Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver man för panna för att docka ?  (läst 3557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Vad behöver man för panna för att docka ?
« skrivet: 31 augusti 2006, 20:22:30 »

Om man vill installera ett Luft/vatten system (enbart pump grejerna) vad behöver man för panna då ?
Har en oljepanna med vatenburen värme för tillfället.


Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 21:11:23 »
Det handlar kanske inte så mycket om vilket fabrikat eller modell som passar eller inte. Se istället på vilka systemlösningar som är möjliga med alternativen från de olika pumpleverantörerna.
CTC, Nibe och IVT med flera är frikostiga nog att ha inkopplingsanvisningar i sina manualer på hemsidorna.
Då kan du får en förståelse för hur man tänkt med shuntning, växelventiler, fast eller flytande kondensering etc som kan användas för din panna. Det skiljer en del mellan dem så ta dig lite tid att sätta dig in i principerna.

// Lelle
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 22:12:35 »
Tack, ska kolla omgående.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2006, 22:31:44 »
Hej,

Jag var som sagt på en "mini-mässa" idag arrangerad av en installatör som jag kanske inte ska nämna vid namn. Medverkade gjorde bla CTC. Installatören vill inte docka EcoAir till bef oljepanna men teknikern från CTC tyckte inte det skulle vara några problem. Se Kopplingsalternativ 2 i denna länk:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoAir_V3.pdf

Man får ju rätt mycket lägre installationskostnad men sparar man egentligen nåt? Det blir lägre verkningsgrad på anläggningen. Man måste köpa reglerutrustning och växelventil separat. Vad är livslängdenpå pannan? Kommer den att hålla lika länge som pumpen? Och så undrar jag för min egen del om elpatronen i pannan är tillräcklig (6kw), jag tänkte skrota oljetanken och sluta med olja.

/Professorn
« Senast ändrad: 31 augusti 2006, 22:35:56 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2006, 22:38:36 »

Och så undrar jag för min egen del om elpatronen i pannan är tillräcklig (6kw), jag tänkte skrota oljetanken och sluta med olja.

/Professorn


Med tanke på att elpatronen måste stå för hela uppvärmingsbehovet när det blir kallare än ca -10 ºC är nog 6Kw lite klent
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2006, 22:48:17 »
Nä, En pump som slår ifrån vid -10 är i så fall utesluten. Om den går ner till -15 eller kallare så tror jag det skulle funka (bor i skåne). Förra vintern var ju väldigt kall men min arbetskamrats grannes CTC hade bara slagit ifrån 3 timmar pga låg utetemp.

/Professorn
« Senast ändrad: 31 augusti 2006, 22:51:26 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2006, 22:58:15 »
Hej,

Jag var som sagt på en "mini-mässa" idag arrangerad av en installatör som jag kanske inte ska nämna vid namn. Medverkade gjorde bla CTC. Installatören vill inte docka EcoAir till bef oljepanna men teknikern från CTC tyckte inte det skulle vara några problem. Se Kopplingsalternativ 2 i denna länk:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoAir_V3.pdf

Man får ju rätt mycket lägre installationskostnad men sparar man egentligen nåt? Det blir lägre verkningsgrad på anläggningen. Man måste köpa reglerutrustning och växelventil separat. Vad är livslängdenpå pannan? Kommer den att hålla lika länge som pumpen? Och så undrar jag för min egen del om elpatronen i pannan är tillräcklig (6kw), jag tänkte skrota oljetanken och sluta med olja.

/Professorn

Läs min besparingsrapport och bedöm själv om du sparar något på att docka till bef. panna ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9024.msg86448#msg86448

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2006, 23:19:33 »
Ja de tar nog rätt bra betalt för jobbet men sÃ¥ fÃ¥r man oxÃ¥ förutsätta att de kan de dom gör. Kanske ska jag ändÃ¥ fundera pÃ¥ att göra det själv. Pumpen kostade 48' och reglercentralen 7'. Sen tillkommer en del rör och kopplingar, schunt, växelventil, shuntmotor etc ... Det blir en del. Jag fÃ¥r kolla mer pÃ¥ det när jag fÃ¥tt nÃ¥gra offerter. Nu är det dags att nanna kudde.  Kväll pÃ¥ er!
mvh Professorn
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #8 skrivet: 01 september 2006, 00:03:21 »
Ja de tar nog rätt bra betalt för jobbet men så får man oxå förutsätta att de kan de dom gör.

Det kan du med, om du bara vill - jag hade noll i erfarenhet av VVS före pumpinstallationen a:gl (kom direkt från ett boende i hyreslägenhet)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #9 skrivet: 01 september 2006, 08:41:04 »
Kolla på www.ecozon.se deras VP går ner till -15grader.

mvh Rickard

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #10 skrivet: 01 september 2006, 09:54:43 »

Har jag förstått rätt ifall jag säger så här:

Man kan alltså docka till "vilken panna som helst" så länge det går att sätta in en elpatron i befintliga pannan eller ?


Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #11 skrivet: 01 september 2006, 10:02:49 »
Ja du kan docka till vilken panna som helst men du behöver en vv beredare i serie
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Vad behöver man för panna för att docka ?
« Svar #12 skrivet: 01 september 2006, 10:41:19 »
Jag tilltalades av en annan skribents lösning här på forumet...

Att "bryta sig in" i värmepumpen där elpatronen är monterad och där shunta in spetsvärme från sitt högtempsystem.
(Alternativt göra detta utanför VP och flytta givaren på VB-fram)

Att värma returen som en del gör är ingen optimal lösning ur COP synpunkt precis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!