Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?  (läst 8599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« skrivet: 14 januari 2012, 14:52:46 »
Jag har en Thermia Villa 120 från 1996, med ny kompressor sedan 2 år eller nåt.
Nu när det äntligen blev lite kallare denna vinter larmade den och kompressorn går inte mer.
Jag misstänker att jag behöver fylla på gas, som så många gånger förr, men tänkte att det vore bra att veta att det är just det felet.
Förra vintern var det likadant, men den gången var det växelventilen som krånglade och så småningom ledde till att kompressorn slutade gå, när jag sedan motionerade ventilen gick allt bra igen, bättre än på länge t o m.

Nu började det med att kompressorn lät lite mer än vanligt på morgonen, och senare på dagen såg jag att larmlampan lyste, och så står det "VP-larm" på displayen. Har inte bläddrat igenom temperaturer osv på kompressorn, men växelventilen verkar i alla fall funka eftersom jag har värme ut i radiatorkretsen - jag har även "motionerat" ventilen lite manuellt, via dess spak.

Lågtrycksåterställningen känns inte bra, på säkerhetspressostaten - när jag provar att återställa den, så händer inget, och jag upplever att knappen inte går att rubba. Stänger jag av pumpen helt och väntar några minuter så känns knappen kanske mer normal, men vid återstart larmar pumpen med sin röda lampa, direkt utan att kompressorn ens gått ett varv.

Vid tidigare tillfällen med lågt tryck i gaskretsen, så har man kunnat återställa med knappen på pressostaten, och så har kompressorn gått igång för att lösa efter en kort stund.
« Senast ändrad: 14 januari 2012, 14:59:33 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2012, 15:11:25 »
Jag pillade nu äntligen vidare efter att pumpen stått i en vecka.
Den är lite inbyggd, men jag sträckte mig så att jag kom åt återställningsknappet till motorskyddet utanpå den vita kåpan vid kompressorn.
Då hoppade den igång. Ett kort tag. Därefter kände jag på pressostaten, och när jag tryckte på högtrycksåterställningen, så startade den igen.
Då gick den lite längre, men lät efter ett tag ansträngd, och så småningom löste den ut igen - provade inte att återställa, så jag vet inte om det var pressostat eller motorskydd denna gång.
Jag ska kolla att jag har 3 faser ända fram, men i övrigt har jag inga idéer.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2012, 15:14:54 »
Lite mager info för att ge nåt konkret råd.
men visst låter det som att den ev trippar på högtryck.
flöde över kondensorn?... dvs täppt sil, defekt VB-pump eller växelventil...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2012, 15:50:32 »
Har lossat lite av inbyggnaden framför, tagit bort kåpan till kontaktorer och motorskydd.
Tryckte på återställningen av högtryck, varvid den gick igen.
Har inte hittat riktigt var på kontaktorerna/motorskyddet jag verkligen har matningen, det var ju liksom lite mer än tre ledningar där...
Dock är det ju så att den verkar gå igång vid återställning, så jag antar att det inte är en fas som fallit bort, annars tänkte jag att det möjligen kan vara en effektvakt som sitter nånstans före matningen som spökar, säkringarna verkar ju annars hela.

Vid högtryckslösning; vad är egentlgen felet då, växelventilen är ju opålitlig så att det räcker, men när den kärvade tidigare så var det väl så att den bara körde varmvattenberedarkretsen, även när pumpen "trodde" att det var radiatorn, varvid tempgivarna snabbt indikerade att radiatorkretsen var varm, och pumpen därmed slog av. Sen slog motorskydd och eller ht-pressostaten av, minns inte riktigt. Kollade silen då, förra vintern för första gången nånsin, men den var hyfsat tom. Det var när jag rotade vidare och hittade växelventilen som allt löste sig när jag tryckte lite på den spaken.
Jag minns att jag räknade ut att det nästan måste vara den när jag kollade alla temperaturer över displayen - och i och med att jag då visste var givarna satt på kretsarna.

Elpatronen gör f ö att jag har fullt varmvatten i kranarna, och i radiatorkretsen är det för kallt, men inte helt svalt.


EDIT: har pillat vidare, och jag har ju en känsla av att det ändå är en spökande växelventil (har sökt reservdel i snart ett år utan framgång).
Enligt displayen har jag samma FL-temp som VB-temp för det mesta. FL-temp och returtemp stämmer dåligt när jag jämför mellan de värden som syns på displayen och det som syns på de bimetalltermometrar som sitter på kopparören utanför aggregatet.

Vore ju skönt om det inte är gasen som är slut i alla fall, samt att jag inte tar hit en kyltekniker när det i själva verket är en ventil som är problemet.
« Senast ändrad: 14 januari 2012, 16:21:54 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2012, 16:32:40 »
def inte gasbrist vid ht-trip.
har du haft motorn borta på växelventilen och kollat att spindeln går lätt?
smörj med olja eller liknade och motionera
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2012, 16:53:23 »
Nja, det är inte en sån ventil där reglermotorn går att ta bort, det är en ventil som syns på bild i denna tråd från förra vintern: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40566.msg384912#msg384912

Jag har fortsatt att motionera den med spaken, smort det man kommer åt (som troligen inte är det som går trögt), men framförallt upptäckte jag nu att cirkpumpen till markkollektorn är alldeles för varm. Det sitter en sådan som är inne i kabinettet, och sedan sitter det ytterligare en likadan i serie. Den sitter tydligen där p g a markslingan är ovanligt väl tilltagen, och den känns ju som om den går varm p g a det är torrt. Dock är det vätska i expansionskärlet.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2012, 17:02:49 »
Nja, det är inte en sån ventil där reglermotorn går att ta bort, det är en ventil som syns på bild i denna tråd från förra vintern: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40566.msg384912#msg384912

Jag har fortsatt att motionera den med spaken, smort det man kommer åt (som troligen inte är det som går trögt), men framförallt upptäckte jag nu att cirkpumpen till markkollektorn är alldeles för varm. Det sitter en sådan som är inne i kabinettet, och sedan sitter det ytterligare en likadan i serie. Den sitter tydligen där p g a markslingan är ovanligt väl tilltagen, och den känns ju som om den går varm p g a det är torrt. Dock är det vätska i expansionskärlet.
löser den på högtrycket borde det inte vara brinepumpen det är fel på, snarare pumpen som sitter monterad under växelventilen, är du säker på att den går?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad moment22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2012, 17:04:08 »
hugger på denna tråd ,

skulle gärna vilja veta hur man ser om gasen saknas ?  i sikt glaset syns ingenting ,,ser helt tomt ut, ska det va sÃ¥,,
 Ã¤r det bara gas som ej syns eller ska det va som nÃ¥n vätska man ser?

den gÃ¥r men när den växlat över kört VVatten sÃ¥ orkar den inte upp i given radiator temp 48* ,den stÃ¥r o tuggar pÃ¥ 32*  just sÃ¥ här vi 0* 
 tillskott är ställt  pÃ¥ -1,5
 pumpen är en IVT  E

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2012, 17:16:02 »
hugger på denna tråd ,

skulle gärna vilja veta hur man ser om gasen saknas ?  i sikt glaset syns ingenting ,,ser helt tomt ut, ska det va sÃ¥,,
 Ã¤r det bara gas som ej syns eller ska det va som nÃ¥n vätska man ser?

den gÃ¥r men när den växlat över kört VVatten sÃ¥ orkar den inte upp i given radiator temp 48* ,den stÃ¥r o tuggar pÃ¥ 32*  just sÃ¥ här vi 0* 
 tillskott är ställt  pÃ¥ -1,5
 pumpen är en IVT  E
Det ska inte synas något i synglaset, bubblar det i stabil drift så är det gasbrist.
titta i synglaset i startögonblicket så ser du hur det ser ut när det bubblar, ett tag efter start så ska det gå rent i synglaset.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2012, 17:16:45 »
Har nu i vilket fall åtminstone konstaterat att när allt går igång, och det är spänning på cirkpumpen på kollektorkretsen (brinepumpen kan man väl kalla den), så snurrar den inte, den är varmare än vad den borde vara normalt, och den pump som ligger före, dvs inne i kabinettet på samma rör, snurrar. De får spänning samtidigt.

Beträffande hög- och lågtryck så har jag vid det här laget återställt båda två så att kompressorn gått igång. Men det är nog kanske tre gånger på hög, och en gång på låg, som det har löst ut. Att byta pumpen känns ju ganska okontroversiellt, alldeles oavsett allt annat så bör väl den bytas om den inte snurrar trots att den har spänning...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2012, 17:28:51 »
Har nu med skruvmejsel satt snurr på cirkpumpen när den fick spänning, och då går den. Återstår att se om kompressorn kommer att lösa... Växelventilen verkar nu stå i öppet läge (spaken vid OPEN), och det betyder nog att cirkulationen sker i rad-kretsen.

EDIT:
Kompressorn gick rätt länge, stannade med lite mer väsen än vad jag TROR är normalt... Löste dock inte. Jag skruvar på kontaktorkapsling, och kapsling på cirkpump osv, varvid kompressorn går igång av sig själv igen. Kommer nu på den ljusa idén att kika i det lilla glaset på kretsen med köldmediet, och kan ju konstatera att det är allt annat än bubbelfritt. Det är närmast grått innanför glaset, och det upphör inte på nån minut i alla fall, så jag slår av kompressorn och antar att det är en kyltekniker jag behöver i alla fall.
Tar gärna emot tips på nån som finns så nära som möjligt, jag bor i Enhörna utanför Södertälje.

Senare under kvällen provade jag igen, cirkpumpen gick, och kompressorn tuffade på länge och väl. Det tar någon eller några minuter, sen är det tyvärr skum i det lilla siktglaset. Kompressorn löste dock inte ut, utan det blev värme av det hela, och senare under kvällen var det väl som vanligt, med den skillnaden att ljudet är lite mer ansträngt och att det tar tid för att få värmen att gå upp ordentligt. Cirkpumpen var i princip så varm att man inte kunde hålla i den. Antar att den är på väg att haverera.
Nästa steg är att få tag i en Grundfos 25-80 180, byta den, samt sedan få hit en gubbe med gas antar jag. Under tiden får det gå på elpatron, känns inte som om det är bra att vare sig köra cirkpumpen eller kompressorn under dessa förhållanden.
« Senast ändrad: 16 januari 2012, 09:55:48 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2012, 15:51:14 »
Har nu bytt cirkpumpen, har äntligen fått min nya växelventil, och har genomlidit en period med neråt 10-12 grader som kallast i huset, trots kakelugnar och andra eldstäder - samt elpatron. Elkassetten verkar inte gå som den ska, den har ju mest suttit som backup i åratal, men funkade senast den användes för ett antal år sen.
Nåja, körde värmepumpen för att se att nya cirkpumpen gick som den skulle. Konstaterar då att temperaturerna enligt givarna ligger annorlunda än termometrarna på kopparrören. Den larmar p g a vvb-temp och nåt annat.
Jag misstänker att bubblorna som indikerar för lite gas, är en sak, men mina VP-larm beror nog ändå på växelventilen.
Det är nog bara att bita ihop och börja försöka byta den trots att det känns som fel system att riva isär så pass mycket på radiatorkretsen.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2012, 00:02:35 »
Jag har nu bytt den cirkpump för markkollektorslingan som tidigare gick varm.
Jag bytte idag också växelventilen som har varit "otät" i växelfunktionen.

Jag har konstaterat att jag nu kan få värme i huset åtminstone med elpatronen i värmepumpen vilket tidigare gick ganska dåligt.

Dock hände följande när jag efter några timmars drift på elpatron slog över värmepumpsläge:

Högtryck löste två gånger efter kort tids drift.

Jag väntade nån timme till och provade igen; då kollade jag att köldbärarpumparna gick - och det visade sig att den nya pumpen inte gick, men den gick igång - varvid den andra* stannade... Den gick inte igång fast jag petade runt motoraxeln.
Jag fick VP-larm, men kompressorn stannade inte. Jag slog av på manöver, och startade om.

Då gick båda cirkpumparna, men efter en stund när kompressorn startade, så stannade den pump som strax innan stått stilla under drift...

Båda pumparna går runt lätt och fint när man vrider dem runt med skruvmejsel...

Jag har inte kollat (trångt), men måste väl ha spänning fram till båda pumparna samtidigt, jag tror att "extrapumpen" helt enkelt är kopplad parallellt på den kontaktor som slår på den ordinarie pumpen.

Jag har f ö fortsatt bubblor i synglaset på köldmedieslingan. Det löser inte för lågtryck.


*Jag har två seriemonterade pumpar för brine, pga stor kollektor.

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2012, 10:06:45 »
Jo, båda står på "trean".
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!