Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 20 maj 2004, 15:35:26 »

Bra Rickard!

Finns det någon med en  högtemppump (IVT HT) som  kan ta fram statistik på en  högtemppump (t ex IVT HT  eller Varmitec ) och som behöver köras med rätt hög temp vid ordentlig kyla?
Skrivet av: admin
« skrivet: 20 maj 2004, 10:22:36 »

Här kommer resultatet från Norrbottensjuryn!

Har tagit fram statistik på diverse parametrar före och efter mina ändringar i reglerdatorn.

Börjar med att ange de inställningar som påverkar antalet start/stopp av kompressorn. (Nibe 1210-7)

Värden inom (  ) = standardvärden

VV-start           40 gr   (44 gr)
Värde när VP:n startar varmvattentillverkning.

VP min             360      (60)
Antal gradminuters underskott för att VP:n skall starta och producera "radiatorvärme".

TS min             930      (300)
Antal gradminuters underskott för att tillskott skall gå till.

VP-diff             17        (13)
Difftemp mellan reglerdatorns framräknade börvärde för framledningstempen och det faktiska värdet på framledningstempen. Bestämmer om VP:n skall starta även om gradminutunderskottet ej har räknat ned tillräckligt.

VP intervall      60       (20)
Antal minuter som kompressorn skall stå still mellan varje start, en s.k. tillslagsfördröjning.

Resultatet av mina ändringar...Skedde 040201...

  • 030906-040201 8.37 timmar VP-drift/dygn.
    040201-040517 8.36 timmar Vpdrift/dygn.
  • 030906-040201 18.69 starter/dygn.
    040201-040517 10.03 starter/dygn.
  • 030906-040201 26 minuter drifttid/start.
    040201-040517 50 minuter drifttid/start.
Konstaterar härmed att min värmepump nästan har halverat antalet start/stopp - och därför har den genomsnittliga gångtiden nästan fördubblats!

Detta säger mig att justering av reglerdatorns parametrar många gånger kan göra större skillnad vad gäller antalet start/stopp än vad en "snålare" dimensionering av värmepumpen kan ge.

Det har inte gått en enda timme tillskott i vinter trots 31 minus som kallast ute - inomhustempen har hållits i intervallet 21-23 grader, normalt ca 22.5 grader.

Finns det någon i detta forum som kan ta fram statistik på en VP som dimensionerats för 50-70% energitäckningsgrad.
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 19 maj 2004, 23:04:49 »

Fast det som ger mest är ändå att sänka medeltemperaturen i huset. ;)
Skrivet av: admin
« skrivet: 19 maj 2004, 20:35:07 »

Dags att lyfta fram denna tråd i hierarkin...
Skrivet av: trötter
« skrivet: 19 februari 2004, 18:16:40 »

Hej!
Har själv en Nibe 4 kW och kör mot golvvärme ingjutet i plattan. Om jag nu ställer in min pump enligt ovan, hur skall golvvärmen ställas in? Som det är nu så är alla slingor fullt öppna men reglering sker med hjälp av rumsgivare som styr respektive slinga (öppen/stängd), skall jag istället strypa in så att flödet blir lika i alla slingor men öka rumsgivarna så att de aldrig stänger och därmed styra rumstempen med utegivaren till pumpen.
Hur göra för bästa resultat??
Skrivet av: MathiasS
« skrivet: 11 februari 2004, 11:49:39 »

Tänk om du hade.... ;D
Skrivet av: admin
« skrivet: 11 februari 2004, 05:35:39 »

Citera
Inställningar i styren på min nibe 1210-7.

Värden inom parantes = standardvärden.

Gradminuter för VP start (-60) -250
Gradminuter för eltillskott start (-300) -400
Min stopptid kompressor (20 minuter) 60 minuter
Tvångsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 15 grader


Nya värden 040211

Inställningar i styren på min nibe 1210-7.

Värden inom parantes = standardvärden.

Gradminuter för VP start (-60) -250
Gradminuter för eltillskott start (-300) -900
Min stopptid kompressor (20 minuter) 60 minuter
Tvångsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 17 grader

Läget just nu:

Utetemp -25 grader
Innetemp 22 grader (+/- 0.5 grader)
Börvärde framledning 38 grader
Faktisk temperatur på framledning vid vp-drift 43 grader
Delta T fram/retur = 7 grader
Delta T KB = 4 grader (-2/-6)

Funkar fantastiskt, tur att jag inte köpte ack  ;D ;D ;D

Men som Plumber så vist uttryckte det.
Citera
Tänk nu på att dina inställningar inte e generella,utan e optimerade för just din anläggning/ behov.Bara ett litet påpekande..

Skrivet av: admin
« skrivet: 06 februari 2004, 03:27:41 »

Citera
Tänk nu på att dina inställningar inte e generella,utan e optimerade för just din anläggning/ behov.Bara ett litet påpekande..

Tack Plumber, det har jag glömt att skriva, men du har självklart rätt, jag kan behöva någon som påpekar ett och annat när jag blir för självsäker  8)

Därför är det viktigt att man "hör sig för" antingen här på forumet eller med någon annan som förstår sig innan man börjar pilla allt för mycket. Att göra noteringar över de förändringar man gör är också viktigt, så man vet var man började om man måste återställa :-[ :-[ :-[
Skrivet av: PerF
« skrivet: 06 februari 2004, 02:42:31 »

Citera
Har man som jag en elvb som hissar tempen efter VP så ställer man med fördel VV-start till lägsta möjliga värde. Enda nackdelen kan vara att om man har en litet pump (och ingen acktank! ;D) så skulle man kunna få lite tempsvängningar när det är som kallast för pumpen tar för lång tid på sig att värma VV. Fast det är antagligen inte ett problem i praktiken.


Jag kör som du med en elberedare men jag har ingen beredare i pumpen utan 200 liter i kombipannan. 100 liter 60 gradit i elberedaren och 200 liter 35-40 i pannan och varmvattnet räcker nästan hur länge som helst. Tur är det annars skulle hustrun mörda mej om det tog slut när hon badar!  ::)  Tempen i pannan sjunker ca 2-3 grader när man fyller badkaret men då är kallvattnet in rent ut sagt skitkallt! Förvånad att det inte kommer IS ut ur kranen!  ;D Framledningen dippar ju då lika mycket men det tar pumpen igen ganska fort.
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 06 februari 2004, 02:24:06 »

Jo! Jag känner av det lite i praktiken..
Jag har Nibes minsting plus lite kallt från marken.
Dessutom en 500L tank för VV.
När jag körde på Nibe:s 44 grader kände jag en liten dipp i innetemp vid vv-laddning(kalla golvvärmegolv). Efter att ha ökat till 46 känner jag ingen dipp.

Utom vid stora VV uttag. :(

Kanske kan en innegivare känna dippen vid stora VV uttag och slänga på lite TS el (jag prioriterar komfort före en o annan TS-timme). ???

Jag har i alla fall VV till bubbelbadet, diskmaskin och en dusch efter badet.  :)

Oj gled jag ifrån ämnet lite?
JAG HAR INGEN EL-VVB EFTER....
Skrivet av: MathiasS
« skrivet: 05 februari 2004, 23:54:26 »

Har man som jag en elvb som hissar tempen efter VP så ställer man med fördel VV-start till lägsta möjliga värde. Enda nackdelen kan vara att om man har en litet pump (och ingen acktank! ;D) så skulle man kunna få lite tempsvängningar när det är som kallast för pumpen tar för lång tid på sig att värma VV. Fast det är antagligen inte ett problem i praktiken.

Skrivet av: Plumber
« skrivet: 05 februari 2004, 23:05:50 »

Tänk nu på att dina inställningar inte e generella,utan e optimerade för just din anläggning/ behov.Bara ett litet påpekande.. 8)
Skrivet av: admin
« skrivet: 05 februari 2004, 16:28:05 »

Skall i ärlighetens namn erkänna att jag inte kollat hur många gånger den startar/disk men har märkt att den ofta har värmt varmvatten i samband med att diskmaskinen körs, varmvattenberedningen skall starta vid 40 grader och om den är t.ex. 45 grader när jag startar diskmaskinen kommer den att behöva värma vatten. Sedan kör ju diskmaskinen ett antal sköljningar, som oxå går på varmvatten + övrig förbrukning i hushållet.

Men det kan tänkas att ni har rätt, 3 gånger/disk kanske är en överdrift.

Vad jag dock noterat är att jag blev av med ett antal starter/dygn när jag sänkte starttemp för varmvattenberdning från 45 till 40, (inga problem med mängden).

Rekommenderas.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 05 februari 2004, 16:05:28 »

Citera


Antalet starter/dygn har minskat från >20 till <12, vilket jag tycker är bra med tanke på att jag kör diskmaskinen på varmvatten vilket ger 2-3 starter extra/disk. Detta förutsatt att jag kör den under en driftstoppsperiod på VP:n. Eftersom vv är prioriterat så värms vatten om behov uppstår, trots att man angivit min stopptid till 60 minuter...


Öhh?! Hur många liter vatten gör din diskmaskin av med per disk egentligen? Den sista vi köpte behövde 17 liter per disk. 2-3 starter låter ju som om vattentemperaturen i beredaren sjunker en hel del varje gång diskmaskinen tar in vatten.
Skrivet av: KarlXII
« skrivet: 05 februari 2004, 15:26:52 »

Det låter inte friskt med 2-3 starter av värmepumpen per disk!
Jag tycker det låter som om din pump startar och stoppar alldeles för ofta. Det kan helt enkelt inte vara bra i längden...
Skrivet av: admin
« skrivet: 04 februari 2004, 13:33:20 »

Citera
Jag gissar att huset är välisolerat? Här hemma blir det kallt om näsan om jag ställer in så - dock inte så konstigt kanske eftersom det finns hål lite överallt och huset är riktigt dåligt isolerat på stora ytor (inte minst uppåt).

Vad hade du för temp på framledning strax innan pumpenstartar igen?


Bor i ett Älvsbyhus, allmänt kallat för tapetserat renstängsel, för att det blåser rakt igenom  ;)

20 cm i golv, 13 i väggar, och 30 i tak, norrbotten. Dock tämligen dragfritt...

Har iofs tempgivaren mitt i huset, 3.5 meter från närmaste radiator, men jag upplever inte att det känns kallt någonstans.
Däremot känner man ju strålningsvärmen från radiatorerna när värmepumpen går.

Tempen i radiatorkretsen (både fram/retur) ligger på ca 23-24 grader när VP:n startar, vid -5 grader ute. Högsta temp i slutet av gångperioden är 43 grader, börvardet ligger just nu på 34 grader, vid -5 grader ute och 22 graders börvärde på rumsgivaren. Faktisk rumstemp 22.4 grader.

Antalet starter/dygn har minskat från >20 till <12, vilket jag tycker är bra med tanke på att jag kör diskmaskinen på varmvatten vilket ger 2-3 starter extra/disk. Detta förutsatt att jag kör den under en driftstoppsperiod på VP:n. Eftersom vv är prioriterat så värms vatten om behov uppstår, trots att man angivit min stopptid till 60 minuter...
Skrivet av: MathiasS
« skrivet: 04 februari 2004, 13:06:07 »

Det förvånar mig att du inte får pendlingar i innetempen med dessa inställningar. Jag gissar att huset är välisolerat? Här hemma blir det kallt om näsan om jag ställer in så - dock inte så konstigt kanske eftersom det finns hål lite överallt och huset är riktigt dåligt isolerat på stora ytor (inte minst uppåt).

Vad hade du för temp på framledning strax innan pumpenstartar igen?
Skrivet av: admin
« skrivet: 04 februari 2004, 12:23:02 »

Inställningar i styren på min nibe 1210-7.

Värden inom parantes = standardvärden.

Gradminuter för VP start (-60) -250
Gradminuter för eltillskott start (-300) -400
Min stopptid kompressor (20 minuter) 60 minuter
Tvångsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 15 grader
Citera
Hur mycket pendlar framledningstempen hos dig med dessa inställningar? Har du ändrat "VB diff VP" så att det inte är denna parameter som startar pumpen?

Innetempen ligger på morgonen när allt varit lugnt på natten (som hos de flesta andra antar jag något lägre än normalt) på ca 21.7 grader. När det börjar röras i huset har jag en temp på 22.3-22.8 grader, jag har faktiskt knappt märkt av att jag ändrat värdena till max möjliga i styren.

Skulle ha haft ännu större "område" så att man säkert visste att man nått vägs ände.

Hade jag haft en ack hade jag förmodligen kunnat komma dit, så jag måste nog ge dig rätt ändå Mattias.  :-[
Men jag tror fortfarande inte att det har någon betydelse om man har en ack som första radiator eller om jag tänjer på VP:n inställningar.  8)
Dock så går det inte ändra mer än jag gjort nu, så jag lär aldrig få veta var "smärtgränsen" går för t.ex. stilleståndstider innan pendlingarna blir för stora på inomhustumperaturen. :'(
Skrivet av: MathiasS
« skrivet: 04 februari 2004, 01:06:20 »

Citera
MathiasS
Det jag nämnde om hög retur, det gällde en anläggning utan ack!
Dom har 2 radiatorer och ca 30 kvm golvvärme. 10,5 kw vp.
OM dom hade styrt på returtempen då skulle inte vp funkat alls.....
Jag har rek. dom att inst ack som första rad. precis som du nämnt stigen i botten på acken..


Ok. Då stämmer sagan med verkligheten fortfarande....skönt.. ;)



Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 februari 2004, 15:43:06 »

MathiasS
Det jag nämnde om hög retur, det gällde en anläggning utan ack!
Dom har 2 radiatorer och ca 30 kvm golvvärme. 10,5 kw vp.
OM dom hade styrt på returtempen då skulle inte vp funkat alls.....
Jag har rek. dom att inst ack som första rad. precis som du nämnt stigen i botten på acken..
Skrivet av: admin
« skrivet: 03 februari 2004, 13:35:48 »

Mattias, jag tror jag skrev svaret på din fråga medan du skrev frågan!  ;)
Citera
Hur mycket pendlar framledningstempen hos dig med dessa inställningar? Har du ändrat "VB diff VP" så att det inte är denna parameter som startar pumpen?

Citera
Jag vill fortfarande hävda att den effekt som tillförs acken kommer att hamna i huset (så länge man inte har en shunt), med tempsvängningar som följd, i samma utsträckning som i mitt fall, men längre gångtider får man även med ack. Påstår därför inte att det är fel, bara att man kan uppnå (nästan) samma sak genom att ändra parametrarna.

Jag tillför 41-43 gradigt vatten till ett system där börvärdet på framledningen är ca 37 vid -15,-20 grader, det blir inga stora översvängningar trots dubbelt så långa gångtider. Kanske när det blir varmare ute det kan bli problem, vi får väl se.

Idag är det -2 och innetempen ligger i det intervall den skall, nu i alla fall.

Däremot så är det säkert en jättebra grej om man har en värmepump/radiatorsystem som innebär höga framlednings/returtemperaturer och "tvångs-stopp" på VP:n p.g.a. uppnådda maxtemperaturer, jag har som tur var inga sådana problem.

Har däremot ökat relerdatorns tvångsstyrning av start om bör/är-värdet avviker mer än 13 grader till 15 grader.

Förklaring:
Vid börvärde 37 gr skulle pumpen tvångsstarta vid 24 gr (framl.), efter ändring vid 22 grader, och dit kommer jag aldrig på framledningen (vid pump-stopp).
Blir det däremot -30 grader ute och börvärdet 41 grader på framledningen, så vill jag att den skall tvångsstarta vid 26 grader på framledningen.  

Vid en sådan utetemp kommer jag att ha vissa problem att undvika eltillskott, men verkningsgraden lär ändå ligga på COP 4, minst....
Skrivet av: MathiasS
« skrivet: 03 februari 2004, 13:28:56 »

Citera
Mattias, vart tror du att all energi som du tillför din "första radiator" tar vägen. Jag anser att den går rakt in i huset. Okey den blir lite utjämnad och fördröjd, pricis som i mitt radiatorsystem. Dock tillför du varenda watt likväl.

Jag tror att du cyklar i kapp ;)

Jag får aldrig mer än 43 grader fram och 37 grader på returen. Och trots att jag ställt upp värmepumpsstart och min stopptid till max tillåtna så pendlar inte min inomhustemp mer än 0.5-0.8 grader.

Det kan jag leva med då det verkar påverka starterna så att de minskar till hälften :o :o


Det är klart att energin i tanken förr eller senare går rakt in i huset! Att den blir "lite utjämnad och fördröjd" är ju själva poängen med att ACKUMULERA energi. Ja, man kan ändra regleringen för att förbättra fårhållandet start/stopp och gångtid men med en tank i systemet kan du göra ännu mer (skaffa en och prova så får du se)! Näru, du får fundera på nyttan med detta lite till....  8)

Hur mycket pendlar framledningstempen hos dig med dessa inställningar? Har du ändrat "VB diff VP" så att det inte är denna parameter som startar pumpen?

Det jag noterat i mitt system är att pumpen lätt räknar sina gradminuter fel pga jag har framledningsgivaren kvar i pumpen. Den bör sitta efter tanken för att reglerdatorn ska räknar rätt. I princip startar pumpen tidigare än vad som behövs (vilket iofs går att kompensera med gm +vb diff).

Bertil, kan du lägga ut orden lite kring detta med returtempen. Antag att vi har en tank som första radiator och framledning ansluten i BOTTEN på tanken. Uttag i toppen. Jag har inte sett några problem med hög returtemp under det senaste årets drift.
Skrivet av: admin
« skrivet: 03 februari 2004, 13:06:53 »

Citera
En ack tar tyvärr lite plats...... kanske den ryms i vardagsrummet!!!!!
kanske frugan blir x#¤%& då:::

Sätter jag acken i vardagsrummet så ryms inte frugan ::)

Det är helt enkelt uteslutet att installera i huset, eventuellt på "ute"vinden, ordentligt isolerad.

Vi får väl se hur det blir, kör nu VP start på -250 gradminuter och 60 minuter min stopptid och det verkar funka (eltillskottet verkar jag inte behöva bekymra mig om), ca 1 grad som mest. (tempsvängningen i huset alltså)

Jag vill fortfarande hävda att den effekt som tillförs acken kommer att hamna i huset (så länge man inte har en shunt), med tempsvängningar som följd, i samma utsträckning som i mitt fall, men längre gångtider får man även med ack. Påstår därför inte att det är fel, bara att man kan uppnå (nästan) samma sak genom att ändra parametrarna.

Jag tillför 41-43 gradigt vatten till ett system där börvärdet på framledningen är ca 37 vid -15,-20 grader, det blir inga stora översvängningar trots dubbelt så långa gångtider. Kanske när det blir varmare ute det kan bli problem, vi får väl se.

Idag är det -2 och innetempen ligger i det intervall den skall, nu i alla fall.

Däremot så är det säkert en jättebra grej om man har en värmepump/radiatorsystem som innebär höga framlednings/returtemperaturer och "tvångs-stopp" på VP:n p.g.a. uppnådda maxtemperaturer, jag har som tur var inga sådana problem.

Har däremot ökat relerdatorns tvångsstyrning av start om bör/är-värdet avviker mer än 13 grader till 15 grader.

Förklaring:
Vid börvärde 37 gr skulle pumpen tvångsstarta vid 24 gr (framl.), efter ändring vid 22 grader, och dit kommer jag aldrig på framledningen (vid pump-stopp).
Blir det däremot -30 grader ute och börvärdet 41 grader på framledningen, så vill jag att den skall tvångsstarta vid 26 grader på framledningen.  

Vid en sådan utetemp kommer jag att ha vissa problem att undvika eltillskott, men verkningsgraden lär ändå ligga på COP 4, minst....
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 februari 2004, 01:05:42 »

hmmmmmmm
Thermia har -60 och - 600 på tillskottet lustigt med samma styr eller hur...
Jag kör med -100 och -1500 på tillskottet funkar skitbra!!!!   8)
ingen onödig elpatrontid dagtid, går det hämtar vp igen det på natten. max 0,5 grads  tempsvängning
jag har svinstort system, så start o stopp är inget problem.....
Jag ska klocka det nån gång....
Men acktank som första rad. funkar det vet jag, har kompis med svinstor vp som jag berättat om
han behöver nog inte tillskott vid -40!!!!, han har som dig Rickard eget komponerat nytt värmesystem...  klen koppar o nya rad.....
300l skrotad VVB.... tyvärr kopplad som traditionell acktank (vilket jag tycker är fel ger ju en onödig cirkpump till..)  Hans start o stopp minskade till en tredjadel mot tidigare.....
Om man har den som första rad. och kopplad på stigen till VVB kallvansl. så missar man skiktningen vid start men rerutemepn stiger mycket långsammare, och vid vp stopp får man skiktning...... och långsam sänkning av returtempen....
Jag kan nog meddela skillnaden snart har rek. en bekant detta han hade en 150 l vvb stående.....
han kör 10,5 kw på 2 rad o ca 30 kvm golvvärme, han bygger på huset till sommarn....
Om han haft en IVT skulle den stoppat efter säg 2 minuter.... returtemepn stiger direkt!!!
Men med gradminuterna funkar det faktiskt hjälpligt vid normal kyla, man vid svinkyla hinner den bryta på hög returtemp långt innan den når värmebalans....
En ack tar tyvärr lite plats...... kanske den ryms i vardagsrummet!!!!!
kanske frugan blir   >:( >:( >:(    då:::
Skrivet av: ArbetsRickard
« skrivet: 02 februari 2004, 22:35:35 »

Mattias, vart tror du att all energi som du tillför din "första radiator" tar vägen. Jag anser att den går rakt in i huset. Okey den blir lite utjämnad och fördröjd, pricis som i mitt radiatorsystem. Dock tillför du varenda watt likväl.

Jag tror att du cyklar i kapp ;)

Jag får aldrig mer än 43 grader fram och 37 grader på returen. Och trots att jag ställt upp värmepumpsstart och min stopptid till max tillåtna så pendlar inte min inomhustemp mer än 0.5-0.8 grader.

Det kan jag leva med då det verkar påverka starterna så att de minskar till hälften :o :o
Skrivet av: MathiasS
« skrivet: 02 februari 2004, 19:32:56 »

Näe nu är det nog lite cyckeltur..... ;)

Detta dilemma har två sidor:

Ett:
Att använda huset som ack och skruva ner gradminuterna det är ju detsamma som att säga att du tillåter tempsvängningar inomhus.

För mig är det självklart så att att ett trögare system tillåter större gm. Skillnaden mellan att använda huset som ack och att verkligen använda en ack, den ser du i den tid som acktankens vatten räcker för att värma huset. Om det är någon tid att räkna med kan man fundera och räkna på.

Två:
Ett stort skäl till att använda tanken är att ha någonstans att dumpa effekt från VP. Det kan du inte göra i huset i alla lägen (=>hög returtemp, snabbstoppad vp).

Ingenting kan ersätta en riktig acktank..... ;D
Skrivet av: admin
« skrivet: 02 februari 2004, 15:02:18 »

Första dygnet med nya inställningarna, 15 starter, nu har det i.o.f.s varit 25 grader kallt ute i natt så den har fått ganska långa gåntider p.g.a. det.

Inget tillskott dock, fler rapporter kommer!
Skrivet av: admin
« skrivet: 01 februari 2004, 19:53:46 »

Jag har en teori som jag tänkt prova, jag tror nämligen att det här med acktank som första radiator inte har någon större inverkan.

Vad jag menar är att jag tror att jag lika gärna kan använda huset som ack, därför har jag nu "gått" in i reglerdatorn och gjort följande förändringar.

Ökat gradminutunderskottet som krävs för att VP:n skall starta, från 90 gradminuter till 250 gradminuter.

Ökat gradminutunderskottet som krävs för att tillskott skall gå in från 300 gradminuter till 500 gradminuter.

Ökat minsta tillåtna stopptid från 20 minuter till 45 minuter.

På detta sätt kommer jag att få betydligt längre gångtider, och jag kommer att få längre stilleståndsperioder. Huset kommer att fungera som ack. Och jag kommer att köra vidare med detta tills jag har temperatursvängningar på ca 0.5-0.8 grader.

Hör av mig med vidare info, har till dags dato haft 18-23 starter/dygn. Blir intressant att se var jag hamnar efter dagens justeringar.

OBS! Dessa inställningar är OK att göra på min pump och de förusättningar som jag har i mitt system, jag vill påpeka detta för alla andra som är intresserade i detta ämne, gör förändringarna litegrann i taget, steg för steg, så att ni har koll på vad som händer i er egn anläggning...Alternativt, kontakta din installatör och hör med honom? om det är OK.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!