Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥gt deltaT över värmebärarkrets  (läst 23807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Lågt deltaT över värmebärarkrets
« skrivet: 10 februari 2005, 12:34:45 »
Har sett att IVT rekommenderar ett deltaT över värmebärarkretsen pÃ¥ mellan 7-10 grC för att fÃ¥ bästa verkningsgrad ur pumpen. Jag har själv ett deltaT pÃ¥ 5,2 grC med radiatorkretsens cirk.pump inställd pÃ¥ läge 2.  Drar jag ned till läge 1, sÃ¥ stiger deltaT till ca 5,5 grC. Men med hjälp den yttre kretsens cirk.pump (radiatorkretsen) kan jag inte fÃ¥ till "rätt" deltaT. Är det ide att justera pumpens interna cirk.pump som nu stÃ¥r pÃ¥ läge 2? FrÃ¥n installatören har jag ocksÃ¥ fÃ¥tt rÃ¥det om att om man drar ned radiatorkretsens flöde, skulle temperaturen i huset stiga,med samma värmekurva inställd. Detta pga att tempen ut frÃ¥n pumpen dÃ¥ stiger (Effekt=massflöde x specifika värmet x deltaT , sjunker massflödet stiger deltaT om pumpen bibehÃ¥ller samma utstyrda effekt). Men Ã¥ andra sidan är värmeväxlares verkningsgrad normalt flödesberoende, med sänkt flöde sjunker verkningsgraden- eller värmeutbytet mot omgivningsluften kring radiatorerna. Jag vill pÃ¥stÃ¥ att jag ocksÃ¥ märker det i huset, att om jag drar ned flödet, sÃ¥ sjunker tempen i huset. Kan nÃ¥gon förklara teorin bakom att ett lägre flöde skulle kunna generera varmare rumstemperatur, dvs ett högre värmeutbyte mellan radiatorvattnet och luften?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2005, 12:55:46 »
Jag har genom att sänka varma sidans cirkpump sett på min logger att både inkommande och utgående KB-temp sjunker.
Jag tyder det som om värmepumpen då blir effektivare, lägre cirk på varma sidan = större deltaT = högre COP = lägre temp på KB.

Håller i övrigt med dig om att värmeväxlingen normalt blir effektivare med större flöden, detta verkar dock inte gälla på R407C köldmedium i den typ av plattvärmeväxlare och med det köldmedieflöde som finns att tillgå.

Skillnaderna är dock smÃ¥, och även jag tycker att huset blir lite kallare, gÃ¥r dock inte se pÃ¥ trenderna till min logger, detta kan dock bero pÃ¥ var jag har de tempgivarna placerade... (i närheten av datorn som alltid stÃ¥r pÃ¥ och värmer  ;D )

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2005, 12:55:46 »
Lägre flöde ger högre rumstemperatur då IVT-pumpar regleras på temperaturen på returen från radiatorena. Hålls denna konstant (= oförändrad värmekurva) måste framledningstemperaturen öka när flödet minskas. Det innebär högre medeltemperatur på radiatorerna = högre temperatur i rummet.

Vad som händer i radiatorn spelar ingen roll då motståndet mot värmeövergången ligger på luftsidan.

Kontrollera att returtemperaturen är ungefär densamma som VBin. Om VB in är mer än någon grad högre än returen från radiatorerna skall farten på den interna pumpen sänkas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2005, 13:07:08 »
Citera
Men med hjälp den yttre kretsens cirk.pump (radiatorkretsen) kan jag inte få till "rätt" deltaT. Är det ide att justera pumpens interna cirk.pump som nu står på läge 2?
Verkar som om en del har 3 st cirk. pumpar  ?? stämmer detta ? Jag har en C6 HT+ men jag hittar bara 2st ! Eller ska jag.. b00k

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2005, 13:11:14 »
Citera
Jag har en C6 HT+ men jag hittar bara 2st ! Eller ska jag.. b00k

3 st hastigheter på cirkpumpen/arna, där 1 är lägst
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2005, 13:15:29 »
jag är rätt övertygad om att det är styrens konstruktion som gör att IVT rekommenderar 7-10 graders delta t (tempskillnad) på varma sidan. Den jobbar som bekant med start och stopptemp på returen.

Thermia skrev tidigare i sin installationsanvisning CITAT:  Skulle skillnaden mellan framledning och returledning vara större än 7-8 graderbör vattenflödet genom värmesystemet kontrolleras.  AlltsÃ¥ ökas (egen kommentar)

Har man mycket högt flöde pÃ¥ en IVT dÃ¥ kommer ju returtempen att stiga rätt snabbt efter start.  "ett varv" för rad. vattnet gÃ¥r snabbt......  dÃ¥ nÃ¥s stopptemp, med onödigt mycket start o stopp som följd.

Jag hävdar att inte ens dom själv tror på att 100 delta är optimalt!!!!

Om du minskar flödet till hälften på rad. kretsen då minskar ju den genomsnittliga tempen på rad. detta gör att du behöver högre temp fram. Hög temp fram (hög värmekurva) sänker verkningsgraden.

10 graders delta t gör dessutom att behovet av hög framledningstemp kan orsaka totalt stopp för kompressorn vid svinkyla, så vill vi ju inte ha det.

Du kan ju iofs testa med 10 graders delta t  i nÃ¥gra dar. kruxet är väl att man sällan har sÃ¥n tur sÃ¥ utetempen är konstant.   ossÃ¥ ska man ju ocksÃ¥ mäta elförbrukningen...

Kolla upp så du inte har onödigt mycket start o stopp.

Citera
Kan någon förklara teorin bakom att ett lägre flöde skulle kunna generera varmare rumstemperatur, dvs ett högre värmeutbyte mellan radiatorvattnet och luften?

Ingen kan det   ;)   däremot tvistas det lite om en kallare retur skulle kunna ge ett bättre utbyte frÃ¥n VP. men den ev skillnaden ska ju kunna avges till rummet ocksÃ¥....   en fullflödes fläktkonvektor pÃ¥ returen skulle ev kunna ge mera energiutbyte!?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2005, 13:16:01 »
Jo det vet jag men förstod inte det med "yttre krets" och "interna", undrar vad man kallar KB pumpen för ?

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2005, 13:36:05 »
Men hur styr jag deltaT när cirkulationspumpen inte går saktare än att deltaT är ca 5,5 grC på lägsta fart? Sc:,h
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2005, 13:38:02 »
När det gäller min VP som för övrigt är snäppet på underdimensionerad så tycker jag mig ha märkt att om jag ställer cirk. pumpen i läge 2 så får den jobba längre pga lägre returtemp innan den gör stopp. Kanske det är så att om man har en överdimentionerad pump så skall man ställa pumpen i läge 1 eller 2 som gör att man får färre start/stopp och som är lika med VB in. Detta borde gälla pumpar som mäter retur. Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2005, 13:59:56 »
Grop,
Om det deltaT du läser är skillnaden mellan VBut och VBin så kan du prova med att minska hastigheten på den interna pumpen. Det kan vara så att den ger för högt flöde i förhållande till den externa pumpen.

Är det interna flödet högre än det externa blir det i stort sett samma deltaT när hastigheten på den externa pumpen ändras. Det är därför jag tycker du bör kontrollera att radiatorflödet är högre än det interna flödet (dvs att VBin är ungefär lika med returtemperaturen). Din plånbok kommer att må bättre när så är fallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2005, 14:20:32 »
Japp, precis vad jag menar. Jag tar och provar när jag kommer hem. MEn man kan tycka att denna typ av justeringar borde ske av installatören. I mitt fall så visade de bara hur man reglerade värmekurvan "det är det enda man behöver bry sig om". Sedan drog de...Hur gör en icke tekniskt intresserad person? MAn kan ju dra parallellen med att köpa bil (lite mer pengar, men ändå), där har ju tillverkaren sett till att optimera systemen. Inte behöver jag justera tändning/bränslemängd för att få ut angiven effekt ur bilen (även om det finns folk som pysslar med det, men då kliver man ju ur alla emissionslagstiftningar som bilen skall uppfylla och biltillverkare har att rätta sig efter).
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad benny hill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FramgÃ¥ng bestÃ¥r av en mängd smÃ¥ segrar
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2005, 14:48:55 »
MAn kan ju dra parallellen med att köpa bil (lite mer pengar, men ändå), där har ju tillverkaren sett till att optimera systemen. Inte behöver jag justera tändning/bränslemängd för att få ut angiven effekt ur bilen (även om det finns folk som pysslar med det, men då kliver man ju ur alla emissionslagstiftningar som bilen skall uppfylla och biltillverkare har att rätta sig efter).

Nja, det stämmer inte riktigt. Biltillverkarna gör precis som VP-tillverkarna, nämligen man har en specifik inställning som är en kompromiss för att passa alla motorer. Enskilda bilägare kan optimera sin styrenhet för att få bäst inställningar till just sin motor. Precis som varje VP-ägare kan optimera just sin VP efter sina faktiska förutsättningar.
Men jag håller med om att en VP-installatör borde kunna mer om vilka inställningar som är optimala för olika förutsättningar och att man som köpare borde få en utbildning i detta vid installationen.
IVT HT C7 sen maj -04

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2005, 14:59:13 »
Jag skulle vilja göra biljämförelsen så här.

Du köper en motor (som inte är helt anpassad efter din bil) ber en verkstad sätta in den i din bil.
De gör vad du bett om.

Byte av växellåda, kylare och så vidare får du själv sköta, likväl som du idag får komplettera ditt radiatorsystem om det visar sig vara för klent...

I och för sig kan man tycka att "bilverkstan" borde kunna rekommendera dig en motor som passar till just din bil.
Men när det gäller värmesystem så är ju alla olika, att jämföra med en hembyggd bil = i princip omöjligt för installatören/mekanikern att avgöra utan genomgående analys av systemet/bilen.

Jag tror säkert att du kan få en vvs-firma att trimma in din anläggning om du är beredd att betala för det. I de allra flesta fall krävs ju faktiskt ett antal justeringsomgångar innan det fungerar perfekt.

Dessutom är ju kraven olika, vissa vill att rumstempen skall ligga inom 1 grad, med andra hellre ser få starter men tillåter tempen svänga liiite mer.

Omöjligt att göra alla nöjda.

Sen den största anledningen till att de inte "bryr sig", nästan ingen kollar!
Håller VP:n bara huset varmt så är de nöjda, hur ofta den startar eller hur hög verkningsgraden är har de allra flesta ingen aning om = nöjd kund.

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2005, 11:45:29 »
Kontrollera deltat på VB ut och VB in vid varmvattendrift istället.
DÃ¥ blir det nog ca 7 grader.

Vad man har för Delta över radiatorsystemet beror ju även på utomhustemperatur och rumstemperatur.

Ju kallare det blir ute ju högre delta får du.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2005, 12:53:09 »
Kontrollera deltat på VB ut och VB in vid varmvattendrift istället.
DÃ¥ blir det nog ca 7 grader.

Vad man har för Delta över radiatorsystemet beror ju även på utomhustemperatur och rumstemperatur.

Ju kallare det blir ute ju högre delta får du.


DetaT vid varmvattendrift är "ovesäntlig" det är vid värmeproduktion som den skall trimmas in, detta p.g.a. att den driften är mycket mer tidsmässigt omfattande än varmvattentillverkningen.

DeltaT ändras inte av utetempen (möjligtvis marginellt om man har extremt dåligt isolerade väggar) den påverkas bara av den omgivande luften, alltså rumstempen.
Däremot påverkas driftstiden och framledningstempen av utetempen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!