Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 15 november 2009, 10:38:34 »

många parametrar man ska ta hänsyn till.
bland anat så när pumpen går 100% så ska den ju sen klämma in varmvatten värmning, så du kommer altså få lite elpatron innan pumpen går på 100%


Skrivet av: patrik123
« skrivet: 15 november 2009, 08:59:28 »

Hade det bara handlat om pengar hade jag redan varit ganska nöjd för årsförbrukningen brukar ligga på 10-12000 kWh och då inkluderar detta även uthus som värms till ca 14 grader. Men eftersom förustättningarna varit usla med obefintlig isolering mm så känns det som en utmaning att se hur lågt man kan komma. Alla besparingar med lågenergilampor mm känns halft meningslösa när elpatronen slår till på vintern och drar 50-100 kWh extra på ett dygn.

Jag inser nu att jag tänkte fel angående nibekurvan. En snabb beräkning med radiatorberäkningsprogram resulterade i att jag skall ha dimensionerat för ca 7 kW vid svinkyla (=-15 i skåne) och pumpen kan bara ge dryft 4 kW. Då spelar det ingen roll att kurvan visart att det skall produceras 52 grader framledning. Pumpen vill men kan inte borde man väl kunna säga.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 14 november 2009, 21:16:29 »

Tänkte mest uppvärmningssätt och yta, och då är det mycket! Klart hus utan tak är nog värre..
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 14 november 2009, 20:00:37 »

Ja det är deinitivt mycket men då fanns det 10 cm isolering i taket och vissa delar av ovanvåningen endast isolerad medlite tretex. Nu har jag snart en normal isolering på hela ovanvåning + 25% av golvet. Just nu ligger jag på 35-40 kWh/dygn vid ca 5 grader och av detta är ca 15 hushållsel och varmvatten. behövdes elstöd vid -5 så kanske jag kan klara -10 nu. det är sällan kallare i Skåne.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 14 november 2009, 17:28:36 »

Låter lite mycket, med pumpen full effekt + 30kw=80kw/dygn i bara -5..

/A.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 14 november 2009, 16:33:45 »

Ja, då tror jag att min gissning stämmer, alltså vid ca -5gr behövs elstöd.
Vid -5gr så går det alltså åt 80kWh, och om pumpen går på max så är det som du säger ca 50kWh.
Kvar blir 30kWh till hushållsel på ett dygn, vilket är väldigt mycket, tyvärr så tror jag att en del elstöd finns med i dessa 30kWh.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 14 november 2009, 15:09:32 »

carman. När tror du elpatronen behövs utifrån mina data? Pumpen går nu 50% av tiden även vid 0 grader så då böra jag väl klara åtskilliga minusgrader? Enligt elbolagets dag/timstatistik som jag följer noga ser det ut som enligt följande.
+5 grader = 40 kWh/dygn
0 grader = 60 kWh
-5 grader = 80 kWh
-10 grader = 140 kWh
Detta är total elförbrukning från tidigare ägare men elen har nog används till 90% till värmepumpen. I extremfallet tror jag dygnsförbrukningen låg på ca 150 kWh vid -12 grader och då måste väl nästan hälften av detta vara elpatronen? Pumpen i sig kan väl dra max ca 50 kWh/dygn?

Jag håller på att isolera så jag hoppas slippa eltillskotet mer än kanske några extrema dagar.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 14 november 2009, 10:08:07 »

du ska försöka hålla så låg tempratur som möjligt på VB, deta ger bästa COP & då ger öven pumpen högsta effekten (mäst kW)

detta gör du genom att ha alla termostater bortkopplade eller på max. det är också storleken (efekten) på radiatorerna som styr detta, ju fler & större du har deto lägre tempratur på VB får du, men har bibehålt samma inomhustempratur.

Pumpen kommer att gå längre o längre tid hela tiden & tillslut går den 24h/dygn (efter detta så ehövs elpatronen för at öka effekten)
Du kan köra med bortkopplad elpatron om du vill, det är bara hustempraturen som i värsta fall sjunker lite.
men för komfortens skull så är det bättre att ha den inkopplad & i stälet öka gradminutrarna för när den ska kopplas in (testa att ställa upp den regällt!)
(rnt tekniskt finns det en del tillfällen då elpatronen kan behövas trots att pumpen inte går 24h/dygn
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 14 november 2009, 08:44:41 »

carman. Jag förstår detta ror jag men pumpen borde väl i alla fall kunna producera betydligt mer värme än nu om den få gå längre tider? Eller är det något som hindrar att pumpen går mer eller mindre konstant? Det borde väl vara en fördel om raddarna ständigt är ca 45 grader än att de svalar till 35 för att sedan värmas till 50.

Jag undrar också om jag har något att vinna på att installera ytterligare några raddar. Mina 7 raddar på 90 kvadratmeter låter väl ok? Jag får kanske försöka ta och räkna ut effekten på dessa även om de inte finns att köpa.

Ytterligare en fråga. Jag har stängt av elpatronen. Hur vet jag om denan egentligen skulle ha behövts? Endast genom att det blir för kallt i huset eller händer något annat?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 november 2009, 21:11:52 »

vi tar ett exempel spm går att förstå.

jag har en vatten kockare, den rymmer 1,5 liter vatten & är på 2kW
Den har kapasitet att få vattnet till 100 grader

Om jag tar samma vatten kockare o lägger den i östersjön, så kommer vatten tempraturen inte nå inärheten av 100 grader, trots at den fortfarande levererar 2kW
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 november 2009, 21:09:42 »

Jag håller på att förbättra isolering men på vilket sätt påverkar detta kurvan? Jag skulle gissa på att eltillskott borde behövas vid -15-18 grader. Jag har 7 radiatorer på ca 90 kvm boyta så det borde funka som lågtemperatursystem ? eller? 5 av 7 radiatorer är feta sektionsraddar från gamla tider.

Varför kan jag inte gå efter nibekurvan? Pumpen skall väl kunna producera 55 grader = 15 minusgrader innan eltillskott behövs? Vad är det jag har missat?

värmepumpen kan rent tekniskt produsera 55 grader (för att vara korekt så kan den produsera så varmt vaten att retuden är 50 grader, hur varmt det blir beror på cirkulation & hur stor förlusten är på vägen)

men din pump kan ju bara ge 5 kW (korekt värde vod 50 graden är nog bara 4 kW ungefär)
om huset behöver mer än 4 kw kommer du behöve elpatron, helt oavsett vilken vatten tempratur du skickar ut.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 13 november 2009, 21:00:02 »

Jag håller på att förbättra isolering men på vilket sätt påverkar detta kurvan? Jag skulle gissa på att eltillskott borde behövas vid -15-18 grader. Jag har 7 radiatorer på ca 90 kvm boyta så det borde funka som lågtemperatursystem ? eller? 5 av 7 radiatorer är feta sektionsraddar från gamla tider.

Varför kan jag inte gå efter nibekurvan? Pumpen skall väl kunna producera 55 grader = 15 minusgrader innan eltillskott behövs? Vad är det jag har missat?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 13 november 2009, 20:32:40 »

Om huset behöver så mycket som 44gr VB- fram vid 0 gr, så har du ett högtemp. radiatorsystem.
Huset har tidigare eldats med olja?

Gissar att huset klarar ca -5gr innan eltillskott behövs.

Mitt system behöver 33gr vid 0gr, och ca 40gr vid -10gr.
Aldrig behövt eltillskott.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 13 november 2009, 18:38:13 »

Jag står inför min första vinter med värmepumpen 8och hus) och undrar vad jag kan förvänta mig av dess kapacitet. Nibe 1115 5 kW. Lite data
Vid 10 grader ute är VB-fram ca 33 grader. vid 5 grader 38 grader och vid 0 grader ca 44 grader på VB.
8-15 timmars drift per dygn (oftast 12) och 20-24 starter.
Om jag bara följer Nibes kurvor (kör kurva 8 +2) så tolkar jag det som om pumpen skulle produceras ca 55 grader VB vid -15 grader men går pumpen lila lång tid? Eller ökar både temperatur och drifttid? Jag behöver inga siffror utan vill mest veta hur detta fungerar. Jag gör allt jag kan för att undvika behovet av eltillskott (en principsak).
VB-r ligger ca 5 grader under VB-fram. Är detta ett delta T som är för lågt och kräver strypning?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!