Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det inga billiga Vindkraftverk?  (läst 96193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #30 skrivet: 22 augusti 2007, 12:33:29 »
ännu mer
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #31 skrivet: 22 augusti 2007, 20:16:18 »
Teoretiskt kan ett vindkraftverk som mest ge en effekt som är 0,59 * svepta arean * (luftens densitet/2) * vindhastigheten^3, se t.ex.

http://mainweb.hgo.se/projekt/cvi.nsf/0/D2DCA3E6755F1BC6C1256EB500448957/$FILE/Faktablad%201%20Vindens%20Kraft.pdf?openelement

10 kW modellen med en rotorradie på 4 meter skulle då kunna ge max 18 kW vid 10 m/s. Nu ger den 10 kW vilket ger en verkningsgrad på 55% av teoretiskt maximum. Rimligt värde.

Men det intressanta är att 10 kW-aren vid 5 m/s ger ungefär 3,7 kW. Då teoretiskt maximum är 2,3 kW om jag har räknat rätt skulle jag vilja sätta ett frågetecken för diagrammens riktighet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #32 skrivet: 22 augusti 2007, 21:27:07 »
jag har försökt i alla tider vad gäller teori att inte blanda teoretiska formler & uppmätt fakta ! ;D
samma gäller då producerad w i vind & COP värden på v pumpar.
om någon vill så finnes denna utställnings lastbil för utlåning så får var o en utan formler prova själva.
dra ut en kabel från huset o koppla in en kupe värmare eller annat o kör en vecka.
kan även vara intressant för dessa som är oroliga för ljud nivån.

ps: allt är möjligt i domsjö  ge oss tid bara !! :D
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #33 skrivet: 22 augusti 2007, 21:39:33 »
Teoretiskt kan ett vindkraftverk som mest ge en effekt som är 0,59 * svepta arean * (luftens densitet/2) * vindhastigheten^3, se t.ex.

http://mainweb.hgo.se/projekt/cvi.nsf/0/D2DCA3E6755F1BC6C1256EB500448957/$FILE/Faktablad%201%20Vindens%20Kraft.pdf?openelement

10 kW modellen med en rotorradie på 4 meter skulle då kunna ge max 18 kW vid 10 m/s. Nu ger den 10 kW vilket ger en verkningsgrad på 55% av teoretiskt maximum. Rimligt värde.

Men det intressanta är att 10 kW-aren vid 5 m/s ger ungefär 3,7 kW. Då teoretiskt maximum är 2,3 kW om jag har räknat rätt skulle jag vilja sätta ett frågetecken för diagrammens riktighet.

har du då räknat på som jag gissar ett verk som skall prod 400 volt direkt från generatorn ??
du måste tänka såhär !!! de uträkningar som finnes att tillgå gissar jag beräknas på en viss rotor hastighet för att kunna prod rätt volt + 50 hrts. sedan växel lådor på dessa stora verk ! tror du dessa har någon inverkan ?
jag bara undrar.
de e lättare att köra dessa smÃ¥ via en el mätare + en vind mätare för att fÃ¥ svar pÃ¥ detta!! hmmm mins att jag redan provat detta hmm. men de e klart jag litar inte pÃ¥ mätare heller.   inge illa menat !  kom gärna o prov kör om du vill.

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #34 skrivet: 22 augusti 2007, 22:49:21 »
Jag bifogar lite tabeller från ett Enercon 800kw som referens till diskussionen.

Effektkurvan är här exponentiell, och endast 15% av effekten produceras vid 6m/sek (max produktion vid 14m/sek)

Jag förstår inte heller hur kurvan kan se ut som den gör på dina verk, men har du själv mätt och provat att det stämmer så är det ju toppen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #35 skrivet: 22 augusti 2007, 22:53:55 »
2.  Det största problemet jag ser med denna lösning är hur man skall använda energin.  Man vill ju inte koppla in apparater speciellt till vindsnurran när man använder dem, utan man vill ju att vindsnurrans energi automatiskt skall användas av hela huset i sÃ¥ stor mÃ¥n det gÃ¥r.  DÃ¥ behöver man 3-fas växelriktaren men dessutom sÃ¥ behövs det ju nÃ¥gon typ av logik för att blanda/balansera elen frÃ¥n vindsnurran med elen frÃ¥n nätet.  Annars blir det väldigt mycket extrabesvär att använda...
antingen väljer man ut vissa produckter i hushållet o driver endast dessa.
eller då sätter man in ett 2 poligt dragande relä på inkommande ledningar.
så länge det finnes kraft i banken så drar detta relä o all ström kommer via banken.
tar du ut för mycket ström så det blir nästan tomt så skyddar invertern banken mot total urladdning o bryter strömmen .
då släpper även relät o kraft släpps på från nätet.
Men med ett enkelt relä sÃ¥ blir det ju väldigt mycket korta strömavbrott när relät växlar.  Vad tycker värmepumpen, datorn osv om det?

Och hur gör man när hela husets effektbehov överstiger vad växelriktaren kan ge?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #36 skrivet: 23 augusti 2007, 08:25:41 »

har du då räknat på som jag gissar ett verk som skall prod 400 volt direkt från generatorn ??
du måste tänka såhär !!! de uträkningar som finnes att tillgå gissar jag beräknas på en viss rotor hastighet för att kunna prod rätt volt + 50 hrts. sedan växel lådor på dessa stora verk ! tror du dessa har någon inverkan ?
jag bara undrar.
de e lättare att köra dessa smÃ¥ via en el mätare + en vind mätare för att fÃ¥ svar pÃ¥ detta!! hmmm mins att jag redan provat detta hmm. men de e klart jag litar inte pÃ¥ mätare heller.   inge illa menat !  kom gärna o prov kör om du vill.


Nej, jag räknade bara på effekten rotorn kan ge. Det är riktigt att sedan kommer generatorns verkningsgrad in och den varierar med varvtal och belastning. Likså varierar rotorns verkningsgrad med vindhastighet och varvtal, antar att så små vindkraftverk inte har blad som är vridbara. Det försvinner alltså en hel del effekt från rotorn teoretiska effekt till det man kan få ut från generatorn.

Men det understryker bara att om en rotor med 4 m radie (50 m2) som vid 5 m/s teoretiskt kan ge 0,59 * 50 * 1,2/2 * 5 * 5 * 5 = 2212 W enligt databladet påstås ge 3,7 kW el så är något fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #37 skrivet: 23 augusti 2007, 09:59:25 »
2.  Det största problemet jag ser med denna lösning är hur man skall använda energin.  Man vill ju inte koppla in apparater speciellt till vindsnurran när man använder dem, utan man vill ju att vindsnurrans energi automatiskt skall användas av hela huset i sÃ¥ stor mÃ¥n det gÃ¥r.  DÃ¥ behöver man 3-fas växelriktaren men dessutom sÃ¥ behövs det ju nÃ¥gon typ av logik för att blanda/balansera elen frÃ¥n vindsnurran med elen frÃ¥n nätet.  Annars blir det väldigt mycket extrabesvär att använda...
antingen väljer man ut vissa produckter i hushållet o driver endast dessa.
eller då sätter man in ett 2 poligt dragande relä på inkommande ledningar.
så länge det finnes kraft i banken så drar detta relä o all ström kommer via banken.
tar du ut för mycket ström så det blir nästan tomt så skyddar invertern banken mot total urladdning o bryter strömmen .
då släpper även relät o kraft släpps på från nätet.
Men med ett enkelt relä sÃ¥ blir det ju väldigt mycket korta strömavbrott när relät växlar.  Vad tycker värmepumpen, datorn osv om det?

Och hur gör man när hela husets effektbehov överstiger vad växelriktaren kan ge?


skall man göra på detta vis med ett 2 poligt relä & driva hela huset så antar jag att det bör vara en god ide att dimensionera vindkraft verkets storlek efter husets behov !! :o .
invertern går att överbelasta 125% men i alla fall synd att montera en för litet verk mot stor förbrukning.
har testat ca 200 simulerade på/av med relä utan att min laptop tagit skada. men de är ju klart nog tycker jag att man skall överväga att nätkoppla om man har känslig elektonisk utrustning separat.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #38 skrivet: 23 augusti 2007, 14:15:09 »
Citera
har testat ca 200 simulerade på/av med relä utan att min laptop tagit skada

En laptop har ju ett eget batteri så vad visar det? Vad händer med en vanlig dator blir det ett avbrott?

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #39 skrivet: 23 augusti 2007, 16:42:03 »
En UPS http://datu.manufacturer.globalsources.com/si/6008807874485/pdtl/Uninterruptible-power/1002757277/UPS.htm
UPS fungerar så att när nätspänningen försvinner så går den över i bateribackup blixtsnabbt och elektroniskt så att inkopplad utrustning inte hinner av att känna ett avbrott. (Använd en kontaktor för att "koppla tillbaka" nätspänningen, då tror UPS:en att strömmen är tillbaka och kopplar om till nätdrift) Bara teoretiskt flum detta, vet inte om det funkar. Frågan är bara vad det kostar, förmodligen inte ekonomiskt försvarbart.
UPS vanliga som backup till datorer.
EDIT: http://www.sunshineups.com/eabout.html en länk till.

Har inte "grävt" så mycket i detta bara googlat lite snabbt
« Senast ändrad: 23 augusti 2007, 16:59:52 av kristerl »
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #40 skrivet: 23 augusti 2007, 17:03:03 »
Och jag som trodde att  UPSen ständigt laddade sina batterier och att den kontinuerligt omvandlade ström frÃ¥n batterierna till 230 volt och pÃ¥ sÃ¥ sätt var "oberoende/okänsligare) för nätstörningar. Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #41 skrivet: 23 augusti 2007, 17:11:58 »
Ehum ja du har nog rätt! Som sag det var en snabb tanke. Edit: det ska gå bra ändå vid närmare eftertanke. (inte tid att tänka just nu)
« Senast ändrad: 23 augusti 2007, 17:15:05 av kristerl »
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #42 skrivet: 23 augusti 2007, 17:24:28 »
Citera
har testat ca 200 simulerade på/av med relä utan att min laptop tagit skada

En laptop har ju ett eget batteri så vad visar det? Vad händer med en vanlig dator blir det ett avbrott?

MVH // Rolle

har en gammal laptop utan batteri !!!
har liksom ingen nytta av batteri  o för snÃ¥l att köpa nytt.(altid ström med mig i alla fall) :P
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #43 skrivet: 23 augusti 2007, 18:23:13 »
Och jag som trodde att  UPSen ständigt laddade sina batterier och att den kontinuerligt omvandlade ström frÃ¥n batterierna till 230 volt och pÃ¥ sÃ¥ sätt var "oberoende/okänsligare) för nätstörningar. Sc:,h Sc:,h
Ja, en riktig UPS tar sin ström frÃ¥n ackarna via en omformare hela tiden.  Däremot finns det SPS som i dagligt tal ocksÃ¥ kallas för UPS, och där switchas det över till batterikällan när spänningen underskrider en viss nivÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #44 skrivet: 27 augusti 2007, 20:26:42 »
Har nu letat och klurat, hittat ritningar för gör det självbygge m.m.
Vore ju kul att dra ner elräkningen naturellt, man har ju mycket i hemmet som behöver drivas även om man har lyckats få ner värme och varmvattenkostnaderna. Solpanel och vind + kanske solcellspanel.

Tips nÃ¥gon  knUp

har lite nya ideer på gång vad gäller vind kraft med en variabel transmision.
åker ner till fabriken i kina nu den 30/8 för att kolla om dom kan tilverka denna åt mig.
dessa vark kommer att vara direckt nät kopplade utan batteri bank.
detta verk finnes redan i drift här i sverige o fungerar över förväntan.
har änteligen hittat en likasinnad tok fan som brinner för detta + att han är otroligt duktig som konstruktör.
så för mig är denna höst jätte kul vad gäller vind kraft.

följ strömmen stäng av den !!

krille
energicentra.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!