Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?  (läst 6074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #15 skrivet: 22 september 2006, 12:01:46 »
Kanske 3 (eller 4) kollektorslangar i samma hål??
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #16 skrivet: 22 september 2006, 12:13:14 »
En entreprenör förslog större diameter på borrhålet 5,5 tum i mitt fall och att det i mitt fall skulle kunna kompensera om man inte kunde komma tillräckligt djupt. Då kanske man slipper dubbla hål eller kompensera med jordkabel.
Hur är relationerna mellan borrdjup och borrhålsdiameter?

Høres ekstermt merkelig ut. Et større hull gir dårligere termisk overføring mellom berget og kollektoren, dermed dårligere effekt. Ikke bedre. Kanskje entrepenøren tenkte på en vannbrønn...?

Det är möjligt att han funderar på att stoppa ner dubbla slangar men tyvärr är det inte så enkelt att öka värmauttaget från en borra, volymen berg runtomkring (som ska försörja hålet med värme) är densamma oavsett borrhålsdiameter.

Det stämmer också att berg leder värme bättre än vatten så ett tajt borrhål är bättre ur denna synvinkel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #17 skrivet: 22 september 2006, 12:55:27 »
Rimligen borde det inte bli mer värme ur ett hål med större diameter eftersomk det är berget, inte hålet som ger värmen. Kan större diameter ge bättre förutsättningar att komma djupare? Var är normal standard?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!