Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimmar pÃ¥, ny teori!  (läst 17278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Trimmar på, ny teori!
« skrivet: 01 februari 2004, 19:53:46 »
Jag har en teori som jag tänkt prova, jag tror nämligen att det här med acktank som första radiator inte har någon större inverkan.

Vad jag menar är att jag tror att jag lika gärna kan använda huset som ack, därför har jag nu "gått" in i reglerdatorn och gjort följande förändringar.

Ökat gradminutunderskottet som krävs för att VP:n skall starta, från 90 gradminuter till 250 gradminuter.

Ökat gradminutunderskottet som krävs för att tillskott skall gå in från 300 gradminuter till 500 gradminuter.

Ökat minsta tillåtna stopptid från 20 minuter till 45 minuter.

På detta sätt kommer jag att få betydligt längre gångtider, och jag kommer att få längre stilleståndsperioder. Huset kommer att fungera som ack. Och jag kommer att köra vidare med detta tills jag har temperatursvängningar på ca 0.5-0.8 grader.

Hör av mig med vidare info, har till dags dato haft 18-23 starter/dygn. Blir intressant att se var jag hamnar efter dagens justeringar.

OBS! Dessa inställningar är OK att göra på min pump och de förusättningar som jag har i mitt system, jag vill påpeka detta för alla andra som är intresserade i detta ämne, gör förändringarna litegrann i taget, steg för steg, så att ni har koll på vad som händer i er egn anläggning...Alternativt, kontakta din installatör och hör med honom? om det är OK.
« Senast ändrad: 11 februari 2004, 15:10:27 av admin »

admin

  • Gäst
admin
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2004, 15:02:18 »
Första dygnet med nya inställningarna, 15 starter, nu har det i.o.f.s varit 25 grader kallt ute i natt så den har fått ganska långa gåntider p.g.a. det.

Inget tillskott dock, fler rapporter kommer!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2004, 19:32:56 »
Näe nu är det nog lite cyckeltur..... ;)

Detta dilemma har två sidor:

Ett:
Att använda huset som ack och skruva ner gradminuterna det är ju detsamma som att säga att du tillåter tempsvängningar inomhus.

För mig är det självklart så att att ett trögare system tillåter större gm. Skillnaden mellan att använda huset som ack och att verkligen använda en ack, den ser du i den tid som acktankens vatten räcker för att värma huset. Om det är någon tid att räkna med kan man fundera och räkna på.

Två:
Ett stort skäl till att använda tanken är att ha någonstans att dumpa effekt från VP. Det kan du inte göra i huset i alla lägen (=>hög returtemp, snabbstoppad vp).

Ingenting kan ersätta en riktig acktank..... ;D
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

ArbetsRickard

  • Gäst
ArbetsRickard
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2004, 22:35:35 »
Mattias, vart tror du att all energi som du tillför din "första radiator" tar vägen. Jag anser att den går rakt in i huset. Okey den blir lite utjämnad och fördröjd, pricis som i mitt radiatorsystem. Dock tillför du varenda watt likväl.

Jag tror att du cyklar i kapp ;)

Jag får aldrig mer än 43 grader fram och 37 grader på returen. Och trots att jag ställt upp värmepumpsstart och min stopptid till max tillåtna så pendlar inte min inomhustemp mer än 0.5-0.8 grader.

Det kan jag leva med då det verkar påverka starterna så att de minskar till hälften :o :o
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2004, 01:05:42 »
hmmmmmmm
Thermia har -60 och - 600 på tillskottet lustigt med samma styr eller hur...
Jag kör med -100 och -1500 pÃ¥ tillskottet funkar skitbra!!!!   8)
ingen onödig elpatrontid dagtid, gÃ¥r det hämtar vp igen det pÃ¥ natten. max 0,5 grads  tempsvängning
jag har svinstort system, så start o stopp är inget problem.....
Jag ska klocka det nån gång....
Men acktank som första rad. funkar det vet jag, har kompis med svinstor vp som jag berättat om
han behöver nog inte tillskott vid -40!!!!, han har som dig Rickard eget komponerat nytt värmesystem...  klen koppar o nya rad.....
300l skrotad VVB.... tyvärr kopplad som traditionell acktank (vilket jag tycker är fel ger ju en onödig cirkpump till..)  Hans start o stopp minskade till en tredjadel mot tidigare.....
Om man har den som första rad. och kopplad på stigen till VVB kallvansl. så missar man skiktningen vid start men rerutemepn stiger mycket långsammare, och vid vp stopp får man skiktning...... och långsam sänkning av returtempen....
Jag kan nog meddela skillnaden snart har rek. en bekant detta han hade en 150 l vvb stående.....
han kör 10,5 kw på 2 rad o ca 30 kvm golvvärme, han bygger på huset till sommarn....
Om han haft en IVT skulle den stoppat efter säg 2 minuter.... returtemepn stiger direkt!!!
Men med gradminuterna funkar det faktiskt hjälpligt vid normal kyla, man vid svinkyla hinner den bryta på hög returtemp långt innan den når värmebalans....
En ack tar tyvärr lite plats...... kanske den ryms i vardagsrummet!!!!!
kanske frugan blir   >:( >:( >:(    dÃ¥:::
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2004, 13:06:53 »
Citera
En ack tar tyvärr lite plats...... kanske den ryms i vardagsrummet!!!!!
kanske frugan blir x#¤%& då:::

Sätter jag acken i vardagsrummet så ryms inte frugan ::)

Det är helt enkelt uteslutet att installera i huset, eventuellt på "ute"vinden, ordentligt isolerad.

Vi får väl se hur det blir, kör nu VP start på -250 gradminuter och 60 minuter min stopptid och det verkar funka (eltillskottet verkar jag inte behöva bekymra mig om), ca 1 grad som mest. (tempsvängningen i huset alltså)

Jag vill fortfarande hävda att den effekt som tillförs acken kommer att hamna i huset (så länge man inte har en shunt), med tempsvängningar som följd, i samma utsträckning som i mitt fall, men längre gångtider får man även med ack. Påstår därför inte att det är fel, bara att man kan uppnå (nästan) samma sak genom att ändra parametrarna.

Jag tillför 41-43 gradigt vatten till ett system där börvärdet på framledningen är ca 37 vid -15,-20 grader, det blir inga stora översvängningar trots dubbelt så långa gångtider. Kanske när det blir varmare ute det kan bli problem, vi får väl se.

Idag är det -2 och innetempen ligger i det intervall den skall, nu i alla fall.

Däremot så är det säkert en jättebra grej om man har en värmepump/radiatorsystem som innebär höga framlednings/returtemperaturer och "tvångs-stopp" på VP:n p.g.a. uppnådda maxtemperaturer, jag har som tur var inga sådana problem.

Har däremot ökat relerdatorns tvångsstyrning av start om bör/är-värdet avviker mer än 13 grader till 15 grader.

Förklaring:
Vid börvärde 37 gr skulle pumpen tvångsstarta vid 24 gr (framl.), efter ändring vid 22 grader, och dit kommer jag aldrig på framledningen (vid pump-stopp).
Blir det däremot -30 grader ute och börvärdet 41 grader på framledningen, så vill jag att den skall tvångsstarta vid 26 grader på framledningen.  

Vid en sådan utetemp kommer jag att ha vissa problem att undvika eltillskott, men verkningsgraden lär ändå ligga på COP 4, minst....
« Senast ändrad: 03 februari 2004, 13:11:13 av admin »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2004, 13:28:56 »
Citera
Mattias, vart tror du att all energi som du tillför din "första radiator" tar vägen. Jag anser att den går rakt in i huset. Okey den blir lite utjämnad och fördröjd, pricis som i mitt radiatorsystem. Dock tillför du varenda watt likväl.

Jag tror att du cyklar i kapp ;)

Jag får aldrig mer än 43 grader fram och 37 grader på returen. Och trots att jag ställt upp värmepumpsstart och min stopptid till max tillåtna så pendlar inte min inomhustemp mer än 0.5-0.8 grader.

Det kan jag leva med då det verkar påverka starterna så att de minskar till hälften :o :o


Det är klart att energin i tanken förr eller senare gÃ¥r rakt in i huset! Att den blir "lite utjämnad och fördröjd" är ju själva poängen med att ACKUMULERA energi. Ja, man kan ändra regleringen för att förbättra fÃ¥rhÃ¥llandet start/stopp och gÃ¥ngtid men med en tank i systemet kan du göra ännu mer (skaffa en och prova sÃ¥ fÃ¥r du se)! Näru, du fÃ¥r fundera pÃ¥ nyttan med detta lite till....  8)

Hur mycket pendlar framledningstempen hos dig med dessa inställningar? Har du ändrat "VB diff VP" så att det inte är denna parameter som startar pumpen?

Det jag noterat i mitt system är att pumpen lätt räknar sina gradminuter fel pga jag har framledningsgivaren kvar i pumpen. Den bör sitta efter tanken för att reglerdatorn ska räknar rätt. I princip startar pumpen tidigare än vad som behövs (vilket iofs går att kompensera med gm +vb diff).

Bertil, kan du lägga ut orden lite kring detta med returtempen. Antag att vi har en tank som första radiator och framledning ansluten i BOTTEN på tanken. Uttag i toppen. Jag har inte sett några problem med hög returtemp under det senaste årets drift.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2004, 13:35:48 »
Mattias, jag tror jag skrev svaret pÃ¥ din frÃ¥ga medan du skrev frÃ¥gan!  ;)
Citera
Hur mycket pendlar framledningstempen hos dig med dessa inställningar? Har du ändrat "VB diff VP" så att det inte är denna parameter som startar pumpen?

Citera
Jag vill fortfarande hävda att den effekt som tillförs acken kommer att hamna i huset (så länge man inte har en shunt), med tempsvängningar som följd, i samma utsträckning som i mitt fall, men längre gångtider får man även med ack. Påstår därför inte att det är fel, bara att man kan uppnå (nästan) samma sak genom att ändra parametrarna.

Jag tillför 41-43 gradigt vatten till ett system där börvärdet på framledningen är ca 37 vid -15,-20 grader, det blir inga stora översvängningar trots dubbelt så långa gångtider. Kanske när det blir varmare ute det kan bli problem, vi får väl se.

Idag är det -2 och innetempen ligger i det intervall den skall, nu i alla fall.

Däremot så är det säkert en jättebra grej om man har en värmepump/radiatorsystem som innebär höga framlednings/returtemperaturer och "tvångs-stopp" på VP:n p.g.a. uppnådda maxtemperaturer, jag har som tur var inga sådana problem.

Har däremot ökat relerdatorns tvångsstyrning av start om bör/är-värdet avviker mer än 13 grader till 15 grader.

Förklaring:
Vid börvärde 37 gr skulle pumpen tvångsstarta vid 24 gr (framl.), efter ändring vid 22 grader, och dit kommer jag aldrig på framledningen (vid pump-stopp).
Blir det däremot -30 grader ute och börvärdet 41 grader pÃ¥ framledningen, sÃ¥ vill jag att den skall tvÃ¥ngsstarta vid 26 grader pÃ¥ framledningen.  

Vid en sådan utetemp kommer jag att ha vissa problem att undvika eltillskott, men verkningsgraden lär ändå ligga på COP 4, minst....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2004, 15:43:06 »
MathiasS
Det jag nämnde om hög retur, det gällde en anläggning utan ack!
Dom har 2 radiatorer och ca 30 kvm golvvärme. 10,5 kw vp.
OM dom hade styrt på returtempen då skulle inte vp funkat alls.....
Jag har rek. dom att inst ack som första rad. precis som du nämnt stigen i botten på acken..
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2004, 01:06:20 »
Citera
MathiasS
Det jag nämnde om hög retur, det gällde en anläggning utan ack!
Dom har 2 radiatorer och ca 30 kvm golvvärme. 10,5 kw vp.
OM dom hade styrt på returtempen då skulle inte vp funkat alls.....
Jag har rek. dom att inst ack som första rad. precis som du nämnt stigen i botten på acken..


Ok. Då stämmer sagan med verkligheten fortfarande....skönt.. ;)



« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2004, 12:23:02 »
Inställningar i styren på min nibe 1210-7.

Värden inom parantes = standardvärden.

Gradminuter för VP start (-60) -250
Gradminuter för eltillskott start (-300) -400
Min stopptid kompressor (20 minuter) 60 minuter
Tvångsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 15 grader
Citera
Hur mycket pendlar framledningstempen hos dig med dessa inställningar? Har du ändrat "VB diff VP" så att det inte är denna parameter som startar pumpen?

Innetempen ligger på morgonen när allt varit lugnt på natten (som hos de flesta andra antar jag något lägre än normalt) på ca 21.7 grader. När det börjar röras i huset har jag en temp på 22.3-22.8 grader, jag har faktiskt knappt märkt av att jag ändrat värdena till max möjliga i styren.

Skulle ha haft ännu större "område" så att man säkert visste att man nått vägs ände.

Hade jag haft en ack hade jag förmodligen kunnat komma dit, sÃ¥ jag mÃ¥ste nog ge dig rätt ändÃ¥ Mattias.  :-[
Men jag tror fortfarande inte att det har nÃ¥gon betydelse om man har en ack som första radiator eller om jag tänjer pÃ¥ VP:n inställningar.  8)
Dock så går det inte ändra mer än jag gjort nu, så jag lär aldrig få veta var "smärtgränsen" går för t.ex. stilleståndstider innan pendlingarna blir för stora på inomhustumperaturen. :'(
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2004, 13:06:07 »
Det förvånar mig att du inte får pendlingar i innetempen med dessa inställningar. Jag gissar att huset är välisolerat? Här hemma blir det kallt om näsan om jag ställer in så - dock inte så konstigt kanske eftersom det finns hål lite överallt och huset är riktigt dåligt isolerat på stora ytor (inte minst uppåt).

Vad hade du för temp på framledning strax innan pumpenstartar igen?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2004, 13:33:20 »
Citera
Jag gissar att huset är välisolerat? Här hemma blir det kallt om näsan om jag ställer in så - dock inte så konstigt kanske eftersom det finns hål lite överallt och huset är riktigt dåligt isolerat på stora ytor (inte minst uppåt).

Vad hade du för temp på framledning strax innan pumpenstartar igen?


Bor i ett Älvsbyhus, allmänt kallat för tapetserat renstängsel, för att det blåser rakt igenom  ;)

20 cm i golv, 13 i väggar, och 30 i tak, norrbotten. Dock tämligen dragfritt...

Har iofs tempgivaren mitt i huset, 3.5 meter från närmaste radiator, men jag upplever inte att det känns kallt någonstans.
Däremot känner man ju strålningsvärmen från radiatorerna när värmepumpen går.

Tempen i radiatorkretsen (både fram/retur) ligger på ca 23-24 grader när VP:n startar, vid -5 grader ute. Högsta temp i slutet av gångperioden är 43 grader, börvardet ligger just nu på 34 grader, vid -5 grader ute och 22 graders börvärde på rumsgivaren. Faktisk rumstemp 22.4 grader.

Antalet starter/dygn har minskat från >20 till <12, vilket jag tycker är bra med tanke på att jag kör diskmaskinen på varmvatten vilket ger 2-3 starter extra/disk. Detta förutsatt att jag kör den under en driftstoppsperiod på VP:n. Eftersom vv är prioriterat så värms vatten om behov uppstår, trots att man angivit min stopptid till 60 minuter...
« Senast ändrad: 04 februari 2004, 16:36:14 av admin »

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2004, 15:26:52 »
Det låter inte friskt med 2-3 starter av värmepumpen per disk!
Jag tycker det låter som om din pump startar och stoppar alldeles för ofta. Det kan helt enkelt inte vara bra i längden...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Trimmar på, ny teori!
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2004, 16:05:28 »
Citera


Antalet starter/dygn har minskat från >20 till <12, vilket jag tycker är bra med tanke på att jag kör diskmaskinen på varmvatten vilket ger 2-3 starter extra/disk. Detta förutsatt att jag kör den under en driftstoppsperiod på VP:n. Eftersom vv är prioriterat så värms vatten om behov uppstår, trots att man angivit min stopptid till 60 minuter...


Öhh?! Hur många liter vatten gör din diskmaskin av med per disk egentligen? Den sista vi köpte behövde 17 liter per disk. 2-3 starter låter ju som om vattentemperaturen i beredaren sjunker en hel del varje gång diskmaskinen tar in vatten.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!