Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad tycker värmepumpstillverkarna om antalet start och stopp?  (läst 13642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det går att hitta ganska många diskussioner om den förmodade betydelsen av antalet start och stopp här på forumet, så det finns kanske inte någon anledning att starta en ny spekulativ diskussion kring detta. Om jag förstår det hela rätt så kan man argumentera för att tätare start och stopp är skonsammare genom att kompressoroljan förblir uppvärmd medan det å andra sidan blir en kraftig startström vid varje start som kan vara negativ för livslängden (och för ekonomin?). Allt verkar mer eller mindre vara spekulationer? Vad tycker egentligen tillverkarna? Jag har inte sett någon som helst information eller rekommendation i dokumentationen till min Diplomat TWS 10. Kanske står det något i installationsmanualen, men den har jag inte tillgång till. Om problematiken var enkel så borde väl tillverkarna ha bra svar på frågeställningen? Eller är de helt enkelt rädda för att tala om att en del system slits hårt utan att användaren har en möjlighet att ändra på det utan en del pyssel i installationsmenyer, med ackumulatortankar eller försämrad komfort? Är de helt enkelt rädda att göra kunderna missnöjda genom att tala om att vissa system kanske körs dåligt med avseende på livslängd? Eller är det kanske helt enkelt så att de inte vet om det spelar någon roll hur ofta pumpen startar och stoppar, i så fall kanske man som användare inte ska bry sig alls?
« Senast ändrad: 25 april 2006, 10:58:05 av gunnarhaeffler »

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Klart att dom vet att täta starter och stopp påverkar kompressorn och andra komponenters livslängd.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Till TWS fördel är ju att den har mjukstart som standard, vilket minskar slitaget betydligt vid många starter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
IVT:s styr (hysteres) gör att de får väldigt många start/stopp om vattenvolymen i systemet är liten.
De rekomenderar ofta en volymförstoringstank till sina värmepumpar i de fall vattenvolymen är mindre än 20 liter/kWh uteffekt på värmepumpen.

Min slutsats är att IVT anser att för många start/stopp är en nackdel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Klart att dom vet att täta starter och stopp påverkar kompressorn och andra komponenters livslängd.
Om de har full koll pÃ¥ konsekvenserna sÃ¥ är det väl ändÃ¥ lite märkligt att det t.ex. här pÃ¥ forumet cirkulerar ganska olika teorier  om hur det förhÃ¥ller sig - det verkar väl ändÃ¥ osannolikt att denna typ av information skulle gÃ¥ att hemlighÃ¥lla. Är det nÃ¥got jag har missat, finns det kanske en etablerad sanning som i nÃ¥gon utsträckning även kan kvantifieras, och skulle nÃ¥gon isÃ¥fall kunna skriva ner denna sanning? För att informationen ska vara av värde krävs nog belägg för att livslängden pÃ¥verkas pÃ¥tagligt. En riktig nybörjarfrÃ¥ga dessutom: Vad är mÃ¥nga och vad är fÃ¥ start och stopp? Jag fÃ¥r väl vara glad att jag har en TWS dÃ¥, om mjukstarten hjälper.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
En riktig nybörjarfråga dessutom: Vad är många och vad är få start och stopp?

Såsom jag fattat inläggen, att starter är negativt för kompressorn, så måste det ultimata väl vara att trimma in anläggningen så att kompressorn ständigt är igång, dvs efter driftsättning 0 stater per dygn. Som tur är, så kan jag i styrsystemet inte läsa antalet starter, så det är då inget jag behöver gå omkring och bekymra mig över.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rickart skrev
Citera
IVT:s styr (hysteres) gör att de får väldigt många start/stopp om vattenvolymen i systemet är liten.
De rekomenderar ofta en volymförstoringstank till sina värmepumpar i de fall vattenvolymen är mindre än 20 liter/kWh uteffekt på värmepumpen.

Min slutsats är att IVT anser att för många start/stopp är en nackdel

En  anledning till att installera en volymförstorare gan vara att fÃ¥ en jämnare temp pÃ¥ elementen

På annan tråd skrev jag vad tillverkaren av den kolvkompressor som sitter i den värmepump tyckte om korta gångtider.
I korthet : Mycket korta gångtider ansågs inte bra, ger dålig separation smörjmedel-kylmedel
4 -5 starter /timme ansågs OK
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
I korthet : Mycket korta gångtider ansågs inte bra, ger dålig separation smörjmedel-kylmedel
4 -5 starter /timme ansågs OK
Tack, det ger mig en viss uppfattning om vad som är många start/stopp. Jag skulle kanske ha sökt noggrannare på forumet men är tacksam att du återupprepade informationen.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Klart att dom vet att täta starter och stopp påverkar kompressorn och andra komponenters livslängd.
Jo, men det är klart att de vet att det påverkar, däremot är jag inte alls säker på att de kan kvantifiera påverkan - det tror jag är att överskatta tillverkarnas vetenskapliga ambitioner och prioriteringar. Du verkar ändå ha en ganska god uppfattning om vad som är lämpligt, eftersom du på en annan tråd skriver att en pump med 40 starter per dygn inte kommer att överleva länge. Är det rimligt att anta att 40 starter sliter ut pumpen ungefär dubbelt så snabbt som 20? Kanske är inte 40 ens riktigt dubbelt så illa som 20 då man i alla fall borde vinna något på att kompressorn inte hinner kylas ner mellan varven. Är då livslängden typiskt 20 år med 20 starter och 10 år med 40 starter? Eller är det helt andra storleksordningar? Jag kan hålla med om att försiktighetsprincipen sällan är fel, om man vet att korta gångtider är skadligt finns det all anledning att öka dem med rimliga insatser. Samtidigt kan jag inte riktigt låta bli att hålla med Larry Laudan, författare till "The book of risks" - If you cannot tell me how big the risk is, you'd better not tell me there's a risk at all. Lite trimning skadar inte, men när det börjar handla om investeringar som (i viss mån platskrävande) ackumulatortankar så skulle jag verkligen vilja veta om jag håller på att lösa ett problem eller bara gör tillvaron mer komplicerad för mig.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bra inlägg gunnarhaeffler...

40 starter per dygn är ju ungefär 1.7 per timme. Ganska långt från de 4 -5 starter /timme som "ansågs OK"

Min gamla IVT har ju en startfördröjning på 15 minuter. Det är inte ens teoretiskt möjligt att komma upp i 4-5 starter per timme.

Om man, lite brutalt, skriver till en nybliven värmepumpsägare: "en pump med 40 starter per dygn inte kommer att överleva länge." Så bör man ha någon typ av underlag att hänvisa till.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har mailat Nibe, IVT och Thermia och frågat dem om antalet starter, dess betydelse och påverkan på livslängden och verkningsgraden.
Detta skedde för 2 dagar sedan, och jag har fortfarande inte fått någor svar.

Jag avvaktar, och kommer att införa de svar jag (eventuellt) får in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Svår och känslig fråga till tillverkarna blir lätt lag på hyllan... --/
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Bra inlägg gunnarhaeffler...

40 starter per dygn är ju ungefär 1.7 per timme. Ganska långt från de 4 -5 starter /timme som "ansågs OK"

Min gamla IVT har ju en startfördröjning på 15 minuter. Det är inte ens teoretiskt möjligt att komma upp i 4-5 starter per timme.

Om man, lite brutalt, skriver till en nybliven värmepumpsägare: "en pump med 40 starter per dygn inte kommer att överleva länge." Så bör man ha någon typ av underlag att hänvisa till.



Hej Olle

Tror dom menar 4-5 starter per drifttimme på pumpen. Du räknar på dygnets timmar vilket skulle bli 96-120 starter per dygn.

Max antal starter per drifttimme bestämmer vi själva vad som är OK. Tillverkarna kommer knappast att ange något maxvärde. De får sälja färre pumpar om vi minimerar riskerna för haveri. De kommer också att få svårt att förklara hur man konfigurerar styrningen för de antal starter de rekommenderar (om rekommendation är färre än 2-3 per drifttimme).

Jag har den uppfattningen att många start/stopp kortar livslängden på rörliga delar i VP.

Min granne har en 23 år gammal fungerande pump tillsammans med stora radiatorer utan termostater.

En kompis har en 10 år gammal icke fungerande pump tillsammans med golvvärme och termostater. Det känns som att det finns en förklaring till haveriet, men vem kan påstå att det har att göra med start/stopp? Knappast någon.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!

Tror dom menar 4-5 starter per drifttimme på pumpen. Du räknar på dygnets timmar vilket skulle bli 96-120 starter per dygn.

Jag vet inte men om de menat per drifttimme tror jag de skulle skrivit det.


Min granne har en 23 år gammal fungerande pump tillsammans med stora radiatorer utan termostater.

En kompis har en 10 år gammal icke fungerande pump tillsammans med golvvärme och termostater. Det känns som att det finns en förklaring till haveriet, men vem kan påstå att det har att göra med start/stopp? Knappast någon.

Jag vet inte, men jag tror inte man kan dra några slutsatser av två värmepumpar.
Jag tror att gamla värmepumpar var mera robust dimensionerade. Jämför kylskåp. Nya havererar ofta tidigare än gamla gjorde.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som sagt var, jag är tämligen övertygad om att det gör skillnad huruvida man har många eller få starter, en värmepump som arbetar mot golvvärme, med strypande termostater, kommer att få en massa start/stopp, speciellt (som det säkert många gånger är) om reglerdatorn har kvar grundinställningarna. Rena döden för en värmepump skulle jag vilja påstå.

Det finns säkert massor anläggningar som går på det sättet, jag skulle t.o.m. vilja påstå att en majoritet av VP-anläggningarna är riktigt dåligt intrimmade med onödigt många starter som följd. Det värsta jag hittils sett var en värmepump som gick i 6 minuter, löste på HP-pressostaten, stod still i 6 minuter, startade och gick i 6 minuter o.s.v. Undrar hur länge den hade levat om man inte "förbarmat" sig. (installationen gjord av en yrkesman med tiotals år i branschen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Vad ska jag säga ? Jag jobbar med bergvärme anläggningar varje dag, och inte med installation utan bara service, drift och underhåll.

Jag har sett anläggningar som bara hållt 1 år pga. för täta starter (vilket man ser på en brunnen kompressor när man skär upp den). Sen är det inte bara kompresorn som tar stryk och inte heller bara rörliga delar i kylkretsen, rör som spricker är inte alls ovanligt vilket också kan bero på täta start och stopptider.

En kompressor som startar och stoppar skapar rätt kraftiga vibrationer som tillslut gör att rör och böjar spricker, olika frÃ¥n olika typer av kompressorer sÃ¥klart.  LÃ¥ngt ifrÃ¥n alla värmepumpar har vibradämpare installerade. Tryck stöten som kommer i rören när kompressorn startar hjälper naturligtvis ocksÃ¥ till.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Vad ska jag säga ? Jag jobbar med bergvärme anläggningar varje dag, och inte med installation utan bara service, drift och underhåll.

Jag har sett anläggningar som bara hållt 1 år pga. för täta starter (vilket man ser på en brunnen kompressor när man skär upp den). Sen är det inte bara kompresorn som tar stryk och inte heller bara rörliga delar i kylkretsen, rör som spricker är inte alls ovanligt vilket också kan bero på täta start och stopptider.

En kompressor som startar och stoppar skapar rätt kraftiga vibrationer som tillslut gör att rör och böjar spricker, olika frÃ¥n olika typer av kompressorer sÃ¥klart.  LÃ¥ngt ifrÃ¥n alla värmepumpar har vibradämpare installerade. Tryck stöten som kommer i rören när kompressorn startar hjälper naturligtvis ocksÃ¥ till.

Hej

Du har bekräftat vad de flesta av oss här på forumet tror ang. start/stopp. Bra att du gav dig tillkänna.

Med många start/stopp blir det ju också temperatursvängningar på motorer, rör m.m.
Tror du att det kan orsaka sprickor och utmattningar?

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Nepp, det tror jag inte.  Iaf. inte i samma grad som vibrationer gör.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag läser om Danfoss kompressorer:

http://www.kylma.se/upload/Instruktioner/Flik1/1.1700.40_Danfoss_helherm_kompr_aggr.pdf

Undrar om de menar starter per timme eller starter per driftstimme. Det är ju ganska stor skillnad.

Intressant att de tycker att kompressorn bara skall gå 80% av tiden som max. Den behöver allts vila lite ibland. Men dessa kompressorer kanske inte är jämförbara med de som sitter våra värmepumpar?
« Senast ändrad: 08 maj 2006, 22:54:31 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle tro att riktvärde 80% av tiden skall ge lite marginaler för försämrad prestanda på kompressorn, eller ökade energiförluster på det utrymme som skall kylas/värmas. Men det KAN naturligtvis vara så att en kompressor mår bra av att ha stilleståndstider. För att få veta detta måsta man nog snacka med den som skrev rekomendationen, eller försöka hitta en förklaring till varför de skriver som de gör.

Vad som bör vara ställt utom rimliga tvivel är att en kompressor borde få en längre livslängd, i år räknat, med färre drifttimmar/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Vad som bör vara ställt utom rimliga tvivel är att en kompressor borde få en längre livslängd, i år räknat, med färre drifttimmar/år.

Följdfrågan blir då: kan man säga ungefär hur många driftstimmar en kompressor klarar innan den tackar för sig?
3500h * 15-20 år =52500 - 70000h ??
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad som bör vara ställt utom rimliga tvivel är att en kompressor borde få en längre livslängd, i år räknat, med färre drifttimmar/år.

Jag justerar lite i detta inlägg, jag var lite stressad på jobbet när jag skrev. Man måste ju jobba också...

Precis, men ofta hör man "Ta inte för stor, det blir för många start och stop" men det blir ju, som du skrev, färre driftstimmar per år också, vilket ger längre livslängd.

Det är lite snårigt detta. Richard, om du orkar kanske du kan maila de viktigaste kompressortillverkarna och fråga. De borde ha någon typ av konstruktionsmanual för de som konstuerar med deras produkter. I den borde finnas diagram eller formler på hur antal starter, driftstemperatur, och andra faktorer påverkar livslängden.
« Senast ändrad: 09 maj 2006, 16:05:22 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag framstår kanske som en skeptiker, men jag tillhör (ännu) inte någon fundamentalistisk falang av start/stopp-minimerare eller deras motsats. Jag lyssnar gärna på både argument och praktiska erfarenheter, såsom från bjerkas, allt i syfte att optimera mina systeminställningar och undvika okända eller kända risker men inte i onödan ta nya investeringar i fråga om material och arbetskostnader. Jag vill veta att investeringen betalar sig med ökad livslängd! Däremot tycker jag gott att tillverkarna kunde vara lite öppnare med vad de vet, om de vet. Det handlar ju för slutanvändaren om att kunna ta rätt beslut om hur anläggningen ska köras och jag tror inte att tillverkarna räknar med att sälja mer genom korta livslängder. Jag är tveksam om jag skulle välja samma leverantör om min pump håller i 5 år, men håller den i 25 är det ett helt annat läge. Tillverkaren av min bil är väldigt öppen med att många kallstarter och korta körsträckor kräver tätare serviceintervall (och innebär ökad risk för motorhaveri). Därför hoppas jag verkligen att Rickards initiativ att fråga tillverkarna kan ge något!

Tyvärr kan jag ännu inte ge mycket till driftsinformation om min egen anläggning eftersom jag konverterar från elvärme och ännu inte har fått alla radiatorer på plats. Framåt nästa vinter får jag väl återkomma med lite info om hur mitt system funkar och förhoppningsvis få lite tips från er med längre erfarenhet om hur jag kan trimma in systemet optimalt utan att klämma in en ackumulatortank i källaren. Om ingen ger mig en bra investeringskalkyl för detta förstås!

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Min egen installation (Thermia Diplomat TWS 10) med konvertering till vattenburet system är nu i princip fullföljd. Jag har tills igår inte haft hela radiatorsystemet inkopplat och därför inte brytt mig så mycket om gångtider. Antal start/stopp går ej att avläsa (?), men på loggningskurvan har jag kunnat se ca. 2 starter på den drygt timslånga skalan och frågade därför installatören om vad han tycker om ca 1-2 starter per timme. Han sa då att antalet starter/stopp inte alls är lika problematiskt med en scrollkompressor som en kolvkompressor och att man (tillverkaren, Thermia?) idag rekommenderar att dimensionera effekten högre just för att detta inte är något problem (alls?). Någon som kan kommenterat detta?
 
Sedan igår är hela radiatorsystemet igång och i morse kunde jag konstatera 70 minuter mellan de två senaste starterna vid 11 °C utetemperatur, dvs. ca. 20 start-stopp/dygn. Lite dåligt med statistik, men om jag ligger kvar på den nivån kanske jag kan sova lugnt, oavsett vem jag lyssnar på här på forumet? Min grundfrågeställning är dock fortfarande intressant, och jag väntar med spänning på om Rickard får några svar från tillverkarna.
« Senast ändrad: 10 maj 2006, 08:49:08 av gunnarhaeffler »

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Om du går in i servicemnyn så kan du ställa om längden på loggningen på din Diplomat. Servicemenyn kommer du in till genom att trycka både <-- och --> samtidigt när du är ute ur meny systemet, dvs när displayen visar inställd temperatur osv.

På så sätt är det lättare att kolla antalet start/stop per dygn.

/Ola

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om du går in i servicemnyn så kan du ställa om längden på loggningen på din Diplomat. Servicemenyn kommer du in till genom att trycka både <-- och --> samtidigt när du är ute ur meny systemet, dvs när displayen visar inställd temperatur osv.

På så sätt är det lättare att kolla antalet start/stop per dygn.

/Ola

Tack Ola, ett mycket bra tips för mig!
/Gunnar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag framstår kanske som en skeptiker, men jag tillhör (ännu) inte någon fundamentalistisk falang av start/stopp-minimerare eller deras motsats. Jag lyssnar gärna på både argument och praktiska erfarenheter, såsom från bjerkas, allt i syfte att optimera mina systeminställningar och undvika okända eller kända risker men inte i onödan ta nya investeringar i fråga om material och arbetskostnader. Jag vill veta att investeringen betalar sig med ökad livslängd! Däremot tycker jag gott att tillverkarna kunde vara lite öppnare med vad de vet, om de vet. Det handlar ju för slutanvändaren om att kunna ta rätt beslut om hur anläggningen ska köras och jag tror inte att tillverkarna räknar med att sälja mer genom korta livslängder. Jag är tveksam om jag skulle välja samma leverantör om min pump håller i 5 år, men håller den i 25 är det ett helt annat läge. Tillverkaren av min bil är väldigt öppen med att många kallstarter och korta körsträckor kräver tätare serviceintervall (och innebär ökad risk för motorhaveri). Därför hoppas jag verkligen att Rickards initiativ att fråga tillverkarna kan ge något!

Tyvärr kan jag ännu inte ge mycket till driftsinformation om min egen anläggning eftersom jag konverterar från elvärme och ännu inte har fått alla radiatorer på plats. Framåt nästa vinter får jag väl återkomma med lite info om hur mitt system funkar och förhoppningsvis få lite tips från er med längre erfarenhet om hur jag kan trimma in systemet optimalt utan att klämma in en ackumulatortank i källaren. Om ingen ger mig en bra investeringskalkyl för detta förstås!

Jag har en värmepump dimensionerad för 100% effekttäckning (-32ºC) och har kunnat trimma in antalet start/stopp till en rimlig nivå ändå. Detta är dock betydligt enklare på en värmepump som reglerar med gradminuter än med en som reglerar med Hysteres, så det beror lite på vad man väljer huruvida man kan få ett rimligt antal start/stopp trots hög effekttäckningsgrad.

Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta in en acktank för att ytterligare optimera driften, för det första behöver jag ytrymmet till annat, och för det andra tror jag inte att det lönar sig.
(Har man källarvåning som man vill värma trots att övriga huset inte har något värmebehov kan det dock vara nödvändigt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta in en acktank för att ytterligare optimera driften, för det första behöver jag ytrymmet till annat, och för det andra tror jag inte att det lönar sig.
(Har man källarvåning som man vill värma trots att övriga huset inte har något värmebehov kan det dock vara nödvändigt)

Vad menar du med att det inte lönar sig ??
Är det pga investeringskostnaden för acktanken, eller är det driftkostnaden Sc:,h

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Investeringskostnaden är större än besparingen utslaget på investeringens livslängd. Typ.

Sen finns det ju de som har både plats för en acktank, och kan få tag i den billigt eller kanske har den sedan tidigare, Då är det bara att sätta in den. Det finns nog inga direkta nackdelar med extra volym, frågan är mer hur pass stora fördelarna är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
I väntan på att någon tillverkare hör av sig kan jag, appropå livslängd, som Thermiakund roa mig med deras formulering på hemsidan: "Våra värmepumar är så driftssäkra att vi erbjuder 10 års trygghetsförsäkring, varav de 6 första åren är kostnadsfria". Menar de snarare "Våra värmepumpar är så driftsosäkra efter 6 år att du då själv får bekosta en försäkring, efter 10 år vågar vi inte låta dig försäkra dem överhuvudtaget". Det går ju trots allt att försäkra sig både mot tjuvåkning på spårvagnen och beslagtagen internetsprit, så kopplingen mellan försäkring och driftssäkerhet är lite långsökt. Jag försökte få min leverantör att bjuda på år 6-10 eftersom de nu är så driftssäkra, men han nappade inte på det...

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det verkar inte som om Rikards fråga till tillverkarna ger mycket respons, kanske läge att titta på kompressortillverkarnas information istället. Är det någon som vet vad det sitter för kompressor i en Thermia Diplomat TWS-10? (Jag får väl lyfta på locket och kolla annars...)
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En annan intressant fråga är hur livsländden påverkas av driftstemperaturen, t ex mätt indiekt som värmebärarens temperatur (VB fram).
Vet man något om sltaget vid 55 grader, och / eller 45 grader relativt sltaget vid 35 grader VB fram på värmepumpar som går med numera tillåtna köldmedel ?(De pumpar som gått i 20 år har i allmänhet körts på freoner och dessa var snälla mor den tidens smörjmedel, har det sagts mig)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Våra värmepumar är så driftssäkra att vi erbjuder 10 års trygghetsförsäkring, varav de 6 första åren är kostnadsfria"
Jag fick min försäkring med posten och mycket riktigt visar det sig vara just en försäkring tecknad hos ett externt försäkringsbolag och ingen garanti från tillverkaren. Så här ska man nog läsa texten: "Våra värmepumpar är så driftsosäkra att vi försäkrar dem istället för att lämna garanti. Kostnaden för de första 6 åren, samt vår administration av detta, har vi redan lagt på priset och det tillkommer bara lite administrativa kostnader för installatören, som i slutänden dennes kunder, dvs du, får betala." Jag tror ju inte att Thermia tekniskt är sämre än någon annan, men marknadsföringen kring driftssäkerhet känns tveksam med dessa argument.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
En riktig nybörjarfråga dessutom: Vad är många och vad är få start och stopp?

Såsom jag fattat inläggen, att starter är negativt för kompressorn, så måste det ultimata väl vara att trimma in anläggningen så att kompressorn ständigt är igång, dvs efter driftsättning 0 stater per dygn. Som tur är, så kan jag i styrsystemet inte läsa antalet starter, så det är då inget jag behöver gå omkring och bekymra mig över.

Sture

Det finns en, ej vetenskapligt belagd men erfarenhetsmässigt konstaterad, vinst i att ha en bergvärmepump som inte går hela tiden. Korta stopp, 10-15 minuter, gör att berget inte "bottenfryser" utan "laddas upp" vid dessa stopp.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

[/quote]

Det finns en, ej vetenskapligt belagd men erfarenhetsmässigt konstaterad, vinst i att ha en bergvärmepump som inte går hela tiden. Korta stopp, 10-15 minuter, gör att berget inte "bottenfryser" utan "laddas upp" vid dessa stopp.
[/quote]

Mnja det är ju inte så att värmen strömmar till fortare in mot borran, när pumpen stannar, faktiskt tvärt om, då energiflödet drivs av tempskillnaden (som spänning driver ström). Men det är ju onekligen så att om man tar ut mindre energi ur berget så kommer temperaturen i borran att gå upp. Fast inget säger ju att det alltid skulle klara sig just med 10-15 minuters stopp (i timmen?).

Slutsats: längre (djupare) aktiv borra som man inte kör så hårt, löper mindre risk att frysa än tvärtom - fast den slutsatsen behöver man antagligen inte vara nobelpristagare för att komma fram till.

Har du tillräckligt djup borra med tillräckligt högt vattenflöde i kan du köra dygnet runt året runt utan att den fryser.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 431
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!