Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra fläkthastigheten pÃ¥ 490 med temp och fuktgivare  (läst 7925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värme_magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en IVT490 som suger ut för mycket luft i vårt hus på vintern. Just nu har vi ca 20-25 % rH.

Vad tror ni om att kombinera en fuktgivare och temperaturgivare så att fuktgivaren reglerar fläkthastigheten neråt om luftfuktigheten sjunker under 40% och tempraturgivaren höjer den igen om avluften sjunker under 1° då borde klimatet i huset bli bra och man slipper massa avfrostningar.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2014, 18:30:12 »
Visst, det är ju ett stort problem detta med för låg RH på vintern (lika för mig, ligger på 22% trots att jag ställt fläkthastigheten på lägsta fart via menyn).

Först och främst är det så att det finns en norm för ventilationen så att förändra något (oavsett om luften annars blir för torr eller inte) rekommenderas ej även om det vore vettigt. Därför injusteras anläggningen efter normen oavsett om det då får dessa negativa konsekvenser eller ej. Därför misstänker jag att det är därför tillverkarna inte heller redan har sådana funktioner inkluderade.

Vad gäller dom specifika nivåerna så är det bra ur hälsosynpunkt att ligga runt 40% RH. Så som det är nu (med 22%) gör att man får mycket torr hud och irriterade slemhinnor (det finns det också utredningar som visar).

Hur man skall reglera beror nog även på vilken FLVP man har. Att nå 40% dom kallaste vinterdagarna blir omöjligt eftersom den kalla luften utomhus (just nu) innehåller såpass lite vattenånga. För att nå sådana RH nivåer måste man tillsätta fukt till inneluften med hjälp av luftfuktare och *många utandningar* (skämt åsido)

Ett exempel: just nu är det -5 grader med 85% RH utomhus där jag bor. Det innebär att ånghalten i luften är 2,76gram/m3. När vi drar in den luften och värmen den till 21 grader så blir det 15% RH (om vi inte tillsätter extra vattenånga, vilket vi alltså gör bara genom att leva, diska, duscha länge, ha blommor, ha kyl/frys med automatisk avfrostning mm). I mitt fall tillsätter vi alltså så mycket så att RH ökar med cirka 7%. Men det är ju väldigt långt kvar till 40 %...

Luftfuktare, tja jag vet inte, jag har en på golvet i arbetsrummet men det ser ut som att den bara höjer RH max någon eller två procent just i det rum där den står. Det skulle behövas något betydligt effektivare.

I mitt fall har jag en ide om att jag skulle vilja reglera enbart på aktuell utetemperatur och kalender med gränsvärden för sommar/vinter/sen höst/tidig vår (eftersom min avluft ska ha temperaturer en bra bit under nollan). Tyvärr har jag inget bra interface för att styra FLVP:n utifrån, annars hade jag gjort det.

mvh

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Värme_magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftfuktare tror jag inte kommer göra någon skillnad förns man fått ner fläkthastigheten annars kommer man ju bara vädra bort all fukt ändå.

IVT 490 har ju en ganska enkel fläktstyrning. Där man matar en transformator på olika anslutningar för olika hastigheter. Borde vara en ganska enkel del att ha en flerstegs termostat som styr vilken av hastigheterna fläkten ska använda och sedan även ha en fuktgivare som gör att det aldrig blir för fuktigt när man tex duschar ect.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2014, 09:13:03 »
Luftfuktare gör skillnad men det gÃ¥r Ã¥t nÃ¥gra stycken i ett hus och ca 20 liter/kranvatten per dygn  .,;-
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2014, 13:22:58 »
Jag tror man skulle börja med att styra mot utetemp, den är ju kopplad till luftfuktigheten.
Kan ni få till en sån fläktstyrning, gärna med en off-knapp så man kunde stänga ventillationen helt utan att man stängde elpannan, så är jag intresserad.
Jag sitter fortfarande och fingrar på en reostat, http://www.danotherm.dk/page/product/68/13/type-2250 men kan inte bestämma mig för om jag ska använda eller inte, jag har ju spjället på frånluften som jag använder för att strypa luften.
Reostaten blir ju varm som ett strykjärn så den behöver kylas, borde således monteras i fläkthuset. Men det blir lite fel för ju mer man stryper ju varmare blir den samtidigt som kylluften minskar. Sc:,h
Dessutom är den jag har på 50w, fläkten har märkeffekten 165w, frågan är hur mycket fläkten är på om jag kör på lägsta läge, 115v? Kan man räkna ut det utan att veta hur många ampere den drar?
Bäst hade varit en  http://www.danotherm.dk/page/product/68/13/type-2250 men de är inte billiga. :-\
Kanske bättre gå på min andra linje, låta en växthusventilerare styra frånluften, då hade det blivit automatiskt utan elkopplingar, dock hade den styrt med kallvindstemperatur men det kunde man ju kompensera bort.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Värme_magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla den mot utetemp är ju inga svÃ¥righeter om du ha en termostat med flera utgÃ¥ngar.  Men mÃ¥ste man inte hÃ¥lla koll pÃ¥ avluften sÃ¥ inte hela värmepumpen fryser när man stryper luftflödet.  När pumpen gÃ¥r vill man ju ha högre flöde än när den stÃ¥r stilla.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2014, 14:03:45 »
Jo så är det ju, blir den för kall stannar den på LP och går inte igen förrän man kvitterat, så man får inte strypa för mycket, då blir det dyrtider.
I mitt fall har jag nu spjället på ½ genomströmning och då visar avluften 2 °C, frånluften visar 18 °C. Kruxet är ju att frånluftens temp sjunker något om man minskar flödet,( faktikt hela 4 °C för mig vid -1 °C ute), beroende på hur väl isolerade kanaler man har.
Så kanske skulle man låta avluften styra frånluften, det hade kanske varit bättre.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2014, 14:09:56 »
Men då blir det ju problem när utetemp stiger och man vill ha stor luftgenomströmning. Sc:,h

Känns som att, utetemp styr frånluftsfläkten--vilkor att avluften är över 0 °C är det vinnande konceptet.
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 14:14:36 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Värme_magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja

eller att fuktgivaren styr fläkten så att 40-50% rH hålls inne med vilkor avluften över nollan.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2014, 16:29:40 »
Citera
40-50% rH hålls inne

Det tror jag man kan glömma om du inte bommar igen ventilationen helt men glöm inte att alla moderna hus innebär att vi i princip bor i en plastsäck med vissa hål här och där. Ventilationen behövs inte bara för att få frisk luft att andas utan även för att unvika utfällning av kondens på *fel* ställen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Värme_magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att man inte kommer ha 40-50% under vintern är jag helt med pÃ¥.  men om den dÃ¥ stryper till lägsta hastigheten under vinterhalvÃ¥ret sÃ¥ borde klimatet bli bättre men jag har fortfarande ventilation.

40-50% gränsen var mest för att öka ventilationen under sommaren och om man duschar för mycket ect.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2014, 16:59:05 »
Visst, men en sak till, det är inte säkert att ökad ventilation på sommaren ger lägre RH inomhus. Om du tar in +28 gradig varmluft så ökar RH inomhus troligen eftersom luften då (förhoppningsvis) kyls ner något. Faktum är att 28 gradig luft med 50% RH blir 70% RH om den kyls ner till 22 grader. I grund och botten är det detta som ställer till det i krypgrunden på många hus.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Värme_magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men det problemet har jag ju redan idag.  Eller menar du att i och med att man torkar huset under vintern sÃ¥ klarar man sig.  Under sommar perioden sÃ¥ blir det ju samma ventilation som idag och den borde ju vara inställd för att motverka fukt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2014, 23:23:02 »
Om du inte har *sabbat* den ursprungliga justeringen av ventilationen och förutsatt att den var korrekt utförd, dvs normenlig ventilation, så ja, då är den sådan att den skall vara anpassad även på sommaren då luften innehåller väsentligt mycket mera vatten än kalla vinterdagar. Men du spekulerar ju i att förändra den och det enda jag påpekar är att man måste ha koll på alla dessa faktorer och vad det kan leda till.

Dom flesta är nog ganska ense om att normenlig ventilation passar bra på sommaren men är onödigt tilltagen kalla vinterdagar. Både ur energiförbrukningssynpunkt och av hälsoskäl.

Jag skall ge dig ett exempel på hur det fungerar just nu hos mig:
- ute är det just nu -11 grader
- i mitten av min krypgrund är det +5 grader
- jag tar vintertid in en del av min uteluft via springventiler i ovankant fönster samt via en tallriksventil i garderoben under trappan som hämtar luften från mitten av krypgrunden (dvs +5 gradig luft)
- luften värms sedan snabbt upp i första utrymmet och når strax utanför tallriksventilen ca 8 grader
- den 8 gradiga luften värms sedan av radiatorer och annat upp till rumstemperatur 22 grader

Från början till slut ser temperaturer och % RH ut så här
- ute -11 grader 92% RH
- krypgrund +5 grader 51% RH
- vid tallriksventil uppe i huset +8 grader 40% RH
- inomhus +22 grader 22% RH
- ut från FLVP'n åker avluft med temperaturen -17 grader

Trots sänkt ventilation

Alltså, uteluften under kalla vinterdagar innehåller väldigt lite vatten, liten risk för problem med att minska ventilationen. Varmare vinterdagar ökar fukthalten ute och därmed även inne men det kanske då blir behagligare, %RH stiger kanske till 30-35%

På sommaren, uteluften innehåller ofta väldigt mycket mer vatten eftersom varm luft kan bära mycket mer än kall luft. Ökad ventilation som ställs HÖGRE än normen skulle kunna skapa problem eftersom man då för in ännu större vattenmängder i huset. Men så länge det inte kondenserar är det ingen fara. Det finns något som heter daggpunktstemperaturen och det är vid den temperatur som kondens fälls ut och den kan beräknas om man känner till aktuell temperatur på luften och dess %RH. Man får alltså inte hamna nära eller under densamma. Det kan hända om varm sommarluft kommer in i utrymmen där den kyls ner *för mycket*, till exempel i krypgrunder.

Vart långt det här, sorry, hoppas du orkar läsa ;)

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Styra fläkthastigheten på 490 med temp och fuktgivare
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2014, 00:36:31 »
Jo långt men korrekt och utförligt.
Som du skriver, när uteluften är varmare än inneluften vill man ha in så lite av den som möjligt.
Så det är nog inte enkelt att få till en fläktstyrning, det går kanske, men det blir nog mer komplicerat än man tänkt sig.
Jag för min del skippar tanken på att styra manuellt med reostat, jag behöver en som klarar 80 watt vid 115 v, min 50 watts klarar det inte. Kör vidare med spjället, kanske inte optimalt men det funkar.
Fördelen med torr luft är att den känns varmare än den är och att fukta luften kostar energi, även om man bara hänger upp en våt handuk. Dock förstår jag problemet om rf närmar sig 20%, jag har för närvarande 40% så jag klagar inte.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!