Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snöskottning & Värmepump...  (läst 2287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Snöskottning & Värmepump...
« skrivet: 27 februari 2005, 22:12:44 »
Detta ämne har avhandlats ytligt en del...tänk att lägga ut slingor å slippa snön etc...men jag har gjort mig en deal med gumman...om jag låter bli att köpa en snöslunga (mycket, VÄLDIGT mycket snö här _/- innebär att jag måste ha en STOR slunga om jag skulle köpa en) så får jag när antingen VP:n eller FLM:en lägger av köra ut slingor i uppfarten...å aldrig mera skotta... Sc:,h

Att det går och görs av städer etc, det vet jag...men HUR gör man...tänkte börja peta i det redan nu så det bara är att tuta å köra den dag det blir åka av..(måååånga år bort). Vill ju inte att de ska sluta med antingen svallis eller en helt vansinnig elräkning.

Har följande ideer.

Alt 1. FLM:en ger upp, jag slänger in en luft/vattenpump i stället, går ut med slingor i uppfarten (hur isolera nedåt, ecopreem?, hur tätt mellan slingorna etc) kör någon fryssäker blandning på det hela, och kör ut så jag får några plusgrader på det hela (snöar ju oftast då det är rätt milt, frysskyddar jag så bör jag ju kunna slå av cirkpumpen å låta det bara vara ligga när det blir tokkallt...(å vad händer DÅ med den snö som är smält...isgata med automatik eller?)

Alt 2. Värmepumpen ger med sig...har ju plusgrader in nu (andra driftåret) så en storlek större borde funka, åsså ut med returen från radioatorerna...detta känns väldans mycket mer riskabelt och dyrt när jag då (kanske) bör köra ut det hela tiden, alternativet är ju en ventil så man stänger av det hela vid kyla..men då fryser det ju å det var de slingorna de...eller....

skulle vara kul att bena ut det här....sedan får vi se...kanske blir det så att jag pallrar mig iväg till slunghandlarn i alla fall...men jag VILL inte...jag vill hellre ha någon slags lösning i stil med detta....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Snöskottning & Värmepump...
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2005, 22:21:50 »
Ett snäpp större nja tror nog inte det räcker  ;)

Kopplad till underkylare pÃ¥ VP dÃ¥ ska det gÃ¥...   Men billigast är väl att fÃ¥ dom som röjer förbi ditt hus att fixa snön.
Ett litet juck sÃ¥ är väl rubbet borta eller...  kostar kanske 50:-/snöröjning...

Snöslunga är inge kul, man har alltid motvind så rubbet hamnar i plyetet sen blir man svettig också, ungefär som om man burit snöslungan själv. Osså kasblöt av snöspruten..
Negativ jovars  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Snöskottning & Värmepump...
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2005, 22:27:57 »
Jo billigast är tveklöst traktorkalle...problemet är att i stort sett alla med maskiner ingår i den ordinarie snösvängen här...å sedan ska stamkunderna (tanterna) skottas...å sen kommer jag i sådana fall..å då är det tre timmar efter jag skulle haft ut bilen..

Sedan har vi ju imponeringsfaktorn åsså...grannarna sliter som djur medans det bara ångar från min infart...

men hur varmt vatten MÅSTE ut då...vad kör städerna med, tänkte på lösningen att köra med frånluftspump å låta frånluften ta det...

om man först reder ut
1. går det?
2. vad krävs?
3 hur dyrt blir det? Svarar man på detta så kommer man snart till...
4. är det värt det? å det är det jag vill reda ut
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Snöskottning & Värmepump...
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2005, 22:31:44 »
Jag vet inte  :-[
Min erfarenhet inskränker sig till alslingor loklalt vid nån entré.
Minns inte heller vilken effekt som behövdes...
osså är det bra om det lutar rejält annars måste du nog ha en brunn också..

NÃ¥n annan som vet?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Snöskottning & Värmepump...
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2005, 22:36:42 »
Ja....nån borde veta...eller tro..varenda stad med självakning har ju uppvärmd gågata...sedan att de kör spillvärme är ju en anna sak..såg här att vid - 10 så klarade de inte att hålla undan, då såg man slingorna tydligt...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Snöskottning & Värmepump...
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2005, 22:43:03 »
Dom flesta kör med återvunnen värme av frånluften som växlas ut till en glykollösning. Kanske skulle ta och använda köldbäraren med en mellanväxlare?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Snöskottning & Värmepump...
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2005, 00:04:51 »
Jo billigast är tveklöst traktorkalle...problemet är att i stort sett alla med maskiner ingår i den ordinarie snösvängen här...å sedan ska stamkunderna (tanterna) skottas...å sen kommer jag i sådana fall..å då är det tre timmar efter jag skulle haft ut bilen..

Sedan har vi ju imponeringsfaktorn åsså...grannarna sliter som djur medans det bara ångar från min infart...

men hur varmt vatten MÅSTE ut då...vad kör städerna med, tänkte på lösningen att köra med frånluftspump å låta frånluften ta det...

om man först reder ut
1. går det?
2. vad krävs?
3 hur dyrt blir det? Svarar man på detta så kommer man snart till...
4. är det värt det? å det är det jag vill reda ut

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Ytvxrme_Meltaway/brochurelist.jsp

Här har du en hel del info från Wirsbo.

Kollade temperaturerna med en bekant som jobbar med plattsättning och han tycker att man ska lägga XPS plats med hög densitet om det är privat parkering eller gÃ¥ngväg  under slingorna om man inte vill ha pÃ¥ det jämnt.
Temperaturen ut bör vara runt 20grader om slingorna ligger 10-15cm under ytan för att inte riskera återfrysning av smältvatten.

Tydligen skitenkelt att lägga. Går bra med vanlig PEM slang. Men ett måste är värmeväxlare om man inte har difftät slang.

/Johan

PS Kan även läggas direkt i asfalt om man kyler slingorna med kallt vatten under asfaltläggningen.
« Senast ändrad: 28 februari 2005, 00:07:05 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!