¥ att ta fram bägge givarna och stoppa ner dem i ett ljummet glas med vatten för att se om de visar samma temperatur och följer med varandra när det kallnar.
Hur gör man för att fästa dem mot röret på bästa sätt? Finns det någon pasta som kan förbättra temperaturavläsningen från dessa eller finns det andra bättre givare på marknaden?

Tempgivarna  visar jo lika sÃ¥ enda man kan göra är att
montera dom med kylpasta (finns i Kjell&Company bland annat)
och aluminiumtejp och riktigt med isolering över. DÃ¥ kan man  läsa
temp skillnaden  in och ut mera noggrant. Jag vet inte vilka vare din pump
har men AutoTerm och IVT har 4700 ohm NTC mostånd Elfa 60-260-25 i
varje position i sina pumpar och jag har byt flera stycken som fungerar utmärkt.
Men dina givare visar jo lika så du behöver nog inte byta dom.

//Remo


Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #29 skrivet: 03 december 2009, 01:23:53 »
Har själv inhandlat en Logger2020 från ägaren av detta forum. Givarna (Dallas) till denna utrustning har jag brottats en hel del med för att eliminiera felvisning.
Mitt råd är likadant som Remp's, att du monterar med kylpasta samt straps (har själv använt eltejp). Därefter några varv med aluminiumfolie eller aluminiumtejp. Sedan 20 mm isolering.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!