Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?  (läst 16106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« skrivet: 06 november 2010, 12:41:54 »
Jag har precis fått installerat en Nibe F1245 värmepump mot bergvärme och har ett nybyggt hus med radiatorsystem och ett garage (där pumpen står) med golvvärme från LK Systems. Till saken, vi investerade i ett ECS-40 paket ifrån Nibe för att kunna köra två klimatsystem på F1245'an.

När pumpen har ett börvärde på 45 grader till husets radiatorer och producerar detta samtidigt som kurva 2 (garagets klimatsystem) har ett börvärde på låt oss säga 12 grader går det fram över 20 grader på golvvärmeslingorna i garaget trots att shunten står på 0.

Jaha, läckflöde säger min vvs-montör och tar kontakt med Nibe, Nibe säger att det finns två olika shuntar, en med 6% och en med 2.5% läckflöde...jag kontrollerar och finner att jag har den med 2.5%. Sänk värmebärarpumpens hastighet till 70% säger de, jag kontrollerar och finner att värdet redan står på 70%.

Enligt min vvs-montör måste vi nu sätta dit en "Esbe" shunt som inte eller i stort sett inte har ett läckflöde...men då tänker jag, ska det verkligen läcka så mycket värme så att börvärdet överskrids med över 100%. Då är vi inte heller i den kallaste perioden då mina element kommer kräva 55+.

Nibe hade tydligen inte förstått problematiken (inte jag som talat med dom ännu) men för mig blir resultatet att jag har 22+ eller mer i garaget trots att jag har min kurva 2 satt lågt för att få ett garageklimat på 10-15 grader.

Värmen till golvvärmefördelarna i garaget kommer alltså från samma rörsystem som ger värme till husets radiatorer. Det sitter en i följande ordning: Avstängningsventil > Shunt > Cirkulationspump > Framledningsgivare > Fördelare

« Senast ändrad: 06 november 2010, 17:55:19 av grelle »
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad Gotavi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2010, 15:47:27 »
Jag har i september/oktober installerat en Nibe F750 samt köpt till shuntgruppen ECS40 för att ansluta både ett radiatorsystem samt ett golvvärme--system. Läkaget i min shunt gör att det anslutna golvvärme-systemet får nästan samma temperatur som radiatorsystemet trots att shunten står i stängt läge.

Jag har haft en maildialog med Nibe där jag har försökt att reklamera den uppbart felaktiga shunten, men dom menar att ett läkage i shunten är helt normalt och något man får acceptera.

Jag tröttnade på Nibes ovilja och beställde en ny shunt av en annan leverantör som jag nu har monterat. Med den nya shunten har jag inga problem med övertemperatur i golvvärme-systemet.

Efter att jag berättat för Nibe att problemet är löst med en ny shunt har jag inte fått någon respons från Nibe.

Kan det vara så att det är tillvärkningsfel på en serie med shuntar, som då får ett läkage som är betydligt över 2.5%? Sc:,h

/Anders
Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2010, 16:29:16 »
Värmen till golvvärmefördelarna i garaget kommer alltså från samma rörsystem som ger värme till husets radiatorer. Det sitter en i följande ordning: Avstängningsventil > Cirkulationspump > Shunt > Framledningsgivare > Fördelare

Hmm, det där känns ju inte rätt. Pumpen och shunten måste väl byta plats i uppräkningen ovan? Pumpen måste ju sitta efter shunten så att vattnet kan cirkulera i golvet vare sig shunten är öppen eller stängd. Kolla principschemat i ECS 40 installatörshandboken hur det skall vara kopplat.

Om det verkligen är kopplat som du sagt kan jag tänka mig att det är det som är ditt stora problem.

Jag är på G att installera en 1245 med ECS 40, och om man tittar i installationsmanualen till ECS 40 ser det ut som pumpen som följer med är en vanligt Grundfos UPS. Om nu shunten är värdelös också känns det ju som man skulle vilja köpa bara elektronikdelarna man behöver och köpa en riktig shunt och energieffektiv pump själv.

I min existerande installation har jag en Esbe shunt, och den läcker en del också, men inte mer än att det fungerar iaf.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2010, 17:44:31 »
Hmm, det där känns ju inte rätt. Pumpen och shunten måste väl byta plats i uppräkningen ovan? Pumpen måste ju sitta efter shunten så att vattnet kan cirkulera i golvet vare sig shunten är öppen eller stängd. Kolla principschemat i ECS 40 installatörshandboken hur det skall vara kopplat.

Om det verkligen är kopplat som du sagt kan jag tänka mig att det är det som är ditt stora problem.

Jag är på G att installera en 1245 med ECS 40, och om man tittar i installationsmanualen till ECS 40 ser det ut som pumpen som följer med är en vanligt Grundfos UPS. Om nu shunten är värdelös också känns det ju som man skulle vilja köpa bara elektronikdelarna man behöver och köpa en riktig shunt och energieffektiv pump själv.

I min existerande installation har jag en Esbe shunt, och den läcker en del också, men inte mer än att det fungerar iaf.

Helt rätt, mitt fel. Självklart sitter cirkulationspumpen efter shunten. Mitt första inlägg är nu redigerat.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2010, 17:54:21 »
Jag har i september/oktober installerat en Nibe F750 samt köpt till shuntgruppen ECS40 för att ansluta både ett radiatorsystem samt ett golvvärme--system. Läkaget i min shunt gör att det anslutna golvvärme-systemet får nästan samma temperatur som radiatorsystemet trots att shunten står i stängt läge.

Jag har haft en maildialog med Nibe där jag har försökt att reklamera den uppbart felaktiga shunten, men dom menar att ett läkage i shunten är helt normalt och något man får acceptera.

Jag tröttnade på Nibes ovilja och beställde en ny shunt av en annan leverantör som jag nu har monterat. Med den nya shunten har jag inga problem med övertemperatur i golvvärme-systemet.

Efter att jag berättat för Nibe att problemet är löst med en ny shunt har jag inte fått någon respons från Nibe.

Kan det vara så att det är tillvärkningsfel på en serie med shuntar, som då får ett läkage som är betydligt över 2.5%? Sc:,h

/Anders

Intressant att se att man inte är ensam eller helt enkelt dum :) För jag, trots min lekmannastatus fick inte heller ihop detta pussel. Jag stängde ganska snabbt av värmen till garaget eftersom det gick fram sådana temperaturer så garaget höll uppemot 25 grader vissa dagar...Precis som du beskriver har jag fått höra att Nibe varit ointresserad i problemet vilket retar mig. Hur är det då tänkt att fungera, ponera att golvvärmen ligger i ett boningshus, ska man då acceptera 28 grader som lägsta framledning på ett golvvärmesystem ?! Vilka temperaturer leder inte det till...

För mig är det uppenbart och jag tänker inte acceptera att de inte gör något åt problemet. Varför ska vi behöva köpa en annan shunt när vi lagt 5000 kronor på deras tillbehör ? Jag finner inget som nämner något om detta stora (enligt mig) läckflöde i deras presentation eller produktblad/installationsblad om produkten.

Vi har fått svaret att kontrollera så vi inte fått shunten med 6% läckflöde och att ställa ner värmebärarpumpens hastighet till 70% eller 50% så att den inte trycker (?) mer än nödvändigt genom shunten.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2010, 07:13:16 »
Vi har fått svaret att kontrollera så vi inte fått shunten med 6% läckflöde och att ställa ner värmebärarpumpens hastighet till 70% eller 50% så att den inte trycker (?) mer än nödvändigt genom shunten.

Hur kontrollerar man det då?
Jag har inte monterat mina grejjor än, vore ju trevligt om man kunde kolla så det är rätt, innan.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #6 skrivet: 11 november 2010, 15:42:47 »
Se min första bild i första inlägget här i tråden, det är brickan som sitter på shunten (närmast shuntmotorn). Jag fick skruva av min och på baksidan var det också tryckt skalan 0-10 och där i hörnet är det stansat Kv2.5 som tydligen skulle betyda 2.5% läckflöde.

Vi ska försöka reklamera shunten till Nibe, min vvs installatör är helt inne på att vi måste sätta dit en Esbe shunt som Gotavi tydligen också behövt göra...väldigt trist. Får se vad Nibe säger när vi försöka reklamera det hela.

Jag fick personligen tipset av Nibe att sänka värmebärarpumpshastigheten till 40% då jag har en F1245-8. Då frågade jag "är det verkligen rakt av så på alla system" - ja var svaret, till följd fick jag ett kallt hus nästa morgon (16 grader) då (enligt min installatör) flödet troligen blivit för dåligt på elementen. Jag kände själv att elementen var kalla nertill och varma upptill. Nu har jag höjt den gradvis till 65% och än tycker jag inte det funkar något bra, 18 grader imorse (-5 -6 ute inatt). Precis just nu kände jag att elementen fortfarande inte är helvarma och jag har en tempdiff mellan fram och retur på 10-11 grader, det antar jag är lite väl mycket ?
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #7 skrivet: 11 november 2010, 17:38:41 »
Se min första bild i första inlägget här i tråden, det är brickan som sitter på shunten (närmast shuntmotorn). Jag fick skruva av min och på baksidan var det också tryckt skalan 0-10 och där i hörnet är det stansat Kv2.5 som tydligen skulle betyda 2.5% läckflöde.

Vi ska försöka reklamera shunten till Nibe, min vvs installatör är helt inne på att vi måste sätta dit en Esbe shunt som Gotavi tydligen också behövt göra...väldigt trist. Får se vad Nibe säger när vi försöka reklamera det hela.

Jag fick personligen tipset av Nibe att sänka värmebärarpumpshastigheten till 40% då jag har en F1245-8. Då frågade jag "är det verkligen rakt av så på alla system" - ja var svaret, till följd fick jag ett kallt hus nästa morgon (16 grader) då (enligt min installatör) flödet troligen blivit för dåligt på elementen. Jag kände själv att elementen var kalla nertill och varma upptill. Nu har jag höjt den gradvis till 65% och än tycker jag inte det funkar något bra, 18 grader imorse (-5 -6 ute inatt). Precis just nu kände jag att elementen fortfarande inte är helvarma och jag har en tempdiff mellan fram och retur på 10-11 grader, det antar jag är lite väl mycket ?

Vilken typ av pump ingick i paketet?

Tycker det ser ut som en vanlig UPS och skulle vilja slippa en sån.

Jag antar att man inte kan köpa paketet utan pump och shunt?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gotavi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2010, 18:45:20 »
Det stämmer. Jag monterade dit en shunt från Esbe, modell VRG130. Storleksmässigt skiljer det några millimeter mellan anslutningarna men jag kunde flexa lite på rören så det gick att återanvända klämmringar och "klämmringsmutter".

På Nibes sida kan man söka fram tillbehörs-kort AXC-40. Som jag förstår är det, det kortet som ingår i Shuntgrupp ECS-40 och det borde gå att köpa det som ett separat tillbehör. AXC-40 används även som poolstyrning m.m.


/Anders
Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2010, 19:56:50 »
Vilken typ av pump ingick i paketet?

Tycker det ser ut som en vanlig UPS och skulle vilja slippa en sån.

Jag antar att man inte kan köpa paketet utan pump och shunt?

UPS 15-60 ligger i paketet.
Tillbehörskortet heter AXC40 (klicka på tillbehör) som Gotavi skrev, och kan styra klimatzon, grundvattenpump, extern tillsatsvärme och lite annat. Kostar runt tre lakan. Det är ju tack vara det höga priset på kortet som det är mat på att köpa hela paketet, men funkar inte skiten är det ju en annan femma. Blir lite nojjig nu, ska ju montera mitt paket i dagarna, vad avgör om det kommer funka eller inte? Stor tempdiff mellan de olika klimatsystemen = problem?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #10 skrivet: 11 november 2010, 20:13:59 »
ECS 40 innehåller ju även en innegivare, och prisskillnaden verkar bara vara 2000, så man kan ju lika gärna testa med ECS 40 först, byta pumpen direkt, och se hur shunten funkar, och byta den också om den i kitet inte fungerar som önskat.

UPS-pumpen duger väl som reserv.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #11 skrivet: 11 november 2010, 21:07:53 »
ECS 40 innehåller ju även en innegivare, och prisskillnaden verkar bara vara 2000, så man kan ju lika gärna testa med ECS 40 först, byta pumpen direkt, och se hur shunten funkar, och byta den också om den i kitet inte fungerar som önskat.

UPS-pumpen duger väl som reserv.

Varför inte UPS? Törstiga på strömmen?
Passar shuntmotorn på en Esbe shunt? Bara en shunt är ju inte så dyr, men behöver man byta motorn ryker ju en tusing till.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #12 skrivet: 12 november 2010, 09:38:00 »
ECS 40 innehåller ju även en innegivare, och prisskillnaden verkar bara vara 2000, så man kan ju lika gärna testa med ECS 40 först, byta pumpen direkt, och se hur shunten funkar, och byta den också om den i kitet inte fungerar som önskat.

UPS-pumpen duger väl som reserv.

Varför inte UPS? Törstiga på strömmen?

Ja, UPS 15-60 drar ju 50 - 70 W, helt oacceptabelt att sätta in en sån pump i dagsläget. Motsvarande Wilo PICO, eller Grundfos Alpha 2, drar väl ca 5 - 40 W, och reglerar ner hastigheten själv när ingen värme produceras..

Citera
Passar shuntmotorn på en Esbe shunt? Bara en shunt är ju inte så dyr, men behöver man byta motorn ryker ju en tusing till.

Tveksamt om motorn skulle passa på en Esbe.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad adn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2010, 23:54:26 »
Satte idag fart på mitt ECS-40 system.
Tog först ett tag att konstatera att shuntmotorn gick baklänges om man monterade den enligt instruktionerna, men det gick ju att lösa.
Men tempen gick ändå inte ner i den beräknade tempen. Började tro att jag fått en trasig shuntventil, kunde inte komma fram till någon annan slutsats.
När jag nu hittar denna tråd så kan jag bara konstatera att den läker för mycket och att det inte ser positivt ut att reklamera den till Nibe... Vad ska jag med ECS-40 till om jag inte kan få ner temperaturen på golvvärmen till den nivå golvet klarar av?

Den andra shuntventilen, som nästan passade, var den smalare eller bredare än originalet? jag flexade redan lite på rören för att få in denna...

och av ren nyfikenhet, varför kan Nibe tänkas skicka med en läckande ventil med filt?

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe ECS-40 - shunten läcker värme ?
« Svar #14 skrivet: 14 november 2010, 08:04:39 »
Det verkar ju mer och mer uppenbart att shunten i deras paket är felande.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!