0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, men nu går det väl göra ett smärre klipp rent prismässigt, så är man inte rädd för att skruva/lämna in på service kan det väl iofs bli en bra affär ändå.
Varifrån kommer info att Garret turbo skulle rasa efter 15k? Turboras hör väl främst till tidsepoken då snurrorna var oljekylda.. och det var inte bara Saab som hade problem.Har haft en antal Saab turbo som gått 30+ (gamla 900, 9000 aero samt en 9-5) och aldrig haft nåt ras. Inga växellådor heller för den delen.Rådet är väl som vanligt att lyssna på dem som verkligen verkar veta nåt, typ Strip här ovan... och du kommer nog kunna göra en bra deal när de överdrivet nervösa nu skall sälja i panik
Det är så det är i Sverige, folk är blinda när det gäller SAAB och Volvo och springer och köper BMW och Audi.De bedömmer de svenska bilfabrikerna efter sin egen insats i arbetslivet och tycker att det är skit.Jag tycker att Volvo är att jämföras med en skärbräda medans SAAB är som en surfplatta
Då vänder jag på frågan och säger vilken bil är bättre?
Sen vad jag vet så finns det inte ens en handfull tillverkare i världen av turboaggregat.Garret, Mitsu, IH bl.aDessa aggregat sitter i alla världens bilar och hur bra det fungerar beror mera på om de har matchat turbo och motor än vem som har tillverkat den.
hej att ni orkar.... det är väl inte svårt å fatta att efter xxxxx antal mil tar en turbo slut....oavsett om den sitter i en golf eller i en volvo...det som i huvudsak styr livslängden är kvaliten på oljan,hur motorn körs å hur man stannar av motorn efter körning,finns inte en turbo som mår bra av att köras glödröd å sen tvär stänngas av oaavsett om den sitter i en saab eller volvo...sen är det ingen nackdel att varmköra en turbo motor nån min innan man kör som ett troll ....så smörjningen kommer igång rejält i turbonå kör man som en galning med 1,6 kg ladd nöter det förmodligen mer på grejerna än om man tuffar runt med 0.4 kg i laddtryck
Så du säger att saab har 1,6kg laddtryckt medans din familjecontainer till peugeot har 0,4?
hej... funkar inte företaget/företagen så lägg ner skiten eller ska vi börja stoppa in skattepengar i ica å coop med då nån butik går illla ?ett företag som skälv inte kan eller klarar av att stå på egna ben å generera vinster ska inte finnas.eller det går i kk....då det fattas pengar så funkar det för flera 100 000 småföretagare i sverge varför ska nu SAAB va ett undantag ?
skrev jag det ? .....mig veterligen sitter det inte nån turbo i min 806a ....så laddar jag 0,4 är det ett under
vi bor 3400 i komunen ca å 50 jobb är hyfsat stor % då...va bara en tanke
Det bor ca 46000 i trollhättan vilket med 3000 gör 6,5%.Dina 50 i en by med 3400 gör 1,4%.Du snackar hellre än du räknar va?
Källan är saabforumet där majoriteten är av åsikten att i 95:serien är det Mitshubishi-turbon (som bara finns i aeron) som håller bäst. Turborasen i 95-serien härleds till det ökända oilsludge-problemet (vevhusventilationen) där man får en serie med problem typ turbo-kamkedja-etc som då får kortare livslängd.9000 och 900 har en annan motortyp med bättre vevhusventilation så där finns inte dessa problem.Av Strips inlägg gissar jag att han kör taxi pga miltalet-och då finns det alltså en ägare som sköter bilen enligt manualen med olika förare och olika körsätt som faktiskt ger bilen bra betyg, frågan är hur mycket som en 95:a måste fixas till som gått över 50000 mil, vet inte om dom servar med byte av motorkuddar-stötdämpare och hela bromspaketet, för det lär vara rejält slitet på 50k förutom motorslitaget. Själv tittar jag på bilar mellan 15-20k i mil.
Kollar på beg Saab trots konkursen, typ 9-5 och 2,3 serien - och det är kombi som gäller.Vad jag vet är det farligaste med 95:an problematiken med oildsludge (dålig vevhusvent), som åtgärdades helt fr.om 2004 - men samma vevhusvent finns fram tills 2010. Men vad mer har dom gemensamt som vanligaste fel, på saabforum anges oilsludge/bussningar/kränghämmare, kamkedja och rost vid "hundbenet"Finns det någon saabmeck här på forumet som kan komma med tips i bästa köp av beg 95:a.Min oro är: Trots full servicebok har man inga garantier för att klara sig från motorras, för även om man fixat vevhusvent så vet man inte hur långt bilen gått innan detta uppgraderades och hur stor skada som då redan fanns i motorn.(körstilen avgör extremt mycket - långpendlare är bra medan kortpendlare är högrisk) Turbon på 2,0 och 2,3 är typen Garret och verkar ha en livslängd på 10-15kmil innan dom rasar, medan aero har Mitshubishi turbo som anses klara upp till 20k innan dessa också rasar. Detta medför även att kamkedjan kan ha tagit stryk, och hela 95-serien är så konstruerad att man då måste dra ut hela motorn för att fixa kamkedjan.Det finns en del annonser med 95:or som säljs med defekt motor för billig peng, kan det vara större idé att titta på dessa och kosta på en total motorrenovering, eller ska man istället enbart kolla på modeller från 04 och senare, som idag ligger från 35k och uppåt i prisklassen. Vad kostar en totalrenoverad motor för typ 2,3, och vad kostar en växellåda - då med montering för det är inget som jag fixar själv.
9000 var/är en riktigt bra bil.Den sista riktiga Saaben utan en massa GM delar och halvmesyr, motormässigt riktigt hållbar.
Var lite smart och avstå från SAAB....Skulle köpa ett nytt glas till sidospegeln kostade skjortan men det värsta var att jag skulle få vänta till Oktober.. SAABén är en kanonskön bil att köra framåt men att backa eller att packa i är den helt värdelös!!!
Japp Tipo! kex kex kex och åter kex. Båda dörrarna på båda "mina" exemplar var helt slut och behövde akutplåstras för att inte fladdra loss i fartvinden!
Vi har en SAAB 93 sedanmodellen, och visst är det bananer och äpplen..Men att det blev en sedanare var för att den bara ramlade in i våra liv, skulle aldrig ALDRIG köpa en sån skitbil, som pulare man är så behöver man kunna lasta bilen, backa gör man ju ofta och då ser man inte ett smack bakåt...Nä ska det vara bil så ska det vara V70..Tyvärr behåller vi nog SAABen..
Det finns ju en (flera) anledningar till att de gått i konkurs, den främsta är väl troligen att de helt enkelt inte gjort tillräckligt snygga och bra bilar för att kunna sälja tillräckligt många.Att det finns märkeslojala nördar som tycker att SAAB är eller har varit bra är ju helt naturligt, men just detta ändrar ju inte fakta, de var/är inte tillräckligt bra för att överleva i konkurrensen.