Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jord värme  (läst 2406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ALVESTA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Jord värme
« skrivet: 05 mars 2009, 10:06:23 »
ska installera ny jordvärme, vad ska man välja för grejor, har fÃ¥tt  400 m slang ner grävt,  nu fattas bara skÃ¥pet :)
Något man ska tänka på huset är på ca 150 ..
kvardr

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Jord värme
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 11:15:20 »
Bor du på Hawaii? Så kanske du skulle fundera på en kylanläggning!!
Ligger huset vid nordpolen så är det tvärt om. Har du ett glashus så skiljer det sig lite från en bunker. Så vill du ha VETTIGA svar måste du nog berätta lite mera om utgångsläget.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad ALVESTA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jord värme
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2009, 12:38:16 »
hade jag bort på Hawaii hade jag inte frågat, inte häller om jag bort i Nordpolel.
Hoppas någon vetig mäniska kan hjälpa mig med denna fråga, om det är något fabrikat som är bättre än andra ???
Typ lite pris uppgiftter, undan ber mig fler konstiga svar :)

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Jord värme
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2009, 12:44:30 »
Bor du på Hawaii? Så kanske du skulle fundera på en kylanläggning!!
Ligger huset vid nordpolen så är det tvärt om. Har du ett glashus så skiljer det sig lite från en bunker. Så vill du ha VETTIGA svar måste du nog berätta lite mera om utgångsläget.

Hm, tonen har förändrats här pÃ¥ forumet.  Sc:,h :'(

När jag skaffade VP för tre år sedan var forumet oerhört värdefullt. Både att läsa andras frågor och deras svar men också ställa egna frågor och få bra svar.

Hela grejen är ju att de som kan (och vill) delar med sig av sin kunskap på ett trevligt sätt.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jord värme
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2009, 13:08:58 »

Hm, tonen har förändrats här pÃ¥ forumet.  Sc:,h :'(

När jag skaffade VP för tre år sedan var forumet oerhört värdefullt. Både att läsa andras frågor och deras svar men också ställa egna frågor och få bra svar.

Hela grejen är ju att de som kan (och vill) delar med sig av sin kunskap på ett trevligt sätt.

Jag blev jätteglad när jag själv upptäckte forumet nyligen. Trodde det skulle vara ett bra forum att få bra tips och råd. Men även jag har ibland blivit häcklad för mina idiotiska nybörjar frågor och i vissa fall fått hånfulla svar.

Synd tycker jag. Men det verkar som att det finns två kategorier på forumet. Sådana som vuxit upp med VP och installerar dem i sömnen. Övriga är nybörjare som vill ha råd. Det kan väl vara ok, men att som några gör - sitta och häckla nybörjare, gör att det här formumet till slut riskerar att bli ett forum med några få deltagare - ett forum för inbördes beundran där ingen nybörjare vågar sig in för att ställa "dumma" nybörjarfrågor.
« Senast ändrad: 05 mars 2009, 13:13:07 av Atteso »
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jord värme
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2009, 13:28:45 »
Tillbaka till trådstartarens fråga.

<Alvesta>För att någon kunnig person skall kunna hjälpa dig så behöver du berätta lite mera om huset osv.
Vars huset är beläget...bygg/renoverings år, tidigare förbrukning osv...vad har du för radiatorer(högtemp/lågtemp)
Speciella behov är också bra att veta, om ni t.ex har ett stort badkar som ni ofta använder.

Den allmänna uppfattningen är väl att det viktiga inte är att välja rätt märke på pumpen utan att hitta en installatör som man får förtroende för. Sedan har väl olika märken lite olika specialitéer...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Jord värme
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2009, 14:38:01 »
ALVESTA! Det blev lite tokigt i mitt första inlägg, nu när jag ser alvesta så slog det mig att det kanske är där huset ligger? Men jag brukar vara snabb med att upplysa om läget och hus/typ då detta är det viktigaste för pumpstorlek. Men det är annat som spelar in i sammanhanget som man ibland själv glömmer bort då man ska köpa vp. Dessutom såg jag att du frågat om en luftvärmepump som jag uppfattade att du redan hade. Óch har man plöjt ner slang i marken har man väl en liten ide själv om vad man ska köpa?
Nu har Heddan svarat på lite frågor och om priset på vp kan jag bara råda dig att kolla runt där du bor. Priserna varierar men köpa en från en lokal handlare är oftast värt en hel del om det blir problem. Vilket märke du än väljer så kan det gå bra år efter år, men har man otur börjar småfel dyka upp som givarfel på termostater. Jag har hittils klarat mig med min Nibe men tydligen är det många som fått problem med just givarna på dessa. Men att bara tro det inträffar på nibe är fel. så normalt går och går de kända märkena rätt stabilt. Sedan har dom olika egenskaper,och det är där hjälp från forumet kan vara en genväg.Men då måste du precisera dina behov. Heddan skrev badkar, kanske du ska bygga ett garage om några år?

Alvesta. Jag svarar på Atteso och Mr_Smith i din tråd, för dom kommer då att se detta inlägg på sina egna sidor. (visa nya inlägg på dina svar) står det i blå text uppe på sidan.så man enkelt kan följa sina egna och andras trådar i forumet. Och sedan hoppas jag att din tråd slipper bli ett bollplank där alla missnöjda ska yttra sig. Dom kan kontakta Rickard som äger forumet i sådana fall. Och inte visa sitt missnöjje för andras misstag som inte du eller jag har att göra med.

Lycka till med din installation och har du frågor så kom gärna med dom. Det är så många duktiga på forumet så det mesta kan man fort få hjälp och klarhet i. I princip dygnet runt. Haha!

-------------------------------
Atteso och Mr_Smith... Det känns som man hamnat i ett barnforum där mamma och pappa kollar vad barnen gör pÃ¥ nätet via parental controll.  Jag kollade upp Alvesta (med risk för att bli kallad stalker) och i ett tidigare inlägg nämner han en luftpump. Men inte nÃ¥gon info om hus/typ och läge. Har man en luftpump och redan lagt ner collektorslang sÃ¥ har man lite hum om vp. Text och utformning av mitt inlägg är sÃ¥ överdrivet, sÃ¥ om en pÃ¥ forumet misstolkar det mÃ¥ väl vara hänt. Men flera? Och sedan snacka om stämningen pÃ¥ forumet??? Vad är ni ute och fiskar efter?

Det skulle vara enkelt att gå in och avrunda det man ser som opassande inlägg med en bättre förklaring om man nu förstår vad tidigare inlägg handlar om? (TYP Heddans inlägg)
Att stötta en som kanske redan är osäker och har missförstått ett inlägg, med att tramsa om dålig stämning på forumet gör inte saken bättre. TVÄRT OM! Det rör bara till det ännu mera...MOGET!! Har ni dåliga erfarenheter och vill dela med er av detta, och får det till att hela forumet är förstört, så kan ni starta egna trådar och beklaga er där eller så kontaktar ni Rickard och konsulterar med honom.
Vill ni kritisera mig personligen så gör det då på annat sätt, men inte här!

Stig-H
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jord värme
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2009, 16:27:39 »
Som vanligt så gäller att man inte kan vara ironisk i skrift utan att det uppfattas olika av olika individer.
Stig-H hade väl i princip rätt i sitt första svar, om än många uppfattar den ironin som mobbing, även fast det kanske bara var skrivet för att just få lite mer upplysningar.

I detta som i många andra forum finns det människor av alla sorter, jag bannlyser väldigt få, men försöker agera så att så många som möjligt uppträder på ett korrekt sätt i sina svar till andra.

Stig-H:s första svar var inte korrekt, i vart fall inte i enligt Alvesta, MR_smith eller Atteso, och det pekar än en gång på att man inte bör använda sig av ironi i skrift om man inte känner den man skriver till personligen.

Att några medlemmars "otrevliga" och/eller ironsika svar skulle göra detta forum till ett forum för några få medlemmar vare sig hoppas eller tror jag, inte så länge jag har nåt att säga till om.

Nu till sakfrågan.

När det gäller de svenska värmepumparna (IVT, CTC, Nibe eller Thermia) så skiljer inte mycket i prestanda, CTC är bra om man vet med sig att man har rörledningar dragna i huset som knäpper vid häftiga temperaturväxlingar. Thermia ger kanske något mer tappvarmvatten än de andra tack vare sin TWS-beredare, IVT bör ha en volymförstorare om man köper en stor värmepump med hög effekttäckningsgrad, de övriga klarar hög effekttäckning bättre utan att få för många start och stopp på kompressorn (Om man ändrar lite inställningar i reglerdatorn)
Jag har räknat med Nibes dimensioneringsprogram då det är det enda jag har, kör själv Nibe och är nöjd, har inte varit nåt fel alls på 5 år.

Enligt de förutsättningar jag anger nedan så skulle en värmepump med ca 7 kW uteffekt vid DUT passa bäst, Nibes ligger precis under (1230-6 kW) eller över (1230-8 kW) detta värde.
Vet du med dig att din förbrukning ligger högre eller lägre än 23 000 kWh/år för värme och tappvarmvatten ger det dig en god ide om vilken storlek du bör välja.

Hus i Alvesta, 150 meter (i 1 plan?)
Tidigare förbrukning är mer eller mindre nödvändigt, men jag går på min magkänsla att det krävs ca 23 000 kWh för värme och tappvarmvatten.

400 meter slang, på 1 meters djup och med 1 meter mellan slangarna ger följande kalkyl:

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!